![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De regering wil dus dat de kersverse moekes die zonder complicaties bevallen vroeger naar huis worden gestuurd. Er moet dus ergens een referentie bestaan over het aantal dagen dat je sowieso in een ziekenhuis (moederhuis) verblijft. Bestaat die wel ? En, in welke zin kan dit vroeger naar huis sturen worden afgedwongen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
da's een systeem dat nu ook zo werkt hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar je hebt gelijk de belangenvermenging door ziekenfondsen die ook ziekenhuisen uitbaten en artsen die ook ziekenhuisbestuur zijn ... daar liggen de structurele fouten in het Belgische systeem, daar zitten de grote geldsluizen en mistoestanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dit lijkt me op zich een zinvolle besparing, maar men zou al kunnen beginnen met het aan te moedigen. Voor een aantal vrouwen zonder medische complicaties zijn die 5 dagen (4 nachten) toch echt geen overbodige luxe. Ik denk bijvoorbeeld aan alleenstaande moeders of aan nieuwe moeders die erg onzeker zijn of waarbij de borstvoeding moeizaam verloopt.
Men zou ook het polyklinisch bevallen kunnen aanmoedigen. Iets wat zelfs nu in sommige ziekenhuizen nog steeds op weerstand botst, maar wat voor veel vrouwen zonder problemen kan. Het zal echter in bijna geen enkel ziekenhuis als gewone optie worden vermeld. Je moet er zelf naar vragen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ok ik verneem nu over dat "knippen" en naaien .. uhm, ik begin sterk te denken van maar geen kindjes te nemen (van mijn eigen dan!), wie weet moet ik op zoek naar een alleenstaande vader of een draagmoeder als ik eindelijk werk zal hebben!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bovendien zorgt ook de epidurale verdoving voor meer complicaties. Ook het natuurlijk bevallen is dus wel degelijk iets dat men kan stimuleren om kosten te besparen. Het is een zinvolle techniek als het nodig is, maar het zou geen standaardpraktijk moeten zijn. En sommige materniteiten bewijzen dat dit kan. Laatst gewijzigd door Edina : 21 oktober 2014 om 10:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik wist dat echt niet van dat knippen, niet iedereen is even geïnformeerd op dat vlak hoor |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Anna List. Als ik je goed begrijp is er een beperking op het aantal 'ligdagen' die door de ziekteverzekering worden terugbetaald. Ben je daar absoluut zeker van ? Volgens mij is dit niet zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die honoraria worden dan wel terugbetaald aan de patiënt via de dure hospitalisatieverzekering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat het bij vele kersverse moeders afhangt van de rust die ze thuis krijgen. De ondersteuning. Als de was en de plas vijf dagen blijft liggen is er inderdaad een probleem. Wat ik mij herinner van toen ik 21 jaar geleden voor het eerst pa werd, is dat er op de kraamafdeling toen zoiets bestond als een 'luxe kamer'. Een kraamafdeling kan en mag geen hotel zijn. Laatst gewijzigd door Rudy : 21 oktober 2014 om 10:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Persoonlijk denk ik dat poliklinisch bevallen het beste van beide werelden biedt: de risico's die met een thuisbevalling gepaard gaan worden geëlimineerd en de gemeenschap wordt niet op kosten gedreven door ligdagen te betalen. Bij complicaties ligt dat anders natuurlijk. Thuis kan dan de vroedvrouw langskomen in een vertrouwde omgeving. Met dat beleid ga je natuurlijk tegen de haren in strijken van enkele vastgeroest gewoontes die de Vlamingen hebben, net zoals de maandelijkse echo bij de gynaecoloog bv (gelukkig zijn enkel de noodzakelijke echo's al terugbetaald). Ik kan begrijpen dat men op deze manier ook weer een compromis heeft afgesloten in afwachting van dat poliklinisch bevallen de norm wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 21 oktober 2014 om 11:03. |
|
![]() |
![]() |