![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Mensen die hier al drie generaties zijn en die medeburgers zijn die meestemmen en die zich verkiesbaar stellen en die parlementslid, burgemeester, staatssecratris, minister, fractievoorzitter of partijvoorzitter zijn, zijn noch immigranten noch allochtonen. Het zijn medeburgers. Hier wordt de hele context uitgelegd, ver van de clichés en de verdraaiingen: http://www.dewereldmorgen.be/artikel...e-gentse-lente
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sponsje, wanneer was je laatst in Cuba ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu, een allochtoon wordt doorgaans gedefinieerd als iemand van wie een ouder buiten België is geboren. Volgens die definities is de overgrote meerderheid van de Belgische bevolking van Marokkaanse en Turkse afkomst geen allochtoon, maar Laurette Onkelincx, dochter van een Limburgse vader en een Algerijnse moeder wel allochtoon.
M.a.w.: die hele categorisering is absurd en kan maar best afgeschaft.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar is het "Een vrouw met migratieachtergrond". Wat de negatiefste connotatie is daar heb ik niet veel voeling mee. Ik denk niet dat een woord door een onhandige beschrijving moet vervangen worden omdat sommigen het als een negatief iets bekijken. Het probleem is dan niet het woord zelf maar sommige gebruikers. In het artikel waarnaar u verwijst staat dat het woord allochtoon zelfs in wetenschappelijke publicaties gebruikt wordt.
Spijkers op laag water lijkt me. Maar belangrijker. Net als met de Zwarte piet discussie kan men zich de vraag stellen of de strijd tegen het racisme hier nu mee gediend is of juist het tegenovergestelde? Komen mensen samen of worden ze juist gepolariseerd? Een vraag die antiracismestrijders zich wat meer zouden moeten stellen is mijn indruk. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 november 2014 om 17:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben geen voorstander van een beeldenstorm in Brussel. Wel van historische duiding. Maar dat had in het geval van Zwart piet op een minder polemiserende manier gekund. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Ik zie juist in het grappige, het lenige, het behulpzame dat Zwarte Piet in zich een positieve stereotypering. Sinterklaas zegt nooit dat Zwarte Wpiet een minderwaardig iemand is: het is zijn helper. Ze staan op gelijke voet en hebben elkaar nodig: ze vullen mekaar aan. Zwarte Piet kan bepaalde zaken die Sinterklaas gezien zijn leeftijd niet kan uitvoeren in de magie van het hele sinterklaasgebeuren en van de kinderfantasie. U blijft hangen bij de huidskleur. Een huidskleur die hij eigenlijk verkregen heeft door door schoorstenen af te dalen. Hij heeft zich daarbij zwart gemaakt, weet u? Niemand weet in feite welke huidskleur Piet in werkelijkheid heeft. Psssst, het zijn veelal blanke jongeren die hun gelaat zwart maken en een pruik met zwart haar opzetten terwijl ze zich veelkleurig kleden. Veelkleurig moet toch ook positief bij een groene knuppel als u positief overkomen. Het is dus allemaal spijkers op laag water zoeken. En zij die er een racistisch connotatie aan geven, zijn zelf racistisch. Zelfs bij de grootstevracist komt het niet op om Zwarte Piet lekker racistisch te vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe noemt u het dan? Krotten? U wil dat ze overal dubbelmurige bakstenen wonders uit België plaatsen? overgereglementeerd tot in het absurde dan nog. Terwijl een hut in de Caraïben even goed dient als woning?
Laat misschien volgende keer uw vooroordelen wat meer thuis. België is misschien wel de grotere dictatuur van de twee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Jaja, kaaspieten, polderpieten regenboogpieten...kies maar uit. Gedaan met de magie van Zwarte Piet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwarte magie dan. En that's not good . Not good at all.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 november 2014 om 17:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() Op Knack.be staat momenteel een artikel online waarin vicedirecteur van Artsen Zonder Grenzen, Stephan Goetghebuer zich druk maakt over het racisme tegen zwarten. Hij heeft een rits voorbeelden, van het weigeren een hand te schudden van een zwarte Afrikaan tot een petitie van Italiaanse moeders die een Oegandees kindje uit school willen houden omdat het onlangs met zijn ouders naar Oeganda trok. Dat zo'n trieste reacties eerder voortspruiten uit irrationele smetvrees en domheid dan uit racisme lijkt deze man niet te deren. Erger wordt het wanneer hij het over blanke hulpverleners heeft, die eens hun taak er op zit bij AZG, in Europa hun job soms niet terug kunnen hervatten omdat hun werkgevers angst hebben voor besmettingen. Hier gebruikt dhr. Goetghebuer het woord "discriminatie" voor, wat ook hier weer bij het haar getrokken is. Ook hier gaat het om irrationele angst en smetvrees vanwege mensen die of niet genoeg ingelicht zijn, simpelweg dom zijn of simpelweg écht smetvrees hebben.
Eigenaardig genoeg catalogeert dhr. Goetghebuer hier in feite twee identieke situaties onder twee verschillende én foutieve noemers, namelijk als "racisme" wanneer de betrokkene zwart is, en discriminerend als hij of zij blank is. Begrijpen wie begrijpe kan... Lap, link vergeten toevoegen: http://m.knack.be/nieuws/wereld/raci...=2721532006146
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 21 november 2014 om 17:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Misschien eens de zelfmoordcijfers vergelijken om tot een goeie graadmeter van écht geluk te komen in beide landen.
Ik vrees dat België er nogal bekaaid zal uitkomen.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Uw sneer over "zwarte magie" is een nieuw dieptepunt in de discussie.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
||
![]() |
![]() |