Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2014, 22:17   #21
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
uhm, Uurtje controleren aan rood licht: 7590 euro aan boetes

het zal fietsers leren. hoe durven ze zomaar rechtsaf te slaan op een kruispunt waar plaats genoeg is
Ik ben daar niet rouwig om dat men dat eens een keertje toepast. Het zal ze inderdaad leren dat ook zij niet straffeloos de verkeersregels met de voeten kunnen treden en ze zich dus van niemand anders iets moeten aantrekken. De boete is misschien wel wat overdreven, 55 euro en overtreding categorie 1 was volgens mij ook al een duidelijk signaal geweest.

Als die dames en heren op de fiets door hun roekeloos afslaangedrag in botsing komen met een afraaiende wagen, die in zijn recht is, dan is het van 'ochgod, ocharme' en dan hangen zij nog de 'zwakke weggebruiker' en het slachtoffer uit.

Hier in de buurt is de gevaarlijkste 'plaag' aangaande fietsers toch wel het rijden over het voetpad. Vooral als dit aan een 'koerssnelheid' gebeurt. Van het weekend als voetganger nog een bijna-aanrijding gehad met een velo die van achter een scherpe hoek kwam aangebold. Ook al verkeersagressie naar me toe van fietsers meegemaakt, omdat ik meestal weiger op een voetpad uit de weg te gaan voor die rijdende terroristen. Daar mag men vanuit de politie ook eens een boetecampagne voor op getouw zetten !

Wil men als fietser bijvoorbeeld veilig oversteken op een gevaarlijk kruispunt of bijvoorbeeld passeren in een staat met druk autoverkeer en zonder fietspad, heeft men het recht op het voetpad / zebrapad te gaan, maar wel stapvoets of nog beter met de fiets aan de hand te wandelen. Maar dat doen de meesten echter niet, zij rijden nog liever de voetgangers uit hun sokken ! Er zijn er hier zelfs die consequent over het voetpad rijden, terwijl er een volwaardig fietspad naast ligt ! Ook een beetje 'kinderkoppekes' op de weg zijn voor vele fietsers al meer dan voldoende om dan maar het voetpad te gaan gebruiken als racebaan. Een kind van vijf kan zich zelfs rechthouden op die wegen ! Dat zijn overigens de enige personen die zich tegen matige snelheid op het voetpad al rijdend mogen begeven: kinderen tot de leeftijd van 9 jaar.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 22:21   #22
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De gebrekkige kennis van het verkeersreglement en het gedrag van de automobilisten indachtig vind ik dit als fietsers allerminst een veilige oplossing. Gefrustreerde automobilisten zijn in staat om de fietser in een vlaag van blinde woede van de baan te rijden zoals ook dit voorval bewijst. In steden nog des te meer. Maya Detiège had het in het verleden ook al voor;

http://www.gva.be/cnt/aid1433497/may...rkeersagressor

Ik denk dat het beter is om er gewoon doodlopende straten van de maken.
Er zijn inderdaad veel roekeloze automobilisten op de baan, maar in verhouding zijn er nog meer roekeloze fietsers op de weg. Als er een botsing is tussen auto en fietser, 'wint' inderdaad meestal de auto en is de fietser de klos. Dat is het genoegen van in een 'stalen kooi' te zitten. Maar de helft van de ongelukken met fietsers valt te wijten aan die fietsers zelf en er zou veel leed bespaard kunnen worden moesten ook zij eens wat meer de regeltjes volgen en wat minder de 'arrogante' fietsterrorist uithangen.
Oud 14 december 2014, 22:38   #23
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Er zijn inderdaad veel roekeloze automobilisten op de baan, maar in verhouding zijn er nog meer roekeloze fietsers op de weg. Als er een botsing is tussen auto en fietser, 'wint' inderdaad meestal de auto en is de fietser de klos. Dat is het genoegen van in een 'stalen kooi' te zitten. Maar de helft van de ongelukken met fietsers valt te wijten aan die fietsers zelf en er zou veel leed bespaard kunnen worden moesten ook zij eens wat meer de regeltjes volgen en wat minder de 'arrogante' fietsterrorist uithangen.
Ik hang af en toe ook eens de fietsterrorist uit hoor...maar niet overdreven in die mate dat ik zelfs rekening houdt met de drukte of plaatsen, voor de rest is koning auto wel de grootste schade veroorzaker !

Als een wagen-agressor een zwakke weggebruiker neer doen tuimelen die volstrekt volgens de geboden wegreglement rijdt verliest de auto ook omdat het om een agressie geval gaat !
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 22:52   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als bijvoorbeeld een oude 'bomma' in het midden van de weg met hare velo 8 km/h rijdt, dan mag je die dus niet meer voorbijsteken of ernaar claxoneren. Die houdt dan al het verkeer op en achter haar een rij auto's. Die geraken op hun beurt dan weeral gefrustreerd en dat kan bezwaarlijk de verkeersveiligheid ten goede komen.
U herhaalt dus nog eens wat ik al zovele malen schreef: wij hebben in België een probleem met bepaalde automobilisten die menen dat ze, eens achter het stuur, koning en keizer zijn.

Als automobilist kunt u altijd geconfronteerd worden met trager rijdend verkeer dat je niet zomaar kan inhalen. Het is dan niet de fout van een landbouwer op zijn tractor. Wel van een schijnbaar opgefokte automobilist.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2014, 22:55   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Brussel zijn er al meer en men is ook van plan er talloze in Vlaanderen in te voeren.
Ja? Waar dan wel?

Bij mijn weten heeft Brussel enkel twee fietsstraten: langs Louisalaan en Kunstlaan.

En mag ik van u vernemen waar men in Vlaanderen ook plannen koestert om fietsstraten in te overen?
Oud 14 december 2014, 22:57   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Men kan bezwaarlijk problemen hebben met fietsstraten mits dit past in de organisatie van de verkeersstroom.

Ik vind ook dat men heel streng moet optreden tegen overtredingen omdat automobilisten anders de fietsstraat gaan gebruiken als sluipweg en dit kan de bedoeling niet zijn.

Ik hoop echter ook dat men dit combineert bvb met straten waar fietsers niet toegelaten zijn en er voorrang gegeven wordt aan het autoverkeer.

Een betere scheiding tussen autoverkeer en andere weggebruikers is m.i. de beste manier om het aantal slachtoffers terug te dringen.
Daarom ook stelde de Fietsersbond van in het begin voor om in Gent de eerste fietsstraat te knippen.

Het stadsbestuur wou uiteindelijk niet ingaan op dit voorstel, met als gevolgd dat de Visserij inderdaad veel sluipverkeer aantrok.

En nogmaals: fietsstraten komen enkel daar waar er scheiding tussen de weggebruikers onmogelijk is. Een mooi voorbeeld is de tweede fietsstraat in Gent. Daar kan men, door gebrek aan ruimte, geen fietspad aanleggen.
Oud 15 december 2014, 00:15   #27
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Ik hang af en toe ook eens de fietsterrorist uit hoor...maar niet overdreven in die mate dat ik zelfs rekening houdt met de drukte of plaatsen, voor de rest is koning auto wel de grootste schade veroorzaker !

Als een wagen-agressor een zwakke weggebruiker neer doen tuimelen die volstrekt volgens de geboden wegreglement rijdt verliest de auto ook omdat het om een agressie geval gaat !
Ik bedoelde het hier in de eerste plaats letterlijk en niet zozeer juridisch. Als een fietser brutaal in botsing komt met een automobilist, dan loopt die eerste veel meer kans om ernstig gekwetst te zijn.

Als u bij mij de fietsterrorist uithangt, bijvoorbeeld door te fietsen over het voetpad, dan zal ik u daarop proberen aan te spreken of u zelfs de doorgang verhinderen. Reageert u dan agressief, dan haal ik gerust de politie erbij !
Oud 15 december 2014, 00:21   #28
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U herhaalt dus nog eens wat ik al zovele malen schreef: wij hebben in België een probleem met bepaalde automobilisten die menen dat ze, eens achter het stuur, koning en keizer zijn.

Als automobilist kunt u altijd geconfronteerd worden met trager rijdend verkeer dat je niet zomaar kan inhalen. Het is dan niet de fout van een landbouwer op zijn tractor. Wel van een schijnbaar opgefokte automobilist.
Een auto is toch niet gemaakt om 10 km/h te rijden ! Wees dan consequent, en schaf de auto in de stadscentra gewoon af. En doe niet hypocriet door allerhande autopestmaatregelen te nemen. Ik zie het binnenkort voor mij: zo'n bakfietsgeval, even breed dan een kleine wagen, dat heel de straat blokkeert en dan ook nog een zekere arrogantie over zich heeft.

En neen, ik ben absoluut geen autofreak, ik heb zelfs geen eigen wagen en wandel en fiets zelf, neem bijna dagelijks het O.V. en af en toe om professionele redenen eens een lease- of deelwagen. Dus u kan mij dat alvast niet toewerpen. Maar ik vind verdomme wel dat alle weggebruikers het respect mogen opbrengen rekening te houden met de anderen !
Oud 15 december 2014, 00:22   #29
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja? Waar dan wel?

Bij mijn weten heeft Brussel enkel twee fietsstraten: langs Louisalaan en Kunstlaan.

En mag ik van u vernemen waar men in Vlaanderen ook plannen koestert om fietsstraten in te overen?
Er zijn wel plannen om er zeer veel in te voeren, zeker in de grote en de centrumsteden. Dat zal de komende jaren wel heel duidelijk worden.
Oud 15 december 2014, 00:23   #30
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als u bij mij de fietsterrorist uithangt, bijvoorbeeld door te fietsen over het voetpad, dan zal ik u daarop proberen aan te spreken of u zelfs de doorgang verhinderen. Reageert u dan agressief, dan haal ik gerust de politie erbij !
Hmm, daar hou ik rekening mee als de borden zeggen dat het een gedeelde pad is zowel voor fietsers als voetgangers...dan hebt u de politie zelfs niet bij te halen, het mag hoor, maar die zullen zeggen dat het niet om een zuivere voetpad gaat. Ik heb zelfs voorgehad dat kleine scooters volgens het verkeersreglement niet OP het fiets/voetpad mogen rijden maar uiterst rechts op de rijweg van de auto's...

Als ik een voetganger zie op dat pad en niets hoort ben ik verplicht uit te wijken om mijn snelheid aan te kunnen houden, dat betekend niet dat ik daarom ook agressief ben...

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 15 december 2014 om 00:23.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2014, 00:24   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn wel plannen om er zeer veel in te voeren, zeker in de grote en de centrumsteden. Dat zal de komende jaren wel heel duidelijk worden.
Waar dan wel? Word eens concreet.
Oud 15 december 2014, 00:25   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een auto is toch niet gemaakt om 10 km/h te rijden ! Wees dan consequent, en schaf de auto in de stadscentra gewoon af. En doe niet hypocriet door allerhande autopestmaatregelen te nemen. Ik zie het binnenkort voor mij: zo'n bakfietsgeval, even breed dan een kleine wagen, dat heel de straat blokkeert en dan ook nog een zekere arrogantie over zich heeft.
Arrogantie? In een fietsstraat heeft fietsverkeer de absolute prioriteit. Wie als automobilist dat niet kan aanvaarden, neemt dan best een alternatieve weg.
Oud 15 december 2014, 00:27   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En neen, ik ben absoluut geen autofreak, ik heb zelfs geen eigen wagen en wandel en fiets zelf, neem bijna dagelijks het O.V. en af en toe om professionele redenen eens een lease- of deelwagen. Dus u kan mij dat alvast niet toewerpen. Maar ik vind verdomme wel dat alle weggebruikers het respect mogen opbrengen rekening te houden met de anderen !
Respect begint met het opvolgen van de regels. Indien een automobilist de regel m.b.t. een fietsstraat niet wil aanvaarden, dan is dat zijn probleem. Niet van de fietsers.
Oud 15 december 2014, 00:29   #34
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daarom ook stelde de Fietsersbond van in het begin voor om in Gent de eerste fietsstraat te knippen.

Het stadsbestuur wou uiteindelijk niet ingaan op dit voorstel, met als gevolgd dat de Visserij inderdaad veel sluipverkeer aantrok.

En nogmaals: fietsstraten komen enkel daar waar er scheiding tussen de weggebruikers onmogelijk is. Een mooi voorbeeld is de tweede fietsstraat in Gent. Daar kan men, door gebrek aan ruimte, geen fietspad aanleggen.
Straten knippen doet men hier in sommige Antwerpse districten ook met de regelmaat van de klok en steeds meer en meer. Vooral Oud-Borgerhout en Oud-Berchem zijn daar zeer bedreven in ! Dat is eigenlijk een zeer asociale maatregel, want al dat autoverkeer zoekt de 'weg van de minste weerstand', autoverkeer is immers zoals water en zoekt wel zijn weg om verder te stromen. Bijgevolg zijn er nu talloze woonstraten in de drukke districten waar het autovekeer nog eens enorm is toegenomen. En zulke drukte maakt het natuurlijk veel gevaarlijker voor fietsers, voetgangers en tevens een enorme opstopping voor het O.V. aldaar.

Over de 'noodzaak' voor de invoering van fietsstraten: men kan ook de keuze maken om fietsers niet meer toe te laten op bepaalde drukke verkeersassen en rond te leiden doorheen rustigere of daartoe meer geschikte straten. Is beter voor alle weggebruikers ! Op de Turnhoutsebaan in Borgerhout wil men dit toepassen, uiteraard staat de 'poco' oppositie op zijn achterste poten, want zij vinden dat fietsers alle rechten moeten hebben en automobilisten allemaal potentiële moordenaars zijn. Zelf ben ik algemeen genomen helemaal niet pro huidige Antwerpse stadsbestuur, maar daar hebben ze mijns inziens toch wel een goed punt !
Oud 15 december 2014, 00:32   #35
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Arrogantie? In een fietsstraat heeft fietsverkeer de absolute prioriteit. Wie als automobilist dat niet kan aanvaarden, neemt dan best een alternatieve weg.
Een weg van 5 meter breed en meer is niet gemaakt voor fietsers ! Die kunnen rechts aanhouden van de baan en de automobilist kan die dan voorzichtig voorbij steken, maar niet zo dat de fietser de ganse straat inpalmt en de auto's er stapvoets moeten achter rijden.
Oud 15 december 2014, 00:33   #36
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waar dan wel? Word eens concreet.
Die zijn nog niet officieel voorgesteld, maar dat komt wel. Ik kan u zeggen dat die plannen in bepaalde Antwerpse districten enorm ver gaan en dat gaat het over tientallen straten in totaal. Af en toe vang ik hier zo het een en ander op, om bepaalde redenen heb ik zo mijn bronnen bij 't stad.
Oud 15 december 2014, 00:38   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over de 'noodzaak' voor de invoering van fietsstraten: men kan ook de keuze maken om fietsers niet meer toe te laten op bepaalde drukke verkeersassen en rond te leiden doorheen rustigere of daartoe meer geschikte straten. Is beter voor alle weggebruikers !
Denkt u nu echt dat de twee fietsstraten in Gent omschreven kunnen worden als "drukke verkeersassen"? Als u de Trekweg neemt, dan is het juist de weg aan de andere kant van het kanaal die een drukke verkeersas vormt. Niet de Trekweg. Net zo min met de Visserij.

In Gent hebben tellingen trouwens uitgewezen dat het aantal fietsers opvallend toeneemt langs die fietsverbindingen, met een uitzonderlijke piek langs de Visserij . Daarom ook zal de fietsstraat verlengd worden.
Oud 15 december 2014, 00:39   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die zijn nog niet officieel voorgesteld, maar dat komt wel. Ik kan u zeggen dat die plannen in bepaalde Antwerpse districten enorm ver gaan en dat gaat het over tientallen straten in totaal. Af en toe vang ik hier zo het een en ander op, om bepaalde redenen heb ik zo mijn bronnen bij 't stad.
U schijnt Antwerpen dus te laten samenvallen met Vlaanderen...
Oud 15 december 2014, 00:40   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een weg van 5 meter breed en meer is niet gemaakt voor fietsers ! Die kunnen rechts aanhouden van de baan en de automobilist kan die dan voorzichtig voorbij steken, maar niet zo dat de fietser de ganse straat inpalmt en de auto's er stapvoets moeten achter rijden.
Schijnt u nu echt niet te snappen wat een fietsstraat is?
Oud 15 december 2014, 00:40   #40
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit vraagt echt om burgerlijke ongehoorzaamheid !

Toen ik hier Amerikaanse vrienden op bezoek had, konden die er niet van over hoe dat hier zat met al die verkeersdrempels, plateaus, bloembakken op de weg, idioten zwalpend met bakfietsen (zij noemden dat consequent 'Woodstock-hippies'), talloze onlogische wegversmallingen en domme fietssuggestiestroken. Zij haalden terecht aan dat men hier echt wel de automobilist wil wegpesten. Als je dan weet dat er in autogek Amerika minder fietsers en voetgangers van hun sokken worden gereden dan hier. Want daar hebben alle weggebruikers wel discipline en respect voor de anderen in het verkeer ! Toen ik in de States tijdelijk woonde, kon ik dat zelf ervaren. Zelfs stoere zwarte jonge 'rappers' in de 'gekleurde' buurten hielden daar halt voor voetgangers en fietsers wanneer dat nodig bleek, kunnen onze maghrebijnse vrienden in Oud-Borgerhout nog een puntje aan zuigen ! Om maar te zeggen dat al die pestmaatregelen geen dem helpen, wel integendeel, het is de mentaliteit van alle weggebruikers die het hem doet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be