![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als die dames en heren op de fiets door hun roekeloos afslaangedrag in botsing komen met een afraaiende wagen, die in zijn recht is, dan is het van 'ochgod, ocharme' en dan hangen zij nog de 'zwakke weggebruiker' en het slachtoffer uit. Hier in de buurt is de gevaarlijkste 'plaag' aangaande fietsers toch wel het rijden over het voetpad. Vooral als dit aan een 'koerssnelheid' gebeurt. Van het weekend als voetganger nog een bijna-aanrijding gehad met een velo die van achter een scherpe hoek kwam aangebold. Ook al verkeersagressie naar me toe van fietsers meegemaakt, omdat ik meestal weiger op een voetpad uit de weg te gaan voor die rijdende terroristen. Daar mag men vanuit de politie ook eens een boetecampagne voor op getouw zetten ! Wil men als fietser bijvoorbeeld veilig oversteken op een gevaarlijk kruispunt of bijvoorbeeld passeren in een staat met druk autoverkeer en zonder fietspad, heeft men het recht op het voetpad / zebrapad te gaan, maar wel stapvoets of nog beter met de fiets aan de hand te wandelen. Maar dat doen de meesten echter niet, zij rijden nog liever de voetgangers uit hun sokken ! Er zijn er hier zelfs die consequent over het voetpad rijden, terwijl er een volwaardig fietspad naast ligt ! Ook een beetje 'kinderkoppekes' op de weg zijn voor vele fietsers al meer dan voldoende om dan maar het voetpad te gaan gebruiken als racebaan. Een kind van vijf kan zich zelfs rechthouden op die wegen ! Dat zijn overigens de enige personen die zich tegen matige snelheid op het voetpad al rijdend mogen begeven: kinderen tot de leeftijd van 9 jaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als een wagen-agressor een zwakke weggebruiker neer doen tuimelen die volstrekt volgens de geboden wegreglement rijdt verliest de auto ook omdat het om een agressie geval gaat ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als automobilist kunt u altijd geconfronteerd worden met trager rijdend verkeer dat je niet zomaar kan inhalen. Het is dan niet de fout van een landbouwer op zijn tractor. Wel van een schijnbaar opgefokte automobilist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten heeft Brussel enkel twee fietsstraten: langs Louisalaan en Kunstlaan. En mag ik van u vernemen waar men in Vlaanderen ook plannen koestert om fietsstraten in te overen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het stadsbestuur wou uiteindelijk niet ingaan op dit voorstel, met als gevolgd dat de Visserij inderdaad veel sluipverkeer aantrok. En nogmaals: fietsstraten komen enkel daar waar er scheiding tussen de weggebruikers onmogelijk is. Een mooi voorbeeld is de tweede fietsstraat in Gent. Daar kan men, door gebrek aan ruimte, geen fietspad aanleggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als u bij mij de fietsterrorist uithangt, bijvoorbeeld door te fietsen over het voetpad, dan zal ik u daarop proberen aan te spreken of u zelfs de doorgang verhinderen. Reageert u dan agressief, dan haal ik gerust de politie erbij ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En neen, ik ben absoluut geen autofreak, ik heb zelfs geen eigen wagen en wandel en fiets zelf, neem bijna dagelijks het O.V. en af en toe om professionele redenen eens een lease- of deelwagen. Dus u kan mij dat alvast niet toewerpen. Maar ik vind verdomme wel dat alle weggebruikers het respect mogen opbrengen rekening te houden met de anderen ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() Er zijn wel plannen om er zeer veel in te voeren, zeker in de grote en de centrumsteden. Dat zal de komende jaren wel heel duidelijk worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als ik een voetganger zie op dat pad en niets hoort ben ik verplicht uit te wijken om mijn snelheid aan te kunnen houden, dat betekend niet dat ik daarom ook agressief ben... Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 15 december 2014 om 00:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Over de 'noodzaak' voor de invoering van fietsstraten: men kan ook de keuze maken om fietsers niet meer toe te laten op bepaalde drukke verkeersassen en rond te leiden doorheen rustigere of daartoe meer geschikte straten. Is beter voor alle weggebruikers ! Op de Turnhoutsebaan in Borgerhout wil men dit toepassen, uiteraard staat de 'poco' oppositie op zijn achterste poten, want zij vinden dat fietsers alle rechten moeten hebben en automobilisten allemaal potentiële moordenaars zijn. Zelf ben ik algemeen genomen helemaal niet pro huidige Antwerpse stadsbestuur, maar daar hebben ze mijns inziens toch wel een goed punt ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() Een weg van 5 meter breed en meer is niet gemaakt voor fietsers ! Die kunnen rechts aanhouden van de baan en de automobilist kan die dan voorzichtig voorbij steken, maar niet zo dat de fietser de ganse straat inpalmt en de auto's er stapvoets moeten achter rijden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister-President
|
![]() Die zijn nog niet officieel voorgesteld, maar dat komt wel. Ik kan u zeggen dat die plannen in bepaalde Antwerpse districten enorm ver gaan en dat gaat het over tientallen straten in totaal. Af en toe vang ik hier zo het een en ander op, om bepaalde redenen heb ik zo mijn bronnen bij 't stad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Gent hebben tellingen trouwens uitgewezen dat het aantal fietsers opvallend toeneemt langs die fietsverbindingen, met een uitzonderlijke piek langs de Visserij . Daarom ook zal de fietsstraat verlengd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toen ik hier Amerikaanse vrienden op bezoek had, konden die er niet van over hoe dat hier zat met al die verkeersdrempels, plateaus, bloembakken op de weg, idioten zwalpend met bakfietsen (zij noemden dat consequent 'Woodstock-hippies'), talloze onlogische wegversmallingen en domme fietssuggestiestroken. Zij haalden terecht aan dat men hier echt wel de automobilist wil wegpesten. Als je dan weet dat er in autogek Amerika minder fietsers en voetgangers van hun sokken worden gereden dan hier. Want daar hebben alle weggebruikers wel discipline en respect voor de anderen in het verkeer ! Toen ik in de States tijdelijk woonde, kon ik dat zelf ervaren. Zelfs stoere zwarte jonge 'rappers' in de 'gekleurde' buurten hielden daar halt voor voetgangers en fietsers wanneer dat nodig bleek, kunnen onze maghrebijnse vrienden in Oud-Borgerhout nog een puntje aan zuigen ! Om maar te zeggen dat al die pestmaatregelen geen dem helpen, wel integendeel, het is de mentaliteit van alle weggebruikers die het hem doet. |
|
![]() |
![]() |