Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2015, 20:12   #21
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
"Pegida is een extreem-rechtse en racistische burgerbeweging die protesteert tegen de islam."

Ik dacht eerst dat het over een grapje ging, maar blijkbaar wordt Pegida in dat artikel echt zo omschreven. Zo verliezen ze natuurlijk meteen elke geloofwaardigheid.

Waar is trouwens het topic naartoe met de titel "boekje open over Pegida Vlaanderen" ofzoiets? Ik zie het nergens meer. Is het verwijderd en zo ja: waarom?
staat in subforum europa. Reeds 158 reacties en heel wat weetjes over het crapuul van het blok dat Pegida naar zijn hand zet.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2015, 20:17   #22
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
staat in subforum europa. Reeds 158 reacties en heel wat weetjes over het crapuul van het blok dat Pegida naar zijn hand zet.
Ik heb een tijdje geleden de eerste reacties gelezen, en ik was benieuwd naar het vervolg. Maar ik kan het topic echt niet meer vinden. Ofwel is het verwijderd, ofwel kijk ik er echt volledig overheen. Kan je misschien een link posten?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2015, 20:17   #23
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Idem voor Pegida Wallonië. Met een burgerbeweging heeft dit niets te maken. Niets anders dan een politiek initiatief uit bepaalde hoek die er alles aan doet om niet zich niet als dusdanig te afficheren.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2015, 20:19   #24
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Idem voor Pegida Wallonië. Met een burgerbeweging heeft dit niets te maken. Niets anders dan een politiek initiatief uit bepaalde hoek die er alles aan doet om niet zich niet als dusdanig te afficheren.
Vergelijkbaar met een "burgerinitiatief" als hart boven hard dus.
Oud 20 januari 2015, 20:25   #25
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb een tijdje geleden de eerste reacties gelezen, en ik was benieuwd naar het vervolg. Maar ik kan het topic echt niet meer vinden. Ofwel is het verwijderd, ofwel kijk ik er echt volledig overheen. Kan je misschien een link posten?
http://forum.politics.be/showthread.php?t=213038&page=8
Oud 20 januari 2015, 20:26   #26
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Vergelijkbaar met een "burgerinitiatief" als hart boven hard dus.
Yes, goed dat u beiden vergelijkbaar vindt. Maw politiek gestuurd.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 20 januari 2015 om 20:26.
Oud 20 januari 2015, 20:30   #27
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt, dat vrees ik inderdaad. Ik ben niet naïef genoeg om te denken dat zo'n beweging volledig "spontaan" zou zijn ontstaan. Dat neemt niet weg dat ik me in heel wat van hun punten kan vinden, en zo'n beweging op zich niet negatief vind (moest het niet te partij gestuurd zijn).

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 20 januari 2015 om 20:30.
Oud 20 januari 2015, 20:31   #28
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verdorie, ik ben echt niet goed wakker vandaag. Ik was de hele tijd aan het zoeken in het "Onrust en terrorisme in Europa" topic (beetje vreemd ook dat het in subforum "Europa" staat). Alleszins bedankt voor de link.
Oud 20 januari 2015, 20:33   #29
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Klopt, dat vrees ik inderdaad. Ik ben niet naïef genoeg om te denken dat zo'n beweging volledig "spontaan" zou zijn ontstaan. Dat neemt niet weg dat ik me in heel wat van hun punten kan vinden, en zo'n beweging op zich niet negatief vind (moest het niet te partij gestuurd zijn).
Ik kan me heel wat beter vinden in de wapens van FN, tegen terroristen is dat een flink stuk efficiënter.
Oud 20 januari 2015, 20:37   #30
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mee eens. Daar zou ik evenmin iets mee willen te maken hebben.
Oud 20 januari 2015, 23:34   #31
Woordenaar
Burgemeester

Woordenaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Werd u dan onlangs bedreigd door een orthodoxe jood? Herinnert u zich nog de recente bomaanslag die opgeëist werd door een of andere radicale joodse groep? Welke moskee werd in België door fundamentalistische joden in brand gestoken? Voor welke islamitisch gebedshuis staan er soldaten opgesteld om het gevaar van een joodse aanslag te verijdelen?
=> In onze samenleving klopt dat en heeft u gelijk, de gemiddelde Palestijn zal daar allicht anders over denken.
Woordenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2015, 23:44   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woordenaar Bekijk bericht
=> In onze samenleving klopt dat en heeft u gelijk, de gemiddelde Palestijn zal daar allicht anders over denken.
Is dat dan belangrijk voor onze samenleving?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2015, 23:56   #33
Woordenaar
Burgemeester

Woordenaar's schermafbeelding

Standaard

=> Dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Maar misschien heeft het een weerslag op het antisemitisme in heel de wereld, alsook in België. Dan lijkt het mij wel belangrijk aangezien er in ons land veel Joden wonen.
Waarmee ik dus niet gezegd wil hebben dat er vanuit Joodse hoek terreur te verwachten valt. Enkel dat de acties van Israel tegen Palestina hier in ons land gevolgen kunnen hebben met betrekking tot mogelijke terreurdaden.
Woordenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2015, 08:17   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
U kent Antwerpen duidelijk niet. Ze zijn volsterkt niet geïntegreerd. Ze zorgen niet voor de klassieke overlastproblemen. Maar het discours dat ze voeren wanneer men bvb in onderwijs hen ertoe verplicht bepaalde waarden te respecteren, getuigt evenzeer van het afwijzen van westerse waarden.
Je moet nu niet doen of eenderwie in Vlaanderen die houding van de Joodse gemeenschap bejubelt.

Er is maar één ding: de Joodse gemeenschap zoekt wel de grens op van hun grondwettelijke vrijheden, maar overschrijdt deze niet.
(reden waarom ik sommige grondwettelijke vrijheden wil verfijnen: zie oa de draad waar ik pleit om de vrijheid van onderwijs anders in te vullen)

De moslims doen dat duidelijk wel.
Als ze hun goesting niet krijgen, dan gaan ze gaan spelen aan de oevers van de Vesder ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2015, 08:24   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je moet nu niet doen of eenderwie in Vlaanderen die houding van de Joodse gemeenschap bejubelt.

Er is maar één ding: de Joodse gemeenschap zoekt wel de grens op van hun grondwettelijke vrijheden, maar overschrijdt deze niet.
(reden waarom ik sommige grondwettelijke vrijheden wil verfijnen: zie oa de draad waar ik pleit om de vrijheid van onderwijs anders in te vullen)
Eerlijk gezegd begrijp ik uw stelling. U wil schijnbaar de vrijheden "verfijnen", omdat sommigen tot aan de grenzen gaan van de door de wet bepaalde vrijheden. Moeten we nu concluderen dat volgens u die krijtlijnen te breed getrokken zijn en bijgevolg ook verlegd horen te worden? Indien niet, dan heb ik de indruk dat uw benadering berust op een vergissing. Als de wet immers de contouren schetst van die vrijheden, dan behoort het tot de beslissing van de individuele burger zich te bewegen binnen die krijtlijnen zoals hij dat wil.
Oud 21 januari 2015, 08:34   #36
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd begrijp ik uw stelling. U wil schijnbaar de vrijheden "verfijnen", omdat sommigen tot aan de grenzen gaan van de door de wet bepaalde vrijheden. Moeten we nu concluderen dat volgens u die krijtlijnen te breed getrokken zijn en bijgevolg ook verlegd horen te worden? Indien niet, dan heb ik de indruk dat uw benadering berust op een vergissing. Als de wet immers de contouren schetst van die vrijheden, dan behoort het tot de beslissing van de individuele burger zich te bewegen binnen die krijtlijnen zoals hij dat wil.
Oud 21 januari 2015, 08:40   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Even een noodzakelijke correctie:

Citaat:
Eerlijk gezegd begrijp ik uw stelling NIET. U wil schijnbaar de vrijheden "verfijnen", omdat sommigen tot aan de grenzen gaan van de door de wet bepaalde vrijheden. Moeten we nu concluderen dat volgens u die krijtlijnen te breed getrokken zijn en bijgevolg ook verlegd horen te worden? Indien niet, dan heb ik de indruk dat uw benadering berust op een vergissing. Als de wet immers de contouren schetst van die vrijheden, dan behoort het tot de beslissing van de individuele burger zich te bewegen binnen die krijtlijnen zoals hij dat wil.
Oud 21 januari 2015, 11:10   #38
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elke burger mag zich bewegen tot op de krijtlijnen.
Maddens stelt zelfs dat we mogen een klein beetje er buiten "kleuren".
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2015, 11:24   #39
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

De moslims doen dat duidelijk wel.
Als ze hun goesting niet krijgen, dan gaan ze gaan spelen aan de oevers van de Vesder ...

.
Je zal me niet horen zeggen dat de problemen van integratie van de joodse gemeenschap en van de moslims van een zelfde aard zijn. Het feit dat er bij een deel van de moslimgemeenschap een gewelddadige component is, is inderdaad een belangrijk verschilpunt.

Maar in de bredere discussie over de verzoening van de waarden van de Verlichting met levensbeschouwelijke opvattingen is de problematiek wel gelijkaardig.

En sterker nog, de joods-orthodoxe gemeenschap is veel geïsoleerder dan de moslims. Ze hebben aparte scholen, aparte sociaal-culturele activiteiten, en op de arbeidsmarkt doet zich hetzelfde voor. Net daardoor lopen ze minder in de kijker, en is de houding van veel Vlamingen dat dat ok is, want "je hebt er geen last van". Maar stel dat de moslims zich ook zo zouden beginnen organiseren, dan zou het kot te klein zijn.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2015, 12:34   #40
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Je zal me niet horen zeggen dat de problemen van integratie van de joodse gemeenschap en van de moslims van een zelfde aard zijn. Het feit dat er bij een deel van de moslimgemeenschap een gewelddadige component is, is inderdaad een belangrijk verschilpunt.

Maar in de bredere discussie over de verzoening van de waarden van de Verlichting met levensbeschouwelijke opvattingen is de problematiek wel gelijkaardig.

En sterker nog, de joods-orthodoxe gemeenschap is veel geïsoleerder dan de moslims. Ze hebben aparte scholen, aparte sociaal-culturele activiteiten, en op de arbeidsmarkt doet zich hetzelfde voor. Net daardoor lopen ze minder in de kijker, en is de houding van veel Vlamingen dat dat ok is, want "je hebt er geen last van". Maar stel dat de moslims zich ook zo zouden beginnen organiseren, dan zou het kot te klein zijn.
vwala
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be