![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoewel er heel veel afbeeldingen bestaan van het Laatste Avondmaal zijn er maar weinig waarop Judas wordt afgebeeld terwijl hij in de schaal met Jezus indoopt. Judas is meestal wel herkenbaar afgebeeld maar zonder de plechtige gebeurtenis te verstoren. Zijn aanwezigheid is problematisch omdat men graag het moment wil uitbeelden waarop Jezus het brood breekt en de zegen uitspreekt. Op dat moment was Judas, volgens een traditionele opvatting, reeds vertrokken om zijn werk te doen. Toch worden op afbeeldingen van het avondmaal bij voorkeur alle twaalf apostelen afgebeeld. Onderstaande afbeelding is de enige die mij bekend is die illustreert dat Judas (rood haar en puntbaardje) te horen krijgt dat hij Jezus zal verraden. Ondertussen zegent Jezus de symbolen van de eucharistie.
Laatst gewijzigd door Piero : 4 februari 2015 om 12:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien was dat om de verzekering in de zak te zetten.
Weet je niet? Ze ontvangen de levensverzekering en drie dagen later ziet de verzekeringsagent Jezus lopen op straat. Een mirakel!
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En die ene zou ik wel kunnen zijn. Als men een tombe vindt waar de namen Yeshua bar Jehosef, Maria , Jehosef, Ya'acov bar Jehosef achi Yeshua, Mariamne e mara en Mattat voorkomen, en de kansberekening over deze cluster uitwijst dat dit maar één keer kan voorkomen op het bevolkingscijfer van Jeruzalem aan het begin van onze jaartelling, kan men rustig aannemen dat deze familie wel degelijk bestaan heeft. En natuurlijk heeft dit tot gevolg dat het N.T. een fictief verhaal is. Tja, dit s dan wel een probleem voor alle christelijk gelovigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
|
![]() Aton,
Je schijnt mij heel goed op de hoogte te zijn maar als eenvoudige van geest krijg ik wel koppijn van uw clusters. Maar het paradijs zal ik dus wel betreden; als eenvoudige van geest dan. Dat is bij U nog niet zeker want jij bent te slim. ![]() Ik ga hier nu eens ferm in een appel bijten en zondigen. Wees gerust, het zal niet mijn eerste doodzonde zijn die ik bega hoor. Ik kom toch in het paradijs. Wie zou zich nog zorgen maken mocht hij aan dezelfde voorwaarden aan dit aardse leven kunnen deelnemen. Niemand toch!? ![]() En nu ga ik effe informeren of mijn Eva wel appelen heeft meegebracht uit het warenhuis. Want anders kan ik niet zondigen. Wat is het leven toch complex. Zelfs ik heb problemen soms ondanks mijn begenadigde situatie. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Een andere aangrijpende passage is het gebed van Jezus tot zijn vader in de hof van Getsemane. Daarin bidt hij God om zijn leven te sparen, terwijl zijn discipelen van vermoeidheid slapen. In zijn doodsnood staat hij er helemaal alleen voor. Zijn discipelen zijn zich van geen gevaar bewust.
Mattheus 26: 37 Hij nam Petrus en de beide zonen van Zebedeus mee en begon bedroefd en beangst te worden. 38 Toen zeide hij tot hen: Mijn ziel is dodelijk bedroefd; blijft hier en waakt met mij. 39 Hij ging een klein eind verder en viel op zijn aangezicht, biddend: Mijn Vader, als het mogelijk is, laat dezen beker mij voorbijgaan; doch niet zoals ik wil, maar zoals Gij wilt. 40 Nu ging hij naar de leerlingen en vond hen in slaap. En hij zeide tot Petrus: kunt gijlieden dan niet een uur met mij waken? 41 Waakt, en bidt niet in verzoeking te komen. De geest is wel gewillig, maar het vlees zwak. 42 Ten tweeden male ging hij heen en bad: Mijn Vader, indien het niet mogelijk is dat hij voorbijgaat tenzij ik hem drinke, uw wil geschiede. 43 Toen hij weer bij hen kwam, vond hij hen opnieuw in slaap; want hun ogen waren bezwaard. 44 Hij liet hen slapen en ging ten derden male bidden, met wederom dezelfde woorden. 45 Nu kwam hij bij de leerlingen en zeide tot hen: Slaapt dan voort en rust; zie, de ure is nabij waar op de Mensenzoon wordt overgeleverd in de handen van zondaren. 46 Staat op; laat ons gaan. Hij die mij overlevert is nabij. 47 Terwijl hij nog sprak, daar kwam Judas, een van de Twaalve, vergezeld van een talrijke, met zwaarden en stokken gewapende bende, door de overpriesters en oudsten des volks gezonden.Het gebed van Jezus met de slapende discipelen is in talloze afbeeldingen verbeeld, o.a. door Mantegna. Maar onderstaande afbeelding, door Giovanni di Paolo, vat alles mooi samen. In de grauwe nacht naderen Judas en de soldaten. ![]() Het psychologische effect van dit verhaal schijnt te zijn dat de gelovige zich identificeert met Jezus in zijn doodsnood, maar vooral ook met de slapende discipelen. Men voelt zich vanzelf mede schuldig aan het verzaken van de plicht om te waken en Jezus te steunen in zijn missie. Laatst gewijzigd door Piero : 5 februari 2015 om 00:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De bedoeling van de hele scene zou dan kunnen zijn dat Jezus de immoraliteit van de Joodse hogepriesters wou aantonen en hoe zij de Romeinse overheersing misbruikten. De aankondiging van het verraad bij het laatste avondmaal en de reactie van de leerlingen is ook logischer. 19 En zij begonnen bedroefd te worden, en de een na den ander tot Hem te zeggen: Ben ik het? En een ander: Ben ik het? Zouden ze anders niet vragen wie de verrader was en niet of zij het zelf waren? Persoonlijk vind ik dat de klassieke Judas verrader geen steek houdt in heel het passie verhaal. Het maakt van Jezus een helderziende met Goddelijke krachten.
![]() |
![]() |
#29 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een willekeur. De door u geciteerde passage zou schijnbaar waar zijn, maar regel tien dan weer niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pure veronderstellingen dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik maak geen onderscheid tussen waar en onwaar in deze verhalen want het gaat om literatuur, niet om feiten maar om fictie. Je hebt gelijk, dat Judas tevoren met de overpriesters had afgesproken Jezus te verraden kan best al bij het ontstaan van het verhaal over het verraad bedacht zijn. Jezus was dan, zoals Aton opmerkte, volgens de auteurs in staat gedachten te lezen, of hij was alwetend. Dat neemt niet weg dat Jezus Judas aanspoorde om verraad te plegen. Waarom? Omdat Judas anders zou verzaken en de kans om Jezus te arresteren zonder ophef, 'niet op het feest', zou worden gemist? Hier kwam Jezus de duivel te hulp, die volgens de teksten al bezit van Judas had genomen. Het psychologische effect op de lezer is dat Jezus ons nog een zetje mee geeft als wij aan hem gaan twijfelen. Hij levert ons subiet over aan de duivel. Als ik mij voorzichtig uitdruk met "misschien" en "het lijkt" dan zijn dat inderdaad pure veronderstellingen; dat heb je goed begrepen Jan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Men vergeet hier nog een belangrijk punt en dat is, dat deze teksten geschreven zijn voor een publiek wat de politiek-religieuze achtergrond nog duidelijk begreep en zelfs nu niet meer relevant is. Het achterhalen van de betekenissen tussen de lijntjes is giswerk. Het enige wat men hier zal bereiken is een verklaring wat men 2000 jaar geleden niet zou begrijpen.
Laatst gewijzigd door Aton : 5 februari 2015 om 12:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Volledigheidshalve plaats ik hier alsnog een post die ik per abuis in de verkeerde draad had geplaatst.
Een van de vele aangrijpende gebeurtenissen in de hof van Getsemane was de gevangenneming van Jezus nadat hij was geïdentificeerd door de Judaskus. Giotto verbeeldde dit gebeuren dmv een dramatische scene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Misschien kan dit meer inzicht geven: http://www.barnesandnoble.com/w/read...=9781101202135 Laatst gewijzigd door Aton : 5 februari 2015 om 15:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |