Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2015, 12:32   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Gezien je mij verdenkt van Belgische bekrompenheid .....laten we samen eens voorstellen aan een Oostenrijker of Zuid Duitser of hij het ziet zitten om met de fiets te gaan werken......? Oostenrijkse bekrompenheid zullen we het dan maar noemen zeker ? Maar we zullen het dichter bij huis houden.....ziet u een freel dametje van 58 jaar in die in de streek van Spa of Bastenaken woont met de fiets gaan werken ? Maar goed als jouw wereld stopt bij uw vlakke dorp in de Vlaanders doet me dat dan toch eerder denken aan wereldvreemdheid.....zelfs in Namen of Dinant zijn al hellingen om U tegen te zeggen.Iedereen is geen fitte wielertoerist.
U kent Oostenrijk overduidelijk niet. In een stad als Salzburg heeft men de voorbije jaren heel veel geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. U moet maar eens het "Radplan" van de stad en omgeving (!) bekijken. Online te raadplegen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 12:33   #22
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Oostenrijk en Zwitserland is de verkoop van elektrische fietsen aan het boomen. Volgens de Verkehrsclub Österreich zouden er in Oostenrijk alleen al meer dan honderdduizend elektrische fietsen in omloop zijn. In 2014 steeg de verkoop van "pedelecs" met liefst 25%.

Dus neen, wat u beweert, is alvast niet het hele plaatje. Ongetwijfeld zullen er wel bergdorpen bestaan waar je bijzonder moeilijk met de fiets naar toe komt, omdat de hellingsgraad te groot is. Als je evenwel weet dat in Zwitserland het grootste deel van de bevolking in de dalen woont, dan zijn daar ook gevolgen aan verbonden voor de keuze van mobiliteit.
Inderdaad de zondagnamiddag in de zomer toeren de gepensionneerden er graag mee rond langsheen het vierwoudstedenmeer.Of er veel Zwtsers tussen Oktober en April mee zullen gaan werken durf ik sterk te betwijfelen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 12:36   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kent Oostenrijk overduidelijk niet. In een stad als Salzburg heeft men de voorbije jaren heel veel geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. U moet maar eens het "Radplan" van de stad en omgeving (!) bekijken. Online te raadplegen.
Ja tijdens de zomermaanden zal dat wel leuk zijn en al zeker voor de toeristen.....maar het ging hier over de fiets als woonwerk verkeersmiddel...Zoals mijn grootvader zegt....vroeger gingen we met de fiets naar het werk en gingen we de zondag eens een toerke maken met de auto.....Nu gaan ze met de auto naar het werk en doen ze de zondag eens een toerke met de fiets

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 februari 2015 om 12:38.
Oud 17 februari 2015, 12:38   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als jij nog denkt dat ik daarmee wereldvreemd ben dan moet je dringend eens naar China...waar 20 jaar geleden iedereen met de fiets ging werken en nu bijna niemand meer en zo zijn er wel meer landen.....dat heeft niks te maken met arm of rijk zijn.En in Singapore of Dubai of Bangkok zal je wel aanzien worden als een armoezaaier moest je vertellen met de fiest te komen werken....dat is nu niet direct het russische platteland dacht ik...zelfs een beetje welstellende Chinees zal je al eens al lachend aankijken.
En hoe je het ook draait of keert ..een automobilist brengt nog altijd veel meer geld in het laadje dan een fietser.Ook een reden waarschijnlijk dat in de groeilanden men graag zoveel mogelijk automobielen ziet verschijnen.
De gevolgen zijn dan ook rampzalig in veel Chinese steden. In Peking heeft de overheid niets voor niets beslist om een limiet te plaatsen aan het aantal voertuigen.
Oud 17 februari 2015, 12:39   #25
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De gevolgen zijn dan ook rampzalig in veel Chinese steden. In Peking heeft de overheid niets voor niets beslist om een limiet te plaatsen aan het aantal voertuigen.
Ja....maar ze terug op de fiets krijgen zal toch niet voor morgen zijn denk ik.
Oud 17 februari 2015, 12:41   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja tijdens de zomermaanden zal dat wel leuk zijn en al zeker voor de toeristen.....maar het ging hier over de fiets als woonwerk verkeersmiddel...Zoals mijn grootvader zegt....vroeger gingen we met de fiets naar het werk en gingen we de zondag eens een toerke maken met de auto.....Nu gaan ze met de auto naar het werk en doen ze de zondag eens een toerke met de fiets
U schijnt echt niet te weten waar we over spreken, nietwaar?! Het gaat in Salzburg weldegelijk om een fietsnetwerk voor dagelijks gebruik. Daarnaast is er sedert enige tijd ook "Citybike", een gelijkaardig systeem zoals in een aantal Vlaamse steden en stations, dat een enorm succes kent. Het systeem is gericht op de pendelaars; niet op de toerist.
Oud 17 februari 2015, 12:42   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad de zondagnamiddag in de zomer toeren de gepensionneerden er graag mee rond langsheen het vierwoudstedenmeer.Of er veel Zwtsers tussen Oktober en April mee zullen gaan werken durf ik sterk te betwijfelen.
Niemand heeft het over fietsgebruik wanneer er een halve meter sneeuw ligt.
Oud 17 februari 2015, 12:43   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Akkoord maar een pendelaar die met de auto rijdt zal altijd nog wel een pak meer aan accijnzen en btw spenderen dan een fietser.
Die pendelaar kan het uitgespaarde geld aan andere consumptiegoederen besteden en dus een meer diverse economie stimuleren. Dat zijn ook BTW-inkomsten o.a.
Oud 17 februari 2015, 13:04   #29
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U schijnt echt niet te weten waar we over spreken, nietwaar?! Het gaat in Salzburg weldegelijk om een fietsnetwerk voor dagelijks gebruik. Daarnaast is er sedert enige tijd ook "Citybike", een gelijkaardig systeem zoals in een aantal Vlaamse steden en stations, dat een enorm succes kent. Het systeem is gericht op de pendelaars; niet op de toerist.
Toch wel we spreken over het gebruik van de fiets om mee te gaan werken.De meeste info betreffende salzburg die ik vind gaat wel degelijk over fietstoerisme (conform fietstoerisme in Vlaanderen etc)...mountainbiken en wielerwedstrijden.Dat soort van fietspromotie vind je zelfs makkelijk in Californie dat ik dan wel weer goed ken ....maar of nu Californiers maar een beetje met de fiets gaan werken is toch niet waar hoor.Nu dat citybike systeem bestaat idd op veel plaatsen....ook in Brussel kan je een fiets voor korte tijd huren.....Maar gaan mensen er massaal met de fiets naar het werk ?
Oud 17 februari 2015, 13:05   #30
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die pendelaar kan het uitgespaarde geld aan andere consumptiegoederen besteden en dus een meer diverse economie stimuleren. Dat zijn ook BTW-inkomsten o.a.
Inderdaad zo kan je het ook zien.Maar goed...ik vraag me enkel af of de fiets de toekomst is of het ooit zal worden ? Ik betwijfel het sterk.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 februari 2015 om 13:07.
Oud 17 februari 2015, 13:07   #31
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt!
Grappig weetje: er staan zelfs flitspalen voor fietsers, met bijhorende boetes als ze te snel rijden!
Oud 17 februari 2015, 13:08   #32
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Omdat je elke dag op een andere plaats werkt altijd zowat 60 �* 100 km van je woonplaats?
Omdat je niet in een koersbroek en T-shirt van FERYN op je job verwacht wordt.
Omdat je je op je werk niet kan douchen, en dus per auto komt om te vermijden dat je na een fietstocht van een paar tientallen km. geen hele dag loopt te stinken naar coureurszweet en Algipan?
Omdat je gezondheid het niet toelaat om op 60+ leeftijd in weer en wind je elke dag tweemaal het hart af te rijden?
Omdat je een normaal mens bent die vooruit wil in plaats van achteruit?
Irrelevante praat.

Net zomin als iedereen de trein of bus kan nemen, kan natuurlijk niet iedereen de fiets nemen voor de woon – werk verplaatsing. De realiteit is echter dat de helft van de werknemers binnen de 10 km van de woonst werk, 70 procent binnen de 20 km. Met een e-bike kan je afstanden tot 20 km vlot overbruggen, zelfs al ben je 60 jaar. Het is bovendien goed voor je hart in tegenstelling tot autorijden dat er net nefast voor is. Kortom, er is net een enorm groei potentieel voor de fiets, dat is de objectieve vaststelling en conclusie.

Citaat:
Omdat je een normaal mens bent die vooruit wil in plaats van achteruit?
U bedoelt wellicht een kuddedier dat zich door zijn koppigheid, egoïsme en oogkleppen gedrag overal hopeloos vastrijdt in die files.
Of hoe de zogezegde "vooruitgang" eigenlijk een achteruitgang is.

Citaat:
Kopenhagen is bekend als hét schoolvoorbeeld van een autovrije stad. Veertig jaar geleden was het er even erg gesteld als in om het even welke grote stad. Nu trekt de helft van de bevolking er elke dag met de fiets naar het werk.

Al in de jaren 60 introduceerde Kopenhagen voetgangerszones in het stadscentrum. In de volgende decennia werden meer en meer autovrije zones uitgerold. Nu telt de stad meer dan 300 kilometer fietslanen; nieuwe fietssnelwegen naar de voorsteden zijn in constructie.

Kopenhagen kan de laagste auto-eigendomscijfers voorleggen: minder dan 30 procent van de inwoners bezit er een wagen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 17 februari 2015 om 13:25.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 14:28   #33
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Onderstaand een interview met een armoedzaaier die niet vooruit wil;

Citaat:
Studio 100-baas Hans Bourlon heeft genoeg van eindeloos aanschuiven met auto

Hans Bourlon, de bedrijfsleider van Studio 100, is een van de velen die ondervinden hoe moeizaam het verkeer in Antwerpen verloopt. Zijn oplossing? Hij gaat sinds september met de fiets werken. "Ik woon op het Eilandje in Antwerpen, en rijd drie dagen per week twintig kilometer naar ons bedrijf in Schelle. Met de fiets doet ik daar veertig minuten over, met de auto in de spits een uur en een kwart."

Hoe kunnen we de mobiliteitsknoop in Antwerpen ontwarren? Het is een vraag waarop al jaren een antwoord wordt gezocht. Het antwoord luidt vaak: Oosterweel of Ringland. Sommige bedrijven op de rechteroever van de Schelde zoeken zelfs geen werknemers meer op de linkeroever (Gva 28/11). Maar volgens Hans Bourlon zijn dat geen ideale oplossingen.
"Ik hou een warm pleidooi voor de fiets. Ik ben enkele maanden geleden in de buurt van de Londenbrug in Antwerpen gaan wonen. Aanvankelijk nam ik de auto om naar het werk te gaan. Buiten de spitsuren valt dat nog mee. Maar als je tijdens de spits de auto neemt, ben je al snel een uur en langer onderweg. Daarom kom ik nu drie dagen per week met de fiets. In veertig minuten ben ik in Schelle. Onderweg steek ik de grote files fluitend voorbij. En als ik op het werk aankom, zijn er douches en loges om me om te kleden. Ik zeg dus aan mijn medewerkers: kom met de fiets, en je hebt geen reden meer om te laat te komen."
Momenteel komt slechts een klein deel van de 170 werknemers van Studio 100 met de fiets naar het werk. "Maar met fietsvergoedingen hopen we dat aantal de komende tijd uit te breiden. De regering moet ook doorgaan met haar investeringen in fietsostrades en andere fietsinfrastructuur. Want ons bedrijf lijdt erg onder de verkeersproblemen in Antwerpen", zegt Bourlon. "Als er om 9u 's ochtends één persoon te laat is voor een opname, moeten we wachten tot die er is, want zonder een bepaalde acteur of cameraman kunnen we niet beginnen. Daarom moeten veel van onze medewerkers extra vroeg vertrekken, om hier op tijd te zijn. En de ochtendfiles lopen ook vaak uit. Een lid van ons auditcomité was vrijdag een halfuur te laat op de vergadering, omdat hij zich door de files van Leuven naar Schelle moest loodsen. De vergadering begon nochtans pas om tien uur."
Oud 17 februari 2015, 18:52   #34
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Onderstaand een interview met een armoedzaaier die niet vooruit wil;
Leuk artikeltje.1 bedrijfsleider gaat met de fiets tegenover 5000 met de auto.Doet me een beetje herinneren toen AGALEV voor het eerst was verkozen .....de eerste week zag je ze iedere dag op TV.....want zij kwamen met de fiets naar het parlement .....Hoeveel parmementsleden zouden nu (nog) met de fiets komen ?

Verder vond ik ook over Hans Bourlon dat hij enkel in de zomer met de fiets gaat werken en ook nog dat hij een fervent wielertoerist pisterijder en mountainbiker is......T'ja ....ik kende destijds ook een marathonloper die naar het werk liep

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 februari 2015 om 18:58.
Oud 17 februari 2015, 19:22   #35
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Leuk artikeltje.1 bedrijfsleider gaat met de fiets tegenover 5000 met de auto.Doet me een beetje herinneren toen AGALEV voor het eerst was verkozen .....de eerste week zag je ze iedere dag op TV.....want zij kwamen met de fiets naar het parlement .....Hoeveel parmementsleden zouden nu (nog) met de fiets komen ?

Verder vond ik ook over Hans Bourlon dat hij enkel in de zomer met de fiets gaat werken en ook nog dat hij een fervent wielertoerist pisterijder en mountainbiker is......T'ja ....ik kende destijds ook een marathonloper die naar het werk liep
Oh dat doet er nauwelijks iets toe. Zoals reeds gezegd woont de helft van de werknemers op minder dan 10 km van het werk. 70 Procent om minder dan 20 km. Als je nog geen 10 km kan fietsen, dan is het al erg gesteld. Een e-bike kan perfect voldoen wanneer de afstand wat te groot is voor de persoon in kwestie.

Belgen zijn oerconservatief, zijn vastgeroest in hun gewoontes, staan niet open voor veranderingen en zijn weinig pragmatisch. Vandaar dat België doorgaans hekkensluiter is met het implementeren van bepaalde progressieve maatregelen, doorgaan minstens zo'n 10 jaar na Nederland. Dat zie je ook bij het verplaatsingsgedrag waar ze zich hardnekkig en onvermurwbaar vastbijten in hun gewoonte om steeds de auto te nemen, zelfs al rijden ze zich steeds opnieuw hopeloos vast.
Oud 17 februari 2015, 19:36   #36
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar goed...ik vraag me enkel af of de fiets de toekomst is of het ooit zal worden ? Ik betwijfel het sterk.
Als je dat niet inziet, scheelt er iets met uw redeneringsvermogen. Objectief gezien heeft de fiets enorm veel voordelen t.o.v. andere transportmiddelen.

- Je hebt geen last van de files en draagt er niet aan bij.
- Je verplaatst je stil en milieuvriendelijk.
- Je doet je dagelijkse beweging tijdens anders verloren pendeltijd.
- Goed voor je algehele gezondheid, conditie, gewicht. Zeker is tijden waar obesitas en suikerziekte boomen. Tevens goed voor de ziektekosten.
- Je bent ook minder vaak ziek.
- Je rijdt geen dieren of mensen dood.
- Het is goedkoop en je kan vaak een fietsvergoeding bekomen.
- Je komt relax aan op je werk en 's avonds thuis doordat je door te fietsen ( sporten ) stress hormoon afbouwt.
- Je hebt nauwelijks parkeerruimte nodig en hoeft er niet eindeloos naar te zoeken.
- Je vertrekt wanneer je wil en je pendeltijd is steeds identiek.

...

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 17 februari 2015 om 19:37.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2015, 20:21   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt!
Grappig weetje: er staan zelfs flitspalen voor fietsers, met bijhorende boetes als ze te snel rijden!
Waar staan dan wel die flitspalen?
Oud 17 februari 2015, 20:25   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel we spreken over het gebruik van de fiets om mee te gaan werken.De meeste info betreffende salzburg die ik vind gaat wel degelijk over fietstoerisme (conform fietstoerisme in Vlaanderen etc)...mountainbiken en wielerwedstrijden.Dat soort van fietspromotie vind je zelfs makkelijk in Californie dat ik dan wel weer goed ken ....maar of nu Californiers maar een beetje met de fiets gaan werken is toch niet waar hoor.Nu dat citybike systeem bestaat idd op veel plaatsen....ook in Brussel kan je een fiets voor korte tijd huren.....Maar gaan mensen er massaal met de fiets naar het werk ?
Uw informatiebronnen zijn dan onvolledig. Uit cijfers van de VCÖ (onderzoek uit 2013) blijkt dat 79% van de leeftijdsgroep vijftien en ouder dagelijks de fiets neemt. Hiermee spant Salzburg, samen met Voralberg, de kroon. Het gaat dus om utilitaire en dus geen recreatieve verplaatsingen. Ongetwijfeld zijn een deel daar andere in dan van en naar het werk.
Oud 17 februari 2015, 20:32   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uit cijfers van de fietsvergoeding voor de Vlaamse ambtenaren blijkt dat er bijna 6000 personeelsleden met de fiets komen. Dat cijfers is over de jaren redelijk stabiel, maar wat opvalt, is dat het kilometeraantal blijft stijgen. M.a.w. mensen zijn blijkbaar tegenwoordig bereid grotere afstanden met de fiets te overbruggen dan enkele jaren geleden.
Oud 17 februari 2015, 20:33   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Als je dat niet inziet, scheelt er iets met uw redeneringsvermogen. Objectief gezien heeft de fiets enorm veel voordelen t.o.v. andere transportmiddelen.

- Je hebt geen last van de files en draagt er niet aan bij.
- Je verplaatst je stil en milieuvriendelijk.
- Je doet je dagelijkse beweging tijdens anders verloren pendeltijd.
- Goed voor je algehele gezondheid, conditie, gewicht. Zeker is tijden waar obesitas en suikerziekte boomen. Tevens goed voor de ziektekosten.
- Je bent ook minder vaak ziek.
- Je rijdt geen dieren of mensen dood.
- Het is goedkoop en je kan vaak een fietsvergoeding bekomen.
- Je komt relax aan op je werk en 's avonds thuis doordat je door te fietsen ( sporten ) stress hormoon afbouwt.
- Je hebt nauwelijks parkeerruimte nodig en hoeft er niet eindeloos naar te zoeken.
- Je vertrekt wanneer je wil en je pendeltijd is steeds identiek.

...
En wie door landelijk gebied fietst: je geniet iedere dag weer van het wisselend landschap.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be