![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Je kan zulks dat madammetje niet altijd kwalijk nemen. Neem nu de Antwerpse Ring tijdens de drukke uren in de week, de linkerrijkstrook is dan vaak een muur van vrachtwagens (als er al geen stilstaan verkeer is), als automobilist daartussen blijven hangen is bijzonder onveilig en dus niet aangewezen. Als ik dan de oprit neem, dan wijk ik ook onmiddellijk naar het midden of naar links uit. Of neem nu een tweebaansweg waar de vrachtwagens in serie de rechterrijstrook bezetten (bijvoorbeeld de E19 Antwerpen-Breda, een traject dat ik regelmatig doe). Dan kun je niet anders dan voortdurend links te blijven rijden. En als je dan eens een gat van een paar honderd meter vrij hebt op de rechterstrook, dan ga je ook die moeite niet doen om te veranderen. Lijkt me ook gevaarlijker dan gewoon de rijstrook aan te houden !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat wel veel voorkomt zijn op tweevakswegen 'trage chauffeurs' die een nog tragere vrachtwagen of autobus voorbijgaan, zo hinderen ze de serie wagens die in de slipstream van 120 km/h (of meer ?) zitten. Misschien is het volgende een oplossing op 2x2 wegen: - inhaalverbod voor vrachtwagens en autobussen, in alle omstandigheden - op de linkerrijstrook de min.snelheid optrekken naar 100 of 110 km/h. Effectief vorige week nog achter een oude bompa gehangen (mét klak én op een zondag én in een oude peugeot, cliché klopte helemaal !) die met 75 km/h een aftandse Roemeense autobus aan het inhalen was die nog iets trager reed, dit minutenlang ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Weet je in de jaren 60 was men al bezig; voorkruipers zonder pinker, linksrijders, kop-staart rijders (bumperklevers),.... Er is al decennia lang iets fundamenteel mis in de bovenkamers van de gemiddelde mens, zeker wat verantwoordelijkheids- en veiligheidsgevoel op de weg betreft. En de drukte van het verkeer heeft niets anders bijgedragen dan een verhoogde agressiviteit en dalende hoffelijkheid voornamelijk ten gevolge van gestegen gejaagdheid, arrogantie, eigendunk,...
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je mist redelijk veel vind ik.
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2015 om 23:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat je niet weet wat keep your lane inhoudt, ik heb het nochtans gepost. Trouwens keep your lane bestaat quasi ook in Belgie bij bepaalde borden en situaties als men tenminste de specifieke verkeersregels kent waar rechts voorbijrijden géén rechts inhalen is. ![]() Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2015 om 23:26. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Behalve door nog eens te benadrukken dat het vrij absurd is dat ons landje als enige vasthoudt aan het behoud van de 'vrije rijopleiding', ook in tijden waarin het verkeer een heksenketel is geworden, de chauffeurs door de band opgefokt en agressief achter hun stuurke zitten en het aantal ongevallen in ons land niet langer in dalende lijn is. Enige doorgedreven professionele rijopleiding lijkt me zeker geen overbodige luxe ! Maar dan nog, ik heb volle opleiding professionele rijschool genoten en heb tijdens één lesuur buiten de spits (op een zondag !) eens een kwartiertje op de autostrade mogen rijden. Dus ik neem aan dat velen hun rijbewijs behalen met praktisch geen ervaring op de autosnelweg en al zeker niet in druk verkeer. Ik heb dus al doende op mezelf moeten leren invoegen, op de andere rijstroken anticiperen en mijn spiegels efficiënt gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Invoering van een algemeen geldend 'keep your lane' principe op onze autosnelwegen zou volgens mij veel onduidelijkheid kunnen wegnemen. Maar ik denk ook wel ergens dat heel deze discussie over links- en middenstrookrijders een storm in een glas water is als we naar de 'schadelijke' gevolgen kijken. Hoeveel zware ongevallen gebeuren erdoor ? Hoeveel doden zijn er al bij gevallen ? Ik denk dat pakweg bumperkleven of 'dode hoek ongevallen' veel meer schade veroorzaken en dat daar meer prioriteit aan moet worden gegeven dan aan het onnodig links rijden op de autostrade. In die zin moet ik de wegpolitie eens voor een keertje gelijk geven, dat ze van dit euvel geen prioriteit willen maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Denk je niet dat zoiets zeer provocerend kan werken op menige andere bestuurders die erachter in de rijdende file tijd verliezen omdat die éne overtreder-bestuurder denkt dat de linkerstrook voor hem gereserveerd is en enkel hij het rijtempo mag bepalen van héél de drievakssnelweg in zijn richting ? Citaat:
Citaat:
![]() De enige prioriteit in ons flitsland is (zeker op de snelweg) Te-snel-rijden-boven-de-limiet wat statistisch bewezen (uit **NL-Swov, lui-Be volgt dat niet op) de minst dodelijke ongevaloorzaak op de snelweg met gemiddeld maar 1 dodelijk ongeval per jaar. Terwijl te weinig veiligheidsafstand al goed was voor gemiddeld 11 dodelijke ongevallen per jaar. Ik kan je ook een download ## geven van het Nederlands Openbaar Ministerie uit 2004 ## waar dat toen besproken werd, maar die doen evenzo hypocriet en halen hun typische drogreden boven: "Wie de snelheidslimiet niet altijd respecteert respecteert de andere verkeersregels ook niet" m.a.w. als het maar gemakkelijke kassa-kassa is, dat er daardoor significant meer ongevallen vallen interesseert hun niet. Flitsen brengt op, veiligheid niet. ** Swov-databank: selecteer limiet 120 kmh|toedracht1: te hoge snelheid, dan onvoldoende afstand, vergelijk beide aub, best het gemiddelde vd 10 jaar (2000-2009)/10 Deze link heb ik al tot in den treure gegeven !!! ## directe link 2004 waar de oorzaken op NL-120 kmh-wegen samengevat worden: Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2015 om 12:48. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uiteraard heb ik domme dingen gedaan met de wagen, zeker de eerste jaren. Maar ja zo lomp als ik ben werkt dat vervelend ding geweten en verantwoordelijkheidszin nog bij mij en wat ik geleerd heb op de rijschool is bij mij wel blijven hangen. terwijl ik er gekend heb die juichten dat ze hun rijbewijs haalde om dan de rest van hun leven naar hun eigen goeddunken te rijden en die dat nog plechtig uitriepen: "Yes!, vrij om met de auto te scheuren" en bij de meesten blijkt dat ook geen grap of woordspeling te zijn. Aan de rijopleidingen scheelt het zeker niet, niet vroeger, niet nu en de prijs zal geen verschil maken. Het is gewoon een mentalisteits probleem dat er al decennia lang inzit, dat jonge mensen overnemen uit allerlei voorbeelden en het verhoogde maar onrealistische veiligheids- en ongenaakbaarheids gevoel. m.a.w.: het totaal gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel of empatisch vermogen (hoffelijkheid en wederzijds respect). EDIT: excuseer voor het in herhaling vallen maar het is gewoon nodig.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 26 februari 2015 om 18:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je spreekt over 'provoceren', maar is dat niet eerder een probleem van de 'geprovoceerde' ? Als automobilist dien je ook steeds je rust en kalmte te bewaren, als je dat niet kan hoor je volgens mij niet in het verkeer thuis ! Er is ook geen wetgeving die je verplicht rechts voorbij te steken als je met een midden- of linksrijder te maken krijgt. Kalmte bewaren lijkt me dus in dat geval waardevoller dan nerveus te gaan worden en overtredingen te begaan, want pas dan breng je de verkeersveiligheid echt in gevaar. Je schermt met talloze cijfers en statistieken (uiteraard geen verwijt, ik heb daar niets op tegen), maar voor mijn vraag kan je blijkbaar geen resultaten geven, dus ik herhaal ze: hoeveel doden of gewonden vallen er onmiskenbaar doordat mensen eens te lang in het midden of links rijden op de autostrade ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mag ik wel nog even 'advocaat van de duivel' spelen ? Je spreekt over de erge mentaliteit bij (jonge) chauffeurs, maar je kunt wel niet voorbij aan het statistische feit dat er nu veel minder doden en gewonden in het verkeer vallen dan vroeger. In verhouding met de voertuigkilometers en het aantal voertuigen op onze wegen, is het ongevallencijfer zelfs nog nooit zo laag geweest de jongste jaren ! En er zijn toch ook 'mentaliteitsaspecten' die gebeterd zijn, ik denk maar aan tolerantie tov dronken rijden dat bij de jongere generatie fameus aan het afkalven is. Natuurlijk zijn de wagens ook veiliger geworden, maar dat kan niet de enige verklaring voor de daling zijn. Die conclusie staat dus wel totaal haaks op je betoog, dat ik natuurlijk wel deels volg en uiteraard schort het bij velen aan respect en hoffelijkheid in het verkeer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wil jij overtredingen minimaliseren ? Tja dan hoef ik niet meer verder te discussieren. Dus diegene die zich geprovoceerd voelt hoort niet in het verkeer thuis ? En die verkeersregels met zijn voeten veegt om andere bestuurders te provoceren eerder wel ofzo ? Ik was duidelijk genoeg hé. Citaat:
Citaat:
Nog waardevoller is de regels op te volgen en niet onnodig te provoceren dan vermijd men zulke situaties dat sommige bestuurders nerveus kunnen worden. Of wil jij de symptomen aanpakken en niet de oorzaak ? Citaat:
Idd daar kan ik onmogelijk op antwoorden, en nu heb jij nu wel iets aangetoond met die vraag ? Niets hé. Zoals ik al zei onnodig links plakken (en dat is provocerend) is dezelfde zware overtreding als 30 kmh te snel rijden in Duitsland, wat denk je daarvan ? Duitsland heeft ca. 50 jaar meer verkeerskundigheid als Belgie (hogeschool of universitaire opleiding verkeerskunde of verkeerswetenschappen). Je hoeft ze alleen maar tussen de cijfers te lezen van de talrijke ongevaloorzaken op de snelweg in Nederland, maar blijkbaar zie jij ze niet staan. Ze staan er nochtans zwart op wit. Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2015 om 21:07. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister
|
![]() {"Zoals ik al zei onnodig links plakken (en dat is provocerend) is dezelfde zware overtreding als 30 kmh te snel rijden in Duitsland, wat denk je daarvan ? Duitsland heeft ca. 50 jaar meer verkeerskundigheid als Belgie (hogeschool of universitaire opleiding verkeerskunde of verkeerswetenschappen)."}
Leg mij dan eens uit hoe verkeersveilig het is tegen 130-180 of+200 links te scheuren bij slecht of goed weer op dat linkse vak om dan zonder richtingaanwijzer de afrit te nemen terwijl je de andere rijstroken en de vrachtwagens vooral afsnijd? of als iemand reglementair rijdende toch moet voorbijsteken en daarom naar het linkse vak moet voor bv een inhalende of anders op middenstrook rijdende vrachtwagen? HET VERKEER IS GEWOON TE DRUK DE HELE DAG DOOR VOOR IEDEREEN OM RECHTS TE RIJDEN. DAT IEDEREEN DIE HIER MELKT DAAROP ZELF EENS ZICH AAN DE SNELHEIDS- EN VERKEERSVOORSCHRIFTEN HOUDT ALVORENS ZIJN BETOOG AF TE STEKEN!!
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ONNODIG links plakken is zeker een overtreding en moet aangepakt worden.
Maar wat is "onnodig" ? Het is natuurlijk niet aan mij om daar over te beslissen. Ik ben er vrij zeker van dat ik het eerder "onnodig" zal vinden dan de overtreder en een rechter. Om de haverklap van rijvak wisselen zal meer ongevallen veroorzaken dan op hetzelfde vak blijven plakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Als het rustig tot héél rustig is of soms geen kat op de baan ? Rijden jullie dan allemaal tijdens de spitsuren op de drukste snelwegen ofzo ? Tellen al die snelwegkilomters dan niet waar veel minder verkeer is ? Ik dacht dat de wegcde regels toch voor gans BE is 24/24 h 7 op 7 is, niet ? Ik plaats de foto van de TS-link (enorm drukke 3 vakssnelweg ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() En waarom toch al die stropoppen loslaten die niets met die verkeersregel(s)-OT te maken hebben ? Nog eens, mss is het te moeilijk die wegcoderegels, ik citeer zowat de OT-betreffende: Citaat:
Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2015 om 22:55. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
U lijkt er ook vanuit te gaan dat mensen die zich niet aan deze regels houden bewust provoceren, maar dat is in de meeste gevallen zeker niet zo. Het is niet zo dat mensen dat opzettelijk doen om de anderen te treiteren, maar vaak ook omdat de omstandigheden hen daartoe dwingen. En waarom vindt u Duitsland steeds het walhalla ? De situatie in België is gans anders dan in Duitsland, het is dus ook een beetje appelen met citroenen vergelijken. Allicht heb je in D vele streken waar het rustig genoeg is op de baan om nooit of te nimmer links te moeten blijven rijden, in ons landje met al die op- en afrittencomplexen en talloze ringwegen en filevorming is de rechterrijstrook aanhouden vaak onmogelijk. Daar heb je geen ingewikkelde statistiek voor nodig om dat in te zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijn die middenvakrijders niet gewoon te lui om van rijbaan te veranderen? Aan 100 of 110 op het midden en rechts geen kat. Wel, die ga ik rechts voorbij ipv van het eerste naar het derde en vervolgens weer naar het eerste te veranderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bitter weinig, in elk geval veel minder dan rechts voorbijstekers omdat daar iemand een veilige afstand houdt. Daar meer controle op houden is dringender dan die enkelingen die te lang blijven plakken. Ik doe dan ook weinig wegen waar rechts geen kat rijdt. Ik vraag mij trouwens af waarom men dan op het middenvak gaat rijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Staatssecretaris
|
![]() Deze morgen omstreeks 6.15 uur op de E19 Mechelen - Vilvoorde. Ik kom in Mechelen Noord er op gereden en zit al op het rechtse baanvak achter een vrachtwagen (Poolse nummerplaat). Het duurt even voor ik naar het middelste baanvak kan omdat er daar ook twee vrachtwagens rijden (een Nederlandse en Roemeense nummerplaat). Ze zijn de vrachtwagen op het rechtse baanvak aan het voorbij steken (denk met minder dan 1 km/ur verschil). Na zeker 5 kilometer op het rechtse baanvak te hangen ben ik toch al op het middelste baanvak geraakt. Maar op het linkse baanvak proberen te rijden = zelfmoord. Werfcamionetten plakken bumper tegen bumper en zet je je richtingaanwijzer op om naar links te willen gaan dan krijg je grootlichten te zien en toeters te horen. Plus de vele skoda's, audi's en BMW bedrijfswagens die je nog liever rammen dan je er tussen te laten. Ter hoogte van de afrit brucargo hingen de vrachtwagens nog steeds naast elkaar en had de eerste vrachtwagen (Nederlandse nummerplaat) het door dat hij de rechtse vrachtwagen niet voorbij ging geraken. Dus die vond het niet beter dan even zijn gas te lossen zodat hij terug achteraan op het rechtse vak kon invoegen. Op dat moment zakte de snelheid op het middelste baanvak tot een gevaarlijke 80 km/uur!!! Met aan mijn achterbumper een andere tientonner die het leuk vond om te bumperkleven en af en toe met zijn grootlichten te flitsen. Aan de splitsing in Vilvoorde-Zaventem ging het naar amper 40 km/uur omdat sommigen naar de rechtse afslag moesten en anderen weer plotseling naar de linkse afslag reden. En dit terwijl de werfcamionetten nog steeds langs u kwamen gevlogen.
Dus links blijven rijden = gevaarlijk. En ze mogen dit van mij veel strenger beboeten. Maar een veel strengere en striktere wetgeving op vrachtwagens en werfcamionetten is veel dringender nodig. Want dat zijn de cowboys op de weg. En zij veroorzaken een groot deel van alle files, verkeersagressie en ongevallen. Een totaal inhaalverbod van vrachtwagens en lichte vracht. Een snelheidsbegrenzer van 90 km/uur en een digitale tachograaf. Met de verplichte rustpauzes, ook voor camionetten en SUV's onder lichte vracht. En zolang de politiek en organisaties als febiac dat niet willen in zien zal het van kwaad naar erger gaan. |
![]() |
![]() |