Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Interplanetaire reizen voor de mens:
mogelijk 11 57,89%
onmogelijk 6 31,58%
eerst zien , dan geloven 1 5,26%
zever in pakskes 2 10,53%
pure scene-fiction 1 5,26%
beam me up , scotty 0 0%
Asjemenou 0 0%
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen , meneer ?? 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2015, 14:20   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
"Leven mogelijk op miljarden planeten in onze Melkweg"
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...hln=obinsource

Waar of niet waar ??
In geval van waar , op het moment voor ons onbereikbaar !!
Of zou de mens in staat de lichtsnelheid te doorbreken ??
Of via toekomstige teleportatie ??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Teleportatie
http://www.knack.be/nieuws/wetenscha...al-146551.html
als die ook allemaal zo scheef op hunnen as staan gemonteerd, is het een wonder dat er niet meer accidenten van komen, dat kan toch ni goe blijven gaan zo !?! in godsnaam, een beetje orde en nauwgezetheid zou toch geen kwaad kunnen hé ?!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2015, 18:42   #22
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
met alle respect, maar dat zijn twee amateurkes in vergelijking met de topwetenschappers die dergelijke ruimteschepen zouden moeten ontwikkelen.

Dat is net hetzelfde als gaan vragen aan Boonen of Devolder hoe zij denken de nieuwste carbonfiets te gaan maken die nog sneller en lichter is. Het is niet omdat ze met die dingen goed kunnen rijden dat ze er daarom ook fundamentele verbeteringen aan kunnen doen hé
Hier overdrijf je toch wat.

Ten eerste hebben Frimout en De Winne de nodige ervaring, ervaring die wetenschappers simpelweg niet hebben.

Ten tweede zijn het geen domme atleten. Frimout is - volgens wikipedia - ingenieur elektronica en haalde een doctoraat in toegepaste fysica (+ ook nog een postdoctoraat in het laboratorium van atmosferische en ruimtelijke fysica aan de universiteit van Colorado).

Frank De Winne behaalde de diploma's telecommunicatie en burgerlijk ingenieur-polytechnicus.

Kortom, dat zijn geen uilen he, verre van zelfs.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 01:38   #23
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Te laat. Oblivion is al gemaakt.
Dat was een standaard mijnbouw setup, "they're coming for our resources!" Lang niet zo puntloos als door een Von Neumann machine bezocht worden.
Oud 24 maart 2015, 16:18   #24
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Hier overdrijf je toch wat.

Ten eerste hebben Frimout en De Winne de nodige ervaring, ervaring die wetenschappers simpelweg niet hebben.

Ten tweede zijn het geen domme atleten. Frimout is - volgens wikipedia - ingenieur elektronica en haalde een doctoraat in toegepaste fysica (+ ook nog een postdoctoraat in het laboratorium van atmosferische en ruimtelijke fysica aan de universiteit van Colorado).

Frank De Winne behaalde de diploma's telecommunicatie en burgerlijk ingenieur-polytechnicus.

Kortom, dat zijn geen uilen he, verre van zelfs.
D�*t is een goede post
niettegenstaande we hier in K&K zijn.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 17:27   #25
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Miljarden bewoonbare planeten is mooi, en leven zal niet superzeldzaam zijn op die planeten. Maar iemand om mee te praten? Onze zon en planeet zijn ongeveer 4,5 miljard jaar oud, als je 4,5 miljard jaar terug zou reizen naar een willekeurig punt in onze geschiedenis en vervolgens de hele planeet uitkamt naar tekenen van beschaving vind je miljoenen malen, zo niet vaker, bewijs van simpele gereedschappen. Je treft enkele duizenden malen beschavingen aan die kunnen schrijven en grote rijken kunnen organiseren, je vind zo'n 100 keer een beschaving die iets met ruimtevaart doet of zou kunnen gaan doen binnenkort en je ontdekt nul beschavingen die serieuze interplanetaire reizen kunnen maken. Stel nou eens voor dat de aarde representatief is voor de andere planeten in de Melkweg, dan is er op slechts duizenden van die miljarden planeten leven is dat ook maar enigszins nadenkt over wat een ster is er met wat voor strijdwagen je er zou kunnen komen. Is dat een goed statistisch model voor de rest van de Melkweg? Geen idee, je kan bijvoorbeeld opperen dat met het verstrijken van de tijd de kans op beschavingen groter wordt, en de schatting dus te laag is. Je kan ook zeggen dat er sprake is van een sampling bias, als wij geen beschaving hadden hadden we deze schatting niet gedaan, dus de schatting ligt eerder te hoog dan te laag. Je kan ook zeggen dat de sampling size simpelweg te laag is, je kan niks zeggen over andere planeten met behulp van die van ons. Feit blijft dat het enige model dat we hebben geen enorme hoeveelheid beschavingen voorspelt.

En daarbovenop komt nog het lichtsnelheid probleem. Dat is geen kwestie van "mensen van twee eeuwen terug geloofden ook niet dat het mogelijk was met 30 km/h met de trein te reizen". Dat ging over technische of medische limitaties, dit gaat over de aard van het universum. Als onze beste benaderingen van de werking van het universum kloppen kan je simpelweg niet sneller reizen dan het licht, en kost alles dat er ook maar bij in de buurt komt bakken en bakken vol energie. Er zijn een aantal alternatieven waarin wel mogelijkheden bestaan tot wormgaten en dergelijke, maar vaak zijn dit gezochte voorbeelden, er worden wat dimensies toegevoegd omdat je dan sneller dan het licht zou kunnen reizen. Als we inderdaad in een Einsteiniaans universum leven stelt dat flinke beperkingen aan het bereik van beschavingen. De dikte van de Melkweg (grofweg 3000 lichtjaar) voor het gemak even negerend is de oppervlakte van de schijf ongeveer 100.000x100.000 lichtjaar, of tien miljard vierkante lichtjaren. Als er in die schijf honderd beschavingen zijn die serieus ruimtevaren (en daar horen wij dus al niet bij) hebben zij ieder 100 miljoen vierkante lichtjaren tot hun beschikking, dat is grof weg een gebied van 10.000x10.000 lichtjaar (met dus nog een diepte van 3000 lichtjaar). De dichtstbijzijnde buren liggen dan op ongeveer 10.000 lichtjaar afstand. Dat wil zeggen dat als beschaving A een radio-boodschap alle kanten op de ruimte in slingert, en beschaving B die opvangt en per direct hun snelste schip stuurt om contact te maken met A, dat er minstens 20.000 jaar verstreken is voor er contact is gemaakt. Dat is best een hoop. En zoeken naar willekeurige beschavingen zonder de technologie om te luisteren of te antwoorden is alleen maar veel en veel moeilijker. Het koloniseren van duizenden kubieke lichtjaren aan zonnestelsels is verder vooral een enorme rotklus, en vrij saai op een gegeven moment. Daar komt nog bij dat we geen idee hebben hoe lang de gemiddelde galactische beschaving overleeft. Ze zullen niet zomaar door een natuurramp overlijden, zelfs niet door een gamma ray burst, en zelfs een interne oorlog zal een aangelegenheid worden die duizenden jaren moet duren om zelfs maar de kans te krijgen tot uitroeiing te leiden. Van de andere kant zijn er in onze geschiedenis ook heel wat beschavingen soort van zomaar verdwenen. Als rijken snel vallen, verkennen ze minder gebied.

Oftewel: Als er nooit een supergemakkelijke goedkope snelle manier van ruimtereizen gevonden wordt, is dat met terugwerkende kracht een hele goede reden waarom het hier nog niet krioelt van de ruimtetoeristen.

hi Bovenbuur;7585132

ja dit is een mooi betoog, welk ras op aarde zal de ruimte koloniseren? Het lukte Adolf HItler niet met zijn blanke nazi rijkje, zal het dan de kleingeschapen mini chineesjes wel lukken?

negers gaan nooit een supersonische raket kunnen bouwen.

en de vieszwarte Hindoe halfapen? die stuurden succesvol een eerste sonde naar mars voor net 75 miljoen us dollar en dat was de goedkoopste marsmissie aller tijden.

ja kan dat wij gekleurde hindoe rassen als eersten even een bakkie gaan doen bij de klingons of romulanen over 10.000 jaar.

en is sanskriet dan geen buitenaardse taal jonges?

nee wij zijn geen blanken, wij zijn niet mensen.

bye

dewa en wieroe

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 22:55   #26
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als die ook allemaal zo scheef op hunnen as staan gemonteerd, is het een wonder dat er niet meer accidenten van komen, dat kan toch ni goe blijven gaan zo !?! in godsnaam, een beetje orde en nauwgezetheid zou toch geen kwaad kunnen hé ?!
▂▃▄▅▆▇█▓▒░ΓOΓ░▒▓█▇▆▅▄▃▂
▂▃▄▅▆▇█▓▒░⅃O⅃░▒▓█▇▆▅▄▃▂

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 23:24   #27
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
D�*t is een goede post
niettegenstaande we hier in K&K zijn.
Dank je, ik schrijf altijd goede berichten, zelfs in K & K.

Mijn punt is gewoon dat mensen als Frimout en De Winne zowel wetenschappers als ervaren astronauten zijn en dus in principe zeker betrokken zouden moeten worden bij het ontwerpen van bv. toekomstige ruimteschepen.
Oud 24 maart 2015, 23:33   #28
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof er niets van. Er zullen wel een aantal planeten met leven zijn. Maar dat dat leven meercellig en complex is, laat staan intelligent? Daar is een serie evolutionaire stappen voor nodig die zo onwaarschijnlijk zijn dat het aantal planeten met intelligent leven volgens mij bijzonder laag is.

Bon, ik zie dat ze het in het artikel enkel over leven op zich hebben. Zelfs dat lijkt mij uitzonderlijk. Er is helemaal nog geen uitsluitsel over de waarschijnlijkheid daarvan.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 24 maart 2015 om 23:43.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2015, 23:40   #29
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik geloof er niets van. Er zullen wel een aantal planeten met leven zijn. Maar dat dat leven meercellig en complex is, laat staan intelligent? Daar is een serie evolutionaire stappen voor nodig die zo onwaarschijnlijk zijn dat het aantal planeten met intelligent leven volgens mij bijzonder laag is.
Op vele miljarden planeten zullen er toch links en rechts wel wezens ontwikkeld zijn met enige intelligentie.

Als het op de Aarde kan, waarom niet op andere planeten ?
Oud 24 maart 2015, 23:47   #30
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Op vele miljarden planeten zullen er toch links en rechts wel wezens ontwikkeld zijn met enige intelligentie.

Als het op de Aarde kan, waarom niet op andere planeten ?
Ik denk dat het technisch gezien mogelijk is (onze planeet is daar een bewijs van), maar dat het aantal in onze Melkweg wellicht zo klein is dat het geen enkele praktische betekenis kan hebben voor ons.

Ik ben dus eerder een aanhanger van de Rare Earth hypothesis.
Oud 24 maart 2015, 23:53   #31
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het technisch gezien mogelijk is (onze planeet is daar een bewijs van), maar dat het aantal in onze Melkweg wellicht zo klein is dat het geen enkele praktische betekenis kan hebben voor ons.

De kans dat de rare earth hypothese correct is, is letterlijk één op vele, vele miljoenen.
Oud 24 maart 2015, 23:56   #32
Vlaanderen Boven

Standaard

Mij lijkt het net het omgekeerde. Ik zie vooral veel wishful thinking bij de tegenstanders.
Oud 25 maart 2015, 00:00   #33
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij lijkt het net het omgekeerde. Ik zie vooral veel wishful thinking bij de tegenstanders.
Niet echt.

Ik zou het leuk, zelfs fascinerend vinden indien er leven op andere planeten zou bestaan, maar ik zal er in het andere geval niet slechter van slapen.
Oud 25 maart 2015, 01:04   #34
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:

Bon, ik zie dat ze het in het artikel enkel over leven op zich hebben. Zelfs dat lijkt mij uitzonderlijk. Er is helemaal nog geen uitsluitsel over de waarschijnlijkheid daarvan.
Citaat:

Even rekenen, en goed rekenen ...

Praktisch elke ster in ons melkwegstelsel heeft een planetair systeem, waarvan er naar schatting twee tot vier een milieu kan hebben dat leven kan genereren. Alleen al in ons melkwegstelsel zijn er dan 100.000.000.000.000 (100 biljoen) sterren met planeten. Er zijn 450.000.000.000.000 (450 biljoen) melkwegstelsels. Dat geeft dus 100.000.000.000.000 x 450.000.000.000.000 sterren met 1 ot 4 planeten. Zoek het op.

De redenering dat het onwaarschijnlijk is dat er leven is op andere planeten is dus nogal belachelijk vind ik.

Het is eerder quasi onmogelijk dat er geen leven is op andere planeten.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 12:16   #35
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

We zijn alleen in dit heelal!
Oud 25 maart 2015, 13:20   #36
Bovenbuur

Standaard

Tijd om de rode cirkel uit je avatar te halen?
Oud 25 maart 2015, 13:22   #37
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
hi Bovenbuur;7585132ja kan dat wij gekleurde hindoe rassen als eersten even een bakkie gaan doen bij de klingons of romulanen over 10.000 jaar.
Over tienduizend jaar bestaan de huidige rassen helemaal niet meer. Er leven dan nog steeds voornamelijk donkere mensen in tropische streken enzovoorts, maar de genetische samenstelling is compleet anders, met een veel homogenere verdeling over de aarde.
Oud 25 maart 2015, 13:34   #38
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Zonder stofzuiger Jupiter geen leven op Aarde mogelijk.
We zijn alleen...
Oud 25 maart 2015, 14:14   #39
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Tijd om de rode cirkel uit je avatar te halen?
... die gaat hij niet doorhebben ...
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2015, 14:14   #40
Charlie don't Surf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Zonder stofzuiger Jupiter geen leven op Aarde mogelijk.
We zijn alleen...
... voila
Charlie don't Surf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be