Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2004, 18:12   #21
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 18:32   #22
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Apropo Namur, toffe stad.

Laatst gewijzigd door restons courtois : 12 oktober 2004 om 18:35.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 20:15   #23
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduognat
Beste Hans en BUB, jullie simpele oplossing met Belgie, gemeenschappen en provincies is niet zo stupid., maar...
Naast overtuigd Beneluxer, Belg en Brabander wil ik ook nog de taalkundig territorale integriteit van West-Brabant beschermen. Daarom sta ik achter de splitsing van B-H-V.
Tot het niveau van een Brabantse Nederlandstalige provincie verheven kan Halle-Vilvoorde perfect tot een deelstaat Brabant behoren. Voor mijn part mogen ook de volledige provincie Vlaams-Brabant en Waals-Brabant tot die nieuwe deelstaat behoren,
maar ik denk dat je van alle Brusselaars opnieuw tweetaligen kan maken, maar iet van alle Leuvenaars en Waals-Brabanders...
En veu de rest gon ek naa sloepen, want t es al veul te loet en me al de geschraif, ee op t internet gomme waale toch nee te rap eet verandere, es t nie woe ? Sloppel en haafd aale guu.
We gaan nu toch niet struikelen over West-Brabant? Waarom dan geen Zuid-Limburg en een Oost-Henegouwen?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 23:04   #24
Boduognat
Vreemdeling

Standaard

Ja, ik vind ook dat we hier op deze site een beetje hoffelijk moeten blijven. De problemen eveneens een beetje relativeren is ook niet slecht. In de argumenten van de verschillende "partijen" zit meestal een grond van waarheid. Goede nacht beste flaminganten, belgicisten en andersdenkenden
Boduognat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2004, 15:17   #25
Boduognat
Vreemdeling

Standaard Seien wir hoeflich !

Seien wir hoeflich. Restons courtois. HOFFELIJK DUURT HET LANGST.
- Akkoord, de oostelijke, speciaal de Duitstalige, Belgen houden zich best wat buiten de Vlaams-Waalse (verbale) oorlog.
- Toch dienen de Nederlandstalige politici af en toe ook aan het belang van de 70000 Duitstaligen op hun 850 km2 te denken, want waar is de tijd dat de Vlaamse provincies zichzelf in constitutioneel slechte papieren bevonden.
- Van de Walen zou men ten minste de hoffelijkheid kunnen verwachten de DG ten minste het statuut van een arrondissement te gunnen in een provincie Oost-Luik, bijvoorbeeld.
- Reacties uit Oost-Belgie zelf ?

Laatst gewijzigd door Boduognat : 16 oktober 2004 om 15:36.
Oud 16 oktober 2004, 17:02   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De taalkundige integriteit kan ook gevrijwaard worden door een correcte toepassing van de taalwetten, niet?
En aan het NIET toepassen van de taalwetten gaat uitgerekend de BUB verandering brengen!
Oud 16 oktober 2004, 17:04   #27
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Geachte, bent u er echt niet van op de hoogte dat de Duitstaligen uit de Oostkantons het grondig beu zijn dat ze onder de knoet van bullebakken in Namen staan. Bullebakken die hen zelfs dicteren welke coalitie ze moeten vormen in hun gemeenschapsexecutieve.

De Duitstaligen (in casu de voorzitter van hun gemeenschapsexecutieve, de eerste Duitstalige Belg dus, en dus zéker niet zomaar imand) deden reeds gedetailleerde voorstellen om inzake interne autonomie de volledige gewestbevoegdheden te verkrijgen (d.w.z. 100% loskomen van het Waalse gewest). Ze streven evenwel niet de internationale bevoegdheden van een volwaardige deelstaat, zolang ze maar vlot kunnen samenwerken voor hun eigen bevoegdheden met Duitstland. Ze zijn dus gerust te vinden voor een statuut sui generis.

Dat betekent dat ze bv. géén enkele hinder opleveren voor het Vlaamse streven naar een volwaardige deelstatelijk statuut mèt internationale erkenning en diplomatieke bevoegdheden, en met bv. ook formele soevereine bevoegdheden voor taal, kultuur en onderwijs.

Citaat:
Seien wir hoeflich. Restons courtois. HOFFELIJK DUURT HET LANGST.
- Akkoord, de oostelijke, speciaal de Duitstalige, Belgen houden zich best wat buiten de Vlaams-Waalse (verbale) oorlog.
- Toch dienen de Nederlandstalige politici af en toe ook aan het belang van de 70000 Duitstaligen op hun 850 km2 te denken, want waar is de tijd dat de Vlaamse provincies zichzelf in constitutioneel slechte papieren bevonden.
- Van de Walen zou men ten minste de hoffelijkheid kunnen verwachten de DG ten minste het statuut van een arrondissement te gunnen in een provincie Oost-Luik, bijvoorbeeld.
- Reacties uit Oost-Belgie zelf ?
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2004, 20:48   #28
Boduognat
Vreemdeling

Standaard ... Oost-Belgie

Ik vermoed ook zeer sterk dat in weerwil van de diplomatische houding en taal vanuit de DG er een bijzonder groot ongenoegen moet bestaan.
Er is geen gegronde reden waarom de DG onder de voogdij van het Waalse Gewest moet staan. Maar door de grondwet is dit deel van het land overgeleverd aan de goodwill van Wallonie.
De DG wordt in het algemeen in de Vlaamse pers en op tv doodgezwegen, want
onze media berichten nu eenmaal zo weinig mogelijk over Wallonie, of het nu om het Franse of het Duitse gedeelte ervan gaat.
p.s. Ik weet ook dat de inwoners van de DG geen Duitstalige Walen zijn.
Oud 28 oktober 2004, 14:51   #29
Raf C
Partijlid

Standaard

Citaat:
Antwerp-Eupen 1-4
OK, maar heb je al eens naar het klassement gekeken???

1. Antwerp 25 punten
.
.
.
.
.
.
.
11? Eupen
Raf C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 11:08   #30
Boduognat
Vreemdeling

Standaard "onverwijld"

Citaat:
Gemeentelijk, arrondissementeel en provinciaal niveau mogen de taalgrenzen niet overschrijden. Wat de gewesten of deelstaten betreft zie ik het anders. Een deelstaat Brabant kan perfect samengesteld zijn uit arrondissementen en provincies van verschillende taalgebieden. Maar het respect en de toegevingen dienen dan van verscheidene zijden te komen.
Het tweetalige Brusselse gewest kan onder de vorm van een provincie deel uitmaken van een Brabants gewest. In dat geval zal ten minste een Nederlandstalige provincie West-Brabant, d.w.z. Halle-Vilvoorde ook tot dat
gewest moeten behoren. Een interessant socio-economisch en ecologisch geheel wordt zo samengebracht. De samenstelling van de bevolking is dan 50/50 verdeeld over de taalgroepen.
Wanneer zowel het arrondissement Leuven als Nijvel eraan toegevoegd worden
blijft het taalevenwicht bestaan.
Een provincie Brussel samen met een provincie West-Brabant in een gewest biedt grote voordelen voor de Nederlandstalige Brusselaars. Het spreekt voor zich dat de faciliteitengemeenten niet bij Brussel kunnen, maar dat hun taalregime ook niet kan worden afgeschaft. ...
Op dit ogenblik maakt dit voorstel - dat maar een variant is op wat anderen ook vroeger reeds bedacht hebben - weinig of geen kans. Maar wanneer het arrondissement Halle-Vilvoorde werkelijkheid is geworden komt de tijd van een kleine of grote deelstaat Brabant.
Bij de redactie van de Dikke van Dale bereidt men zich nu al voor op het schrijven van een nieuwe definitie voor "onverwijld"...
Omdat onverwijld langer duurt dan sommigen wilden geloven , kan er beter intussentijd beter wat nagedacht worden.
Gelukkig gebeurde de splitsing niet onverwijld, zodat men misschien nog kan rekening houden met de situatie van de Brusselse Nederlandstaligen...
Momenteel lijkt het nog moeilijk om aan de Vlaamse en de Waalse taboehuisjes te raken, maar over niet zo lange tijd zullen meer en meer mensen inzien, dat
de tweeledige staatsconstructie in het nadeel van het Centrum van het land speelt, dus in het nadeel van Brabant.
Toch komt de tijd dat het Brussels Gewest opnieuw met zijn Brabantse omgeving zal verenigd worden, in Belgie en/of Europa.

Laatst gewijzigd door Boduognat : 19 december 2004 om 11:19.
Oud 19 december 2004, 11:44   #31
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

In een unitair België met provinciale decentralisatie, uiteraard. Ik zie geen andere realistische mogelijkheid.
Oud 19 december 2004, 11:51   #32
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Nope, personally ben ik de vlaamse pseudo-faschistische "eigen volk eerst" dromen van gross-vlaanderen en de waalse allez-on-va-bloque-ces-encule kotze beu. Spreek over uw "vlaamingen" of "walen" maar niet over dingen of mensen die u zelf niet verstaat. Antwerp - AS 1:4 Oink oink
Bol het dan terug af naar Deutschland, he zeveraar.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 13:25   #33
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Laten we het vooral simpel houden: een unitair België met 9 provincies (waaronder één Brabant), drie gemeenschappen en taalwetten.

Dan is iedereen tevreden, behalve dat 5% flaminganten. Maar ja, de perfectie bestaat niet, hè.
Hoeveel % behaalde de BUB alweer bij de laatste verkiezingen?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 15:36   #34
Superbelg
Partijlid

Superbelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een nieuwe deelstaat in Oost-Belgie die alleen zou bestaan uit Duitstalige gemeenten is echt te weinig bevolkt. Daarom stel ik voor het arrondissement Verviers te splitsen in een Franstalig en een Duitstalig arrondissement, telkens tevens provincie. Die twee nieuwe provincies kunnen dan de deelstaat
Niks daarvan! België unitair, geen deelstaten!!!!
Oud 19 december 2004, 15:48   #35
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Bol het dan terug af naar Deutschland, he zeveraar.
Dat moet u nu juist zeggen.

Maar doe dit de Duitsers niet aan.
Oud 19 december 2004, 16:14   #36
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk vind ik dit een leuke Spielerei, maar veel realiteitswaarde vind ik er niet in.
Ik geef wel toe, dat bij voorkeur de verschillende kieslijsten in Brussel worden gekoppeld aan de bijhorende provincie, maar het gegoochel met deelstaten, provincies en arrondissementen is niet aan mij besteed.
Wat betreft de Oostkantons, het is inderdaad een schande dat zij niet eens een eigen arrondissement zijn. Waar hebben we dat nog gezien, dat interne grenzen worden aangepast, om minderheden te koeioneren? Ex-Joegoslavië? Kroatië heeft meen ik een Servische regio zo in twee stukken gekapt, en elk bij een andere regio gevoegd. Gevolg: de Servische minderheid is buitengepest. De Belgen waren daar toen als blauwhelmen...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 17:37   #37
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat moet u nu juist zeggen.
Ah ja? Hoezo?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 19:44   #38
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Ah ja? Hoezo?
Nazi! Collaborateurszoontje! Fascist!

Belgicist zijn is easy
Oud 21 december 2004, 00:05   #39
Boduognat
Vreemdeling

Standaard Culturele en Provinciale Autonomie

Citaat:
In een unitair België met provinciale decentralisatie, uiteraard. Ik zie geen andere realistische mogelijkheid.
Een mogelijk alternatief voor de huidige communautaire wirwar is inderdaad een nieuwe unitaire Belgische staat met in het parlement en de regering een moderne toepassing van de culturele autonomie van een paar decennia geleden. De provincies moeten dan natuurlijk een zeer verregaande vorm van autonomie krijgen. Bij een eventueel heroprichting van de provincie Brabant dient er toch een specifieke oplossing voor deze provincie bedacht te worden. Naar analogie van de Zwitserse formule van halfkantons kan er ook een oplossing gevonden worden. Of anders : binnen eenzelfde provincie kunnen Brussel-Halle-Vilvoorde- Leuven aan de ene kant en Bruxelles-Nivelles aan de andere kant een culturele entiteit vormen.
Benieuwd wat de toverformule voor Brussel-Halle-Vilvoorde in de komende weken zal brengen...

Laatst gewijzigd door Boduognat : 21 december 2004 om 00:07.
Oud 21 december 2004, 02:06   #40
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Een mogelijk alternatief voor de huidige communautaire wirwar is inderdaad een nieuwe unitaire Belgische staat met in het parlement en de regering een moderne toepassing van de culturele autonomie van een paar decennia geleden. De provincies moeten dan natuurlijk een zeer verregaande vorm van autonomie krijgen. Bij een eventueel heroprichting van de provincie Brabant dient er toch een specifieke oplossing voor deze provincie bedacht te worden. Naar analogie van de Zwitserse formule van halfkantons kan er ook een oplossing gevonden worden. Of anders : binnen eenzelfde provincie kunnen Brussel-Halle-Vilvoorde- Leuven aan de ene kant en Bruxelles-Nivelles aan de andere kant een culturele entiteit vormen.
Benieuwd wat de toverformule voor Brussel-Halle-Vilvoorde in de komende weken zal brengen...
Bizar. Zo'n hernieuwde unitaire staat met de provincies als surrogaat biedt géén enkel voordeel, laat staan voldoende voordelen, om de vergelijking te kunnen doorstaan met een verder uitgewerkt en echt confederaal stelsel met twee deelstaten (en aparte regeling voor brussel en oostkantons). Die hernieuwde unitaire staat met versterkte provincies creeert zelfs een aanzienlijk extra probleem: nu is onze feitelijke maatschappelijke organisatie héél sterk tweeledig; alle politieke partijen, media, universitaire instellingen, wetenschappelijke roagnisaties zijn allen zuiver binnen één gemeenschap georganiseerd (tenzij de wetgever iets anders oplegde); met zo'n unitaire, provinciale stelsel hebben deze twee politieke gemeenschappen, géén enkel bestuursniveau meer op maat van de gemeenschappen én wordt alle beslissingsmacht terug vastgeklonken op een bekgisch niveau dat inferieur bleek (vgl. Vlaams onderwijs en wetensch; onderzoek), én bijna niets meerkan evolueren.
Kortom, dat zou instellingen oipleveren in volledige tegenspraak met de feitelijke partij-politieke organisatie! Zoiets bestaat naar mijn weten nergens anders in de héle EU.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be