![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementslid
|
![]() Apropo Namur, toffe stad.
Laatst gewijzigd door restons courtois : 12 oktober 2004 om 18:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Vreemdeling
|
![]() Ja, ik vind ook dat we hier op deze site een beetje hoffelijk moeten blijven. De problemen eveneens een beetje relativeren is ook niet slecht. In de argumenten van de verschillende "partijen" zit meestal een grond van waarheid. Goede nacht beste flaminganten, belgicisten en andersdenkenden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Vreemdeling
|
![]() Seien wir hoeflich. Restons courtois. HOFFELIJK DUURT HET LANGST.
- Akkoord, de oostelijke, speciaal de Duitstalige, Belgen houden zich best wat buiten de Vlaams-Waalse (verbale) oorlog. - Toch dienen de Nederlandstalige politici af en toe ook aan het belang van de 70000 Duitstaligen op hun 850 km2 te denken, want waar is de tijd dat de Vlaamse provincies zichzelf in constitutioneel slechte papieren bevonden. - Van de Walen zou men ten minste de hoffelijkheid kunnen verwachten de DG ten minste het statuut van een arrondissement te gunnen in een provincie Oost-Luik, bijvoorbeeld. - Reacties uit Oost-Belgie zelf ? Laatst gewijzigd door Boduognat : 16 oktober 2004 om 15:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Gouverneur
|
![]() Geachte, bent u er echt niet van op de hoogte dat de Duitstaligen uit de Oostkantons het grondig beu zijn dat ze onder de knoet van bullebakken in Namen staan. Bullebakken die hen zelfs dicteren welke coalitie ze moeten vormen in hun gemeenschapsexecutieve.
De Duitstaligen (in casu de voorzitter van hun gemeenschapsexecutieve, de eerste Duitstalige Belg dus, en dus zéker niet zomaar imand) deden reeds gedetailleerde voorstellen om inzake interne autonomie de volledige gewestbevoegdheden te verkrijgen (d.w.z. 100% loskomen van het Waalse gewest). Ze streven evenwel niet de internationale bevoegdheden van een volwaardige deelstaat, zolang ze maar vlot kunnen samenwerken voor hun eigen bevoegdheden met Duitstland. Ze zijn dus gerust te vinden voor een statuut sui generis. Dat betekent dat ze bv. géén enkele hinder opleveren voor het Vlaamse streven naar een volwaardige deelstatelijk statuut mèt internationale erkenning en diplomatieke bevoegdheden, en met bv. ook formele soevereine bevoegdheden voor taal, kultuur en onderwijs. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Vreemdeling
|
![]() Ik vermoed ook zeer sterk dat in weerwil van de diplomatische houding en taal vanuit de DG er een bijzonder groot ongenoegen moet bestaan.
Er is geen gegronde reden waarom de DG onder de voogdij van het Waalse Gewest moet staan. Maar door de grondwet is dit deel van het land overgeleverd aan de goodwill van Wallonie. De DG wordt in het algemeen in de Vlaamse pers en op tv doodgezwegen, want onze media berichten nu eenmaal zo weinig mogelijk over Wallonie, of het nu om het Franse of het Duitse gedeelte ervan gaat. p.s. Ik weet ook dat de inwoners van de DG geen Duitstalige Walen zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
1. Antwerp 25 punten . . . . . . . 11? Eupen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Omdat onverwijld langer duurt dan sommigen wilden geloven , kan er beter intussentijd beter wat nagedacht worden. Gelukkig gebeurde de splitsing niet onverwijld, zodat men misschien nog kan rekening houden met de situatie van de Brusselse Nederlandstaligen... Momenteel lijkt het nog moeilijk om aan de Vlaamse en de Waalse taboehuisjes te raken, maar over niet zo lange tijd zullen meer en meer mensen inzien, dat de tweeledige staatsconstructie in het nadeel van het Centrum van het land speelt, dus in het nadeel van Brabant. Toch komt de tijd dat het Brussels Gewest opnieuw met zijn Brabantse omgeving zal verenigd worden, in Belgie en/of Europa. Laatst gewijzigd door Boduognat : 19 december 2004 om 11:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() In een unitair België met provinciale decentralisatie, uiteraard. Ik zie geen andere realistische mogelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Maar doe dit de Duitsers niet aan. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister-President
|
![]() Persoonlijk vind ik dit een leuke Spielerei, maar veel realiteitswaarde vind ik er niet in.
Ik geef wel toe, dat bij voorkeur de verschillende kieslijsten in Brussel worden gekoppeld aan de bijhorende provincie, maar het gegoochel met deelstaten, provincies en arrondissementen is niet aan mij besteed. Wat betreft de Oostkantons, het is inderdaad een schande dat zij niet eens een eigen arrondissement zijn. Waar hebben we dat nog gezien, dat interne grenzen worden aangepast, om minderheden te koeioneren? Ex-Joegoslavië? Kroatië heeft meen ik een Servische regio zo in twee stukken gekapt, en elk bij een andere regio gevoegd. Gevolg: de Servische minderheid is buitengepest. De Belgen waren daar toen als blauwhelmen...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
![]() Belgicist zijn is easy ![]()
![]() |
![]() |
#39 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Benieuwd wat de toverformule voor Brussel-Halle-Vilvoorde in de komende weken zal brengen... Laatst gewijzigd door Boduognat : 21 december 2004 om 00:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Kortom, dat zou instellingen oipleveren in volledige tegenspraak met de feitelijke partij-politieke organisatie! Zoiets bestaat naar mijn weten nergens anders in de héle EU. |
|
![]() |
![]() |