Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2015, 09:33   #21
Spitting Image
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
die zijn er idd. maar lang niet alle N-VA'ers hebben grote problemen met de transfers hoor.
Ze hebben het toch zo moeilijk met 'transparantie' en 'verantwoordelijkheidszin'.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 09:51   #22
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Op 7 mei 2015 gaf minister van binnenlandse zaken Jan Jambon (N-VA) een toespraak voor zijn wallingantische vrienden in de “Cercle de Wallonie”. Hij bespraak er onder meer de economische relance, de indexsprong en de daling van de werkgeversbijdragen.

Tijdens een korte vragensessie werd hem gevraagd of het communautaire programma van de N-VA zou behouden worden als de noord-zuidtransfers binnen enkele jaren zouden stoppen ...

Jambon verklaarde : “Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing, Mais en fait, ça ne nous intéresse pas”.

Klare taal. Het verhaal van de transfers zijn enkel goed voor wat propaganda te voeren.

Maar het interesseert de N-VA niet. Ik geef toe, een verfrissende eerlijkheid. Maar ... we zullen het weer verkeerd begrepen hebben zeker?

bron voor de uitspraak : Le Vif
Inderdaad een opmerkelijke uitspraak. Ik mag hopen dat deze uitspraak in zijn context moet gezien worden (Cercle de Wallonie) en niet letterlijk te nemen is.
Oud 11 mei 2015, 09:55   #23
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image Bekijk bericht
Ze hebben het toch zo moeilijk met 'transparantie' en 'verantwoordelijkheidszin'.
Zeg mij eens, in welke zin heeft N-VA voor de komende 5 jaar haar verantwoordelijkheid opgenomen om de transfer transparanter te maken?

Mijns inziens is daarvoor toch echt een hervorming van de financieringswetten nodig. Laat dat nu net zijn waar de N-VA omheen liep met de bocht van Bracke.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 10:06   #24
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

De titel van de draad is weer een mooie pars pro toto. 1 persoon doet een uitspraak en dat vertegenwoordigt meteen de partijlijn. Niet dus, lees zelf in de opiniebijdrage van prof Vuye:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/he...on-569501.html

Citaat:
Transfers zijn niet transparant. Ze zijn evenmin efficiënt, wat blijkt uit de schrijnende armoedecijfers te Brussel en in Wallonië. De transfers zetten dus niet aan tot verantwoordelijkheid. Een eerlijke en efficiënte interregionale solidariteit moet beantwoorden aan drie sleutelbegrippen: eenvoud, transparantie en responsabilisering. In België is dit helemaal niet het geval.
Het blijft wel bij een analyse en er worden geen oplossingen gesuggereerd... Daar blijf ik wel op mijn honger zitten.
Oud 11 mei 2015, 10:08   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jambon verklaarde : “Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing, Mais en fait, ça ne nous intéresse pas”.

Klare taal. Het verhaal van de transfers zijn enkel goed voor wat propaganda te voeren.
Ik wilde dat net schrijven als analyse, maar ze zeggen het zelf
De CVP is weer aan de macht, maar ze heet nu "de N-VA". Het Vlaams-nationalisme was een bijzonder goeie communicatiecampagne om aan de macht te geraken trouwens.
Oud 11 mei 2015, 10:10   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
"Transfers zijn niet transparant. Ze zijn evenmin efficiënt, wat blijkt uit de schrijnende armoedecijfers te Brussel en in Wallonië. De transfers zetten dus niet aan tot verantwoordelijkheid."
Ik zou dat niet weten. Ik had de indruk dat transfers al veel voordelen opgeleverd hebben. Enerzijds hebben ze een hele hoop politieke voordelen opgeleverd voor de PS, en nadien hebben ze heel wat communicatievoordelen opgeleverd voor bijvoorbeeld de N-VA.

De politieke efficientie bij het ronselen van kiesvee van die transfers is dus toch niet te onderschatten zou ik denken.
Oud 11 mei 2015, 10:15   #27
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik wilde dat net schrijven als analyse, maar ze zeggen het zelf De CVP is weer aan de macht, maar ze heet nu "de N-VA". Het Vlaams-nationalisme was een bijzonder goeie communicatiecampagne om aan de macht te geraken trouwens.
Onderzoek wijst uit dat het Vlaams-rationalisme te maken heeft met een element van beperkte rationaliteit, dit is de eerste fase waarna het ook begrensde rationaliteit zou kunnen worden. Deze elementen kunnen leiden tot een averechts effect waardoor de bevolking zich tegen politiek gaat keren, ver voorbij aan het mythische lidmaatschap waaraan sommigen zich nog verankeren.

Laatst gewijzigd door tandem : 11 mei 2015 om 10:16.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 12:57   #28
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Als er ooit een volksraadpleging komt over de onafhankelijkheid van Vlaanderen, dan zal de vraag zijn:

"Moeten de transferts aan Wallonië beperkt blijven tot een kostprijs voor een gemiddeld Vlaams gezin tot maximum 2000 euro per jaar, of mag dit meer zijn ?"
Dat is een "referendumvraag" op het niveau van schoolkinderen aan wie men zou vragen: willen jullie tweemaal langere vakanties? Of nog, aan burgers : "willen jullie nog belastingen betalen?". Volledig absurd.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 12:59   #29
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
De titel van de draad is weer een mooie pars pro toto. 1 persoon doet een uitspraak en dat vertegenwoordigt meteen de partijlijn. Niet dus, lees zelf in de opiniebijdrage van prof Vuye:
Jambon zei niet "mij". Hij zei "ons", daarbij naar de N-VA verwijzend. We mogen toch aannemen dat hij zijn partij kent?
Oud 11 mei 2015, 13:05   #30
BWarrior

Standaard

Citaat:
Wij lezen altijd alles anders dan jullie.
Ik lees het antwoord van minister Jan aan die francofonen als volgt:
"Zelfs al zouden de transferts stoppen, wij willen niet met jullie in één land.
Dat heeft hij inderdaad gezegd.

Citaat:
Of hadden jullie nu gedacht dat dat alleen maar om een paar zilverlingen te doen was, dat wij riepen en roepen "hier ons bloed, wanneer ons recht", "geen morzel grond", enz. enz."
Alleen maar? Nee, helemaal niet, zegt Jambon.

Citaat:
Vervolgens lees je weer dat wij de transferts niet zouden erkennen.
Nee

Citaat:
En lees je niet dat wij die transferts wel degelijk OOK gebruiken als propagandamiddel.

Als er ooit een volksraadpleging komt over de onafhankelijkheid van Vlaanderen, dan zal de vraag zijn:

"Moeten de transferts aan Wallonië beperkt blijven tot een kostprijs voor een gemiddeld Vlaams gezin tot maximum 2000 euro per jaar, of mag dit meer zijn ?"

De Walen zullen zelf de onafhankelijkheid uitroepen, nog voor het wetsvoorstel voor deze volksraadpleging met die vraag gestemd zal kunnen worden.
Niet "ook" als propaganda, enkel maar als propaganda.

Je wil het zelfs tot de enige vraag in een pseudo-referendum maken.
Oud 11 mei 2015, 14:13   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Je moet mondelingen uitspraken in een "vijandige taal en in het gebied van de bezetter" niet lezen als schriftelijke contracten.

Dat je daar zoveel aandacht aan besteed, bewijst anderzijds wel iets.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 16:09   #32
Sukkelaar

Standaard

Citaat:

Tijdens een korte vragensessie werd hem gevraagd of het communautaire programma van de N-VA zou behouden worden als de noord-zuidtransfers binnen enkele jaren zouden stoppen ...

Maar het interesseert de N-VA niet. Ik geef toe, een verfrissende eerlijkheid. Maar ... we zullen het weer verkeerd begrepen hebben zeker?

bron voor de uitspraak : Le Vif

Schandelijk.

Laatst gewijzigd door Sukkelaar : 11 mei 2015 om 16:28.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 16:11   #33
Sukkelaar

Standaard

Als dit waar is dan is het een ware schande en kiezersbedrog. Ik herinner mij nog zeer goed de tien camions met vals geld waarmee de NVA, voor de verkiezingen, naar Wallonië reed.
Oud 11 mei 2015, 16:13   #34
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Ik vind dat inderdaad klare taal, die mij bevalt.

Cultuur en democratie staan voorop; het grote aantal centen, dat kunnen we eigenlijk nog wel dragen, zelfs al zou het zoveel beter zijn dat de Franstaligen het eindelijk eens zo aanpakken dat ze het fatsoenlijk investeren (leren vissen) in plaats van afhankelijk te blijven (vissen cadeau krijgen).

Maar natuurlijk gaan we zo een mooi propagandamiddel niet links laten liggen.

.
Voor mij heb je afgedaan Schoofzak. Dat is nu juist een uitspraak van een partijslaaf. Hoe kun je?
Oud 11 mei 2015, 16:16   #35
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De Cercle de Wallonië: wallinganten?

HAHAHAHAHAHAHA

Bruno, het is er aan te merken dat jij duidelijk nog nooit bij de Cercle, een De Warande of een Cercle de Lorraine bent binnengestapt.
Ik ook niet en toch heb ik het gevoel niets gemist te hebben. Allemaal dikke bourgeois en a-sociaal; dat denk ik er van.
Oud 11 mei 2015, 16:21   #36
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Wij lezen altijd alles anders dan jullie.
Ik lees het antwoord van minister Jan aan die francofonen als volgt:
"Zelfs al zouden de transferts stoppen, wij willen niet met jullie in één land. Of hadden jullie nu gedacht dat dat alleen maar om een paar zilverlingen te doen was, dat wij riepen en roepen "hier ons bloed, wanneer ons recht", "geen morzel grond", enz. enz."

Vervolgens lees je weer dat wij de transferts niet zouden erkennen.

En lees je niet dat wij die transferts wel degelijk OOK gebruiken als propagandamiddel.

De Walen zullen zelf de onafhankelijkheid uitroepen, nog voor het wetsvoorstel voor deze volksraadpleging met die vraag gestemd zal kunnen worden.

.
Als er ooit een volksraadpleging komt dan moet de enige vraag zijn : ben je voor of tegen de republiek Vlaanderen.
Als de meerderheid voor stemt dan kunnen de onderhandelingen over de boedelbeschrijving onmiddellijk starten.
Oud 11 mei 2015, 16:23   #37
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
die zijn er idd. maar lang niet alle N-VA'ers hebben grote problemen met de transfers hoor.
Neen misschien niet maar daarom zijn dat soort mensen nieuwe Vlaamse arrivisten.
Oud 11 mei 2015, 16:27   #38
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Je moet mondelingen uitspraken in een "vijandige taal en in het gebied van de bezetter" niet lezen als schriftelijke contracten.

Dat je daar zoveel aandacht aan besteed, bewijst anderzijds wel iets.

.
Dat je niet beschaamd bent bewijst iets helemaal anders.
Oud 11 mei 2015, 17:10   #39
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Voor mij heb je afgedaan Schoofzak. Dat is nu juist een uitspraak van een partijslaaf. Hoe kun je?
Begint het je (eindelijk...) te dagen dat N-VA haar genomen bocht structureel is ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2015, 17:13   #40
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Als er ooit een volksraadpleging komt dan moet de enige vraag zijn : ben je voor of tegen de republiek Vlaanderen.
Als de meerderheid voor stemt dan kunnen de onderhandelingen over de boedelbeschrijving onmiddellijk starten.
Maak je geen zorgen, die vraag zal er nooit komen. Trouwens, N-BA is daar geen vragende partij over, dan zetten ze zich buiten de toekomstige coalitie in 2019.

Leve België !
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be