![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 3 juni 2015 om 09:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat, en natuurlijk het probleem dat het niet zo een aantrekkelijk beroep meer is als vroeger, en je dus misschien het onderste van het vat aantrekt in die studies tegenwoordig ?
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of ist alleen deze saait?
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 3 juni 2015 om 10:50. Reden: sp foutje verbeterdt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Cultuur van opgeklommen boeren is waarin we leven. Niets mis mee natuurlijk, maar moet daarom per se het anti-intellectualisme van de lagere klassen naar boven meegenomen worden? Dat vraag ik me dan af. Laatst gewijzigd door Weyland : 3 juni 2015 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En het is wel degelijk incorrect Nederlands waar ik het over heb, niet louter Belgisch Nederlands. Ander voorbeeld: 'zo'n dingen' i.p.v. 'zulke dingen'. Blijkt erg moeilijk te zijn voor de modale Vlaming. Hoe kan 'zo een' nu gevolgd worden door een meervoud? Anders dan mijn twee andere voorbeelden werd 'zo'n + meervoud' uit armoede nog juist gerekend door de Taalunie ook. Laatst gewijzigd door Weyland : 3 juni 2015 om 11:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vorige week was in aan de UGent voor een referaat dat in keurig Nederlands met zelfs licht Noord-Nederlands accent werd gegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn inderdaad nog mensen naar wie het prettig luisteren is alleen reeds om hun mooie articulatie en intonatie van het Nederlands. Jammer genoeg zijn ook heel wat die de indruk geven mordicus te willen praten met hun mond dicht en bovendien aan een tempo dat je jezelf begint af te vragen of de betrokkene soms dringend naar het toilet moet. Ik heb zo de indruk dat bij de VRT-radio er van articulatie volstrekt geen punt wordt gemaakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hetgeen u aanhaalt, bewijst enkel dat de regels moeten aangepast worden. Taal is er voor de mensen, niet omgekeerd. Citaat:
Mijn cardioloog, mijn dierenarts, mijn advocaat, mijn favoriete volksvertegenwoordiger, mijn architect ... moeten hun job kennen en zich niks aantrekken van anderen die minachtend zouden doen over hun cultureel niveau. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik trek het me minder aan dan je denkt hoor. Was gewoon een voorbeeld uit mijn ervaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Touché.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben eerder 'frank' en stel droog vast. Pretentie is voor zekere (voorbeeld)functies trouwens niets misstaand naar mijn mening. Dat is niet hetzelfde als snobisme trouwens (waarin men zich als persoon beter acht dan anderen). Een sollicitatiebrief schrijf je immers evenmin in sms-taal, ook al is die perfect begrijpbaar. Ook dat is een voorbeeld van noodzakelijke pretentie.
Laatst gewijzigd door Weyland : 3 juni 2015 om 17:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk leeft taal, maar er bestaat ook zoiets als de genormeerde vorm van onze taal, de cultuurtaal, de standaardtaal. In de eerste plaats hoor je de norm na te volgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier en daar moet het kunnen dat je sommige geesten wat pijn doet, en de boel lichtjes forceert naar je eigen goesting. Liefst niet in het onderwijs natuurlijk. Alhoewel er zelfs daar uitzonderingen mogelijk moeten zijn. Moet even denken aan dat waar gebeurd verhaaltje met Kamiel Huysmans, die het had over de tunnèl (dus op zijn Frans uitgesproken) die van zo'n groot belang ging zijn voor Antwerpen èn Vlaanderen. Tot een stoutmoedige journalist hem eens vroeg of het nu tunnèl of tunnel moest zijn in het Nederlands. Kamiel antwoordde gevat: wat zegt men tegen u, meneer, pummel of pummèl ? Maar in alle verdere toespraken of besprekingen, ten stadhuize of elders, bleef Kamiel ook daarna zijn tunnèl op zijn Antwerps uitspreken. .
|
![]() |
![]() |