Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2015, 11:15   #21
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Er zouden studies onderzocht hebben bewezen dat de meeste mensen ongezond overgewicht hebben , zelfs kinderen ... ,dan vraag ik mij wel soms af waarom voeding zo goedkoop op de markt brengen en waarom supermarkten strijden om de laagste prijzen ? waarom niet eens overgaan naar een ander denk en leef patroon ... en bepaalde voeding zoals vet vlees ,snoep, blik& kant en klaar voeding ,totaal onbenullige voeding ook zoals taarten & koekjes eens zwaar te belasten ! kassa kassa voor de belastingen !! en ook als voeding duurder kan worden gemaakt met een belasting taks kan dit dus ook verspilling tegen gaan ...het werk dubbel ergens, alleen nog groenten & fruit & granen mager kaas ,vis & mager vlees betaalbaar houden . Iedereen gezond!! minder zieken kas uitbetalingen op lange termijn ,het werkt 3dubbel zelfs.
Gezond eten is, in tegenstelling tot wat ik vaak hoor, helemaal niet zo duur. Het kost alleen iets meer moeite dan een prefab lasagne in de oven duwen.

Een voorbeeld: Ik heb deze week nog een knolselder gekocht waarvan ik na het schillen ongeveer 1,5 kg eetbaar voedsel overhield. Deze knolselder kostte mij 68 eurocent. Wortelen, idem dito. Aardappelen zijn ook totaal niet zo duur als prefab maaltijden. Kortom, wie matig is met vlees en vis kan perfect vers koken voor een fractie van de kosten van klaargemaakt voedsel. Maar dat vereist natuurlijk een inspanning en een beetje gezond redeneren. Bij diezelfde mensen die zogezegd geprepareerd voedsel kopen omdat het goedkoper is zien we dan wel tal van overbodige dingen in de kar liggen (chips, koeken a volonté) en en masse frisdranken i.p.v. water (hetgeen dus duurder is).

Dat gelul dat gezond eten duurder is en dat 'arme' mensen dus geen gezond eten kunnen betalen mag echt opgeborgen worden. Het obstakel is luiheid. Iemand die een heel jaar cola en limonade koopt i.p.v. water, cigaretten enz. moet niet komen zeuren dat er geen geld is voor verse groenten (die helemaal niet duur zijn) of vers vlees/vis.
Oud 18 juni 2015, 11:55   #22
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Gezond eten is, in tegenstelling tot wat ik vaak hoor, helemaal niet zo duur. Het kost alleen iets meer moeite dan een prefab lasagne in de oven duwen.

Een voorbeeld: Ik heb deze week nog een knolselder gekocht waarvan ik na het schillen ongeveer 1,5 kg eetbaar voedsel overhield. Deze knolselder kostte mij 68 eurocent. Wortelen, idem dito. Aardappelen zijn ook totaal niet zo duur als prefab maaltijden. Kortom, wie matig is met vlees en vis kan perfect vers koken voor een fractie van de kosten van klaargemaakt voedsel. Maar dat vereist natuurlijk een inspanning en een beetje gezond redeneren. Bij diezelfde mensen die zogezegd geprepareerd voedsel kopen omdat het goedkoper is zien we dan wel tal van overbodige dingen in de kar liggen (chips, koeken a volonté) en en masse frisdranken i.p.v. water (hetgeen dus duurder is).

Dat gelul dat gezond eten duurder is en dat 'arme' mensen dus geen gezond eten kunnen betalen mag echt opgeborgen worden. Het obstakel is luiheid. Iemand die een heel jaar cola en limonade koopt i.p.v. water, cigaretten enz. moet niet komen zeuren dat er geen geld is voor verse groenten (die helemaal niet duur zijn) of vers vlees/vis.
²!!

Volkomen gelijk! Met de prijs van 1 doos (1 liter) in een fabriek bereide soep, koop ik voldoende groenten om een héle week soep van te maken. Maar dan moet je natuurlijk een kwartiertje uittrekken om je groenten te wassen, schillen en verschnijden natuurlijk. Lastig dat dat is!

Hetzelfde met vol-au-vent, stoofvlees, gehaktballen in tomatensaus, lasagne, hutsepot, moussaka, spaghettisaus ... 100 keer lekkerder als je het zelf klaarmaakt en stukken goedkoper. En als je de moeite doet om het vers klaar te maken in een voldoende grote hoeveelheid (meestal amper extra werk) zodat je ook nog enkele porties in je diepvries kan steken, ook nog eens even handig als er een keer weinig of geen tijd is om te koken.

Het ontbreekt de meeste mensen gewoon aan kennis van koken en aan energie. Liever lui dan moe.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2015, 12:03   #23
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
BMI is wetenschappelijk achterhaald.
DE waist line is een betere indicator voor Obesitas
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 00:08   #24
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hartelijk dank. Ik heb daar lang vergeefs naar gezocht. Vond hem ook niet tussen jouw draden.
https://www.google.be/search?q=forum...ta=&gws_rd=ssl
https://www.google.be/search?q=forum...ta=&gws_rd=ssl

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 08:15   #25
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

ja da tis inderdaad afgevoerd, maar dat wil niet zeggen dat het idee slecht is
We moeten beginnen met stoppen met subsidies te geven aan de suikerlobby
en tegelijkertijd de mais, transgene vetten, en suikerpieken en alle 'synthetisch gemaakte producten' belasten als alcohol

He tkan een tax shift zijn waarmee we de gezondheidszorg financieren, en tegelijkertijd de lasten op arbeid doen afnemen
He tkan toch niet de bedoeling zijn dat we dit leger obese ambtenaren met die met hun overdadig pensioen op kosten van de privé hele dagen feestjes houden, nog eens de gezondheidskosten gaan afwentelen op de privé

Laatst gewijzigd door brother paul : 19 juni 2015 om 08:18.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 08:27   #26
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Er was ooit eens een goedlopend draadje over de vettaks in Denemarken. Van Cookie Monster, denk ik. Goedlopend, tot Stingray mij kwam trollen als hangmatter en wij beiden moesten zwijgen van Mod. Denemarken heeft zijn vettaks terug afgeschaft. Het helpt zogezegd niet.
http://www.foodlog.nl/artikel/denema...aft-vettax-af/
Je bent duidelijk een slechte verliezer.

Het is inderdaad tijd dat er een belasting komt op het formuleren van onnuttige voorstellen. Dan konden de hangmatters zich zelfs geen hangmat meer veroorloven en moesten zij bij beter alternatief gaan werken.

Laatst gewijzigd door Stingray : 19 juni 2015 om 08:28.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 09:58   #27
eno2
Banneling

Standaard

Een vettaks is naast suiker & zouttaks logisch als je een taxshift wil realiseren naar gezondheids&milieubedreigende materie.
Oud 19 juni 2015, 10:02   #28
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
²!!

Volkomen gelijk! Met de prijs van 1 doos (1 liter) in een fabriek bereide soep, koop ik voldoende groenten om een héle week soep van te maken. Maar dan moet je natuurlijk een kwartiertje uittrekken om je groenten te wassen, schillen en verschnijden natuurlijk. Lastig dat dat is!

Hetzelfde met vol-au-vent, stoofvlees, gehaktballen in tomatensaus, lasagne, hutsepot, moussaka, spaghettisaus ... 100 keer lekkerder als je het zelf klaarmaakt en stukken goedkoper. En als je de moeite doet om het vers klaar te maken in een voldoende grote hoeveelheid (meestal amper extra werk) zodat je ook nog enkele porties in je diepvries kan steken, ook nog eens even handig als er een keer weinig of geen tijd is om te koken.

Het ontbreekt de meeste mensen gewoon aan kennis van koken en aan energie. Liever lui dan moe.
2!!

En in nagenoeg alle prefab bereidingen moet blijkbaar suiker, zelfs in soepen!
Een suikertaks zou daarom ook niet slecht zijn, de smaakpapillen van de mensen worden verpest.

Heel leerzaam is van ook steeds de prijs/kg te bekijken/vergelijken met die van verse producten. Zelfs voor verse producten, bvb. kip: een hele kip kost ca. 3..4 euro/kg, kippeborsten/billen 8..10 euro/kg.
Met een goed uitbeenmes en wat oefening versnijdt je die kip toch zelf?
De karkassen gaan in de vriezer om later met wat groenten een prachtige bouillon van te maken als basis voor soepen, sauzen,..
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 10:50   #29
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
2!!

En in nagenoeg alle prefab bereidingen moet blijkbaar suiker, zelfs in soepen!
Een suikertaks zou daarom ook niet slecht zijn, de smaakpapillen van de mensen worden verpest.

Heel leerzaam is van ook steeds de prijs/kg te bekijken/vergelijken met die van verse producten. Zelfs voor verse producten, bvb. kip: een hele kip kost ca. 3..4 euro/kg, kippeborsten/billen 8..10 euro/kg.
Met een goed uitbeenmes en wat oefening versnijdt je die kip toch zelf?
De karkassen gaan in de vriezer om later met wat groenten een prachtige bouillon van te maken als basis voor soepen, sauzen,..

Het probleem met taksen of producten duurder maken is echter dat het niet echt duidelijk (of voldoende) de belangrijkste doelgroep lijkt te sturen. prefab-producten zijn, in tegenstelling tot wat bepaalde naïevelingen beweren niet goedkoper dan vers koken. Mensen laten zich dus vandaag niet drijven door de prijs, sterker nog, ik ben er zeker van dat een meerderheid van de overconsumatoren van prefabmaaltijden zich zelfs niet bewust zijn van prijzen van vers voedsel (laat staan enige verhouding met prefab-voedsel). Zo'n taks is op zich geen slecht voorstel, maar ik durf wel betwijfelen of dit bij de meer kwetsbare groepen echt een effect zal hebben in de praktijk. Water is vandaag ook al goedkoper dan limonade. Toch durf ik te stellen dat in 90% van de koelkasten van 'arme mensen' frisdranken staan. In een colruyt bijvoorbeeld koop je water vanaf +/- 40 cent voor 2 liter, frisdranken beginnen bij 50 cent voor 1,5L (Goedkoopste fles River bij Aldi) en kunnen gaan tot meerdere euro's voor een fles van 1,5L bij merkproducten. Dat zijn tientallen tot honderden euro's verschil per jaar (+ impact op de gezondheid). Toch is er geen mentaliteitswijziging van deze mensen.

Concreet blijft het verhaal steeds hetzelfde, er zijn verstandige mensen die meestal slim omgaan met zulke producten (en vaak nog veel besparen op hun voedingbudget) en er zijn vrij veel lompe mensen die slechter eten kopen voor meer geld. Dat laatste gaat volgens mij slechts heel beperkt wijzigen met duurdere producten.
Oud 19 juni 2015, 10:56   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het probleem met taksen of producten duurder maken is echter dat het niet echt duidelijk (of voldoende) de belangrijkste doelgroep lijkt te sturen. prefab-producten zijn, in tegenstelling tot wat bepaalde naïevelingen beweren niet goedkoper dan vers koken. Mensen laten zich dus vandaag niet drijven door de prijs, sterker nog, ik ben er zeker van dat een meerderheid van de overconsumatoren van prefabmaaltijden zich zelfs niet bewust zijn van prijzen van vers voedsel (laat staan enige verhouding met prefab-voedsel). Zo'n taks is op zich geen slecht voorstel, maar ik durf wel betwijfelen of dit bij de meer kwetsbare groepen echt een effect zal hebben in de praktijk. Water is vandaag ook al goedkoper dan limonade. Toch durf ik te stellen dat in 90% van de koelkasten van 'arme mensen' frisdranken staan. In een colruyt bijvoorbeeld koop je water vanaf +/- 40 cent voor 2 liter, frisdranken beginnen bij 50 cent voor 1,5L (Goedkoopste fles River bij Aldi) en kunnen gaan tot meerdere euro's voor een fles van 1,5L bij merkproducten. Dat zijn tientallen tot honderden euro's verschil per jaar (+ impact op de gezondheid). Toch is er geen mentaliteitswijziging van deze mensen.

Concreet blijft het verhaal steeds hetzelfde, er zijn verstandige mensen die meestal slim omgaan met zulke producten (en vaak nog veel besparen op hun voedingbudget) en er zijn vrij veel lompe mensen die slechter eten kopen voor meer geld. Dat laatste gaat volgens mij slechts heel beperkt wijzigen met duurdere producten.
Armen zullen altijd de goedkoopste brol blijven kopen. Alleen de rijkjes kunnen zich dure brol permitteren.
Oud 19 juni 2015, 11:02   #31
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Aangezien de Aldi bomvol met snoep en ongezonde voeding ligt, denk ik toch dat het beter is om daar een 'twist' aan te geven.
Volgens mij mag je de verpakkingstaks afschaffen, en moet je ze vooral vervangen door een suikertaks. Die suikertaks moet zo hoog zijn als alcohol. Dus dat wil zeggen dat je werkelijk bij 1kg suiker 30euro betaalt, en als je dus 0.5kg confituur met 70% suiker koopt betaal je 10euro extra. Dat is een bedrag die kan sturen.
De confipote de zuivere cacaochocolade, de zuivere groenten , de zuivere vleessoorten, zuiver water, en cola zero dranken, zonder toegevoegde suikers kost dan 0euro extra. De burger moet de keuze hebben, de fabrikant moet de keuze hebben, en de taks beinvloedt de keuze

Het is een gedragswijzigende taks, het enige nadeel is dat hij zichzelf zal doen afnemen. IN het slechtste geval ben je verplicht om de suiker, alcohol en sigaretten nog een scheut extra te takseren.

Het tweede nadeel zal zijn dat je grensshopping rendabel maakt... wat dan een tijdelijk effect zal zijn

Uiteindelijk gaan de meeste gesuikerde yoghurts gaan uit de koelkast verdwijnen en stillekes aan allemaal stevia gezoet, 0% suiker, 0% toegevoegde suikers bevatten. Je zult net zoals bij alcohol heb je nog altijd whisky's of wijnen. Idemdito zul je dus nog altijd melkchocolade, en zoetere versies vinden. maar sowies zal het een serieuze shift veroorzaken.

Je moet vooral ook de taks visualiseren, zeg maar net zoals 0% alcohol zal er een label 0% suiker ontstaan. 0% suiker zal eindigen met bvb 5-6% suiker een bedrag waar mensen allemaal niet gaan over vallen, die de prijs lichtjes verhoogt maar geen significant e invloed heeft op die prijs en dus op het gedrag. Daarom een visualisatie van +6% suikertaks, + 20% suikertaks in de rekken kan de consument sturen naar het minst getakseerde punt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 11:04   #32
doremi
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Armen zullen altijd de goedkoopste brol blijven kopen. Alleen de rijkjes kunnen zich dure brol permitteren.
In de praktijk blijkt dat de brol die armen kopen niet het goedkoopste is en duurder dan vers.
Oud 19 juni 2015, 12:36   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
In de praktijk blijkt dat de brol die armen kopen niet het goedkoopste is en duurder dan vers.

Vers is natuurlijk altijd het beste.

Maar er is niet altijd een vers alternatief voor brol. Anderzijds is Goedkoop brood ook vers. (een hoofdbestanddeel van een arm budget)

Ik heb als veganist 15 jaar niet-organisch voedsel moeten kopen uit geldgebrek. Ik kan je verzekeren dat dat veel goedkoper is. Tegenwoordig koop ik in de natuurwinkel. De meeste producten zijn daar tot drie keer duurder dan alternatieven in de supermarkt.
Oud 19 juni 2015, 13:49   #34
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

bij, ons in het rusthuis zijn er erg veel oude mensen die te dik zijn,ik denk dat je lichaam die extra kilo's aan moet kunnen,er zijn toch ook jongeren die nooit gerookt of gedronken hebben,en mager zijn die ziek worden
Oud 19 juni 2015, 21:17   #35
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
mmmm jehebt niet helemaal ongelijk. Zeker niet als het over maaltijden klaarmaken gaat. Maar er is meer voeding dan maaltijdvoeding.

Ikzelf eet vers, altijd zelf klaargemaakt. Daarbuiten geen extra voeding. behalve brood en noten. Allebei duur.
Oud 19 juni 2015, 21:28   #36
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Die hangmatters van vandaag toch.

Laatst gewijzigd door non-conformist : 19 juni 2015 om 21:29.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 22:26   #37
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja da tis inderdaad afgevoerd, maar dat wil niet zeggen dat het idee slecht is
Overgewicht is inderdaad niet gezond !!
Maar volgens mij , ALLE suiker/vetprodukten te duur maken ,
lost het probleem ook niet op

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2015, 22:55   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is niet de prijs dat eten gezond zal maken.
Dure dingen gaan dan nog meer tot de gesmaakte keuken behoren.
Wetgeving op samenstellingen, dat is nodig.
Oud 20 juni 2015, 07:49   #39
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tafelpoot Bekijk bericht
BMI zou dan wel het slechtste criteria zijn. Iemand die op en top fit is en veel spieren heeft maar wel klein is komt er bij bmi-berekening altijd gechareld uit.

Vetpercentage is dan wel een beter criteria.
Dat de overheid dergelijke verregaande bemoeienis gewoon zo laat.

Citaat:
coit, de link tussen voedingmiddelen en gezondheid is ook wel wat complexer dan vetpercentages of calorieen te bekijken. Zo zijn er verschillende manieren om gezonder te eten. Gaat de overheid dan beslissen welk dieet en dus welke voedingstoffen goed zijn en welke niet?

Of gaat men enkel bekijken welke inherent(en onbetwistbaar) ongezond zijn en die prijzen verhogen? zonder de prijzen van gezonde voeding aan te passen (noten, zaden, etc.. zijn over het algemeen nog duur terwijl dit in veel dieeten wel als een grote bron van eiwitten gezien wordt) zal dat allemaal weinig uithalen.

Er gaan in deze context ook wat heilige huisjes gesloopt moeten worden dan.. Melk, etc.. zijn altijd voorgehouden als gezond, maar dagelijks consumptie van koemelk (dat op zich dient voor kalveren om goed te groeien) is bijvoorbeeld niet nodig en redelijk schqdelijk omdqt een groot deel van de bevolking een lagere (en waarschijnlijk niet waarneembare) tolerantie t.o.v lactose heeft.
1.Wat vandaag gezond is, kan morgen als ongezond beschouwd worden. Kijk maar naar fruit: vroeger moest je fruit eten, nu is het zogezegd een suikerbom. Stel dat ze de tussenkomst van het ziekenfonds afhankelijk maken van uw levensstijl. Je denkt goed bezig te zijn maar plots blijk je toch ongezond te leven: gaan ze dan van de ene dag op de andere uw recht op tussenkomst verminderen of afschaffen?
2.Wat als gezond wordt beschouwd is ook afhankelijk van de hypes die de voedingsindustrie lanceert. Zo is "glutenvrij" momenteel het toverwoord.

Citaat:
Gezondheid hangt heden ten dage ook enorm hard samen met werkdruk en vrije tijd. goedkopere kant en klare maaltijden worden niet enkel voor de prijs gekozen maar eveneens omdat de mensen geen tijd hebben voor een volledige maaltijd zelf te bereiden. dit wordt hoegenaamd niet opgelost door die maaltijden duurder te maken.

Interessant onderwerp, moeilijke uitvoering.
Zoals ik al zei: zolang het gros van de gezinnen aan het einde van hun loon een stuk maand overhouden zal er vraag zijn naar goedkope voeding. Die voeding duurder maken gaat het gewoon voor veel gezinnen moeilijk tot onmogelijk maken om naar het einde van de maand toe eten op tafel te toveren.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2015, 07:56   #40
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Overgewicht is inderdaad niet gezond !!
Maar volgens mij , ALLE suiker/vetprodukten te duur maken ,
lost het probleem ook niet op
Wat ook een groot probleem is, is het zittende leven dat veel mensen lijden: de hele dag op een stoel zitten op het werk zonder te bewegen. Er heerst ook veel politieke correctheid over wat gezond is. Veel vettaxaanhangers zitten in het linkse kamp, waar dan weer veel aanhangers van volledige legalisatie van cannabis zitten. Suiker is de duivel maar laat ons allemaal blowen!
Support the country you live in or live in the country you support.

Laatst gewijzigd door Libro : 20 juni 2015 om 07:58.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be