Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2015, 14:41   #21
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Just sit and wait, ik denk dat die zaterdagstakingen van het ASTB voor héél véél overlast gaat zorgen. Maar als de top van de NMBS niet wilt onderhandelen met het ASTB dan moeten ze het maar weten.
Jullie kennen toch allemaal het spreekwoord, wie niet wilt zien moet het maar v...
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2015, 16:50   #22
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Just sit and wait, ik denk dat die zaterdagstakingen van het ASTB voor héél véél overlast gaat zorgen. Maar als de top van de NMBS niet wilt onderhandelen met het ASTB dan moeten ze het maar weten.
Jullie kennen toch allemaal het spreekwoord, wie niet wilt zien moet het maar v...
En u heeft nog nooit gehoord van het volgen van wetten en regels?
Als uw buurman zijn overhangende haag in uw tuin niet wilt snoeien, gaat u ook maar zijn banden plat steken ofzo? Wie niet horen wilt, moet maar voelen?

ASTB is een NIET-ERKENDE vakbond!

In een maatschappij zijn er wetten en regels waar men zich aan moet houden. Als u daar niet mee kunt omgaan, kan u maar beter oprotten. Net zoals ASTB moet oprotten. ACV-spoor vertegenwoordigt ASTB bij de onderhandelingen, dan moet ASTB niet op z'n eentje een staking gaan opzetten, zelfs ACV-spoor is hier tegen.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2015, 17:00   #23
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
En u heeft nog nooit gehoord van het volgen van wetten en regels?
Als uw buurman zijn overhangende haag in uw tuin niet wilt snoeien, gaat u ook maar zijn banden plat steken ofzo? Wie niet horen wilt, moet maar voelen?

ASTB is een NIET-ERKENDE vakbond!

In een maatschappij zijn er wetten en regels waar men zich aan moet houden. Als u daar niet mee kunt omgaan, kan u maar beter oprotten. Net zoals ASTB moet oprotten. ACV-spoor vertegenwoordigt ASTB bij de onderhandelingen, dan moet ASTB niet op z'n eentje een staking gaan opzetten, zelfs ACV-spoor is hier tegen.

Niet erkend wil niet zeggen onwettelijk. ASTB is wel een legale vakbond en het is bullshit te stellen dat omdat ze door de NMBS niet erkend wordt, ze onwettig zou zijn of dat haar leden het recht niet zou hebben te staken.

En ACV spoor vertegenwoordigt ASTB bij mijn weten helemaal niet. Enkel treinbestuurders die lid zijn bij ACVtranscom.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2015, 18:30   #24
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2383724

hoe ver kunnen ze het drijven...

kunnen we heel die NMBS niet gewoon afschaffen? Wat een bende incompetente stakende luieriken daar....
De stakers hebben overschot van gelijk.
Zonder aktie van de man op de straat zal onze sociale bescherming ontsporen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2015, 19:27   #25
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Niet erkend wil niet zeggen onwettelijk. ASTB is wel een legale vakbond en het is bullshit te stellen dat omdat ze door de NMBS niet erkend wordt, ze onwettig zou zijn of dat haar leden het recht niet zou hebben te staken.
Meer nog, het is de NMBS die hier de wet overtreedt door geen sociale verkiezingen te organiseren.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2015, 20:42   #26
SanderK
Burgemeester

Standaard

Lees dit eens: http://www.tijd.be/dossier/Europaree...55418-3140.art

Zo kan het beter!

Gedaan dat een handvol man een bedrijf van duizenden platlegt en miljoenen mensen lastigvalt op deze manier.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2015, 16:50   #27
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Staken is en blijft een recht, staat in de Belgische grondwet.
En de ASTB vertegenwoordigd 1/3 van de Belgische treinbestuurders, iets waar
de top van de NMBS beter rekening mee houdt.
Oud 16 juli 2015, 17:44   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Staken is en blijft een recht, staat in de Belgische grondwet.
Waarom herhaal je dat steeds zonder bronnen ?

Staat niet (formeel) in de Grondwet volgens:
Citaat:
http://www.senate.be/www/?MIval=/pub...LGNR=1&LANG=nl
...
Het stakingsrecht wordt in de Belgische Grondwet niet formeel erkend. In het nationaal recht kan terzake worden verwezen naar artikel 11ter van de Arbeidsovereenkomstenwet. Dit artikel sluit de deelname aan werkstakingen uit als schorsingsgrond van de arbeidsovereenkomst die aanleiding kan geven tot het aanwenden van een vervangingscontract.
Citaat:
http://www.streekpersoneel.be/dossie...n-wat-mag-niet

Geen gewaarborgd recht (in België)

Eerst en vooral: het stakingsrecht is in de Belgische Grondwet niet erkend. Zo, dat is gelijk een groot misverstand uit de weg geruimd. Maar: in het internationaal recht is het stakingsrecht daarentegen wel erkend. Staken is een recht gewaarborgd door artikel 8 van het Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten, indirect door artikel 11 van het Europees Verdrag ter bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) en door artikel 6, 4º, van het Europees Sociaal Handvest. Tja, een mondvol maar zo ontstaat gelijk ook een discrepantie van formaat. De één zegt van niet, de ander zegt van wel.
Citaat:
En de ASTB vertegenwoordigd 1/3 van de Belgische treinbestuurders, iets waar de top van de NMBS beter rekening mee houdt.
De ASTB blijft niettemin een niet-erkende vakbond, dan mogen ze dat aantal nog beweren, ik heb daar geen bron van gezien. Volgens mediabronnen hebben ze maar ongeveer 500 leden. Hoeveel treinbestuurders telt België ?

Enkel erkende vakbonden kunnen een staking wettelijk organiseren volgens:
Citaat:
http://www.law.ugent.be/social/nl/pe...kingsrecht.pdf

De beperking van het stakingsrecht in de publieke sector1

Patrick HUMBLET
Universiteit Gent
Ria JANVIER
Universiteit Antwerpen

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2015 om 18:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2015, 09:45   #29
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De ASTB blijft niettemin een niet-erkende vakbond, dan mogen ze dat aantal nog beweren, ik heb daar geen bron van gezien. Volgens mediabronnen hebben ze maar ongeveer 500 leden. Hoeveel treinbestuurders telt België ?

Enkel erkende vakbonden kunnen een staking wettelijk organiseren volgens:
Dat enkel "erkende vakbonden" (hoe kan een organisatie die officieel niet eens bestaat overigens "erkend" zijn) mogen deelnemen aan het sociaal overleg is een klucht. Dat er geen sociale verkiezingen zijn bij overheidsbedrijven ook.

De NMBS top hoort gewoon met de ATSB te praten. Het probleem is vooral dat de andere vakbonden geen concurrentie willen...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2015, 10:24   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat enkel "erkende vakbonden" (hoe kan een organisatie die officieel niet eens bestaat overigens "erkend" zijn) mogen deelnemen aan het sociaal overleg is een klucht. Dat er geen sociale verkiezingen zijn bij overheidsbedrijven ook.
Tja die kluchten staan in het Belgisch Staatsblad. Men maakt van die problematiek zelfs uitgebreide studies: http://www.law.ugent.be/social/nl/pe...kingsrecht.pdf
Mss is niet-representatief een beter woord als niet-erkend.

Citaat:
De NMBS top hoort gewoon met de ATSB te praten. Het probleem is vooral dat de andere vakbonden geen concurrentie willen...
Tja...

Een tijdje geleden wou bijna het ganse land staken tegen "de regering":

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141030_01350871

07/12/2014

De vakbonden hadden een 'hete herfst' aangekondigd tegen de besparingsplannen van de regering Michel. Ze houden woord. De nationale betoging was met 120.000 manifestanten een groot succes te noemen. De provinciale actiedag van 24 november en 1 december zorgden voor allerhande storingen en ook de actiedag van 8 december - in Brussel, Vlaams- en Waals-Brabant belooft voor flink wat hinder te zorgen. Wat is het gevolg voor ons, de reiziger, de klant, de burger in de straat?

De nieuwe regering Michel is naar eigen zeggen niet onder de indruk van het vele protest. De aangekondigde besparingen worden niet teruggeschroefd. Na de grote betoging had CD&V-vicepremier en minister van Werk en Economie Kris Peeters de opdracht gekregen om bij de vakbonden discreet te polsen of het sociaal overleg kans maakt.

De woede en sociale onrust in nagenoeg alle sectoren is echter bijzonder groot en het ziet er niet naar uit dat de vakbonden oren hebben naar de pogingen van Peeters om het sociaal overleg opnieuw op te starten. De voorbije werken zat het er ook een aantal keren bovenarms op tussen vakbonden, werknemers- en werkgeversorganisaties. Het lijdt dus geen twijfel dat we nog even doorgaan.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2015 om 10:47.
Oud 17 juli 2015, 15:27   #31
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Stakingsrecht is een mensenrecht

Het recht om ongestraft het werk collectief neer te leggen is een fundamenteel grondrecht dat onlosmakelijk verbonden is met het ontstaan en de groei van de politieke en sociale democratie.
Oud 17 juli 2015, 15:48   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stakingsrecht is een mensenrecht

Het recht om ongestraft het werk collectief neer te leggen is een fundamenteel grondrecht dat onlosmakelijk verbonden is met het ontstaan en de groei van de politieke en sociale democratie.
Zeker niet voor iedereen en volgens bepaalde wettelijke voorwaarden.

Houdt men daar zich niet aan kan men zelfs gestraft worden.
Oud 17 juli 2015, 18:10   #33
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Concreter: wie hinder van een staking ondervindt moet begrijpen dat zijn/haar functioneren afhangt van dat van de stakers.Als ik door een treinstaking niet tot op het werk raak, dan betekent dit dat ik voor het uitoefenen van mijn job afhankelijk ben van het goed functioneren van het NMBS-personeel. Wanneer hun arbeid bedreigd wordt, dan wordt ook de mijne onder druk gezet. Het best mogelijke antwoord hierop is solidariteit. Het probleem van de stakers is ook het mijne, wanneer hun staking mij “hinder” bezorgt. Er is dus geen sprake van dat stakingen anderen het “recht op werken” ontnemen; stakingen tonen aan hoe moeilijk het is te werken wanneer anderen staken, en dat zou mensen aan het denken moeten zetten over hoe mijn belangen verweven zijn met die van anderen.
Oud 18 juli 2015, 15:28   #34
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Concreter: wie hinder van een staking ondervindt moet begrijpen dat zijn/haar functioneren afhangt van dat van de stakers.Als ik door een treinstaking niet tot op het werk raak, dan betekent dit dat ik voor het uitoefenen van mijn job afhankelijk ben van het goed functioneren van het NMBS-personeel. Wanneer hun arbeid bedreigd wordt, dan wordt ook de mijne onder druk gezet. Het best mogelijke antwoord hierop is solidariteit. Het probleem van de stakers is ook het mijne, wanneer hun staking mij “hinder” bezorgt. Er is dus geen sprake van dat stakingen anderen het “recht op werken” ontnemen; stakingen tonen aan hoe moeilijk het is te werken wanneer anderen staken, en dat zou mensen aan het denken moeten zetten over hoe mijn belangen verweven zijn met die van anderen.
De hinder door de stakingsactie van spoorvakbond ASTB blijft beperkt. "Ik heb bijna enkel gelukkige mensen gezien die de trein konden nemen", zegt VTM NIEUWS-journalist Kenneth Dée. "We kunnen zeker niet spreken van een geslaagde stakingsactie. De NMBS had wel de nodige maatregelen genomen, ze hadden extra mensen ingezet die eventueel konden inspringen."
Als gevolg van de zaterdagstaking van machinistenvakbond ASTB is deze namiddag rond 16 uur zo'n acht procent van de treinen geschrapt. Vanochtend lag het aantal afgeschafte treinen nog rond de 15 procent, maar dat is in de loop van de dag systematisch verbeterd, zo zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Hij verwacht niet dat de situatie in de loop van de dag nog veel zal wijzigen. Crols verwacht ook weinig tot geen hinder voor zondagochtend. "Gezien de beperkte hinder van zaterdag, denk ik niet dat het veel problemen zal geven om al het materiaal zondagochtend ter plaatse te krijgen", luidt het.

Machinistenvakbond ASTB is verwonderd dat er, ondanks de staking, zoveel treinen rijden. Toch is de vakbond tevreden over de actie, aangezien een oproep werd gelanceerd. De vakbond zei vanmiddag dat er in de depots in Namen en Brugge veel stakers zijn. Toch rijden 9 op de 10 treinen, aldus NMBS.

"Het plan B van de NMBS heeft goed gewerkt", aldus de vakbond. Volgens de ASTB-woordvoerder heeft het professionele geweten van bepaalde leden de bovenhand genomen. "We gaan onze manier van handelen misschien herzien", klinkt het nog. De vakbond zal begin volgende week beslissen of ze, zoals gepland, elke zaterdag in de vakantie zal staken.

Te voet op kamp
De staking van ASTB duurt nog tot morgenochtend 03.00 uur. De vakbond, die een derde van de 3.800 treinbestuurders vertegenwoordigt, vraagt met de acties betere loonvoorwaarden en veroordeelt de zware werkomstandigheden van de bestuurders.

Door de aangekondigde treinstakingen kwamen heel wat jeugdbewegingen die op kamp vertrokken in de problemen. Gelukkig hebben ze alternatieven voorzien. Al was voor sommige leden de weg naar het kamp daardoor heel wat minder comfortabel.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2015, 15:33   #35
vlaams realist
Banneling

Standaard

De stakingsbereidheid is minder groot dan gedacht . Er zijn zelfs staking- brekers . De extreem-graag stakende "cheminots" moeten beginnen leren dat ze minder dan 10 percent vertegenwoordigen .
Oud 18 juli 2015, 17:04   #36
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Er staat vandaag een opiniestuk in De Morgen op p.2 van een (gewezen) treinbestuurder.

De man is van treinbestuurder overgestapt naar treinbegeleider. Zoals hij zelf zegt:
Citaat:
Ik draag veel minder verantwoordelijkheid, maar mijn loon is gelijk gebleven.
Ligt daar niet het probleem bij de NMBS: sommige jobs worden overbetaald en sommige onderbetaald. De grote vakbonden durven daar niet in te gaan rommelen omdat ze anders (het grootste deel) van hun achterban kwaad maken. En dus vormen de treinbestuurders maar een aparte vakbond...

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 18 juli 2015 om 17:05.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2015, 22:36   #37
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

De rotte, rotverwende stakende appels moeten er gewoonweg van tussen gesneden worden. Gelukkig is hun verzuringsstrategie faliekant mislukt.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2015, 10:21   #38
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Ben je nu teleurgesteld ?
Oud 19 juli 2015, 13:23   #39
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik moet het toegeven, ik ben teleurgesteld maar ja, dat is het leven.
Misschien in de toekomst geen stakingsaanvragen doen voor zeven zaterdagen op een rij maar een onaangekondigde staking houden.
Oud 19 juli 2015, 15:43   #40
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet het toegeven, ik ben teleurgesteld maar ja, dat is het leven.
Misschien in de toekomst geen stakingsaanvragen doen voor zeven zaterdagen op een rij maar een onaangekondigde staking houden.
Waarom bent u teleurgesteld? Ik dacht dat u die staking goedkeurde omdat die treinbestuurders een te hoge werklast hadden en bijgevolg te veel overuren. Als de NMBS de staking kon opvangen wil dit gewoonweg zeggen dat ze genoeg personeel heeft om die werklast te verdelen. Dan moet de vakbond met die gedachte gaan onderhandelen. Maar nee, u wil een onaangekondigde staking want de deze gaf niet genoeg overlast

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be