![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
[FONT=Palatino Linotype][FONT=Impact]A lung un leber oyf der noz[/FONT][/FONT] [FONT=Trebuchet MS]Oi limonchiki, vi moi limonchiki vi rastjote v soni na balkonchike[/FONT] http://www.thetruthseeker.co.uk/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Vreemdeling
|
![]() "Onze openbare financiën staan er slecht voor. Overal waar er kan bespaard worden, moet er dan ook bespaard worden. Waarom bv. niet denken aan een sterke beperking van de instroom van nieuwe leerkrachten in het onderwijs, door de leerkrachten die op pensioen gaan voor, laat ons zeggen, slechts één vierde te vervangen door nieuwe leerkrachten ? Dit zou dan tot gevolg hebben dat het aantal leerlingen per klas wat zou stijgen, maar wat maakt het uit of vakken die ex cathedra onderwezen worden, gegeven worden aan groepen van 15 leerlingen of aan groepen van 30 leerlingen (of liefst nog meer) ? Het betekent in elk geval wel een flinke besparing op de loonuitgaven in het onderwijs, wat de toestand van onze openbare financiën alleen maar ten goede kan komen. De scholen zouden dan wel de kans moeten krijgen om zich makkelijker te ontdoen van storende elementen onder de leerlingen (moeilijk handelbare leerlingen, drugsverslaafde leerlingen, leerlingen die andere leerlingen afpersen, enz.), om het zo voor de leerkrachten makkelijker te maken de orde te handhaven in die grotere klassen. Dat zou dan de kwaliteit van het onderwijs van de deftige scholen alleen maar ten goede komen. Storende leerlingen zouden dan naar speciale scholen moeten worden gestuurd, en als ze het ook daar te bont maken, moeten ze maar ineens naar een of ander verbeteringsgesticht worden gestuurd."
Persoonlijk vind ik dit een dom idee. "30 leerlingen (of liefst nog meer)"??? Dit is belange niet altijd doenbaar; denk maar aan de kleine klasgebouwen, de storende leerlingen, de nieuwe leerkrachten die nog niet goed weten hoe ze lawaai moeten aanpakken, klasgesprekken, groepswerkjes, enzovoort. Ik weet niet hoe men op dit idee gekomen is, maar ik ben ervan overtuigd dat er veel potest zal zijn als men dit probeert uit te voeren. Scholen moeten al zoveel moeite doen om het aantrekkelijker te maken voor hun leerlingen, en dan probeert men er een hel van te maken. Trouwens, het gevoel van vriendschap in de klas zal volledig verdwijnen omdat er zoveel studierichtingen zijn. De klas zal dus telkens opgesplitst worden. Om nog maar te zwijgen over de problemen met de aanwezigheidslijsten! En al het tijdverlies. "De scholen zouden dan wel de kans moeten krijgen om zich makkelijker te ontdoen van storende elementen onder de leerlingen (moeilijk handelbare leerlingen, drugsverslaafde leerlingen, leerlingen die andere leerlingen afpersen, enz.), ..." Hoe gaat u dat aanpakken? Vervelende leerlingen verwijderen is echt niet zo makkelijk als het klinkt! Ik ben dus helemaal tegen dit idee, bespaar maar op iets anders. Toch met vriendelijke groeten, F. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||||||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
[FONT=Palatino Linotype][FONT=Impact]A lung un leber oyf der noz[/FONT][/FONT] [FONT=Trebuchet MS]Oi limonchiki, vi moi limonchiki vi rastjote v soni na balkonchike[/FONT] http://www.thetruthseeker.co.uk/ |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Te dom voorstel om eigenlijk op te reageren... Meneer doet zijn naam alle eer aan...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Vreemdeling
|
![]() Even een klein dankwoordje...
Mijn klasgenoten en ik danken u voor het massale aantal negatieve reacties op het voorstel! Love you forever! ![]() -xxx- F |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Niet iedereen is nu eenmaal in de wieg gelegd om te studeren. Moet men hen aan hun lot overlaten? Nee, omdat ze anders later nog meer aan ons zouden kosten. Dan zorg ik liever nu voor een goede opvang van iedereen, en voldoende kansen om er iets van te maken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() Ik kom uit een schoolsysteem waar klassen van 25 pubers "klein" waren.
Forget it Goed lesgeven gaat niet aan meer dan 10 tot 15 pubers tegelijkertijd. Als je het onderwijs écht om zeep wilt helpen, moet je vooral de klassen vergroten. Daarmee krijg je kwantitatieve lesstof en rent de kwaliteit zienderogen achteruit. Dit izjn feiten; kijk de statistieken van het Nederlands onderwijs er maar op na. Hoe groter de klassen, hoe slechter de onderwezen stof kan worden overgebracht. En dus hoe minder er wordt opgenomen door de leerlingen. Grotere klassen: slechte keuze. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister
|
![]() ps. budget inkrimpen: federale stelsel afschaffen.
3 volwaardige overheden (Belgisch, Vlaams & Waals) voor 10 miljoen mensen, is dat niet een beetje veel? Die overhead, die gigantische kostenpost, aan loonkosten en andere 3-voudigheden, dan maar terugverdienen door te beknibbelen op onderwijs vind ik een slecht gedacht: een verkeerde gedachte.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Denk je soms dat 'die slimme jongeren' niet de nodige aandacht nodig hebben om te slagen? en wat doe je dan met de 'domme jongeren' die toch zich heel hard inspannen maar desondanks niet de leerstof aankunnen? Krijgen die geen kans ofzo? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Slim zijn en goed zijn op school gaan niet vanzelfsprekend samen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Modaal zijn en goed doen in de klas werkt. Hoe groter de klas, hoe modaler de goede leerling. Want middelmatigheid gedijt het best in grote groepen.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() En daar ben ik het niet mee eens. Een school, en bijgevolg ook de leerkrachten, zou de leerlingen moeten opvoeden tot respectvolle burgers, die de nodige zelfdiscipline aan de dag kunnen leggen, om een doel te bereiken. Discipline heeft voor mij teveel de bijklank van slaafs volgen wat de meester zegt. En die tijd zijn we -gelukkig- al even voorbij. Een leerkracht moet gezag hebben, en respect bij brengen. Hij moet geen schrikbewind voeren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() De "gulden middenweg"/"middelmaat"/etc... is een tussenstap van het ene extreme naar het andere, groentje. Discipline is gewoon aan het eind van zijn dagen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Heb jij die thread van de nepvacatures al gelezen? Kan heel wat verheldering brengen, weet je.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |