![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat Fries een 'eigen' taal was? En dat de verschillen tussen Fries en NL groter zijn dan tussen ... het Duits en het NL? Dus helemaal niet te vergelijken met Limburgs, Gronings en mijn eigen Vlaams-Brabants, 'talen' die Nederlandse dialecten zijn.
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
Sorry, hoor, maar dat 'gezever' over 'Diets' ipv NL is 'dikke truut'.
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben deze zomer nog naar friesland geweest en het eerste dat me opviel was dat de gemeentenamen op de borden gewoonlijk in twee talen werden vermeld.
![]() |
![]() |
#26 |
Burger
|
![]() Ik wil even reageren op de kaart in de post van Dimitri over de afstand van streektalen en dialecten ten opzichte van het ABN.
Dat Nederlands meer op het Duits lijkt dan op het Spaans is iedereen duidelijk, maar hoeveel meer dat is wat minder duidelijk. Kennelijk heeft de maker van de kaart toch een maat gevonden om de verschillen tussen talen te meten ![]() Zolang mij niet duidelijk is hoe die onderzoeker de betreffende kaart samengesteld heeft, neem ik die kaart niet erg serieus. Dat het Fries en Engels historisch nauw aan elkaar verwand zijn is duidelijk gezien het volgende rijmpje dat vermeld staat in "Uit Frieslands volksleven' van Waling Dijkstra: Buter, brea en griene tsiis is goed Ingelsk en ek goed Fries. Waarbij vooral de uitspraak van de beide talen veel overeenkomsten bezitten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
![]() Citaat:
Berekening van talige afstand d.m.v. de featurefrequentiemethode (FFM) Dialectologen C. en G. Hoppenbrouwers, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, presenteerden eind jaren tachtig een alternatief om de linguïstische afstand tussen taalvarianten te onderscheiden. Deze maat is gebaseerd op de frequentie waarmee in verschillende dialecten gebruik wordt gemaakt van fonologische features. Het gaat om de featurefrequentiemethode (FFM) Het computerprogramma voor de FFM berekent voor een willekeurig aantal dialecten de relatieve frequentie van de fonologische kenmerken. Als invoer dienen teksten in fonetisch schrift, één voor ieder te onderzoeken dialect, en een matrix met featurespecificaties van alle gebruikte fonetische tekens. De gevonden waarden kunnen worden weergegeven in de vorm van een FF-histogram met staven voor iedere feature. De hoogte van iedere staaf is daarbij evenredig aan de relatieve frequentie van het corresponderende kenmerk. Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van gegevens uit de Reeks Nederlandsche Dialectatlassen (RND). De RND bevat gegevens uit bijna tweeduizend plaatsen in Nederland en Vlaanderen, waaruit –op geografische spreiding- 156 plaatsen zijn geselecteerd. De toetsing van die 156 dialecten aan het Algemeen Nederlands gaf bovenstaand beeld. Op de kaart is de ordening naar overeenkomst met het Algemeen Nederlands (AN) in beeld gebracht. Geheel in overeenstemming met de geijkte opvatting blijkt het dialect van Haarlem bijzonder hoog met het AN te correleren. Enkel in het polderdorp Dronten spreekt men ‘zuiverder’ Nederlands. De kopgroep bestaat verder uit de Zuid-Hollandse dialecten van Bodegraven (3) en Barendrecht (4), gevolgd door het Westfriese dialect van Heerhugowaard (5). In een boog die de Hollandse dialecten, vinden we vervolgens Enkhuizen (6), het Utrechtse Houten (7), het Westbrabantse Sprundel (8 ) en het Zeeuws-Vlaamse Hulst (9). Het is interessant om de rangorde van de dialecten op bovenstaande kaart te vergelijken met de uitkomsten van het onderzoek van Van Hout & Münstermann (1981 en 1982). In hun onderzoek wordt de notie linguïstische afstand vastgesteld middels een proefopzet waarbij vooraf geëvalueerde dialectopnamen werden afgespeeld. Proefpersonen moesten op een zevenpuntsschaal aangeven in welke mate de gereproduceerde fragmenten afweken van het AN (1 is ‘zo dicht mogelijk bij’ en 7 is ‘zo ver mogelijk verwijderd van het AN’). Het uitkomst van dat onderzoekje:Linguïstische afstand naar Van Hout & Münstermann: 1. Utrechts2. Amsterdams 3. Oostbrabants 4. Twents Gronings 6. Limburgs De relatieve ordening van de dialecten blijkt in beide bovenstaande benaderingen mooi te corresponderen. Het enige opvallende verschil is de samenval van het Gronings en het Twents in de benadering van Van Hout & Münstermann, terwijl de FFM hier wel degelijk verschillen laat zien. Bron van kaart en uitleg: http://www.taal.phileon.nl/kaart/hoppenbrouwers.php#ffm Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 24 oktober 2004 om 13:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb noch met limburgs noch met fries echte problemen. Volgens mij liggen die talen veel dichter bij elkaar dan sommigen ons willen doen geloven. Dat is zoals het verhaaltje dat een west vlaming en een limburger elkaar niet verstaan. In hun eigen dialect misschien niet maar ze hebben wel een gemeenschappelijke standaardtaal die relatief dicht bij de dialecten aanleunt.
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Vreemdeling
|
![]() wat kin my de mining fan dy Hollanders skele!!
Wy binne Friezen, en wy binne roppen fanwege ús histoarysk bewustwêzen ús as Friezen te hâlden en te dragen. Steatkundich hearre wy (noch) by Nederlân, geastlik steane wy op ús sels. Dat geastlik selsbestean uteret him it klearst yn ús taal, en dy is derom it earste yn ús Fryske striid. Har moatte wy trou bliuwe, ús hiele libben. Leafde ta de taal sûnder leafde ta it folk is eat ûnbesteanbers. De kultuer yn Fryslân heart Frysk te wêzen; oars meitsje wy ús plak as Fryske folk net skjin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |