![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Hoeveel belastingen mag de overheid heffen op haar bevolking? | |||
0% |
![]() ![]() ![]() |
1 | 4,35% |
1% tot 9% |
![]() ![]() ![]() |
2 | 8,70% |
10% tot 19% |
![]() ![]() ![]() |
5 | 21,74% |
20% tot 29% |
![]() ![]() ![]() |
7 | 30,43% |
30% tot 39% |
![]() ![]() ![]() |
2 | 8,70% |
40% tot 49% |
![]() ![]() ![]() |
1 | 4,35% |
50% tot 59% |
![]() ![]() ![]() |
2 | 8,70% |
60% tot 69% |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
70% tot 79% |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
80% tot 89% |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
90% tot 99% |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
100% |
![]() ![]() ![]() |
3 | 13,04% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rekent ge ook de SZ bijdragen als belastingen ? Hoeveel gebruikt ge de wagen ? Moet ge meebetalen voor de heraanleg van het dorpsplein als ge in ’t hol van Pluto woont enz..? Ik sla er dus met mijn klak naar maar stem dus maar mee om u plezier te doen. Het is de SZ bijdragen niet meegerekend en voor mijn persoonlijke situatie. Voor leefloners zou dat wellicht minder dan 10% zijn.(ook SZ bijdragen niet meegerekend) Laatst gewijzigd door Bobke : 21 oktober 2004 om 11:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Gouverneur
|
![]() In mijn ogen ergens tussen de 10 en de 19%, let wel, dit komt dan in plaats van alle "sociale lasten", "bijzondere bijdragen", accijnzen, en ga zo maar door... Gewoon eenvoudigweg x% belastingen op je jaarlijks inkomen. Maar dan moeten we wel zelf leren onze plan trekken als we ziek zijn...
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
- Rijtaks en belastingen op brandstoffen zijn ook belastingen. - Als je 0% stemt zal daar geen budget voor zijn. De kerntaken kosten 11% BBP (studie uit Nederland) Daar zit uw dorpspleintje in. - Dank u dat u mij een plezier wil doen. Ik zal u later er wel eens eentje terugdoen. Akkoord? - Ik zal daar rekening mee houden. 50 to 59% wordt dan 60 tot 69% belastingen op alle inkomens.
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. Laatst gewijzigd door Marco : 21 oktober 2004 om 15:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
11% BBP is echt nodig voor deze kernactiviteiten. Maar we geven daar nu meer aan uit. SZ is ongeveer 22,5% BBP (waarvan ongeveer 15% uit de lonen komt en de rest uit de "algemene middelen") Maar we hebben ook nog rente, subsidie, buitenlandse overheden, investeringen, en veel personeel. Dat alles samen is ongeveer 50% BBP op dit moment. (Trouwens Bobke, ben je dan voorstander gelet op uw stem om nog hogere belastingen te heffen?)
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar zijn dan alle taksen in begrepen, dus ook rijtaksen, brandstoftaksen, btw enz. Zo had ik het in elk geval begrepen. Ik kan moeilijk geloven dat de kerntaken slechts 11% van het BBP zouden uitmaken. Dus de lonen van de ambetenaren, het leger, politie, onderwijs, bruggen en wegen , riolering en waterzuivering, afvalverwerking, dijkbeheer en waterlopen enz enz. ? Indien dat juist zou zijn moet ik mijn mening natuurlijk herzien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Loonkost = 100% RSZ (WG&WN) = 40% Inkomensbelastingen = 20% (U verdient weinig anders is dit meer) Besteedbaar = 40% Daarvan mag je nog BTW, rijtaks, KI, ... betalen. Uw belasting zal rond de 75% draaien van de loonkost. Gemiddeld is het 50%. Er is dus ook iemand die slechts 25% betaalt. (ongeveer natuurlijk) Als liberaal ben ik al dikwijls de grond ingeramd door het linkse kamp omdat ik die verhouding oneerlijk vindt. O ironie. Als we dat nu eens voor iedereen konden terugbrengen tot 25%? Ben ik dan geen 'goede' liberaal? U hoeft er enkel de luxe SZ voor te privatiseren. Als je dan nog de staatsschuld tot 0% kunt brengen dan kunnen we nogmaals dalen naar 19%. Snij dan nog wat verspilling weg en je hebt nog maar 15% BBP nodig. (En ik ben nog zeer ruim.) Als je dan een flat-tax van 20% zou invoeren en die 5% extra zou gebruiken om een derde van de bevolking volledig belastingsvrij te laten leven dan heb ik toch wel een standbeeld verdiend zeker. "Hij leerde zijn volk rekenen." Voor u zou dat betekenen dat uw netto loon maal 2,5 gaat. U moet dan wel een aantal verzekeringen afsluiten. Maar die mag u vrij kiezen en de andere contractant - en dat is het fijne van het systeem - moet dat zelfs nakomen! Ongelooflijk hé. Dus niet zoals bij politici die meedraaien met de wind. Wat denk je, zou je met anderhalf keer uw netto loon voldoende verzekeringen kunnen afsluiten én maandelijks een royale gift doen om een echte onverzekerde hulpbehoevende te helpen? Denk het wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De gemeenschap moet 7.5 % bijleggen bij de SZ. Hoe gaat die 7.5 % de belastingsdruk van 75 naar 25 doen dalen? De kerntaken blijven toch even hoog? Ik vrees dat ge nog veel geduld nodig zult hebben om uw volk te leren rekenen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Voor de gehele bevolking samen (werknemers, renteniers, scholieren, ...) is de belastingsdruk 50% van wat we allemaal samen verdienen. Dat zijn dus alle mogelijke inkomsten van BTW, inkomstenbelastingen tot KI en rijtaks. Tel dus alle inkomens samen en tel alle belastingen samen. Die belastingen zijn 50% van al die inkomsten. De nationale belastingsdruk is 50% (momenteel zelfs 52% en tweede hoogste ter wereld.) Maar niet iedereen betaalt daarom 50% op zijn inkomen. Sommigen betalen minder. Bijvoorbeeld de rentenier die op zijn dividend slechts 25% betaalt en op de meerwaarde van zijn aandelen 0% betaalt. Sommigen betalen meer. Bijvoorbeeld de loontrekkende die op zijn arbeidersloon (= loonkost) eerst 40% RSZ betaalt en daarna nog eens belastingen enz. Hij betaalt dus 60% belastingen. Elke burger die consumeert betaalt dan ook nog eens BTW, rijtaks, enz. Maar loontrekkenden consumeren procentueel meer van hun inkomen dan renteniers. Dus wordt hun geheel inkomen ook procentueel meer belast door hun consumptiegedrag. Als we nu de uitgaven terugdringen naar 15% van het BBP in plaats van 50% BBP. Want politici doen alles op, zij sparen niet, in tegendeel. Als we dan terugvallen naar 15% dan is mijn voorstel - maar u moet het daar niet mee eens zijn - om dan net die groepen mensen die nu het meeste betalen ook de meeste korting te geven. Iedereen 15% om het simpel te houden. Door mijn flat-tax systeem zou dat zelfs betekenen dat lage inkomens helemaal geen belastingen moeten betalen maar de anderen dan iets meer zodat we alles samengeteld 15% BBP binnenkrijgen. Die 15% is voldoende om de kerntaken uit te voeren maar niet voldoende om een sociaal vangnet/hangmat te organiseren. Dat mag je privé organiseren. Dus voor een werknemer: Nu: Loonkost = 100.000 frank Netto loon = 40.000 frank. U hebt recht op sociale verzekeringen + de kerntaken van de overheid. Hervormd: Loonkost = 100.000 frank Netto loon = 100.000 frank U betaalt 60.000 frank of minder verzekeringen U hebt recht op de contractuele verzekeringswaarden + de kerntaken van de overheid. 100.000 frank netto / 40.000 frank netto is maal 2,5 of anderhalf maal meer dan eerst. Wie gaat er hier op achteruit? De politici die hun speelbudget zien inkrimpen. U krijgt terug de vrijheid om u te verzekeren hoe hoog of laag en bij wie u wilt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Jaja, de hele wereld ziet het verkeerd, en Mambo is juist.
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Ge hebt 10 appelen gegeven aan uw kameraad. Jan is tussenpersoon en neemt daarvan 6 appelen weg.
Hoeveel % van de appelen heeft Jan weggenomen? Volgens Mambo 250%.
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat % is de totale belastingsdruk van alle belastingen samen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |