Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2015, 10:56   #21
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Ik heb van de technische kant van de zaak te weinig verstand. Maar patrick lijkt me te zeggen dat de Desirotreinen van minderwaardige kwaliteit zijn, waarbij de koppeling tussen de stellen één van de zwakke punten is. Dat is m.i. wel degelijk een probleem, dat mogelijk terug te voeren is tot de te ver doorgeschoten druk om kosten te drukken. Cfr. Fyra.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 10:58   #22
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik heb van de technische kant van de zaak te weinig verstand. Maar patrick lijkt me te zeggen dat de Desirotreinen van minderwaardige kwaliteit zijn, waarbij de koppeling tussen de stellen één van de zwakke punten is. Dat is m.i. wel degelijk een probleem, dat mogelijk terug te voeren is tot de te ver doorgeschoten druk om kosten te drukken. Cfr. Fyra.
Het geld dat aan overtollig personeel wordt betaald, kan inderdaad niet aan hardware worden besteed.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 11:05   #23
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Als jullie in dat stuk trein hadden gezeten wat is los gekomen dan zouden jullie wel anders praten.
Wat ik bedoel als er een treinstel loskomt en één van de veiligheidssystemen zou niet werken dan kunnen er serieuze ongelukken geburen en dan zou ik jullie uitleg eens willen horen.
Maar dan is het te laat.
Wacht maar af, jullie gaan mij nog gelijk moeten geven in de toekomst.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 11:38   #24
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Desiro's zijn helemaal niet van minderwaardige kwaliteit. Er zijn wat kinderziektes mee, de meesten nu opgelost, maar die zijn er met elk nieuw type materieel. Vergelijkingen met de Fyra zijn al helemaal idioot: van de Fyra waren er een stuk of 10 in dienst, en ze kwamen in de korte periode dat ze in dienst waren zowat elke dag in het nieuws omwille van problemen. Van de Desiro zijn er zo'n 300 in dienst en ze komen amper in het nieuws omwille van problemen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 11:47   #25
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Geen held in het herkennen van sarcasme zeker?
Misschien niet, maar ik herken wel uitspraken gespeend van enige kennis.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 25 augustus 2015 om 11:58.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 12:01   #26
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Als jullie in dat stuk trein hadden gezeten wat is los gekomen dan zouden jullie wel anders praten.
Wat ik bedoel als er een treinstel loskomt en één van de veiligheidssystemen zou niet werken dan kunnen er serieuze ongelukken geburen en dan zou ik jullie uitleg eens willen horen.
Maar dan is het te laat.
Wat is je punt nu eigenlijk? Blijven als-dan-redenerinkjes spuien tot je doemscenario werkelijkheid wordt ? Zo kun je bezig blijven hé

Wat als er iets misloopt met de volgende lancering van een Russisch ruimtetuig? Wat als de veiligheidssystemen om zo'n raket vroegtijdig zichzelf te laten vernieten, niet werken? Wat als die raket dan blijft doorvliegen richting Parijs? Wat als die raket dan afketst op de Eiffeltoren zich richting de woonplaats van Patrick M. begeeft? Wat als Patrick M. zich net vooroverbukt om een briefje van 5 euro op te rapen? Wat als op dat moment de raket zich net ter aarshoogte van Patrick M. bevindt? ... Dan kunnen héle zware ongelukken gebeuren!
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 12:42   #27
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Misschien niet, maar ik herken wel uitspraken gespeend van enige kennis.
Neen, dat denk ik niet...
Oud 25 augustus 2015, 14:40   #28
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dan hoop ik dat die raket knal op mij valt, dan is het boem en gedaan.
Ik bedoel bij dit alles dat gemeentes toch ook rampenplannen voorzien voor als er eventueel rampen gebeuren dus moet ge op voorhand aan zoiets denken.
En als ik mij buk dan hoop ik dat ik meer vind dan 5€...
Oud 25 augustus 2015, 16:19   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist omwille van die minderwaardigheid is de Fyra uit roulatie genomen. Bij die trein hadden we echt wel te maken een minderwaardig product. Bij de Desiro zie ik alvast geen tekenen om tot een dergelijke, harde conclusie te komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 16:20   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dan is het te laat.
Uw opmerking is van dezelfde aard als stellen dat we geen computers meer mogen gebruiken omdat er wel eens een computer crasht. U bent de pleitbezorger om terug te keren naar pen en papier, naar fichebak en stofjas.
Oud 25 augustus 2015, 16:22   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
De Desiro's zijn helemaal niet van minderwaardige kwaliteit. Er zijn wat kinderziektes mee, de meesten nu opgelost, maar die zijn er met elk nieuw type materieel. Vergelijkingen met de Fyra zijn al helemaal idioot: van de Fyra waren er een stuk of 10 in dienst, en ze kwamen in de korte periode dat ze in dienst waren zowat elke dag in het nieuws omwille van problemen. Van de Desiro zijn er zo'n 300 in dienst en ze komen amper in het nieuws omwille van problemen.
Bij treinen zijn er nu eenmaal altijd kinderziektes, om de eenvoudige reden dat in de Europese treinwereld heel weinig gestandaardiseerd is. Iedere keer weer een product op maat dus.
Oud 25 augustus 2015, 16:23   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan hoop ik dat die raket knal op mij valt, dan is het boem en gedaan.
Ik bedoel bij dit alles dat gemeentes toch ook rampenplannen voorzien voor als er eventueel rampen gebeuren dus moet ge op voorhand aan zoiets denken.
En als ik mij buk dan hoop ik dat ik meer vind dan 5€...
U bent in staat om de snelheid van de treinen naar beneden te halen, zodat er weer een functie bij de spoorwegen gecreëerd kan worden, nl. de man die met een rode vlag voor de trein loopt.
Oud 25 augustus 2015, 17:37   #33
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Jan van den Berghe, waarompost gij hetzelfde 2 maal?
Maar als een computer crasht dan zijn er geen mensen in gevaar en bij een trein die crasht is het risico hoger.
Besparen op alles is besparen op veiligheid van mensen.
Oud 25 augustus 2015, 20:26   #34
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jan van den Berghe, waarompost gij hetzelfde 2 maal?
Maar als een computer crasht dan zijn er geen mensen in gevaar en bij een trein die crasht is het risico hoger.
Je beseft dat de introductie van moderne technologie doorgaans de veiligheid verhoogt in plaats van ze te verlagen, ook bij de spoorwegen?
Oud 25 augustus 2015, 22:18   #35
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik besef heel goed dat moderne technologie de veiligheid verhoogt maar de moderne technologie kan ook falen of crashen gelijk een computer kan crashen, en wat dan?
Oud 25 augustus 2015, 22:39   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat u in het stoomcentrum van Maldegem gaat werken. Lekker trage treinen met een grote personeelsbezetting.
Oud 25 augustus 2015, 22:40   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik besef heel goed dat moderne technologie de veiligheid verhoogt maar de moderne technologie kan ook falen of crashen gelijk een computer kan crashen, en wat dan?
Uw eerder betoog bestond er altijd in terug te grijpen naar het oude. U wil geen moderne treinen, want dat brengt blijkbaar het personeelsbestand in gevaar. M.a.w. voor u is de NMBS er niet om reizigers te vervoeren, maar wel om mensen in dienst te nemen en vooral te houden. Dat lijkt me de slechts mogelijke invulling van een staatsonderneming.
Oud 25 augustus 2015, 23:21   #38
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe, 'wat dan'? Hetzelfde als bij de oude technologie, maar dan gewoonlijk met minder ernstige gevolgen...
Oud 25 augustus 2015, 23:27   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

SABENA was een "mooi voorbeeld" voor de NMBS.

Ook een staatsbedrijf dat zich niet laat herstructueren ? Ook niet na + 20 jaar ?
1974-1980: Jos Chabert (CVP) Minister van Verkeerswezen luidde de alarmbel in 1975 en in 2001 was Sabena RIP...

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...l-ii-1975-2001

Deel II behandelt de periode 1975 tot het failliet in 2001.

Deel III zal gaan over de resultaten van de onderzoekscommissie.

Minister van Verkeer Jos Chabert (CVP) trok als eerste aan de alarmbel en benoemde een manager om Sabena te ‘herstructureren’. Carlos Van Rafelghem was de baas toen ik er zelf begon te werken op 2 april 1976. Eerst als student-weekendarbeider voor de catering van de toestellen, later als vorklifter in de vrachtdienst en uiteindelijk als dispatcher op de reinigingsdienst.

Zijn herstructureringsplan botste met de heersende bedrijfscultuur. Er was nochtans dringend een hervorming nodig. Het bedrijf had bijna geen eigen kapitaal (in mensentermen: rekeningen konden alleen betaald worden vanuit inkomsten) en had veel te veel personeel voor het feitelijke werk. Vooral het administratief kader was overbevolkt met politiek gepistonneerde sujets die zich van koffiebreak naar lunch naar koffiebreak sleepten.

Sabena moest wel veranderen, niet?

Sabena of Such A Bad Experience Never Again. Dat was niet terecht. Sabena keek bijvoorbeeld niet op een cent voor de catering aan boord en bood het beste wat de sector te bieden had. Ik heb de eetwaren zelf dikwijls genoeg aan boord gebracht om dat te weten.

Door zijn tot Afrika beperkt netwerk en slechts enkele verbindingen met de VS (die altijd verlieslatend waren) kon de maatschappij bij vertragingen echter weinig of geen goede transitverbindingen aanbieden. Daar knelde het schoentje. Brussel was geen luchthaven waar je een aansluiting wilde missen.

Het teveel aan personeel was echter relatief. De administratie was een enorm waterhoofd, maar het technisch personeel/vliegend personeel/grondpersoneel was altijd onderbemand. Dat was te wijten aan een structureel probleem. Sabena (en Brussel) was gewoon niet groot genoeg voor een intensieve activiteit over de hele dag, over de hele week, over het hele jaar.

De opkomst van het massatoerisme maakte dat tijdens de vakantieperiodes permanent met te weinig personeel moest worden gewerkt. Bovendien was de ochtendploeg altijd druk in de weer met de vertrekkende vluchten terwijl dat na de middag stilviel tot een korte opleving ’s avonds. De weekends waren ook veel drukker. Dat maakte dat het technisch personeel altijd volk te weinig had voor de spitsuren.

De enige oplossing die de overheid vanuit de nieuwe neoliberale visie voor mogelijk zag, was de afschaffing van het permanente arbeidscontract voor het technisch personeel. Dat zagen personeel en vakbonden om begrijpelijke redenen niet zitten. Bovendien werd niet geraakt aan het administratieve en zwaar gepolitiseerde waterhoofd. Het grondpersoneel omschreef de eigen administratie zo: Stillekes Aan Beginnen En Niet Afjagen (Sabena).

De buitenwereld maakte dat onderscheid niet. In de media werden de stakingen van het technisch personeel steevast afgekeurd. Met gemiddelde cijfers werd gegoocheld om aan te tonen dat het allemaal luilakken waren, terwijl de waarheid toch genuanceerder was.

Sabena was ook een bedrijf met twee aparte bedrijfsculturen. Terwijl het grond- en het vliegend personeel al enkele jaren de nieuwe bedrijfslogica voelde en bovendien altijd met een onregelmatig uurrooster werkte, weekend en feestdagen inbegrepen, bleef de administratie denken en handelen als een bureaucratische overheidsdienst. Nine to five. De administratie hield nooit rekening met glijdende uren als je bij de personeelsdienst in Hangar 40 in de wachtrij stond.

Sabena = corruptie, wanbeheer, verspilling

Was het Sabena-personeel niet alleen lui maar ook corrupt? Natuurlijk waren er excessen, maar corruptie was vooral een fenomeen van de top, de directies, de aankoopdiensten … Die corruptie was ook altijd diep politiek gekleurd.

De kleur van de minister van Verkeer bepaalde altijd de contracten voor de toeleveringsbedrijven. Bij de diensten kon je het merk van de nieuwe voertuigen timen op komen en gaan van de ministers.

Ik insinueer hier niet dat de betrokken ministers daar persoonlijk gewin uit haalden. Zo werkte dat niet. De minister was meer dan waarschijnlijk niet eens op de hoogte van het wheelen en dealen bij Sabena.

In feite hadden de meeste kabinetten nauwelijks een idee van wat er gaande was en de aankoopdiensten van Sabena waren niet dom. Een grote bestelling van materiaal bij een bedrijf uit de kieskring van de minister ging er in als zoete koek.

Dat Sabena en dus de overheid voor die bestellingen veel te veel betaalde, dat hadden ze op de kabinetten meestal niet door. Bij het personeel van die aankoopdiensten zaten er echter wel een paar die meer dan alleen maar ‘tevreden’ waren …

Het fenomeen van de ministeriële kabinetten die nauwelijks weten wat er gaande is in de diensten en departementen die ze verondersteld worden te besturen, is geen uniek Belgisch verhaal. Het komt ook in landen als Oostenrijk voor. Het kabinet van de minister van Verkeer was dus zeker niet het enige dat niet goed wist wat er echt gebeurde.

Een beperkt aantal adviseurs in die kabinetten hadden natuurlijk wel boter op hun hoofd. De andere kabinetards waren echter al blij dat ze hun tijd konden uitzitten in afwachting van een of andere promotie. Bovendien, dat kon ook niet anders werken.

Corruptie houdt niet lang stand als er te veel mensen ‘in the know’ zijn. Voor Sabena zat hier echter een deel van de ondergang ingebakken. Het rot zat vanbinnen (zie verder).

Ik wil hier ook niet suggereren dat ministeriële kabinetten vol nitwits zitten. Integendeel, het is de structuur zelf die maakt dat kabinetten als systeem ongeschikt zijn om een bedrijf als Sabena (en de NMBS) degelijke politieke leiding te geven. Ministers en kabinetten komen en gaan. Soms halen ze hun adviseurs bij het bedrijf zelf, soms niet. Maar in ieder geval moet dat kabinet zich inwerken, dat vraagt tijd.

Ondertussen werkt een bedrijf als Sabena natuurlijk gewoon verder, met betere kennis van zaken, met ervaring, met getrainde feeling om met kabinetten om te gaan en vooral, ter plaatse, niet op een kantoor in het kabinet. Deze observatie geldt voor het systeem van kabinetten in het algemeen.

Er zijn nochtans landen genoeg waar ministeriële kabinetten niet eens bestaan. Ik beweer dus zeker niet dat kabinet x of y de zaak verknoeid heeft. Het is het systeem van ons politiek bestel dat onmogelijk maakt dat kabinetten weten wat er gaande is.

Er werd ook enorm verspild. Tijdens de hoorzittingen van de parlementaire onderzoekscommissie kregen we daar enkele hallucinante voorbeelden van.

Een paar voorbeelden. Er werden telefoonkredietkaarten (dit was pre-gsm-tijdperk) aan gestrande passagiers gegeven voor gebruik in de telefooncellen op de luchthavens in het buitenland. Goedkoop aangekocht, maar tientallen malen meer dan men ooit zou nodig hebben …

In de administratie werden kopieertoestellen niet eens uit de verpakking gehaald, terwijl de diensten op de tarmac er geen hadden. Bestelde dienstvoertuigen werden niet geleverd (omdat ze bijvoorbeeld door een directeur privé werden gebruikt), bestelde eetwaren kwamen niet aan op de luchthaven maar in de VIP-keukens van Brusselse voetbalstadions, enzovoort, enzovoort.

[...]

Laatst gewijzigd door Micele : 25 augustus 2015 om 23:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2015, 23:41   #40
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat zal afhankelijk zijn in welke wagon ze zitten. Die in de achterste wagons zullen aan de grond genageld zijn en dat niet alleen van verbazing.
Dat denk ik ook , bang & verontwaardigd !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be