Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2004, 18:48   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En behalve het meest zware beroep, wat te denken van het meest gevaarlijk beroep?

Dat is pas een parameter want die hebben ze wel via de verzekeringen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 18:55   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
JoeQpublic, je bent grappig.

Leraren worden onderbetaald voor het risico ze lopen door voor een huidige klas te staan. Niet voor de intelectuele arbeid die ze verrichten.
Les voorbereiden.In sommige gevallen is dat geen werk, wegens al klaar liggen van vorig jaar. In andere gevallen hard labeur, omdat de leraar in kwestie competent moet lijken, terwijl de leerstof ook gloedjenieuw voor deze persoon is. Een wiskundeleraar die plotseling Frans moet gaan geven...
Dan kan je een bouwvakker benijden. Als die zijn dagtaak vervuld is, dan is dat gedaan.En mag dat afgebeulde lichaam 13 uur recupereren.(als ie geluk heeft). Een leraar heeft het nadeel, indien er lessen voor te bereiden zijn, dat het een pak meer tijd per dag vraagt.Daarentegenover. 2 maand vrij Juli/augustus. 2 weken rond pasen, een week ergens in het najaar, 2 weken rond de eindejaarsfeesten.

Eneuh, Soylent Green, ben er nog steeds over aan het denken die koekjes zelf te gaan bakken. Heb ik in een keer een doel voor de illegalen. Dan hebben ze een job, heel even.
Pff larie en apekool!
Een beginnend lerares kleine kindjes papfles geven en pamperke aandoen heeft iets rond de 60'000 oude franken in de maand. Da's niet weinig.
Tel daar de jaren ancieniteit eens bij op! De overschrijdingen van de spilindexen en de lonen stijgen redelijk goed en veel meer dan in de privé.
En wie opvoeder/pedagoog is (nu niet bepaald zo moeilijk ook) en een d cursus doet ontvangt de wedde van een leraar zonder dat hij die les moet geven.
t' is dus behoorlijk relatief wat je zegt allemaal. En krijgt een leraar al eens klop, het zal op den bouw ook niet altijd zonder geweld en roepen en tieren verlopen om nog maar te zwijgen van de grote druk dat het al gedaan moest zijn nog voor dat het begonnen is.
Oud 19 oktober 2004, 19:09   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Mambo, ik vind dat een leraar, voor de verantwoordelijkheid die ze in die mensen hun handen stoppen, zwaar onderbetaald en onvoldoende gesteund word in deze maatschappij.

Zo'n 20 jaar geleden was een leraar een persoon die ook op straat aangesproken werd met mijheer, of mevrouw.Zelfs een kleuterjuf.
Nu zijn het mensen die al blij mogen zijn dat ze les kunnen geven aan die 10% kinderen die nog willen en kunnen leren, zonder lastiggevallen te worden door de rotjochies.Die lesgeven zo goed als onmogelijk maken.

Discipline.. langs geen meter meer. Straftaken, als de ouders al niet te hard komen zeuren bij de directie, dan ondernemen de iets mondigere crapulletjes zelf al actie.Zoals zwangere leraressen in de buik stampen.

Ik ben een stevige kerel, maar de job als onderwijzer, neen dank U. Dan houd ik het bij de machines. Die zijn tenminste eerlijk.
Oud 19 oktober 2004, 19:15   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

t'is zoals je het wil bekijken!
Oud 19 oktober 2004, 19:17   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoeveel kost de verzekerings premie voor een leraar? Om zo eens een gedacht te hebben over het gevaar.
Oud 19 oktober 2004, 19:23   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Een beginnende kleuterleidster reeds 1500 euro?
Ah je zal bruto bedoelen misschien?

Voor het bepalen van de meeste zware beroepen kan men de statistieken van de arbeidsgeneeskunde gebruiken.
Alleen: wij Vlamingen zijn meesters in het misleiden van de artsen en in het fingeren van ziektes, als we er voordeel uit kunnen halen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 19:24   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Neem gewoon eens de verzekerings premie's, veel betrouwbaarder.
Oud 19 oktober 2004, 19:29   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iedere werkgever betaald een verzekerings premie voor zijn werknemers. Die is volgens statistieken berekend op de kansen van gevaar voor werk ongevallen en risico's.
Dus wie zijn premie kent of vraagt weet waar hij zit.
In mijn beroep is dat 65000 bfr per jaar. ter vergelijking een poetsvrouw is 3500 bfr per jaar.
Zo heb je in alle beroepen een andere specificatie. Een professor schijnt nog net boven mij te liggen, ik zou het tweede gevaarlijkse hebben (zeggen ze mij)
Oud 20 oktober 2004, 11:17   #29
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mambo, ik vind dat een leraar, voor de verantwoordelijkheid die ze in die mensen hun handen stoppen, zwaar onderbetaald en onvoldoende gesteund word in deze maatschappij.

Zo'n 20 jaar geleden was een leraar een persoon die ook op straat aangesproken werd met mijheer, of mevrouw.Zelfs een kleuterjuf.
Nu zijn het mensen die al blij mogen zijn dat ze les kunnen geven aan die 10% kinderen die nog willen en kunnen leren, zonder lastiggevallen te worden door de rotjochies.Die lesgeven zo goed als onmogelijk maken.

Discipline.. langs geen meter meer. Straftaken, als de ouders al niet te hard komen zeuren bij de directie, dan ondernemen de iets mondigere crapulletjes zelf al actie.Zoals zwangere leraressen in de buik stampen.

Ik ben een stevige kerel, maar de job als onderwijzer, neen dank U. Dan houd ik het bij de machines. Die zijn tenminste eerlijk.
Waarom organiseren we geen 'vrij' onderwijs. Je weet wel, onderhevig aan de marktwerking. Dan krijgen leraren betaalt wat de markt er voor wil geven, met andere woorden wat ze economisch waard zijn. Dat zou natuurlijk wel eens dik kunnen tegenvallen voor 22 lesuren van 50 minuten en 4 maand verlof.
Oud 20 oktober 2004, 13:47   #30
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Dan krijgen leraren betaalt wat de markt er voor wil geven, met andere woorden wat ze economisch waard zijn. Dat zou natuurlijk wel eens dik kunnen tegenvallen voor 22 lesuren van 50 minuten en 4 maand verlof.
hola, en die wafelenbak en de 2 ouderavonden per jaar dan? Tellen die niet mee?
Onderscheid tussen middelbare en lagere school mag je volgens mij wel maken, ganse dag theater spelen vs 50 minuten per keer...
Oud 20 oktober 2004, 19:28   #31
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:

Die "problemen" met leerlingen zijn niet te onderschatten maar indien men bekwaam genoeg is kan men dit wel de baas in de meeste gevallen. Daar hoef je niet voor terug te gaan naar de keiharde discipline, lees almachtigheid van de onderwijzers. Uit eigen ervaring, ben ooit ook nog naar school geweest, weet ik dat ook "zachte" leerkrachten hun leerlingen onder controle kunnen houden met het voordeel dat de leerling ook eens iets kan zeggen of vragen. De strenge leerkrachten slaagden er ook in om de klas rustig te houden maar die discipline had niets te maken met het fysieke overwicht van de betrokken leerkracht. En dan had je natuurlijk ook de onbekwamen of ongeschikten. De ene probeerde de zachte aanpak, de andere de harde maar ze slaagden er niet in om de klas de baas te blijven. Meer en meer leerkrachten krijgen het daar moeilijk mee omdat de jongeren mondiger worden. De school is niet de enige plaats waar ze iets leren. Dat was in "mijn tijd" ook al maar o wee, zeggen dat 1+1 2 is als de onderwijzer iets anders vertelde, dat mocht niet wegens ondermijning van het gezag ook al had je gelijk. Das volgens mij toch ook niet de correcte manier om met jongeren om te gaan.

Het is in elk geval geen gemakkelijk beroep en die mensen mogen van mij gerust goed hunnen boterham verdienen.

Verpleging en gans de zorgsector is zijn ook zo'n beroepen waar je je in de eerste plaats voor geroepen moet voelen. Daar speelt vooral onderbezetting een grote rol. Je gaat graag met bv oude mensen om, je wilt graag mensen in nood helpen enz. maar dan begin je te werken en moet vaststellen dat je slechts het hoognodige kan doen, de klanten (patiënten) blijven met een ongenoegen zitten en velen kunnen het dan ook niet opbrengen om hun dankbaarheid te tonen als ze je al niet de huid volschelden. Ook al weet je dan voor jezelf dat je je best doet, aangenaam is het niet en op termijn hou je dat ook niet vol, toch zeker niet voor de financiële verdiensten. Die mogen voor mijn part ook wat meer verdienen hoor. Ik wil hen alvast mijn waardering meegeven voor hun werk.

De bouw is weer wat anders maar toch ook niet. Een werknemer in de bouw die zijn job kent en er zich iet of wat van aantrekt kan en zal ook wakker liggen van z'n werk. Als alles goed gaat niet uiteraard maar waar kom je dat nog tegen. Als vakman tracht je immers steeds kwalitatief goed werk te verrichten. Gezien de tijdsdruk kan je dat vaak niet en besef je dat je knoeiwerk aflevert. De uitvoeringstijden van werken worden verkort door efficiëntere en gebruiksvriendelijkere gereedschappen en materialen maar studiebureaus rekenen wat teveel in de negatieve zin betreffende uitvoeringstermijn. Om het even simplistisch voor te stellen maar toch niet ver van de realiteit. Vroeger draaide men een schroef aan met een handschroevendraaier. Stel 20 seconden voor 1 bepaalde schroef. Deze tijden werden gebaseerd op gemiddelden, proefondervindelijk. Nu gebruikt men schroefmachines en berekent men aan de hand van het toerental van de machine en de spoed van de schroef hoe lang het duurt. Men vergeet hierbij wel de tijd te rekenen om de schroef te nemen, op de machine te plaatsen en samen met de machine op de juiste plaats te brengen. Zo zijn er tal van zaken waar geen rekening mee word gehouden.
Het komt er eigenlijk op neer dat elke job te belastend kan zijn. De over of onderbekwaamheid speelt hierin de hoofdrol indien men z’n verantwoordelijkheid wil nemen. Daarnaast heb je slechts de fysieke beperkingen van de mens en die variëren ook van mens tot mens. Het is eigenlijk aan artsen om te bepalen of iemand terecht op pensioen kan of mag gaan voor de volledige loopbaan of vastgestelde leeftijd.
Maar eigenlijk zijn we wat vergrijzing betreft naast de kwestie bezig. Bedrijven wensen de ervaring van hun oudere werknemers en de energie van jongere werknemers aan het loon van een onervaren schoolverlater. Voor de staat is het echter interessanter om de ouderen aan het werk te houden. De hogere lonen zorgen voor meer inkomsten en daartegenover staat de vaste kost van het pensioen. Jongeren die niet werken zijn goedkoper voor de staat. Vele jongeren blijven immers langer thuis wonen, een jongere die uitvliegt zonder ooit gewerkt te hebben valt snel terug op een minimumuitkering waarvan ¾ dan gelijk naar de huur en vaste kosten gaat voor de woning. Wijselijk blijven ze dan maar wat langer thuis, ten laste van de ouders wat ook niet zo kostelijk is voor de staat.
Ik stel me echter wel de vraag, waar gaat men binnenkort nog goede werknemers vinden? Mensen, zelfs met een goede opleiding van 30 tot 40 jaar zonder ervaring daar heeft het bedrijfsleven ook niet veel aan of denkt men tegen dan alle taken idiot-proof te maken? Ik betwijfel dat toch hoor als ik naar mijn vakgebied kijk. Eeuwen geleden heeft men het wiel uitgevonden, een prachtige vooruitgang maar nu heb ik de indruk dat de hoger opgeleiden per se terug op een vierkant willen rijden, enkel om te bewijzen dat het mogelijk is.
’t Is godgeklaagd en hoe meer ik erover denk hoe meer ik overtuigd geraak van Van Rossum’ s gelijk. Ik weet ook wel dat kennis van zaken nog geen goed bestuurder maakt maar het zou al wel een hele verbetering zijn in onze politiek.

Lamzakl

Laatst gewijzigd door George : 20 oktober 2004 om 19:38.
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2004, 09:15   #32
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Een beginnende kleuterleidster reeds 1500 euro?
Ah je zal bruto bedoelen misschien?

.
Heb in de krant eens gelezen dat leraars na 25 jaar dienst ongeveer 2250€ per maand verdienen.Op hun 55 met pensioen aan 1500€ .Is dit waar?

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2004, 22:16   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat zal er wel niet ver naast zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be