Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2015, 09:49   #21
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, het geldt niet alleen in de eigen richting bij mijn weten.
Juist!

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 09:49   #22
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
I rest my case.
Want?

Paulus.
Oud 13 september 2015, 10:10   #23
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dat heb je verkeerd voor.

Van mij mag iedereen zeggen wat hij wil. Maar dat houdt in dat niemand, iemand anders het zwijgen mag opleggen. Dat lijkt me een logisch gevolg.
Maak jij onderscheid tussen de mening verkondigen dat men iemand het zwijgen moet opleggen en de daad van iemand effectief het zwijgen op te leggen?
Oud 13 september 2015, 10:19   #24
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Maak jij onderscheid tussen de mening verkondigen dat men iemand het zwijgen moet opleggen en de daad van iemand effectief het zwijgen op te leggen?
Van zodra iemand zegt: "jij moet zwijgen" is dat volgens mij een beperking van de vrijemeningsuiting die verbaal wordt opgelegd.

Iemand die zegt: "jij zou beter zwijgen" is dat een mening die geuit mag worden.

Ik moet wel toegeven dat je mij serieus aan het denken hebt gezet. Ik wil je daarvoor oprecht bedanken.

Paulus.
Oud 13 september 2015, 10:54   #25
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O ja, de christenen zijn echt wel een gevaar in de wereld...
Inderdaad, zij willen mijn vrijheid beperken.
Oud 13 september 2015, 10:59   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van zodra iemand zegt: "jij moet zwijgen" is dat volgens mij een beperking van de vrijemeningsuiting die verbaal wordt opgelegd.
Iemand die zegt: "jij zou beter zwijgen" is dat een mening die geuit mag worden.
Onzin.
Ik zal het je bewijzen:
Ik zeg hier en nu: "Jij moet zwijgen en stoppen met je mening hier te posten!"
Benieuwd of ik je meningsuiting ingeperkt heb....

Citaat:
Ik moet wel toegeven dat je mij serieus aan het denken hebt gezet. Ik wil je daarvoor oprecht bedanken.

Paulus.
Geen dank.
Het is materie die me nauw aan het hart ligt, en blijvend nadenken erover is een must.
Oud 13 september 2015, 10:59   #27
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb je verkeerd voor.

Van mij mag iedereen zeggen wat hij wil. Maar dat houdt in dat niemand, iemand anders het zwijgen mag opleggen. Dat lijkt me een logisch gevolg.

Van mij mag iedereen een ideologie of religie belijden die hij verkiest. Maar dat houdt in dat ideologieën of religies, die geen andere verdragen, ook niet verdragen moeten worden.

Paulus.
Maar jij wilt anderen wel het zwijgen opleggen...

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 13 september 2015 om 10:59.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 11:39   #28
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Maar jij wilt anderen wel het zwijgen opleggen...
Maar allee, ik zeg juist van niet. Hoe kom je daar nu toch bij?

Paulus.
Oud 13 september 2015, 11:44   #29
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onzin.
Ik zal het je bewijzen:
Ik zeg hier en nu: "Jij moet zwijgen en stoppen met je mening hier te posten!"
Benieuwd of ik je meningsuiting ingeperkt heb....

Eigenlijk wel, vind ik.

Als je dat zegt, dan wordt ik een beetje bang, waardoor ik voorzichtiger word, in mijn uitspraken en in bepaalde gevallen, zal ik ook zwijgen, terwijl ik dat eigenlijk niet wil.

Het hangt natuurlijk ook een beetje af van wie dit zegt, (een koning, rechter, politieagent, of een kind, een papegaai, een medeforummer,... je snapt het wel.

De machtspositie tegenover mij van diegene die de uitspraak doet, is van invloed op mijn gedrag. Inclusief, het uiten van mijn mening. Er zit een beetje dwang in het werkwoord "moeten".

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 13 september 2015 om 11:49.
Oud 13 september 2015, 11:47   #30
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Inderdaad, zij willen mijn vrijheid beperken.
Onzin.

Paulus.
Oud 13 september 2015, 12:20   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Partiekske, je bent een klootzakske en een hoerenjong en te lomp om een kikker van de kant te duwen.

Vrije meningsuiting... moet kunnen he Patrickve ?
Uiteraard.

Niks mis mee.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 12:21   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk Patrick, in zekere zin geef je het zelf aan: zodra een mening ophoudt enkel een mening te zijn, en overgaat in een daad, dan kan, mag en moet er soms beperkend opgetreden worden.
Maar het louter poneren van een mening, moet steeds kunnen
ongeacht de inhoud.
Dat houdt de andersgezinden niet tegen om de tegenovergestelde mening te verkondigen.
Wij zijn het (weer eens) perfect eens.
Oud 13 september 2015, 12:24   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als mijne kleine tegen mij zegt "zwijgt !" dan is het eerder hij die een risico loopt. Als daarentegen iemand zegt "Boris en Igor, doe dat manneke daar eens zwijgen !", dan denk ik dat ik een risico loop

En ergens is er een schemerzone. "Al wie de profeet beledigt, moet afgeknald worden op hun redactie", is dat een uiting van vrije mening, of het begin van het organiseren/aanzetten van/tot een misdaad ?

Als ik schrijf "OK, den eerste die die vent aflapt, krijgt van mij 10 000 Euro", is dat een vrije meningsuiting, of is dat vierkant een solicitatie voor een huurmoordenaar ?

Als iemand zegt "als ge die mannen gaat afknallen, krijgt ge 70 maagden in het paradijs", waar situeert zich dat ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 september 2015 om 12:26.
Oud 13 september 2015, 13:02   #34
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk wel, vind ik.

Als je dat zegt, dan wordt ik een beetje bang, waardoor ik voorzichtiger word, in mijn uitspraken en in bepaalde gevallen, zal ik ook zwijgen, terwijl ik dat eigenlijk niet wil.
Als wij beiden op voet van gelijkheid, in een vrij toegangkelijke en vrij vermijdbare ruimte (zoals internetfora) beiden onze tegengestelde meningen kunnen formuleren, zonder dat we dwangmiddelen gebruiken om onze mening uit te (laten) voeren, dan moet het perfect kunnen dat de ene zegt:"Zwijg!" en de andere: "Spreek!" waarna beiden hun respectievelijke zin doen.

Citaat:
Het hangt natuurlijk ook een beetje af van wie dit zegt, (een koning, rechter, politieagent, of een kind, een papegaai, een medeforummer,... je snapt het wel.

De machtspositie tegenover mij van diegene die de uitspraak doet, is van invloed op mijn gedrag. Inclusief, het uiten van mijn mening. Er zit een beetje dwang in het werkwoord "moeten".

Paulus.
Hier schets je een totaal andere context.
Als je je in een situatie bevindt waar er (over)macht en dwang kunnen uitgeoefend worden, dan zijn we niet langer in een situatie waar de vrije meningsuiting een issue is.
Dat verschil kan misschien best geïllustreerd worden aan de hand van voorbeelden uit de wereld van sexuele intimidatie.
Mensen die met mekaar niks te maken hebben en op voet van gelijkheid met mekaar staan, kunnen ongeremd de wens te kennen geven dat ze met elkaar een leuke namiddag in bed willen doorbrengen.
Beiden kunnen dan in vrijheid beslissen wat ze met die mening al dan niet aanvangen.
Maar dat ligt compleet anders wanneer er een ongelijke machtsverhouding speelt.
Leraars, politiemensen, ambtenaren, directeurs, collegae op het werk etc. moeten dergelijke meningen voor zich houden binnen die machtsverhoudingen omdat er dan dwang bij kan komen kijken.

Je moet dus de discussie over vrije meningsuiting zuiver voeren en in de juiste context: vrijheid, onafhankelijkheid, gelijkwaardigheid, zonder dwang om een van beide meningen gestalte te geven irl.
Oud 13 september 2015, 13:09   #35
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als wij beiden op voet van gelijkheid, .../...Je moet dus de discussie over vrije meningsuiting zuiver voeren en in de juiste context: vrijheid, onafhankelijkheid, gelijkwaardigheid, zonder dwang om een van beide meningen gestalte te geven irl.
Ik ben het volledig eens met je volledige laatste posting waarvan ik maar een deel gequoted heb, om plaats te besparen.

Tof van je, dat je probeert te begrijpen hoe ik begrepen wil worden en dat is zeker wederzijds.

Je stijgt in mijn achting. Je bent naar mijn mening een meerwaarde voor dit forum.

Bedankt.

Paulus.
Oud 13 september 2015, 13:36   #36
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uiteraard.

Niks mis mee.
Hopelijk leest de moderator dit ook.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 16:04   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Hopelijk leest de moderator dit ook.
Op dit forum heerst geen vrije meningsuiting. Dat is afgesproken van zodra je hier je account aanmaakt. Maar de "straf" beperkt zich tot het uitoefenen van het recht van de eigenaars van dit forum: U eraf zwieren. Omdat het HUN forum is, geven zij daar toegang aan wie ze willen, en gooien ze eraf wie ze willen.

Echter, dat heeft niks strafrechterlijks te maken.

Het kan ook zijn dat ik vind dat uw vrije meningsuiting mij schade berokkent, en dan ga jij daar ook (volgens de mening van de rechter) voor moeten opdraaien. Maar je zal niet GESTRAFT worden voor uw meningsuiting. Ge gaat er, zoals met alles wat ge doet, wel de gevolgen moeten van dragen (zoals slechte relaties met forum eigenaars, of schadevergoeding moeten betalen als ge schade berokkend hebt).

Gij zijt vrij om met een auto te rijden, maar als ge er brokken mee maakt, moet ge die brokken wel betalen natuurlijk. Dat is geen straf. Het is niet "verboden". Maar ge draagt er wel de gevolgen van.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 september 2015 om 16:08.
Oud 13 september 2015, 18:38   #38
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Op dit forum heerst geen vrije meningsuiting. Dat is afgesproken van zodra je hier je account aanmaakt. Maar de "straf" beperkt zich tot het uitoefenen van het recht van de eigenaars van dit forum: U eraf zwieren. Omdat het HUN forum is, geven zij daar toegang aan wie ze willen, en gooien ze eraf wie ze willen.

Echter, dat heeft niks strafrechterlijks te maken.

Het kan ook zijn dat ik vind dat uw vrije meningsuiting mij schade berokkent, en dan ga jij daar ook (volgens de mening van de rechter) voor moeten opdraaien. Maar je zal niet GESTRAFT worden voor uw meningsuiting. Ge gaat er, zoals met alles wat ge doet, wel de gevolgen moeten van dragen (zoals slechte relaties met forum eigenaars, of schadevergoeding moeten betalen als ge schade berokkend hebt).

Gij zijt vrij om met een auto te rijden, maar als ge er brokken mee maakt, moet ge die brokken wel betalen natuurlijk. Dat is geen straf. Het is niet "verboden". Maar ge draagt er wel de gevolgen van.
Hier lijk je een andere grens aan te raken die vaak misbruikt wordt om inperking van de meningsvrijheid te bepleiten.
De vrijheid van meningsuiting lijkt soms te conflicteren met een ander gezond principe nl. dat van 'baas in eigen huis'
Maar dat is slechts een schijnprobleem.

Om volledige vrijheid van meningsuiting mogelijk te maken, moet er voor de toehoorder de mogelijkheid bestaan om geuite meningen in vrijheid te aanhoren, maar ook om ze niet te aanhoren of te ontwijken.
Ongevraagd op elk moment overal iedereen meningen in het oor schreeuwen en opdringen is immers niet wenselijk, en moet kunnen vermeden worden.
Dat kan gerealiseerd worden door de vrijheid niet inhoudelijk maar ruimtelijk te beperken.

In eigen huis is dat makkelijk: deur op de neus van de Jehova en hij kan op het voetpad uit zijn wachttoren declameren.
En zelf zeg je thuis uiteraard alles wat je wil.

Maar vrijheid van meningsuiting heeft weinig zin als ze niet mag beoefend worden in de publieke ruimte.
Daartoe bestaat o.a. de vrijheid van drukpers.
De vrijheid om géén kennis te nemen van gedrukte meningen, is makkelijk te nemen: je leest bepaalde kranten of magazines niet.
Idem voor de recentere media: je zapt bepaalde zenders weg, en klaar is kees.

Idealiter zouden er in de publieke ruimte afgebakende gedeeltes moeten voorbehouden zijn, om publiekelijk meningen te uiten.
Die afgebakende ruimtes moeten voor iedereen vrij toegangkelijk zijn, maar moeten ook ten allen tijde kunnen verlaten worden en vermijdbaar zijn.
Onder die voorwaarde van ruimtelijke restrictie, kan inhoudelijk letterlijk alles gezegd worden zonder noemenswaardige problemen.
De oudste vorm daarvan is het antieke forum (Athene/Rome) waar indertijd alles kon gezegd worden voor wie de boodschap wilde horen.
Een dergelijk fenomeen is (was?) ook de 'speakers corner' in Hyde Park.
Ook een internetforum zou een dergelijke functie kunnen vervullen...

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 13 september 2015 om 18:40.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 18:45   #39
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het volledig eens met je volledige laatste posting waarvan ik maar een deel gequoted heb, om plaats te besparen.

Tof van je, dat je probeert te begrijpen hoe ik begrepen wil worden en dat is zeker wederzijds.

Je stijgt in mijn achting. Je bent naar mijn mening een meerwaarde voor dit forum.

Bedankt.

Paulus.
Bedankt Paulus maar u geeft me te veel krediet.
Mijn opinie mét argumenten pro vrije meningsuiting werd in grote gevormd door een voormalig forumlid Jos Verhulst.
In zijn betoog daaromtrent kon ik me grotendeels terugvinden.
Zijn zeer uitgesponnen mening over het vrije woord kan je op onderstaande link terugvinden:
http://www.vrijgeestesleven.be/direc...icavrwoord.htm
Oud 13 september 2015, 20:36   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om volledige vrijheid van meningsuiting mogelijk te maken, moet er voor de toehoorder de mogelijkheid bestaan om geuite meningen in vrijheid te aanhoren, maar ook om ze niet te aanhoren of te ontwijken.
Ongevraagd op elk moment overal iedereen meningen in het oor schreeuwen en opdringen is immers niet wenselijk, en moet kunnen vermeden worden.
Dat kan gerealiseerd worden door de vrijheid niet inhoudelijk maar ruimtelijk te beperken.
Het punt ging hem in mijn betoog niet over "dingen die je niet wil horen", maar wel over "dingen die mij schade berokkenen". Kwaadspreken bijvoorbeeld, dat economische schade kan toebrengen, of andere schade kan toebrengen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be