![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Gouverneur
|
![]() Al met al, onze ziekenkasrekening wordt er zeker niet beter van....
Als er bepaalde kosten de pan uit swingen... Ik ben akkoord dat de dit ook een oorzaak heeft in de vergrijzing van de bevolking maar toch gaan we dikwijls te ver.. Als we maar eens even stilstaan bij het veelvuldig en dikwijls onnodig gebruik van antibiotica.. Op lange termijn kan dit erg nefast zijn voor de resistentie tegen bepaalde ziekten.... Hoe dan ook spelen dokters een belangrijke rol en kunnen via hun voorschrijfgedrag dit probleem sterk beïnvloeden. Correct gebruik van geneesmiddelen kan de gemeenschap een aardige duit besparen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als we in onze samenleving al eens wat meer akkoord zouden kunnen gaan, d'er zou heel wat minder stress zijn.. En bijgevolg een lager gebruik van geneesmiddelen... Maar ja , ge hebt er altijd die er op uit zijn om keet te schoppen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
(Ik stel voor: vanavond in de boskes.)
![]() |
![]() |
#28 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tiens tegen wie heb ik dat nog gezegt ,ge zijt toch piano niet zeker onder een andere naam! ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Je bent ook teveel gefocused op de cholesterol. De belangrijkste factor in het ontstaan van cardio-vasculaire aandoeningen is de familiale voorgeschiedenis en voorbelasting. Iemand die helemaal geen familiale voorbelasting heeft, kan makkelijk 100 jaar worden met een cholesterol van 250. Iemand met een zware familiale voorbelasting kan nog niet tegen een cholesterol van 190. Dus, pilletjes pakken, goed onder bepaalde omstandigheden, maar leer mensen eerste eens gezond te eten en te leven en spoor familiale voorbelasting op zodanig dat je daar preventief kan op werken. Voorkomen is beter als genezen. (lijfspreuk van elke "goede" (maar arme) arts) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Iemand met een cholesterol van 250 kan natuurlijk honderd worden, net als iemand die twee pakjes sigaretten per dag rookt. Maar tegenover één zo iemand staan er X die vóór hun tijd weggerukt zijn. Ik schrijf X omdat roken natuurlijk veel slechter is dan een cholesterol van 250 (of 5,3 zoals de Nederlanders zeggen). Een gezonde levensstijl met veel lichaamsbeweging is ook goed voor het voorkomen van diabetes, osteoporose, zwaarlijvigheid... Grootschalige interventiestudies hebben aangetoond dat die aanpak wérkt. Diezelfde studies hebben echter ook laten zien dat het effect alleen bestaat in een intensief gevolgde controlegroep, wat in de realiteit moeilijk te verwezenlijken is; en dat het effect verdwijnt als de studie afgelopen is en de controle wegvalt. De vraag is dus wat in de praktijk mogelijk is. Een pil slikken doen mensen vaak ook niet eens (de therapietrouw is bij ELKE vorm van behandeling onwaarschijnlijk laag) maar het is wel makkelijker dan je hele leven duurzaam omgooien.
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, pillen slikken.
Ik word liever 50 in bezit van al mijn lichamelijk en geestelijk capaciteiten dan 100 waarvan de laaste 30 als een halve plant, een schaduw van wat ik ooit was. Dus als ik nu een pilletje moet slikken om mijn capaciteiten nu nog ten volle te kunnen benutten, dan doe ik dat. Waar ik huiverachtig van ben is een afhankelijkheid(dus verslaving) van een product, legaal of illegaal.Dus daar let ik zeker op.
![]() |
#33 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Als u een familiaire hypercholesterolemie hebt, is de kans groot dat u voor uw veertigste sterft aan een hartinfarct. Sinds dit soort mensen opgespoord wordt en behandeld met statines (staan op de lijst van de meest verkochte middelen in België), is deze sterfte veel kleiner geworden (er zijn helaas nog steeds families die niet opgespoord en behandeld worden). "Gewenning" betekent dat u steeds meer nodig hebt van eenzelfde product om het gewenste effect te bereiken. Bij een aantal geneesmiddelen bestaat dit effect, bij andere niet. Het hoeft geen probleem te zijn, zolang het opdrijven van de dosis maar niet aanleiding geeft tot onaanvaardbare bijwerkingen. "Verslaving" is een betrekkelijk zeldzaam fenomeen. Het betekent dat iemand fysiek afhankelijk wordt van bepaalde middelen; bij het niet-gebruiken van die middelen treedt een "onttrekkingssyndroom" op ("cold turkey"). Voorbeelden van dergelijke middelen zijn benzodiazepinen en heroïne. De (meestal ongegronde) angst om verslaafd te worden is één van de meest voorkomende redenen waarom mensen noodzakelijke medicatie niet gebruiken - en op die manier hun gezondheid onnoemelijke schade toebrengen. Over die "halve plant" nog het volgende: als je 20 bent, dan kun je de hemel bestormen. Je kijkt naar iedereen die vijftig of ouder is met een blik van: hun leven is voorbij. Iemand van tachtig die nog in goede gezondheid is, kan fysiek veel minder aan dan een twintigjarige. Maar hij of zij is even goed in staat om van het leven te genieten. Er zijn weinig mensen die dertig jaar leven als een "halve plant". Bedoelt u mensen met een hersenletsel? Dan raad ik u aan om tenminste een helm te dragen op de brommer; en voor alle zekerheid ook op de fiets.
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toffknol, je hebt gelijk met je betoog.
Maar ik kan me duidelijker maken. Een hele hoop levenskwaliteitverbeterende medicatie, zoals pijnstillers, kalmeermiddelen en antidepresiva(deze laatste 2 zijn eerder een manier om een niet aangepaste mens aan onze maatschappij aan te passen) hebben op korte of lange termjn een verslavend effect, niet noodzakelijk lichamelijk of geestelijk.maar wel van zodanige aard dat de persoon die afhanklijk is niet meer kan functioneren zonder.Ook vele Laxeermiddelen hebben dit effect.Vraag dat maar eens aan iemand die al een paar jaar stoelgangbevorderende medicatie gebruikt. Qua afhankelijkheid ken ik mijn grens ook, Ik heb astma.. zonder mijn "puffer" doe ik het ook niet zo lang hoor. Met halve plant bedoel ik een verlies van lichamelijk en geestelijke vermogen , waardoor ik ik niet meer ben. 't Is moeilijk te omschrijven,maar als voorbeeld kan ik mijn eigen grootmoeder aanhalen.Die kent me niet niet meer, en da's al een jaar of 8 zo.Gewoon verloren gegaan in de nevelen der Alzheimer.Dat noem ik halve plant.Een lichaam dat nog werkt,maar geen geestelijke vernieuwing meer, alleen achteruitgang, traag, gestaag en naar ik vermoed, compleet. Ik heb wel bewondering voor de mensen die actief blijven, niet bij de pakken neer blijven zitten en tot hoge leeftijd doen wat ze willen binnen de mogelijkheden die ze hebben. Je hebt altijd beperkingen.Maar die beperkingen zijn er om te omzeilen of zelfs te gebruiken.Maar als de inventiviteit weg is, en de doffe blik van uitgeblust zijn in de oogkassen verzonken is.Dan is een perfect lichaam ook geen r**t meer waard. Ik ben motorrijder, dus een Helm staat altijd op. Ik ben ook Technieker in de chemische en afvalverwerkende industrie, dus die helm verlaat mijn hoofd niet, en die veiligheidbril,veiligheidsschoenen en indien gewenst ademhalingsbescherming.Je moet geen problemen gaan zoeken.
![]() |
#35 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
De draaglast, dat zijn de lasten des levens. Niet alleen wat de maatschappij met je aanvangt maar ook de wrange grappen die het leven met je uithaalt: dat je lelijk geboren bent en geen vrouw/man je ziet staan. Dat je konijn sterft. Dat je huis onderloopt. Depressief wordt iemand als zijn draagkracht minder groot is dan wat hij/zij te verwerken krijgt. Je kunt daar op verschillende manieren iets aan proberen te doen. Door de draaglast te verkleinen bijvoorbeeld. Maar sommige wonden zijn niet te helen. En zelfs de 'verandering van werk' die de dokter zo graag aanraadt is soms een illusie. En je kunt de draagkracht verhogen, door allerhande doodgewone ingrepen: een leuke hobby zoeken, in therapie gaan, een instrument leren bespelen... en/of een antidepressivum nemen. Onderzoek heeft uitgewezen dat combinaties van enkele van die elementen beter werken dan één enkel. Een antidepressivum is niet het definitieve antwoord maar het is ook helemaal niet iets om zomaar af te wijzen. Noteer terloops dat wat we hier zeggen, gaat over doodgewone mensen als u en ik en niet over "zotten". Want de belangrijkste reden waarom mensen terugschrikken voor een antidepressivum hebt u nog niet genoemd: ze willen door hun geliefde omgeving niet voor zot worden versleten. Citaat:
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is en verschil tussen uitgeblust, of uitgedooft.Een uitgeblust iets kan je terug aanwakkeren ,desnoods met een pilletje.maar uitgedooft is een sintel die geen brandstof meer is.
Maar eutanasie... dat is iets dat ik alleen voor mezelf wil kunnen beslissen. Ook dat is een vrees van me, geestelijk die beslissing niet meer kunnen nemen. Ik ga geen oordeel vellen over een ander persoon, is ie nu ongeneselijk ziek met bergen pijn, of zo gek als een achterdeur, of een lichaam zonder geest.Dat is niet aan mij om over te beslissen.
![]() |
#37 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Veel dokters hier zijn gewoon leveranciers van pillen en verlofbriefkes geworden en daar wordt de patiënt niet beter van. De patiënt is niet veeleisend, maar stapt gewoon naar een andere dokter als die hem iets vertelt dat hem niet bevalt. Het is véél gemakkelijker om een pilleke te nemen tegen de cholesterol dan uw voedingsgewoonten aan te passen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Een belangrijke reden waarom mensen naar de dokter gaan, is omdat ze een briefje voor school of werk nodig hebben als ze ziek zijn. In Nederland mag de huisarts zo'n attesten niet schrijven (de werknemer wordt op zijn woord geloofd door de werkgever) en daar ziet de huisarts dus maar heel weinig patiënten met een verkoudheid of een griepje. Geef de huisartsen en vast inkomen zoals in Nederland en verbiedt het uitschrijven van een attest wegens ziekte en een groot deel van die onnodige interventies zal verdwijnen. En over uw wetenschap uit de Artsenkrant (hoe komt u daaraan trouwens, als u zelf geen arts bent?) nog het volgende: Tachtig procent van wat de bakker verkoopt, valt niet onder de noemer levensmiddelen want taartjes, koffiekoeken en rozijnenbrood spelen geen rol van betekenis in het onderhouden van het leven. Tachtig procent van de verplaatsingen die u met uw auto maakt, hebben geen enkel economisch belang dus zouden moeten worden verboden. Tachtig procent van wat onze kinderen op school leren, hebben ze niet meer nodig later. Me dunkt dat u met uw eliminatietheorie ontzettend veel geld kunt besparen aan de maatschappij.
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Natuurlijk weet ik ook wel dat sommige aandoeningen kunnen en moeten behandeld worden met pillen en spuiten maar alles wat met slaapstoornissen, hartklachten, bloeddruk, gemoedsstoornissen etc. te maken heeft zijn gewoon beschavingsziekten en liggen aan de levenswijze. Neem nu de Rilatine voor hyperactieve kinderen; die zijn gewoon slecht opgevoed en dat pilletje gaat daar niks aan veranderen. Heel die medische sector is een gigantische over consumptie en met het geld dat daar verkwist wordt aan overbodige behandelingen en onderzoeken zouden heel wat milieu-en culturele projecten gefinancierd kunnen worden. Ja gij ZIET er wel uit als een dokter! Weet ge hoe het was in China? De lijfarts van de keizer kreeg een vorstelijk salaris zolang de keizer gezond was. Dat werd ingehouden bij ziekte, tot hij genezen was. Een veel beter systeem dus. Ik ben in geen 20 jaar bij een dokter geweest. Ha ja ik ben zelfstandige dus ik kan niet ziek worden of ik moet alles zelf betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De laatste keer dat ik dit soort plannen voor een geleide economie hoorde ontvouwen was in de Sovjet-Unie onder Stalin. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor alle zekerheid: ik ben ook zelfstandige én goed verzekerd. Dat kost me wel 20.000 euro per jaar, zodat er van mijn oorspronkelijk fraaie inkomsten maar een doodgewoon inkomen overblijft. Maar ik heb uitzicht op een normaal pensioen en als er mij iets overkomt, dan val ik niet in een bodemloze put.
![]() |