Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Zou je je VAG diesel met fraudesoftware laten 'aanpassen' (gesteld dat je er een zou.
1. Ja ik breng hem binnen en laat ze maar aanpassen. 3 25,00%
2. Neen ik laat het zoals het is. 3 25,00%
3. Als het vermogen omlaag gaat eis ik een schadevergoeding. 6 50,00%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2015, 19:13   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Studenten geneeskunde die betrapt worden op spieken, worden met handboeien afgevoerd met de politiecombi en aan de gehele universiteit geschorst ! Je mag daar dus niet zo licht overgaan.
Worden dokters na 8 jaar praktijk ook geboeid afgevoerd?
Oud 18 oktober 2015, 14:13   #22
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet echt, de testen waren gewoon niet relevant aan het eigenlijke gebruik.
Oftewel, het was een openboek examen.
Met weliswaar niet toegestane boeken...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2015, 14:15   #23
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik eigenaar zou zijn van een wagen met de betroffen motor zou ik Volkswagen kapot-procederen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2015, 14:33   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als ik eigenaar zou zijn van een wagen met de betroffen motor zou ik Volkswagen kapot-procederen.
Dan hebt U grotere zakken dan iedereen op't forum zou vermoeden.
Enkele miljoenen teveel om een batterij advokaten in te huren?
Oud 18 oktober 2015, 14:38   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Met weliswaar niet toegestane boeken...
Nog erger.
Een tijd terug

Deze test moet afgelegd worden, de exacte vragen zijn jaren op voorhand al voorhanden... Ge moogt de boeken gebruiken en zelfs markeren op de juiste pagina's."

Nu
"jamaar, die vragen zijn eigenlijk niet relevant naar de praktijk toe, dus zijn de studenten die de test van buiten hebben geblokt niet goed opgeleid"
Oud 18 oktober 2015, 15:58   #26
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Ze zullen hun auto allemaal laten aanpassen, anders klopt je gelijkvormigheidsattest niet meer.
Oud 18 oktober 2015, 16:18   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ze zullen hun auto allemaal laten aanpassen, anders klopt je gelijkvormigheidsattest niet meer.
En hoe is dat relevant?
Hoeveel chiptuned auto's rijden er niet rond?
Niet vergeten dat de Kw's ook invloed hebben op de baantax, en daarom er "geknepen" versies verkocht worden. Dezelfde motor, maar minder Kw's.

1 ritje naar de juiste zaak, een paar €'s die van hand wisselen, en geen kip die beter weet.

En hoe gaan ze zo iemand "betrappen"?

Laatst gewijzigd door maddox : 18 oktober 2015 om 16:20.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2015, 16:39   #28
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe is dat relevant?
Hoeveel chiptuned auto's rijden er niet rond?
Niet vergeten dat de Kw's ook invloed hebben op de baantax, en daarom er "geknepen" versies verkocht worden. Dezelfde motor, maar minder Kw's.

1 ritje naar de juiste zaak, een paar €'s die van hand wisselen, en geen kip die beter weet.

En hoe gaan ze zo iemand "betrappen"?

Deel van de keuring zal nog binnen de 10 jaar bestaan uit het inpluggen van uw wagen in een "ondervraagcomputer" of misschien zal het met een RFID systeem gaan.....

Dan zullen we nog eens zien wat die "ge-chip-tunede" wagens gaan vertellen....

Tenzij tegen dan niemand nog een nieuwe wagen koopt

Laatst gewijzigd door kelt : 18 oktober 2015 om 16:39.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2015, 16:55   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Deel van de keuring zal nog binnen de 10 jaar bestaan uit het inpluggen van uw wagen in een "ondervraagcomputer" of misschien zal het met een RFID systeem gaan.....

Simpel genoeg, een reflash van de controller voor de keuring. Als de gebruiker het zelf niet kan, gaat het gewoon € kosten , of een extra service van de chiptuner/installateur/programmeur.
Oud 18 oktober 2015, 20:26   #30
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tenzij tegen dan niemand nog een nieuwe wagen koopt
Leg mij het volgende eens uit : met een interface, vertel je de computer iets anders dan wat in werkelijkheid van de sensoren komt. Hoe ga je dat ooit kunnen achterhalen ? Het enige wat moet gebeuren is die interface er terug afhalen en alles marcheert gewoon zoals voorheen. Vervolgens naar de keuring, en na de keuring die interface er gewoon terug op.

Geloof me vrij kerel, je kan er niets, maar dan ook niets tegen doen.

Wedden dat je dergelijke dingen binnenkort van VW kan kopen als onder de toonbank optie ?

Hm, misschien wel een interessante nieuwe markt...

Laatst gewijzigd door non-conformist : 18 oktober 2015 om 20:28.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2015, 20:35   #31
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Leg mij het volgende eens uit : met een interface, vertel je de computer iets anders dan wat in werkelijkheid van de sensoren komt. Hoe ga je dat ooit kunnen achterhalen ? Het enige wat moet gebeuren is die interface er terug afhalen en alles marcheert gewoon zoals voorheen. Vervolgens naar de keuring, en na de keuring die interface er gewoon terug op.

Geloof me vrij kerel, je kan er niets, maar dan ook niets tegen doen.

Wedden dat je dergelijke dingen binnenkort van VW kan kopen als onder de toonbank optie ?

Hm, misschien wel een interessante nieuwe markt...
We kunnen inderdaad eens toekomstvisies ontwikkelen.

Wie zegt dat een "controlecomputertje" en enkele sensoren,ingebouwd in uw wagen (en bvb ook te gebruiken voor trajectcontrole) van de autofabrikant moet komen ,waarom niet van een door de overheid gehomologeerde "trusted partner",beheerd door de schouwingscentra.

Of nog,in deze toekomstvisie trekt de schouwing zich eigenlijk geen zier aan van de technische specificiteiten van uw motor,maar kontroleert wel dat computertje met kontrolesoftware en bijhorende sensoren waar de autofabrikant niks over te zeggen heeft en die "tamper-proof" gemonteerd werden.(bewijs van "gefoefel" = afgekeurd)

hmmm....interessante markt.....garages die auto's moeten uitrusten met kontrole-apparatuur ,of een "black-box" afdeling in iedere autofabriek waar personeel los van de fabrikant dergelijke zaken plaatst.

Laatst gewijzigd door kelt : 18 oktober 2015 om 20:43.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2015, 21:09   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan lopen die vast om de menselijke natuur.

Citaat:
Wie zegt dat een "controlecomputertje" en enkele sensoren,ingebouwd in uw wagen (en bvb ook te gebruiken voor trajectcontrole) van de autofabrikant moet komen ,waarom niet van een door de overheid gehomologeerde "trusted partner",beheerd door de schouwingscentra.
Oh ja, extreem betrouwbare partners, overheden en hun broodheren.

Citaat:
Of nog,in deze toekomstvisie trekt de schouwing zich eigenlijk geen zier aan van de technische specificiteiten van uw motor,maar kontroleert wel dat computertje met kontrolesoftware en bijhorende sensoren waar de autofabrikant niks over te zeggen heeft en die "tamper-proof" gemonteerd werden.(bewijs van "gefoefel" = afgekeurd)
Het kan veel simpeler. 4 gasmeting op de uitlaat, en een dynometer. Komen de gegevens niet binnen bepaalde perfect bepaalbare waardes is de wagen niet goed meer. X Kw's vergen Y hoeveelheid brandstof binnen een bepaalde efficientiegraad.
Als de motor buiten de specificaties draait, dan is dat perfect te meten in de uitlaatgassen.

Citaat:
hmmm....interessante markt.....garages die auto's moeten uitrusten met kontrole-apparatuur ,of een "black-box" afdeling in iedere autofabriek waar personeel los van de fabrikant dergelijke zaken plaatst.
Alsof dat foolproof is?
Oud 18 oktober 2015, 23:25   #33
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Je kent er echt de ballen van hé
Oud 18 oktober 2015, 23:27   #34
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En dan lopen die vast om de menselijke natuur.

Oh ja, extreem betrouwbare partners, overheden en hun broodheren.

Het kan veel simpeler. 4 gasmeting op de uitlaat, en een dynometer. Komen de gegevens niet binnen bepaalde perfect bepaalbare waardes is de wagen niet goed meer. X Kw's vergen Y hoeveelheid brandstof binnen een bepaalde efficientiegraad.
Als de motor buiten de specificaties draait, dan is dat perfect te meten in de uitlaatgassen.

Alsof dat foolproof is?
Ahum, als die 'box' eraf gehaald is (wat zo ongeveer 2 minuten in beslag neemt) dan is die wagen weer perfect binnen spec.

En ik wil nog wel eens zien welke 4-gasmeting je in een auto mee kan nemen.

Ik vraag me trouwens af of kelt al ooit zo'n ding van dichtbij gezien heeft en hoeveel keer dat zoiets moet geijkt worden. Mja, hier op het forum kan alles.

En nog : ik denk zelfs dat tussen de sensoren van Kelt en zijn controleding geïnstalleerd door de overheid (als die al zou bestaan natuurlijk - behalve in de SF wereld van Kelt) gemakkelijk een vergelijkbare box geïnstalleerd kan worden die de signalen van de sensor omvormt tot perfect 'legale' signalen. Eén of andere Chinees gaat dat zeker gaan uitvinden

Om maar te zeggen dat ik mij absoluut geen zorgen maak.

Eigenlijk vind ik het allemaal best grappig : de EU en de overheid maken regels en zolang alles in theorie gerespecteerd wordt is alles bon ton en dan is er uitstoot die perfect binnen de regels valt.
Iemand zich al afgevraagd hoelang VW dit spelletje gespeeld heeft ?

Laatst gewijzigd door non-conformist : 18 oktober 2015 om 23:35.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2015, 05:49   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De emissieregels stellen expliciet dat het gebruik van speciale maatregelen die er voor zorgen dat het voertuig beter presteerd tijdens de tests dan bij normaal gebruik niet toegelaten zijn. VW heeft hier inderdaad gewoon de wet overtreden.
Ai. Dat wist ik niet. Nu kan je nog gaan argumenteren over wat "beter presteren" en "normaal gebruik" is. Want als "normaal gebruik" erin bestaat met uw motorkap open aan exact dezelfde patronen te rijden als tijdens de test, dan gaan de prestaties even goed zijn he (want de software gaat dan ook de "clean mode" gebruiken). Maar ik geef toe dat het kunst-en-vliegwerk zal worden tijdens het pleidooi in de rechtszaal

Waarschijnlijk is de verdedigingslijn dan beter die van de verbrande aarde: zo goed als geen enkele auto presteert minder goed op de tests dan bij "normaal gebruik". Zo goed als alle auto's van alle merken vervuilen meer bij "normaal gebruik" (per km gemeten bvb) dan op de tests. Software, of engineering geoptimiseerd voor het testprogramma, wat is het principiele verschil ?

Maw, "ja wij zijn schuldig, maar iedereen is schuldig".

Want men is nu eigenlijk normen aan het opleggen voor "normaal gebruik" die dus even streng zijn als die voor de test. En we weten allemaal dat geen enkele auto bij normaal gebruik die normen haalt.
Oud 19 oktober 2015, 05:53   #36
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik zie de vergelijking die je schetst toch niet zo goed opgaan, hoor. Als ik te snel rij na mijn rijexamen waarmee ik mijn rijbewijs heb gehaald, dan is dat een persoonlijke keuze en het is een gedragsmatig iets.
Beschouw dat het een persoonlijke keuze was van de auto om zijn beste beentje voor te zetten op de test

Citaat:
Bovendien ga ik daar niemand bewust mee om de tuin leiden.
Toch wel: de rijinspecteur die je je rijbewijs heeft gegeven. Die wilde nagaan of je wel altijd keurig volgens de regels kan en wil rijden. Je hebt je gewoon beter gedragen tijdens de diplomerende test dan tijdens je "normale gedrag". Terwijl jij je netjes aan je 50 km/u hield met die inspecteur naast je, zat je misschien al te dromen van "als die vent mij straks dat papiertje geeft, dan raas ik hier morgen aan 110 km/u voorbij!".
Zo zat die auto op die testbank misschien te dromen "tegen dat ik mijn keurresultaat heb, ga ik hier eens lekker over de weg scheuren in hoog-vermogen-vuile-rook-modus" terwijl hij keurig zijn uitstoot binnen de normen hield.

Citaat:
Die ingebouwde sjoemelsoftware doet het laatste echter wel, mensen een rad voor de ogen draaien met voorbedachte rade. Dat is dus bedrog met kwade intenties van je reinste soort: de mensen die dachten een sportief en milieumild karretje te kopen, die komen bedrogen uit. Hoog tijd dus voor compensatie !
Die rij inspecteur dacht te maken te hebben met een keurige, de wet respecterende burger die kwam bewijzen dat hij keurig met de auto rijdt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 oktober 2015 om 06:06.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2015, 05:59   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog erger.
Een tijd terug

Deze test moet afgelegd worden, de exacte vragen zijn jaren op voorhand al voorhanden... Ge moogt de boeken gebruiken en zelfs markeren op de juiste pagina's."

Nu
"jamaar, die vragen zijn eigenlijk niet relevant naar de praktijk toe, dus zijn de studenten die de test van buiten hebben geblokt niet goed opgeleid"
2. Dat is het probleem met die tests. Men had gewoon de "normale gebruik" normen moeten opleggen, en het was aan de fabrikanten van ervoor te zorgen dat die in alle gevallen gerespecteerd zouden worden. Willekeurige testen waarbij een inspecteur met testinstallatie een ritje gaat maken in de stad met de auto, en hup. Het is dan aan de fabrikant van voldoende "marge" in te bouwen ten aanzien van de realistische normen, om zelfs onder de mogelijk wat zware voet van de inspecteur binnen de lijntjes te blijven.
Oud 19 oktober 2015, 06:08   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgens mij is het enige dat VAG moet doen, een extra knop installeren met "Super-Eco-drive" op, die de lage-uitstoot software activeert (in plaats van de knop onder de motorkap).

Op de tests mag je immers de "eco" knop induwen.
Oud 19 oktober 2015, 08:13   #39
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Simpel genoeg, een reflash van de controller voor de keuring. Als de gebruiker het zelf niet kan, gaat het gewoon € kosten , of een extra service van de chiptuner/installateur/programmeur.
Het zal er waarschijnlijk naartoe gaan dat herflassen onmogelijk gemaakt wordt. Dus geen Eprom's meer en ECU verzegeld. Je kan dan natuurlijk nog altijd gaan knoeien, maar het wordt wel moeilijker.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Volgens mij is het enige dat VAG moet doen, een extra knop installeren met "Super-Eco-drive" op, die de lage-uitstoot software activeert (in plaats van de knop onder de motorkap).

Op de tests mag je immers de "eco" knop induwen.
Vraag is dan maar wat die sjoemelsoftware in het echt doet, kan een gevaar op de weg zijn.
En het is natuurlijk zo dat je al auto's hebt met diverse instellingen 'sport', 'eco'. De tests zouden natuurlijk altijd in de meest vervuilende stand moeten gebeuren.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 19 oktober 2015 om 08:14.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2015, 08:21   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Vraag is dan maar wat die sjoemelsoftware in het echt doet, kan een gevaar op de weg zijn.
En het is natuurlijk zo dat je al auto's hebt met diverse instellingen 'sport', 'eco'. De tests zouden natuurlijk altijd in de meest vervuilende stand moeten gebeuren.
Ik had op TV het omgekeerde gehoord, dat het toegelaten is om voor de eco test de "eco" mode in te schakelen. Misschien is dat fout, maar als het waar is, zie ik niet in waarom ze bij VAG zelfs maar de moeite genomen hebben om het moeilijk te maken.

Trouwens, een heel klein beetje intelligenter zou zijn dat je die sjoemelsoftware aktief houdt, zo lang je niet aan je bovenste 15% van je vermogen wil zitten, en enkel de "vuile" modus aanschakelt als je er tegenaan wil gaan. Ik zou denken dat hij dan VANZELF op die testen niet in vuile modus gaat want ze testen uw auto toch niet aan volle vermogen he.

Dan kan je nog een extra "begrenzer" manueel erop zetten, die je "superboost" noemt, en die enkel maar als hij ingedrukt is, de vuile modus aan laat schakelen.

Als het enige probleem met de propere modus het koppel en vermogen verlies is, dan zou ik toch denken dat je dat 90% van de tijd niet nodig hebt, en dus in propere modus kan blijven.
Als je naar de andere kant van de stad rijdt in het spitsuur, dan heb je echt je 150 pK of zo niet nodig. En het is in die omstandigheden dat je vervuiling het meeste stoort.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be