![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() En vergeet niet: het is de teleurstelling over de Benelux die de hoop stelt op Groot-Nederland, en dat is niet de fout van VL en NL...
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Vreemdeling
|
![]() Benelux Confederatie-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Vreemdeling
|
![]() Een Benelux Confederatie moet haalbaar zijn. Daarom dient Belgie ontmijnd te worden :
1. Hierarchie van federatie en gewesten. 2. Andere deelstaten, b i j v o o r b e e l d Vlaanderen, Antwerpen-Limburg, Brabant, Henegouwen-Namen en Luik-Luxemburg. Nederlanders en Luxemburgers kunnen toch niet in een unie stappen, samen met een land in permanente conflict-toestand ? Met Fries advies geraken we er wel ... Laatst gewijzigd door Boduognat : 24 oktober 2004 om 22:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Vreemdeling
|
![]() eefkes reagearje,
De geschiedenis van de Noord-Nederland de noordelijke kleistreken valt grotendeels samen met de geschiedenis van een gebied dat we “Friesland” zouden kunnen noemen. Tegen het einde van de middeleeuwen was dat nog iets vanzelfsprekends. Het geheel van Friesland, schreef Ubbo Emmius in 1596, “strekt zich in wisselende breedte uit van Holland tot Denemarken over een afstand van meer dan 50 Duitse mijlen (bijna 400 km)”.In zijn bekendste boek, dat de titel Friese geschiedenis meekreeg, behandelde hij daarom niet alleen de geschiedenis van Friesland, Groningen en Oost-Friesland, maar ook die van de meer oostelijk gelegen landstreken langs de Elbe en in Sleeswijk-Holstein, zoals Dithmarschen, Hadeln, Kehdingen en Noord-Friesland.Weliswaar wil of hoort Groningen al lang niet meer in dit rijtje thuis. Maar toch is de cultuur en de geschiedenis van deze provincie nauw verbonden gebleven met de Friese en Oostfriese kleistreken. Nog in de zestiende eeuw noemden de Ommelander jonkers hun gebied “Klein Friesland”. Toen de boeren van het Oldambt in 1672 onderhandelingen aanknoopten met de krijgshaftige bisschop Bernhard von Galen, betitelden zichzelf nog altijd als “oude vrije Vriesen”. Ze zeiden terug te willen keren in de moederschoot van het Duitse Rijk, omdat de onderdrukking door de stad Groningen hun te veel was geworden. Op den duur kregen de belangentegenstellingen tussen Groningen en de rijkere provincie Friesland echter de overhand. Zij zullen ertoe hebben geleid dat Groningen meer afstand nam van zijn vroegere Friese identiteit.Toch is het jammer dat de Groningers zich ook later niet meer bij de andere Friese gewesten betrokken voelden. Toen er na de Eerste Wereldoorlog gezamenlijke Friese congressen werden georganiseerd, stelde de woordvoerder van de Groningers K. ter Laan dat er in zijn provincie geen sprake meer kon zijn van een Fries bewustzijn. Sindsdien zijn de oude tegenstellingen weliswaar behoorlijk afgezwakt. De angst om door het Friese activisme overvleugeld te worden, is bij de Groningers langzamerhand verdwenen. Toch moeten deze ontmoetingsdagen, waaraan zowel Westfriezen als Oostfriezen en Noordfriezen deelnemen, het nog steeds zonder een Groningse deelname stellen. Nu zijn tegenwoordig juist de vertegenwoordigers uit alle Frieslanden, verzameld in de YnterFryske Rie, die menen dat hun identiteit in het gedrang kan komen. Dan zou het bijzonder spijtig zijn dat de Groningers achterwege blijven. De hedendaagse problemen in het kustgebied vereisen meer dan ooit een gezamenlijk optreden van alle regio’s langs de Waddenzee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Persoonlijk ben ik geen kenner van de problematiek van staatsinrichtingen, maar ik meen wel te weten dat je geen federatie uit federaties kunt opbouwen. In een federatie ligt het zwaartepunt bij het federale niveau en de grondwet vormt het cement tussen de deelstaten. Federale deelstaten kunnen dus nooit zomaar eenzijdig uit een federaal verband treden omdat alleen het federale niveau (de unie dus) de grondwet kan veranderen om zo’n actie te legitimeren. Een federatie die bestaat uit federaties suggereert verschillende grondwetten, en veel onduidelijkheid bij welk niveau het zwaartepunt ligt. Dit kan alleen maar een hoogst onstabiele constructie opleveren en biedt echt geen meerwaarde aan het subsidiariteitsprincipe dat jij (als ik kan volgen tenminste) met een bizarre reeks federaties probeert te verstevigen. De leden van een confederatie kunnen wel afscheiden omdat een confederatie enkel gelegitimeerd wordt door een verdrag. Daar komt geen grondwet bij kijken. De verschillende leden zijn immers souvereine staten. Maar als je gaat beginnen met het combineren van federale en confederale kenmerken binnen een staatsstructuur bekom je bestuurlijke gedrochten zoals België of de EG. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Vlamingen bij NL,
Walen bij Frankrijk en de Oostkantons bij Duitsland. Brussel kan kiezen. Kan het eenvoudiger?
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België unitair onder Congolees protectoraat.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of heb je eigenlijk maar één van die grote staten op het oog?
![]() |
![]() |
#33 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lage landen Federatie zeker?
![]() Hoewel het in het zuiden ook niet meer zo laag is.
![]() |
![]() |
#35 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() In principe hebben de federatie en de deelstaten evenveel recht van bestaan. Sta je secessierecht toe, dan heb je eigenlijk al een confederale structuur, want dan erken je het bestaansrecht niet van het geheel. Daarmee ben je gewoon consequent, want een unilaterale onafhankelijkheidsverklaring is volkerenrechterlijk (UN resoluties) wel OK, mits die maar genomen is door een representatief orgaan (zoals het Vlaams Parlement). Federalisme is dus een illusie (net als unitarisme en separatisme overigens, want een staat zal nooit volledig onafhankelijk meer zijn zoals in de 19e eeuw, en zal ook nooit volledig unitair worden). In een federatie mag de unitaire staat de deelstaten dus niet opslokken (dus de unitaristen mogen hun dromen al wegsteken, tenzij ze België eerst opblazen om vervolgens een nieuwe grondwet en een nieuw België te maken), maar mogen de deelstaten eveneens de unie in gevaar brengen. Wat wel niet is, is dat het zwaartepunt bij de federatie ligt. Het zwaartepunt (zou) bij de federatie en de deelstaten moeten liggen. Bij een gedecentraliseerde eenheidsstaat ligt het zwaartepunt bij de unie, maar in een confederatie bij de deelstaten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.iew.unizh.ch/wp/iewwp056.pdf Waarom zou dat een gedrocht zijn? Een gedrocht is een staatsstructuur die log, lomp, eenheidsworst en niet-evolutief is. België past daar in...
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Maar ja, Wallonië zal zeker nee zeggen als je LUX bij LUX voegt... En dan kan je fluiten naar je Heel-Nederland.
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
belangrijk. Staatsvorm komt later. Ken uw prioriteiten. De rest is op dit ogenblik blabla.
![]() |