![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Al die kleine volkeren tussen de grote landen Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië hebben binnen de Europese Unie weinig in de pap te brokken als ze niet nauw met elkaar samenwerken. Samen zijn ze echter met 27 miljoen Beneluxers, wat het bevolkingsaantal van een middelgrote EU-staat is. Ze kunnen hun gemeenschappelijke belangen in de Europese Unie en in de wereld dan ook best samen verdedigen in de vorm van een Benelux-federatie. Een Benelux-federatie levert heel wat schaalvoordelen op. België, Nederland en Luxemburg (en dus ook de gewesten Fryslân, Holland, Vlaanderen en Wallonië) zijn elk te klein geworden om hun gemeenschappelijke belangen binnen de EU en de wereld te verdedigen. Ze zijn ook te klein geworden voor dure publieke instellingen zoals een eigen leger en politiemacht, een eigen sociale zekerheid, een eigen ziekteverzekering, een eigen haven- en transportstruktuur, een eigen luchtvaartmaatschappij, enz. Bovendien zijn ze nu al economisch in elkaar geïntegreerd en zitten ze ingeklemd tussen de grote landen Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Het Belgische en het Nederlandse leger werken nu al nauw samen om besparingsredenen, ook buiten NAVO-verband. Al die kleine volkeren en streken binnen de Benelux kunnen dan hun gemeenschappelijke belangen binnen de Europese Unie en in de wereld op een betere manier gezamenlijk verdedigen tot voordeel van alle aangeslotenen. Misschien zijn er wel voordelen aan een fraktaalfederalisme van onderuit met als basisstruktuur gemeente-provincie-deelstaat-Benelux-Europa.
Op bestuurlijk vlak moet het een fraktaalfederatie worden met als basisbestuurnivo's gemeente- provincie-deelstaat-Benelux-Europa. Bij fraktaalfederalisme herhaalt de basisstruktuur zich net als bij een fraktaal op een steeds kleinere schaal: de Europese Unie als federatie van lidstaten (waaronder de Benelux), de Benelux als federatie van deelstaten, de deelstaten als federaties van de provincies, en de provincies als federaties van gemeenten. Gemeenten die daar behoefte aan hebben kunnen eventueel een federatie van dorpen en wijken worden. Ook moet er een taaldemocratie zijn waarbij niet alleen standaardtalen maar ook streek- en minderheidstalen bestaansrecht krijgen. Zo'n meerpolig federalisme naar Duits en Zwitsers model is beter werkbaar dan een bipolair federalisme op zijn Belgisch. Die regio’s/provincies kunnen dan eventueel samensmelten tot een nieuwe deelstaat die een streektaal of verleden gemeenschappelijk hebben, economisch al geïntegreerd zijn, en de huidige staatsgrenzen overschrijden. Een paar mogelijkheden zijn dan bijvoorbeeld: Fusie van Fryslân met Groningen en Drente en mogelijk Ost/noord-Friesland in deelstaat Friesland. [font=Arial]Fusie van Noord, Zuid Holland samen met Utrecht in deelstaat Holland.[/font] [font=Arial]Fusie van Gelderland en Overijssel in deelstaat Gelre.[/font] [font=Arial]Fusie van Nederlands en Belgisch Limburg in deelstaat Limburg.[/font] [font=Arial]Fusie van West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, en Zeeland in deelstaat Vlaanderen.[/font] [font=Arial]Fusie van Noord-Brabant, Antwerpen, Vlaams-Brabant, en Waals-Brabant in deelstaat Brabant.[/font] [font=Arial]Fusie van het Groothertogdom Luxemburg, Belgisch Luxemburg, en Duitstalig België in deelstaat Luxemburg.[/font] Elk van deelstaten moet zelf kunnen vastleggen welke standaard-, streek- en minderheidstalen het een statut wil geven zonder bemoeienis van bovenaf.Zo kunnen het Limburgs, Nedersaksisch, Zeeuws/Westvlaams, Luxemburgs, Waals, Picardisch, en nog een hele reeks streektalen binnen de Benelux eenzelfde statut krijgen als dat van het Fries voor regionaal gebruik. Verder kiezen de deelstaten elk een streekoverschrijdende standaardtaal die ook buiten de Benelux wordt gesproken voor doeleinden van onderwijs, wetenschap, techniek, handel, streekoverschrijdende communicatie, enz. In de praktijk zal dit dan Engels, Nederlands, Frans, of Duits zijn.Op het federale Benelux-nivo kan men dan zelfs eventueel het neutrale Esperanto als interne werktaal gebruiken (bijvoorbeeld in het federale parlement). Iedereen praat dan op voet van gelijkheid omdat ze allemaal in een vreemde taal moeten diskussiëren en van gedachten wisselen. Zo ontstaat binnen de Benelux een acceptatie van Europa voor en door iedereen. Fryk [email protected] Laatst gewijzigd door Fryk : 23 oktober 2004 om 23:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nou ja, leuk initiatief, maar uit enquêtes blijkt dat er maar een kleine groep in de noordelijke provincies hier voorstander van is. Friesland verschilt veel te veel van Groningen en Drenthe, tussen Friesland en Groningen bestaat zelfs rivaliteit. En ook Oost-Friesland heeft niets met het Nederlandse Friesland: er wordt op het piepkleine Saterland na (hooguit 3.000 Friestaligen op 10.000 inwoners) alleen maar Nedersaksisch gesproken. Maar een Europese deelstaat is nog veel verder weg dan een Nederlandse deelstaat, zeker in dit gebied. Bij de euregionale Eems-Dollardregio is Friesland overigens niet betrokken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als dat een confederaal Benelux wordt is het goed. Maar al dat gefusioneer van provincies lijkt me eerder een stap naar unitarisering.
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ik zie die provincie Limburg best wel zitten......
Tzou een logische samenstelling der nederlanden zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Vreemdeling
|
![]() De Benelux- s t a t e n b o n d of confederatie kan een eerste objectief vormen
bij het herenigen van de Lage Landen. Om het Groothertogdom Luxemburg en Franstalig Belgie over de streep te krijgen dient men in een eerste fase de drie nationale staten te behouden en samen te brengen in een losse unie. Luxemburg is klein, maar rijk en fier op de eigen taal. Wallonie is vrij groot, maar niet zo welvarend en heeft Belgie nodig. Franstalig Belgie zal liever in een Belgisch kader toetreden om in een overwegend Nederlandstalige constructie niet geminoriseerd te worden. De Vlaamse gemeenschap kan Belgie, wegens Brussel niet missen. En Nederland is een vrij oude staat, die zijn autonomie niet zo maar zal opgeven. Vergeet ook niet dat Nederland zichzelf als middelgrote staat beschouwt. Laatst gewijzigd door Boduognat : 24 oktober 2004 om 13:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||||||||||||
|
![]() Citaat:
99% voor!!! Doen! If possible... Citaat:
Citaat:
Citaat:
[font=Arial] Citaat:
[font=Arial][/font] [font=Arial]Mee eens![/font] [font=Arial][/font] [font=Arial] Citaat:
[font=Arial][/font] [font=Arial]Gelderland en Overijssel? Waarom?[/font] [font=Arial][/font] [font=Arial] Citaat:
[font=Arial][/font] [font=Arial]Best doenbaar...[/font] [font=Arial][/font] [font=Arial] Citaat:
[font=Arial][/font] [font=Arial]Best doenbaar[/font] [font=Arial][/font] [font=Arial] Citaat:
[font=Arial][/font] [font=Arial]Best doenbaar[/font] [font=Arial][/font] [font=Arial] Citaat:
[/font] Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mij lijkt een federatie wel zinvol, maar dan wel in een andere zin. Ik zou echter de huidige deelstaatsgrenzen behouden, uit pragmatisme, die dan telkens een grotere cirkel omvatten. Zo vormen de huidige Vlaamse provincies een federatie Vlaanderen. Die zit in een federatie Groot-Nederland met Nederland. De federatie Benelux wordt dan weer gevormd door Groot-Nederland, Wallonië, Oostkantons en Luxemburg, die dan op zijn beurt weer een deelstaat is van Europa. Elke deelstaat heeft echter secessierecht, partieel of totaal. Zo kan bv. Luxemburg uit de federatie Benelux treden, totaal, of Vlaanderen uit Groot-Nederland, om zo de Benelux federatie te vervoegen. Of Limburg kan uit Vlaanderen en Nederland treden, om te fuseren en dan deel uit te maken van Groot-Nederland of Heel-Nederland. Of (te zien aan uw vlag): Fryslân kan afscheiden van Nederland om Groot-Nederland of Heel-Nederland te vervoegen. Zo zullen enkel gewilde samenwerkingsverbanden blijven bestaan...
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() Overigens lijkt de begintekst verdacht veel op het schrift van Doomy, met al die zelfverzonnen taalregels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() - Als voorbereiding op een heuse Benelux federatie in de E.U. zie ik eerst een confederatie van B, NL en L.
- Historische structuren en moderne situatie gaan vaak hand in hand. - Een voorbeeld : BRABANT. Binnen de Belgische staatsstructuur werd Brabant om taalkundige redenen uit elkaar gehaald. De laatste fase, de splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde moet nog komen. Ik sta daar zelf achter. Ook binnen het oude hertogdom Brabant vormde Leuven-Brussel(-Nijvel) een soort kern-hertogdom, naast het markgraafschap Antwerpen. Dit kernhertogdom leefde voort in het Dijle departement, de Hollandse provincie Zuid-Brabant en het Belgische unitaire Brabant. Brabant is ondanks de politiek-administratieve splitsingen nog altijd een een sociaal-economische en ecologische realiteit en een culturele noodzaak voor Brussel, Vlaams- en Waals-Brabant. - Binnen Belgie ben ik voorstander van een deelstaat (Zuid-)Brabant. - Binnen een toekomstige Benelux-federatie of statenbond zal ook de hereniging van het markgraafschap Antwerpen (provincie Antwerpen en Noord-Brabant) eveneens mogelijk zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#14 |
Gouverneur
|
![]() Ik denk nooit dat je de nederlanders zo gek zult krijgen om 7% van hun nationaal product door te storten naar Wallonië en in ruil daarvoor nog voortdurend verwijten te moeten slikken dat ze fascisten, egoiësten en associalen zijn. Wat de Luxemburgers betreft, die hebben voor zoiets teveel gezond verstand en gaan hun eigen hertogdom niet ten gronde richten.
Nee, ik denk dat de Belgische constructie uniek is en niet vatbaar voor uitbreiding.
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
-Provincies -Vlaanderen en Nederland als deelstaten van Groot-Nederland -Groot-Nederland -Benelux: Groot-Nederland, Wallonië en Luxemburg -Europa: Deelstaat Benelux
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Hoe ga je overigens de Benelux noeman als België niet meer bestaat? Wavlanelux? |
|
![]() |
![]() |