![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat "de late avond"? Vandaag rijdt de laatste bus van Waregem naar Kortrijk ergens rond negen uur. Als u nu fulmineert tegen lege bussen, wel dan moet ik u zeggen dat er op die lijn rond dat uur nog maar weinig mensen zitten. |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik heb mij niet voor of tegen privatisering uitgesproken. Feit is dat de Lijn relatief overgesubsidieerd wordt voor het leveren van zo'n belachelijk slechte dienst en draaien met zo'n inefficiëntie. Ze heeft dan ook geen enkele beweegreden om het beter trachten te doen. Hangt ervan af wanneer. Busverbindingen zitten overvol tijdens de spitsuren en zijn onbestaande op bv donderdag- of zaterdag-nacht.
|
|
|
|
#23 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Kruipt gij om 10 in uw bed ofzo? 9 uur is niet laat. Met late avond, bedoel ik 11 uur. Of zelfs 's nachts, rond een uur of 2, zou een bus best wenselijk zijn. Op donderdag en zaterdag zou je die bussen voller krijgen dan die van 9 tot 5 op doordeweekse dagen.
|
|
|
|
#24 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
En dan maar reclame maken voor alternatief vervoer gelijk Uber.
Maar Uber is niet wettelijk. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Uber tot nu overal niet wettelijk.
En nu volgt u met 'bron'. |
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uberpop is in België verboden. |
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De titel is volledig verkeerd en misleidend.
Een juiste titel is: "lege bussen die rondrijden voor de hond zijn kloten, worden verbannen, zowel in de steden als in de dorpen". Als het goedkoper is om tegemoet te komen aan een soort van basismobiliteit, door drie keer een taxi te laten rijden tussen Koewacht en Tromp, dan om de twee uur een bus waar geen kat op zit, dan is het , op economisch vlak, duidelijk welke richting het uit moet. Liefst in te vullen met een beetje gezond verstand natuurlijk. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Laatste keren kreeg ik een onguur type chauffeur, vuile wagen en geen rekening houdende met enige verkeersregel. Ik stond bijna doodsangsten uit. En goedkoop is dat niet: ritje van de ene kant van de koekenstad naar de andere, wel 30 euro. En dat was dus heus geen Uber ! Wel bekende Antwerpse taximaatschappijen, waarvan ik hier de naam niet ga noemen maar men kan die wel raden, die werken blijkbaar ook steeds meer met 'freelance' chauffeurs. Waarschijnlijk hetzelfde type krapuulchauffeurs die in Brussel de 'beruchte' Ubermensen fysiek aanvallen en hun wagens kort en klein slaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik Uber een perfect alternatief vind, daar heb je immers het raden naar de kwaliteiten en de intenties van de chauffeurs, en daar zijn natuurlijk ook cowboys bij. Maar het is tenminste wel een stuk goedkoper. |
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waar zit het verschil met een andere, zelfstandige taxichauffeur dan wel? |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Alternatief ? Laat me niet lachen ! Er ligt geen enkel bindend engagment op tafel vanuit de politiek, de werkgevers of de privésector om de geschrapte verbindingen op te vangen. Wel een loze belofte om in de toekomst ooit eens iets te doen ... blijft in feite allemaal zeer vaag ! Gewoonweg om de massa wat te sussen. Ik heb verteld over mijn ervaring met het wegvallen met de nachtbussen in Antwerpen. Het Stadsbestuur, de privésector en De Lijn gingen ook zogezegd werken aan gesubsidieerde taxi's voor de partygangers, er gingen kleine busjes ingezet worden, er zou een soort van carpoolsysteem opgezet worden, ... zelfs van mogelijke concrete plannen is niets meer in huis gekomen. We zijn ondertussen bijna een half jaar verder. Niets gerealiseerd ! Wel, met de afbouw van het busvervoer buiten de grote steden zal het dezelfde weg opgaan. Dat er daardoor ettelijke mensen op het 'platteland' zonder eigen vervoer hun arbeidskansen en sociale mobiliteit (letterlijk en figuurlijk) zien in elkaar schrompelen zal onze huidige Pinokkioregering echter worst wezen ! Ieder terug zijn eigen stalen ros en nog wat verder dichtslibben op onze wegen ? |
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Minister-President
|
Als ik me niet vergis kan eenieder zich nog aanmelden voor Uber zonder de kwalificaties die reguliere taxichauffeurs wel moeten hebben. Volgens mij is enkel een rijbewijs al voldoende bij Uber (uittreksel uit het strafregister daar heb ik geen idee van of dat moet). Maar al zeker geen medische keuring, proeven en andere bekwaamheidsbewijzen.
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Mij goed dat ze taxi's willen inleggen voor die drie man en een paardenkop die op een bepaalde streekbus zitten, maar dat moeten ze dan ook wel effectief doorvoeren en dat aan dezelfde prijs als met een biljet of Lijnabonnement. |
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
'Werken in eigen streek' is overigens ook geen prioriteit (meer) voor onze beleidsmakers. Ter illustratie: vroeger mochten werkzoekenden via de VDAB een baan weigeren als die verder dan 25 km van hun domicilie gelegen was en er geen degelijke vervoersverbinding was. Nu is die grens opgetrokken naar 60 km, zonder pardon. Een kassière zonder eigen wagen - en die geen geld heeft om er eentje te kopen en te onderhouden - die in pakweg Gent woont, kan nu naar een superette in een of ander West-Vlaams boeregat gestuurd worden, ze moet maar zien dat ze er geraakt. In feite is dat niet logisch en zelfs schandalig te noemen. |
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Door busverbindingen af te bouwen, ga je niet efficiënter kunnen rijden, wel integendeel. Het OV is net gebaat bij een riante dienstverlening en een uitgebreid aanbod. Op die manier gaan meer - kapitaalkrachtige - mensen hun auto aan de kant laten staan en dat levert De Lijn dan weer meer op, want die zullen 'de volle pot' betalen. |
|
|
|
|