Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2016, 22:17   #21
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
De huisbezoeken door de wijkagenten zijn in het leven geroepen om sociale fraude tegen te gaan.
Tenzij in molenbeek
Maar bon ter zake sinds wanneer heeft een agent de macht om mensen zonder tegensprekelijkheid in te schrijven of te weigeren ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 22:28   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De wijkagent komt toch niet noodzakelijk tijdens de kantooruren inderdaad.
DE VRAAG IS HOE KAN EEN WIJKAGENT OORDELEN over iemand die 250 dagen uithuisplaatsing gaat werken waar die woont ? Waarom zou je niet in twee huizen kunnen wonen ? En waarom heeft de burger hier geen vrije keuze van woonplaats ?

Er zij gevallen die duidelijker zijn om te beslissen maar het gaat over gevallen die werkelijk twee huizen hebben en dan allerwegen uithuisplaatsing werken en die inderdaad niet noodzakelijk altijd o het ene of het andere adres wonen. Hoe kan de overheid u verplicht inschrijven in een gemeente ?

Volgens mij heb je vrijheid van keuze van domicilie, en dus kan die burger gewoon kiezen waar hij woont.
Oud 7 januari 2016, 22:28   #23
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De wijkagent komt toch niet noodzakelijk tijdens de kantooruren inderdaad.
DE VRAAG IS HOE KAN EEN WIJKAGENT OORDELEN over iemand die 250 dagen uithuisplaatsing gaat werken waar die woont ? Waarom zou je niet in twee huizen kunnen wonen ? En waarom heeft de burger hier geen vrije keuze van woonplaats ?

Er zij gevallen die duidelijker zijn om te beslissen maar het gaat over gevallen die werkelijk twee huizen hebben en dan allerwegen uithuisplaatsing werken en die inderdaad niet noodzakelijk altijd o het ene of het andere adres wonen. Hoe kan de overheid u verplicht inschrijven in een gemeente ?

Volgens mij heb je vrijheid van keuze van domicilie, en dus kan die burger gewoon kiezen waar hij woont.
Oud 7 januari 2016, 22:31   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Een gepensioneerde Belgische bediende of arbeider die ingeschreven is in het buitenland, betaalt de belastingen op zijn pensioeninkomen in het land waar hij woont.

Bij een gepensioneerde Belgische ambtenaar die in het buitenland ingeschreven is, wordt de belastingen afgehouden in België. Dat kan al direct een verschil geven van 15%.

Demonen, waarom dat verschil?
Maar stel dat je een huis houdt in België en dan wilt bewijzen dat je woont in Spanje in uw tweede verblijf. Wie of wat houdt u tegen omdat te doen tenzij een ambtshalve moeizuchtige overheid die de burger berooft van zijn vrijheid om te beslissen waar hij zijn belastingen gaat betalen...
Oud 7 januari 2016, 22:36   #25
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Huh, als je in België woont is het toch normaal dat je hier wordt ingeschreven?

Er bestaan belastingverdragen tussen landen om dubbele belasting te vermijden.
Nog geen ervaring gehad met werken in het buitenland maar ik zie uw probleem niet meteen.
Voorbeelden zijn gewoon legio. Je woont in Brussel en in Knokke 50/50 waarom kan een gemeente u onder druk zetten om zogenaamd in Brussel in te schrijven ?

Of je woont in Luxemburg en tweede verblijf in Brussel. Waarom komt men op het idee dat de burger in Europa niet mag kiezen waar hij woont ?
Oud 7 januari 2016, 22:38   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nog geen ervaring gehad met werken in het buitenland maar ik zie uw probleem niet meteen.
De casus woont gewoon bvb in de week bij zijn werkplaats in de weekends in zijn oorspronkelijk huis.
Nogmaals, de vrije keuze van woonplaatsen is hier een luxeprobleem, maar kan fiscaal interessant zijn. Dus waarom kan de burger dat niet kiezen ???

Hij wordt onderworpen aan een toevallige willekeurige controle die zelfs totaal niet relevant is. Hij moet gewoon zelf kunnen beslissen waar hij woont

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 januari 2016 om 22:40.
Oud 7 januari 2016, 22:49   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
eens kijken of dit slim messageboard daar kan op antwoorden.

In principe als je als burger in Belgie woont en werkt in Frankrijk, betaal je uw belastingen in Belgie
Wat nu complexere situatie, heb je 2 huizen, eentje in Frankrijk en eentje in Belgie, dan betaal je bvb uw inkomen uit Frankrijk haalt in Frankrijk... en wordt uw Belgisch huis al buitenverblijf beschouw

Nog wat complexer: je hebt 2 huizen in 2 landen, en Man werkt in Frankrijk en Vrouw werkt in Belgie dan krijg je natuurlijk een gezellig soepje...
Waar woon je nu in Belgie of in Frankrijk ? Waar betaal je belastingen in Belgie of in Frankrijk ? Welke sociale zekerheid heb je de Belgische of de Franse ?

Nu is onder Gestapobeleid Crombez de situatie ontstaan dat mensen zowat automatisch door de politie bezocht werden, en zonder dat zij één papier moesten tekenen, automatisch werden ingeschreven in Belgie... Onder vermoedelijk de mom van wij moeten geld hebben en onze begroting gaan we zo redden.

Maar nu vraag ik mij af: waarom kun je nu niet op woord van eer kiezen waar je woont ??
Nu dezelfde situatie ontstaat ook als je woont in Binnenland versus de Zee discussie, dus zelfs intern in Belgie zitten we te touwtrekken

Dus je moet het niet zo ver zoeken of mensen met 2 huizen, worden zogenaamd gecontroleerd door de diensten van de stad of je daar daadwerkelijk woont;. Aleluja natuurlijk als je elke dag gaat werken, heb je nooit de kans om mijnheer de politie te zien of te spreken ????? Dus hoe beslis je dan als overheid zogenaamd waar je woont of werkt ? En waarom zou je als burger niet mogen beslissen om in een gemeente te gaan wonen waar je minder lasten draagt... Want dat is uiteindelijk de kriebels die je krijgt...

Dus ja: de opmerking die ik daarover heb: Belgie schendt in dit geval het vrije verkeer van goederen, personen en diensten, de vrijheid van de burger om zich te vestigen in Europa waar hij wil... etc...
Als u vragen hebt over dergelijke zaken, ga gewoon naar uw belastingskantoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2016, 23:40   #28
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar stel dat je een huis houdt in België en dan wilt bewijzen dat je woont in Spanje in uw tweede verblijf. Wie of wat houdt u tegen omdat te doen tenzij een ambtshalve moeizuchtige overheid die de burger berooft van zijn vrijheid om te beslissen waar hij zijn belastingen gaat betalen...
Dan moet men zich laten inschrijven in Spanje. Iedereen moet een vast adres hebben, waar hij regelmatige wijze kan worden aangetroffen.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 7 januari 2016 om 23:50.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2016, 00:07   #29
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik stel een andere vraag.
Je huurt een appartement (kamer!) in Monaco en je werkt over de hele wereld.
Je vrouw woont hier en je kinderen gaan hier naar school. (op onze kosten)
En als je steeds hier slaapt; uitgezonderd de dagen dat je werkt over de hele wereld en dus slaapt in een hotel; waar betaal je dan belastingen?
Ik vermoed dus nergens.
Dus Guinevere; wat jij normaal noemt is niet zo normaal.

Laatst gewijzigd door werkman : 8 januari 2016 om 00:08.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2016, 00:29   #30
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
ik wil gewoon eens leren van dit board
Oud 8 januari 2016, 00:33   #31
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
En als je steeds hier slaapt; uitgezonderd de dagen dat je werkt over de hele wereld en dus slaapt in een hotel; waar betaal je dan belastingen?
Ik vermoed dus nergens.
en mijn vraag is dus daaromtrent: hoe komen ze op het idee dat een veldwachter kan beslissen waar jij woont ?
Oud 8 januari 2016, 09:09   #32
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Omdat dan iedereen in Monaco zou wonen.
Met je hoog overheidspensioen zal je in Monaco niet ver lopen Bobke
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2016, 09:13   #33
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
en mijn vraag is dus daaromtrent: hoe komen ze op het idee dat een veldwachter kan beslissen waar jij woont ?
Waarom kan en mag een politieagent een vaststelling doen waarin hij een verklaring geeft dat JIJ of IK door het rode licht ben gereden, ook al staan er GEEN camera's !
Idem voor parkeerboetes, die zelfs door NIET politieagenten kan worden uit geschreven.
Hiervoor is er een verklaring, maar die mag voor jou ENKEL maar voor anderen van toepassing zijn.

Laatst gewijzigd door vrijzinnige : 8 januari 2016 om 09:15.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2016, 09:23   #34
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij vraagt je domiciliëring aan, niet de veldwachter.
Die komt alleen maar bevestigen (of niet...) wat jij aanvroeg...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2016, 09:34   #35
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moet ge nog maar afwachten of het antwoord juist is. Uit ervaring weet ik dat deze mensen overstelpt worden met nieuwe wetgeving. Die ze onmogelijk allemaal kunnen eigen maken. Als ze dan een vraag krijgen die zelden voorkomt kan het antwoord al eens fout zijn.
Daarbuiten zijn er belastingcontroleurs die er een eigen mening op nahouden en al eens zaken doen die eigenlijk wettelijk niet mogen.

Citaat:
De casus woont gewoon bvb in de week bij zijn werkplaats in de weekends in zijn oorspronkelijk huis.
Nogmaals, de vrije keuze van woonplaatsen is hier een luxeprobleem, maar kan fiscaal interessant zijn. Dus waarom kan de burger dat niet kiezen ???

Hij wordt onderworpen aan een toevallige willekeurige controle die zelfs totaal niet relevant is. Hij moet gewoon zelf kunnen beslissen waar hij woont
Ik heb nog nooit gehoord dat de politie zo maar willekeurig komt controleren. Ze komen wel kijken of je ergens effectief woont als je je domicilie aanvraagt in een gemeente. Dan kijken ze bv of je er praktisch kan wonen. Meestal is dat een formaliteit.

Wat betreft wonen bij de werkplaats tijdens de week is het zelfs zo dat als je kan bewijzen dat dit noodzakelijk is (vb verpleegsters met nachtdienst) je best je domicilie kan houden op de plaats waar je in het weekend woont. Want de kosten die je maakt voor je werk (huur appartement+verblijfplaats) zijn fiscaal aftrekbaar als beroepskosten.

Maar ik begrijp je probleem. Er is weinig rechtszekerheid. Uw belastingcontroleur kan bv beslissen dat als je sociale leven zich vooral afspeelt waar je werkt tijdens de week, dat je dan die kosten voor je verblijf niet kan inbrengen. Wij hebben daar in het verleden met de belastingdiensten al een meningsverschil over gehad.

Laatst gewijzigd door pajoske : 8 januari 2016 om 09:36.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2016, 10:43   #36
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Daarbuiten zijn er belastingcontroleurs die er een eigen mening op nahouden en al eens zaken doen die eigenlijk wettelijk niet mogen

Wij hebben daar in het verleden met de belastingdiensten al een meningsverschil over gehad.
En??? Wat was het resultaat?
Ik zal het in uw plaats zeggen.
Als je weinig verdient heb je natuurlijk miserie.
Maar als je genoeg ping-ping hebt en in Monaco een appartement (kamer!) kan huren of kopen dan kun je er ook staatsburger worden.
En voor de rest speelt je leven zich verder af in België op onze kosten.
Idem dito voor bepaalde kustgemeenten. Geen gemeentelijke opcentiemen op een dik inkomen. Een mens zou voor minder een appartementje aan de kust kopen.

En voor wat betreft het werk van die wijkagent het volgende.....
Die mag zelfs niet komen vaststellen dat een huurder uw woning heeft leeggemaakt en met de noorderzon is vertrokken.
Je mag zelfs niet weten waar hij zich opnieuw heeft laten inschrijven.
Zijn achtergelaten opgestapeld vuilnis moet je ook maar zelf zien kwijt te geraken.
Oplossing? Via een advokaat naar de vrederechter stappen. Kassa kassa!!
Want als die huurder zelfs het huurcontract niet schriftelijk heeft opgezegd mag je natuurlijk niet verder verhuren.
En zo zetten ze mensen in het zak die zelfs geen geld meer hebben om hun huur te betalen. De betwiste sommen lopen dus kunstmatig op.
Daar sta je dan als verhuurder zonder geld.
En die verdwenen huurder geraakt zo aan schulden waar hij bijna nooit nog over geraakt. Alleen de advokaat vult met een glimlach zijn zakken.
Voor wat dient die wijkagent dan? Hij mag toch niks vaststellen in het belang van beide betrokken partijen. (huurder en verhuurder)
Dit is rechtspraak van de maffia uitlokken.
Heb je nu een onderdeel van het systeem door?
Goed dan. Dan weet je weer wat meer.

Laatst gewijzigd door werkman : 8 januari 2016 om 10:57.
Oud 8 januari 2016, 11:10   #37
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En??? Wat was het resultaat?
Ik zal het in uw plaats zeggen.
Als je weinig verdient heb je natuurlijk miserie.
Maar als je genoeg ping-ping hebt en in Monaco een appartement (kamer!) kan huren of kopen dan kun je er ook staatsburger worden.
En voor de rest speelt je leven zich verder af in België op onze kosten.
Idem dito voor bepaalde kustgemeenten. Geen gemeentelijke opcentiemen op een dik inkomen. Een mens zou voor minder een appartementje aan de kust kopen.

En voor wat betreft het werk van die wijkagent het volgende.....
Die mag zelfs niet komen vaststellen dat een huurder uw woning heeft leeggemaakt en met de noorderzon is vertrokken.
Je mag zelfs niet weten waar hij zich opnieuw heeft laten inschrijven.
Zijn achtergelaten opgestapeld vuilnis moet je ook maar zelf zien kwijt te geraken.
Oplossing? Via een advokaat naar de vrederechter stappen. Kassa kassa!!
Want als die huurder zelfs het huurcontract niet schriftelijk heeft opgezegd mag je natuurlijk niet verder verhuren.
En zo zetten ze mensen in het zak die zelfs geen geld meer hebben om hun huur te betalen. De betwiste sommen lopen dus kunstmatig op.
Daar sta je dan als verhuurder zonder geld.
En die verdwenen huurder geraakt zo aan schulden waar hij bijna nooit nog over geraakt. Alleen de advokaat vult met een glimlach zijn zakken.
Voor wat dient die wijkagent dan? Hij mag toch niks vaststellen in het belang van beide betrokken partijen. (huurder en verhuurder)
Dit is rechtspraak van de maffia uitlokken.
Heb je nu een onderdeel van het systeem door?
Goed dan. Dan weet je weer wat meer.
Ik ben goed op de hoogte van de problemen van verhuurders. In mijn kennissenkring zijn een aantal verhuurders die met deze roblemen te maken hadden. EN mijn vrouw was toevallig getuige van de uitspraak van een vrederechter die zei dat de verhuurder heel blij moest zijn dat de huurder maandelijks 50 euro betaalde i.p.v. de verschuldigde 500 euro. Want die was van goede wil en kon niet meer betalen. De verhuurder kon fluiten achter zijn centen.
En als ik moet beginne over de Nederlanders die met de noorderzon vertrekken. Na het voorschot geen huur meer betaald hebben. Sommigen gebruikten de keuken en deuren en alle andere houtwerk om de kachel te stoken....

Wat betreft domiciliefaude: ik ken mensen die om de gekende belastingredenen hun domicilie in Knokke hebben. Maar ik ken ok een massa mensen die 'officieel' alleenstaande zijn om een hogere uitkering te krijgen. Maar die in praktijk een gezin vormen.

Maar politie mag en kan daar niet in tussenkomen.

PS wat betreft mijn meningsverschil: wij hebben daar zonder veel woorden over vuil te maken een wettelijk correcte mouw aan gepast zodat de schade beperkt bleef. Ervaring heeft mij geleerd niet te veel te rommelen. Uiteindelijk kunt ge juridisch gelijk krijgen maar de kostprijs om dat gelijk te halen is meestal hoger dan het nadeel.

Laatst gewijzigd door pajoske : 8 januari 2016 om 11:14.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2016, 22:28   #38
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dus nergens.
De overheid in Monaco controleert degelijk of je er minstens 6 maand per jaar woont en controleert de gas, electriciteit en waterrekeningen. Dat is voor armoedzaaiers die enkele miljoenen euro's bezitten. Vanaf enkele tientallen miljoenen euro's kijken ze door de vingers. Met een paar miljoen euro zijt ge daar maar crapuul.

De miljardairs zitten tegenwoordig in Singapore etc. Monaco is daar maar een arme buurt bij.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 8 januari 2016 om 22:41.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2016, 23:31   #39
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben goed op de hoogte van de problemen van verhuurders. In mijn kennissenkring zijn een aantal verhuurders die met deze roblemen te maken hadden. EN mijn vrouw was toevallig getuige van de uitspraak van een vrederechter die zei dat de verhuurder heel blij moest zijn dat de huurder maandelijks 50 euro betaalde i.p.v. de verschuldigde 500 euro. Want die was van goede wil en kon niet meer betalen. De verhuurder kon fluiten achter zijn centen.
En als ik moet beginne over de Nederlanders die met de noorderzon vertrekken. Na het voorschot geen huur meer betaald hebben. Sommigen gebruikten de keuken en deuren en alle andere houtwerk om de kachel te stoken....

Wat betreft domiciliefaude: ik ken mensen die om de gekende belastingredenen hun domicilie in Knokke hebben. Maar ik ken ok een massa mensen die 'officieel' alleenstaande zijn om een hogere uitkering te krijgen. Maar die in praktijk een gezin vormen.

Maar politie mag en kan daar niet in tussenkomen.

PS wat betreft mijn meningsverschil: wij hebben daar zonder veel woorden over vuil te maken een wettelijk correcte mouw aan gepast zodat de schade beperkt bleef. Ervaring heeft mij geleerd niet te veel te rommelen. Uiteindelijk kunt ge juridisch gelijk krijgen maar de kostprijs om dat gelijk te halen is meestal hoger dan het nadeel.
De politie mag inderdaad niks wat ten voordele kan zijn van de scheldende partijen. Wat een voordeel kan zijn voor de gewone burgers behoort niet tot hun opdrachten. Er moet vooral in België veel ruzie worden gemaakt zodat rovers hun graantje kunnen meepikken.
En het systeem loopt gesmeerd hoor.
Daarom krijgen we ook meer vechtscheidingen dan voorheen het geval was.
Ik ken echtscheidingszaken die al bijna 10 jaar aanslepen.
En beide betrokken partners betalen zich ondertussen blauw.
Hier eindigt het ook zoals het moet eindigen.
Er blijven uiteindelijk twee sukkelaars over en er zijn twee heren die hun zakken nog meer hebben gevuld.

Laatst gewijzigd door werkman : 8 januari 2016 om 23:31.
Oud 9 januari 2016, 00:29   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet ge nog maar afwachten of het antwoord juist is. Uit ervaring weet ik dat deze mensen overstelpt worden met nieuwe wetgeving. Die ze onmogelijk allemaal kunnen eigen maken. Als ze dan een vraag krijgen die zelden voorkomt kan het antwoord al eens fout zijn.
Als de medewerkers in de belastingskantoren het volgens u al niet weten, wie zou dan wel het juiste antwoord weten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be