Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2016, 15:08   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Werknemers bij de spoorwegen die in het ploegenstelsel werken, zaterdag en zondag en feestdagen werken, langdurige prestaties werken en altijd buiten werken en arbeid verrichten dat slecht is voor de rug zijn er ook bij.
Maar een baas die van 08h00 tot 17h00 achter zijn computerke zit van maandag tot vrijdag is er niet bij.
yep idd

stress kan een beroep nooit zwaar maken.

burnouts bestaan niet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 15:14   #22
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

wanneer was die hun laatste staking weer ?
De vrachtwagen blokkade al vergeten ?
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 17:06   #23
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okeetjes Bekijk bericht
Cipiers
Belastingcontroleurs
...
De belastingsontduikers, de stress dat die mensen kennen om gepakt te worden is niet te harden. Eerst vluchten met de rekening naar Holland, dan Luxemburg, dan Zwitserland en nu is Panama ook al niet meer veilig. Slaappillen, drank, impotentie, zelfmoordneigingen. Die mensen verdienen om op 40 op pensioen te gaan.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 17 mei 2016 om 17:07.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 17:09   #24
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik lees in De Standaard van vandaag dat de federale regering bezig is met de lijst van de zware beroepen.
Ik heb zijdelings ook al zoiets opgevangen.

Zullen we trachten een lijstje op te maken, als voorspelling ?
Zonder commentaar over het waarom. Daar zijn al genoeg draden over, en je kan er nog altijd een bij opstarten.

Zeker en vast zullen er bij zijn:
- soldaten
- politie
- kleuteronderwijs
- buitenwerk in de bouw

Iemand ?
Je vergeet de gepensioneerden uit de privé .....
Oud 17 mei 2016, 17:38   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Werknemers bij de spoorwegen die in het ploegenstelsel werken, zaterdag en zondag en feestdagen werken, langdurige prestaties werken en altijd buiten werken en arbeid verrichten dat slecht is voor de rug zijn er ook bij.
Maar een baas die van 08h00 tot 17h00 achter zijn computerke zit van maandag tot vrijdag is er niet bij.
Nu moet jij mij eens uitleggen waarom werken op een zaterdag, zondag of feestdag zwaarder is dan op een weekdag ?
(ik vind het terecht dat je daar een premie voor krijgt, omdat het sociaal niet plezant is, maar dat is dan ook het enigste).
Je vakboungdsreflex verhindert je wellicht van hier het logische van in te zien.

Verder zijn jullie ploegen talrijk genoeg, en is er tilmateriaal genoeg, om te vermijden dat je te zware lasten moet tillen.

Met het presteren van nachtdiensten, ben ik wel akkoord.
En zeker nachtdiensten buiten. Daar is nog een groot verschil tussen een nachtdienst binnen tegenover buiten.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 17:40   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk ook dat ze iets gaan voorzien als volgt:
per gewerkt jaar als zwaar beroep, krijgt je een soort van bonus.

Om te vermijden dat iemand een zwaar beroep uitoefent van zijn 20ste tot zijn 25ste, dan werkloos wordt tot zijn 55ste, dan dan een jaar of twee nog eens een zwaar beroep, om zijn pensioenleeftijd te fiksen, en zijn pensioenbedrag wat aan te spekken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 18 mei 2016, 06:12   #27
sepper
Provinciaal Statenlid

Standaard

België kennende gaat dat weer een lijst zijn met de makkelijkst mogelijke beroepen. Dat terwijl een zwaar beroep eigenlijk die jobs zou moeten omvatten waarbij je na een bepaalde leeftijd die job EN geen enkele ander job meer zou kunnen uitoefenen doordat het lichaam fysiek te veel is verouderd. Enkele voorbeelden:

- Mensen die opeen callcenter werken: dagelijks uitgescholden worden, doet de stresshormonen stijgen en het lichaam aftakelen
- Mensen die opeen klachtendienst werken: idem
-Vliegtuigstewardessen: door het intensieve contact met mensen,zijn zij veel vaker ziek. Tevens, omdat ze vaak in de lucht zitten, krijgen ze veel meer radioactieve straling te verwerken.

Geen zever met mensen die simpelweg fysiek werk moeten verrichten, beweging is goed voor de gezondheid. Ook geen zever met mensen die fysiek in orde moeten zijn, die kunnen gemakkelijk ander werk doen.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 06:56   #28
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nu moet jij mij eens uitleggen waarom werken op een zaterdag, zondag of feestdag zwaarder is dan op een weekdag ?
(ik vind het terecht dat je daar een premie voor krijgt, omdat het sociaal niet plezant is, maar dat is dan ook het enigste).
Je vakboungdsreflex verhindert je wellicht van hier het logische van in te zien.

Verder zijn jullie ploegen talrijk genoeg, en is er tilmateriaal genoeg, om te vermijden dat je te zware lasten moet tillen.

Met het presteren van nachtdiensten, ben ik wel akkoord.
En zeker nachtdiensten buiten. Daar is nog een groot verschil tussen een nachtdienst binnen tegenover buiten.

.
Nachtdiensten, dat hangt af van het werk. In het bedrijf waar ik werk, daar zijn de arbeidsplaatsen 's nachts zeer gegeerd. De mensen zijn overdag vrij en op nachtelijk gepresteerd werk is relatief weinig controle. Nachtwerk is dus niet vanzelfsprekend zwaar werk.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 06:59   #29
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
België kennende gaat dat weer een lijst zijn met de makkelijkst mogelijke beroepen. Dat terwijl een zwaar beroep eigenlijk die jobs zou moeten omvatten waarbij je na een bepaalde leeftijd die job EN geen enkele ander job meer zou kunnen uitoefenen doordat het lichaam fysiek te veel is verouderd. Enkele voorbeelden:

- Mensen die opeen callcenter werken: dagelijks uitgescholden worden, doet de stresshormonen stijgen en het lichaam aftakelen
- Mensen die opeen klachtendienst werken: idem
-Vliegtuigstewardessen: door het intensieve contact met mensen,zijn zij veel vaker ziek. Tevens, omdat ze vaak in de lucht zitten, krijgen ze veel meer radioactieve straling te verwerken.

Geen zever met mensen die simpelweg fysiek werk moeten verrichten, beweging is goed voor de gezondheid. Ook geen zever met mensen die fysiek in orde moeten zijn, die kunnen gemakkelijk ander werk doen.
Ik zie echt niet in wat er zwaar is aan de beroepen die jij opsomt. Men kan het begrip 'zwaar werk' beter gewoon afschaffen en iedereen gelijk behandelen. Dat is eerlijk. En als het werk te zwaar wordt, dan zoekt men maar wat anders! Die arbeidsplaatsen raken wel weer ingevuld door gemotiveerde mensen.

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 18 mei 2016 om 07:00.
Oud 18 mei 2016, 07:31   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In het abonnee gedeelte van De Standaard van vandaag, haal ik een klein fragmentje van gezondheidseconoom Bastian Ravesteijn.

Citaat:
De zwaarste beroepen zijn metselaar, timmerman, postsorteerder, bakker en verpleger.

Niet alleen zwaar werk is schadelijk voor de gezondheid. Zelf weinig mogen beslissen over de eigen dagtaak is dat ook. Elk jaar dat in die omstandigheden gewerkt wordt, staat gelijk met zes maanden ouder worden. De werknemers met het minste controle over hun job zijn bandwerkers, bedieners van machines in chemische fabrieken, metselaars, postsorteerders en kassamedewerkers.

Oud 18 mei 2016, 07:46   #31
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Elk jaar dat in die omstandigheden gewerkt wordt, staat gelijk met zes maanden ouder worden
Dat is nog zo slecht niet, op een jaar maar zes maanden ouder worden?
fallen_angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 08:08   #32
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
éénieder die mijn beroep geen zwaar beroep vindt, mag het eens een maand komen doen !
Heerlijke dooddoener!
Eén van mijn favorieten.....
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 09:24   #33
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het abonnee gedeelte van De Standaard van vandaag, haal ik een klein fragmentje van gezondheidseconoom Bastian Ravesteijn.
Ik ken een verpleegster die enkel nachtdiensten doet.
Gedurende 1 week per maand 7 dagen op 7 werkt ze 12 uur per dag maar de rest van de maand is ze vrij.
Door de extra vergoeding voor nachtelijke uren en vooral door de super extra vergoedingen voor die ene zaterdag en zondagnacht per maand heeft ze hierdoor een volledige wedde.
Is dat dan een zwaar beroep?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 09:28   #34
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ik zie echt niet in wat er zwaar is aan de beroepen die jij opsomt. Men kan het begrip 'zwaar werk' beter gewoon afschaffen en iedereen gelijk behandelen. Dat is eerlijk. En als het werk te zwaar wordt, dan zoekt men maar wat anders! Die arbeidsplaatsen raken wel weer ingevuld door gemotiveerde mensen.
ik zie echt wel wat er zwaar is aan die beroepen. m.i. inderdaad zwaarder dan het puur fysieke van bvb een vloerder.

het illustreert dan ook dat de term "zwaar beroep" een onwerkbaar en nutteloos begrip is. elke werknemer/werkgever kan in een 'zware' situatie terechtkomen waarbij zijn/haar job teveel wordt. dat kan trouwens ook op eender welk tijdstip in de carrière of leeftijd.

dit begrip moet dringend afgevoerd worden in heel de pensioendiscussie.
Oud 18 mei 2016, 09:30   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
De vrachtwagen blokkade al vergeten ?
de reden daarvan al vergeten ?

zwaarst belast worden ter wereld en geen service krijgen van de Staat in de plaats ? establishment mag van geluk spreken ... in t verleden werden autoriteiten daarvoor opgeknoopt.
Oud 18 mei 2016, 09:33   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ben je wel zeker ?

ik lees overal in medische en personeelsliteratuur : "zitten is het nieuwe roken" ... en dat is echt wel onderbouwd door cijfers.

maw dat kost levensjaren, en de discussie gaat toch over pensioen en de hoeveelheid pensioen die iemand zal kunnen ontvangen ook hé
Oud 18 mei 2016, 09:35   #37
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Heerlijke dooddoener!
Eén van mijn favorieten.....
maar t is toch zo zeker...

dit begrip 'zwaar beroep' werd door politici !en vakbonden uitsluitend geintroduceerd om alle werknemers te verdelen en tegen elkaar uit te spelen zodat ze zelf vrije hand krijgen om over de essentie te beslissen en geen algemene tegenkanting te riskeren.
Oud 18 mei 2016, 09:40   #38
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ik ken een verpleegster die enkel nachtdiensten doet.
Gedurende 1 week per maand 7 dagen op 7 werkt ze 12 uur per dag maar de rest van de maand is ze vrij.
Door de extra vergoeding voor nachtelijke uren en vooral door de super extra vergoedingen voor die ene zaterdag en zondagnacht per maand heeft ze hierdoor een volledige wedde.
Is dat dan een zwaar beroep?
Ik zou dan voorstellen om een keertje 7 dagen 12 uren mee te draaien.

Mijn vrouw werkt ook in dat regime en ervaar dus 'aan den lijve' wat het is! Jij ook?
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 09:49   #39
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Ik zou dan voorstellen om een keertje 7 dagen 12 uren mee te draaien.

Mijn vrouw werkt ook in dat regime en ervaar dus 'aan den lijve' wat het is! Jij ook?
Ik kan me voorstellen dat je de laatste 3 dagen moe zal zijn.
Maar is de compensatie (daarna 3 weken thuis) niet voldoende dan?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 09:59   #40
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik zie echt wel wat er zwaar is aan die beroepen. m.i. inderdaad zwaarder dan het puur fysieke van bvb een vloerder.

het illustreert dan ook dat de term "zwaar beroep" een onwerkbaar en nutteloos begrip is. elke werknemer/werkgever kan in een 'zware' situatie terechtkomen waarbij zijn/haar job teveel wordt. dat kan trouwens ook op eender welk tijdstip in de carrière of leeftijd.

dit begrip moet dringend afgevoerd worden in heel de pensioendiscussie.
inderdaad, daar maak je een goed punt. Mentale belasting wordt dikwijls onderschat, fysische overschat. Maar over het afschaffen van de term m.b.t het pensioendebat ben ik het volkomen eens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be