Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2004, 07:46   #21
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Na de afsplitsing gaat het inderdaad goed met de ministaat Luxemburg.
En deze afsplitsing is er op basis van de Duits/Franse taalgrens gekomen (of zo u wil Waals / Lëtzebuergs).
Natuurlijk dat de franskiljons graag zouden hebben dat het GHL bij België komt : nog meer geld richting Waals frankofoon profitariaat.

Laatst gewijzigd door stab : 2 november 2004 om 07:47.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 09:50   #22
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Als de Luxemburgers het zelf willen, dan kan men daar weinig tegen inbrengen, niet?
En waaruit blijkt dit?

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 12:28   #23
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Elk zinnig mens is hiervoor. Luxemburg hoort gewoon historisch, economisch en nationaal gezien bij België. Uiteraard moet er wel eerst een referendum komen in Oost-Luxemburg.
Allez, nog even verder denken op dit stramien, en de belgicisten komen bij Heel-Nederland uit. Hun laatste halte zei ik ooit, en toen werd ik weggehoond. Nu zetten ze zelf de eerste stap...
Oud 2 november 2004, 12:41   #24
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Wij hebben nooit gezegd dat we tegen meer Benelux-samenwerking zijn.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 13:43   #25
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elk zinnig mens is hiervoor. Luxemburg hoort gewoon historisch, economisch en nationaal gezien bij België. Uiteraard moet er wel eerst een referendum komen in Oost-Luxemburg.
Onzin. De Luxemburgers hebben zichzelf steeds als een zelfstandig gewest beschouwd, dat geen deel uitmaakte van de (Zuidelijke) Nederlanden, en ze kenden zichzelf dezelfde status toe als de Franche-Comté. Ze hebben zich steeds apart gehouden, stuurden nooit afgevaardigden naar de Staten-Generaal, etc. Speelt het Groot-Belgische gedachtengoed jullie weer parten? Als je Luxemburg met die argumentatie wil annexeren, dan kan je evengoed Oost-Limburg erbij slepen, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 14:15   #26
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Onzin. De Luxemburgers hebben zichzelf steeds als een zelfstandig gewest beschouwd, dat geen deel uitmaakte van de (Zuidelijke) Nederlanden, en ze kenden zichzelf dezelfde status toe als de Franche-Comté. Ze hebben zich steeds apart gehouden, stuurden nooit afgevaardigden naar de Staten-Generaal, etc. Speelt het Groot-Belgische gedachtengoed jullie weer parten? Als je Luxemburg met die argumentatie wil annexeren, dan kan je evengoed Oost-Limburg erbij slepen, niet?
Ja, waarom niet? Als die mensen daar voor zijn?
Oud 2 november 2004, 14:32   #27
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Allez, nog even verder denken op dit stramien, en de belgicisten komen bij Heel-Nederland uit. Hun laatste halte zei ik ooit, en toen werd ik weggehoond. Nu zetten ze zelf de eerste stap...
Ongelooflijk hé....misschien kiezen ze binnenkort voor de Oranjes. Wie weet!
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 15:09   #28
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, waarom niet? Als die mensen daar voor zijn?
Dus, als ik het goed begrijp, mag België zoveel aanhechten als het wil, maar is een hereniging met Nederland zou goed als uitgesloten, want dan gaat het om een annexatie?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 2 november 2004, 15:22   #29
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Ongelooflijk hé....misschien kiezen ze binnenkort voor de Oranjes. Wie weet!
hopelijk hé... slechter kunnen ze moeilijk vallen.

Verder vind ik het geen slecht idee, alleen zou Luxemburg ontfranst moeten worden. De mensen denken duits, spreken (half-)duits, voelen zich duits, ... maar toch wordt het frans als administratieve hoofdtaal opgedrongen. Ook wil men precies in het buitenland de indruk wekken dat Luxemburg franstalig is. We mogen Luxemburg vooral niet zien als een uitbreiding van wallonië.
Oud 2 november 2004, 15:46   #30
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
Verder vind ik het geen slecht idee, alleen zou Luxemburg ontfranst moeten worden. De mensen denken duits, spreken (half-)duits, voelen zich duits, ... maar toch wordt het frans als administratieve hoofdtaal opgedrongen. Ook wil men precies in het buitenland de indruk wekken dat Luxemburg franstalig is. We mogen Luxemburg vooral niet zien als een uitbreiding van wallonië.
Dat Frans is de Luxemburgers nooit opgedrongen: het is al eeuwenlang de administratieve taal daar, al voor er van nationalisme en taalproblematiek sprake was. Voor het 'Rittergericht', het adellijke gerechtshof, werd er bijvoorbeeld in het Frans gepleit. Het was echter wel zo dat tweetaligheid vereist was.
Oud 2 november 2004, 16:03   #31
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
hopelijk hé... slechter kunnen ze moeilijk vallen.

Nee, als een volwaardig deel van 't Belgisch Koninkrijk.
Oud 2 november 2004, 16:05   #32
ossaert
Minister-President

Standaard

... van de Noordzee tot de Oeral?

Volgens mij hebben jullie echt wel annexionistische droombeelden, niet?
Oud 2 november 2004, 16:14   #33
carlos
Banneling

Standaard

Belachelijk. Ik heb enkele jaren gewoond in het G.D.Luxemburg en ken daar veel mensen. In feite, Letzeburg en niet Letzenburg is een dialect die ook gesproken wordt in de streek van Aarlen. Dat Luxemburgers België verkiezen boven Nederland is een feit!
Dat zij liever frans spreken dan duits is ook een feit! Dat zij liever de Belgen zien komen dan de Hollanders is ook een feit, deze laatste zijn oninteressant voor hun economie. Zij kopen niets of weinig. Brengen alles mee, enz. en menen zich baas over alles !
carlos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 16:17   #34
carlos
Banneling

Standaard

Het duizend jarige 3° Reich ! dat is de idee van het V.B. ! Und wir marschieren ... ganzenpad, feldgrau, bruin en zwart, hakenkruis .....

Laatst gewijzigd door carlos : 2 november 2004 om 16:18.
Oud 2 november 2004, 16:20   #35
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlos
Belachelijk. Ik heb enkele jaren gewoond in het G.D.Luxemburg en ken daar veel mensen. In feite, Letzeburg en niet Letzenburg is een dialect die ook gesproken wordt in de streek van Aarlen. Dat Luxemburgers België verkiezen boven Nederland is een feit!
Dat zij liever frans spreken dan duits is ook een feit! Dat zij liever de Belgen zien komen dan de Hollanders is ook een feit, deze laatste zijn oninteressant voor hun economie. Zij kopen niets of weinig. Brengen alles mee, enz. en menen zich baas over alles !
Inderdaad: Luxemburg moet bij België, het volk aan beide kanten van die fictieve grens wil het!!
Oud 2 november 2004, 16:27   #36
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad: Luxemburg moet bij België, het volk aan beide kanten van die fictieve grens wil het!!
en uit welke cijfers mag dat dan wel blijken? ik heb nog nooit een dergelijke opiniepeiling gezien.

verder ben ik er ook wel zeker van dat de luxemburgers staan te springen om hun naft en sigaretten een paar tientallen procenten duurder te betalen en misschien kunnen ze ook een kleine 10% van hun bbp aan wallonie overdragen
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2004, 16:34   #37
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
'Wij willen blijven wat we zijn'... Dat is niet voor niets de nationale spreuk daar, weet je.

Trouwens, heeft Luxemburg een Belgisch aanzoek al eens niet verworpen, in 1921?
Oud 2 november 2004, 16:39   #38
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlos
Belachelijk. Ik heb enkele jaren gewoond in het G.D.Luxemburg en ken daar veel mensen.
Heb jij ons roemrijke vaderland verlaten dan? Het is maar goed dat jij weggetrokken bent! (Vervelend, als iemand je dat toewerpt, niet?)

Citaat:
In feite, Letzeburg en niet Letzenburg is een dialect die ook gesproken wordt in de streek van Aarlen.
Het is een taal, geen dialect, want het staat zo in de Luxemburgse grondwet.

Citaat:
Dat Luxemburgers België verkiezen boven Nederland is een feit! Dat zij liever frans spreken dan duits is ook een feit! Dat zij liever de Belgen zien komen dan de Hollanders is ook een feit, deze laatste zijn oninteressant voor hun economie. Zij kopen niets of weinig. Brengen alles mee, enz. en menen zich baas over alles !
1. Heeft u daar cijfers van?

2. Er is een hemelsbreed verschil tussen 'Economie' (met hoofdletter) enerzijds, en het gedrag van een aantal toeristen anderzijds. Denkt u nu echt dat je met dergelijke vooroordelen politiek kan bedrijven?
Oud 2 november 2004, 17:34   #39
carlos
Banneling

Standaard

Als U het wil weet ben ik ook 27 jaar in Kongo geweest !
Oud 2 november 2004, 18:04   #40
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Inderdaad!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be