Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2016, 10:21   #21
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kijk, iemand die amper 10 kilo kan tillen, moet geen zwaar beroep gaan uitoefenen, om daar in evenredigheid met de rest van zijn capaciteiten, goed geld te verdienen.

Een intellectueel die niet tegen stress kan, moet maar een minder stressvolle job zoeken.

Echter, mensen die wel een zwaar beroep uitoefenen, of een stressvolle job, mogen gerust erkend worden als rechthebbend op een iets voortijdiger pensioen.

Daarbij zie ik meer problemen voor fysiek zware beroepen dan voor intellectueel zware beroepen.
Er zijn zelfs combinaties mogelijk. Een chirurg die operaties uitvoert die vier uur aan een stuk duren, moet wel vier uren voorovergebogen over de buik of whatever van zijn patiënt staan koekeloeren.

En ik praat daarbij "tegen mijn eigen winkel": ik beschouw mezelf als intellectueel.

.
Gij zijt goed gij. Die chirurg zit tegenwoordig vanuit een andere kamer te opereren met de hulp van electronica en robotica.
Er is daar nog maar weinig "voorovergebogen" meer aan, alles gebeurt meer en meer vanuit de zetel.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2016, 10:25   #22
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk, iemand die amper 10 kilo kan tillen, moet geen zwaar beroep gaan uitoefenen, om daar in evenredigheid met de rest van zijn capaciteiten, goed geld te verdienen.

Een intellectueel die niet tegen stress kan, moet maar een minder stressvolle job zoeken.

Echter, mensen die wel een zwaar beroep uitoefenen, of een stressvolle job, mogen gerust erkend worden als rechthebbend op een iets voortijdiger pensioen.

Daarbij zie ik meer problemen voor fysiek zware beroepen dan voor intellectueel zware beroepen.
Er zijn zelfs combinaties mogelijk. Een chirurg die operaties uitvoert die vier uur aan een stuk duren, moet wel vier uren voorovergebogen over de buik of whatever van zijn patiënt staan koekeloeren.

En ik praat daarbij "tegen mijn eigen winkel": ik beschouw mezelf als intellectueel.

.
Dan ziet u dat verkeerd, weet u wel hoeveel pillen er geslikt worden in België ?
Er is trouwens nog zo iets als werkdruk. Als het tempo een beetje lager wordt gezet dan kan een beroep plots al veel draaglijker zijn.
Een bouwvakker kan zijn stelling om de 40cm verhogen of pas om de meter. De effecten daarvan op zijn rug zijn merkbaar.

Ik zie meer problemen in het algemeen. Er zijn door de band alleen maar zware beroepen. Behalve voor degenen die zeggen dat iemand anders geen zwaar beroep heeft.

De werkdruk is te hoog, omdat de loonkost te hoog is. Punt.
Daarom ook dat er weinig zal veranderen want de loonkost blijft te hoog.
En fysieke arbeid zal minder en minder door Belgen uitgevoerd worden, dat is de eerste stap, en geestelijke arbeid kan ook uitbesteed worden.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 18 juli 2016 om 10:28.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2016, 11:29   #23
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Die opsplitsing in zware beroepen is gewoon onzin tout court.
Iedereen heeft een zwaar beroep.
En als je een fysiek/geestelijk zwaar beroep uitoefent, waarom moet je dat dan tot het einde van uw loopbaan uitoefenen ?
Dat vraagstuk is de essentie, en in mijn ogen het idee achter werkbaar werk.

Zou het ook niet kunnen dat de mensen langer leven omdat :
- de omstandigheden waarin we leven inderdaad verbeterd zijn
- we een hele trits mensen op brugpensioen hebben gestuurd op hun 50 ?
Als jou stelling klopt, waarom kunnen en mogen politie agenten dan vroeger op pensioen van de minister van binnenlandse zaken ?
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2016, 11:32   #24
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Als jou stelling klopt, waarom kunnen en mogen politie agenten dan vroeger op pensioen van de minister van binnenlandse zaken ?
Omdat die beslissing niet bij mij ligt.
Nogal wiedes.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2016, 11:36   #25
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Onderwijzers met 20d/week en 4 maanden verlof bouwen per jaar evenveel (of meer) punten op dan iemand die 90u/week werkt en 1 maand verlof heeft.
Fijne wereld!!
Dan heb jij een verkeerde keuze gemaakt in je leven, en had jij ook voor het onderwijs moeten kiezen
Bovendien is 90/week geen wettelijke norm voor werknemers, want de extra uren boven de 36 of 38 moeten gecompenseerd worden.
Maar er zullen er natuurlijk altijd zijn die dit als een extra loon willen, maar....dat is dan weer hun "eigen" keuze, waar het pensioenstelsel niet moet voor opdraaien.
Oud 18 juli 2016, 11:39   #26
vrijzinnige
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat die beslissing niet bij mij ligt.
Nogal wiedes.
Maar wel bij de grootste partij van het land !
Waar 32% van de Vlamingen hun vertrouwen aan heeft gegeven in 2014 !
Oud 18 juli 2016, 12:17   #27
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is niets onzinnigs aan wat ik beweer.
http://stress-counseling.nl/Stress-B...en-Stress.html
Ik dacht dat dit vrij algemeen geweten was. Niet door u blijkbaar, Last van een boreout ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Boreout
Hopelijk ga jij iedere dag tegen je zin werken.....de oplossing om niet ziek te worden.

Blijkbaar heeft U last van iets ernstiger dan een boreout ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Depressie_(klinisch)

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 juli 2016 om 12:28.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2016, 12:20   #28
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Gij zijt goed gij. Die chirurg zit tegenwoordig vanuit een andere kamer te opereren met de hulp van electronica en robotica.
Er is daar nog maar weinig "voorovergebogen" meer aan, alles gebeurt meer en meer vanuit de zetel.
T'is inderdaad ni moei.. lijk t'is gemakke... lijk.
Oud 18 juli 2016, 12:30   #29
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
T'is inderdaad ni moei.. lijk t'is gemakke... lijk.
Dat zeg ik niet hé.
Maar zo zwaar als een job in het onderwijs of aan de gemeente kan het toch nooit zijn hé.
Oud 18 juli 2016, 12:30   #30
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wel bij de grootste partij van het land !
Waar 32% van de Vlamingen hun vertrouwen aan heeft gegeven in 2014 !
Neen, dat ligt bij de regering en vervolgens bij het parlement om goedkeuring te verlenen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2016, 12:32   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is mogelijk; ik ken daar niks van.
Ik heb wel een paar keer gekeken naar de Vlaamse reeks "top-dokters", en dat ging er vaak toch zeer fysiek aan toe.

Allez, 'k zal een ander voorbeeld geven: een dierenarts in loondienst bij een baas die landbouwdieren behandelt, dan wel kleine gezelschapsdieren.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2016, 12:38   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn stelling klopt inderdaad niet.

Ik peins dat de tikker van een flik die rijdt naar de plaats van een vechtpartij, zijn tikker wel wat hoger slaat dan de tikker van een vertegenwoordiger op weg naar de bedrijfszetel van zijn klant.
En als de flik nadien terug rijdt met een blauw oog, nog veel meer.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2016, 12:38   #33
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is mogelijk; ik ken daar niks van.
Ik heb wel een paar keer gekeken naar de Vlaamse reeks "top-dokters", en dat ging er vaak toch zeer fysiek aan toe.

Allez, 'k zal een ander voorbeeld geven: een dierenarts in loondienst bij een baas die landbouwdieren behandelt, dan wel kleine gezelschapsdieren.

.
Dat is inderdaad zwaar, en grote dieren , dat is zeker geen vrouwenjob.
En veel concurrentie , je moet onder de prijs werken of je komt niet aan de bak.
Oud 18 juli 2016, 12:39   #34
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik niet hé.
Maar zo zwaar als een job in het onderwijs of aan de gemeente kan het toch nooit zijn hé.
Iets zwaarder dan in de verzekeringssector naar het schijnt toch......maar dat is dan ook niet moeilijk.....
Oud 18 juli 2016, 12:40   #35
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn stelling klopt inderdaad niet.

Ik peins dat de tikker van een flik die rijdt naar de plaats van een vechtpartij, zijn tikker wel wat hoger slaat dan de tikker van een vertegenwoordiger op weg naar de bedrijfszetel van zijn klant.
En als de flik nadien terug rijdt met een blauw oog, nog veel meer.

.
Dat is waar......maar je moet ook niet vergeten dat 75 % van een korps gewoon administratief werk doet van 9 tot 5....sowieso al degenen met een beetje graad.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 juli 2016 om 12:41.
Oud 18 juli 2016, 12:43   #36
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad zwaar, en grote dieren , dat is zeker geen vrouwenjob.
En veel concurrentie , je moet onder de prijs werken of je komt niet aan de bak.
Verzekeringsagent is wel degelijk een zwaar beroep ....bij iedere klant iets mee drinken

Naam: 421020100124-thumb1.jpg
Bekeken: 437
Grootte: 8,0 KB

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 juli 2016 om 12:44.
Oud 18 juli 2016, 12:43   #37
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iets zwaarder dan in de verzekeringssector naar het schijnt toch......maar dat is dan ook niet moeilijk.....
Het vet is daar al een tijd van de soep. Ik heb op tijd alles verkocht.
Ik moet nog 25000 euro van de koper, de zaak komt in septeber voor,met de intresten erbij ben ik dan waarschijnlijk ongeveer 35.000 euro rijker.
Economisch inzicht, het is niet iedereen gegeven.
Oud 18 juli 2016, 12:45   #38
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Om te bepalen wie een zwaar beroep heeft hebben de vakbonden een lijst met beroepen opgesteld.
De werkgeversorganisaties zoals VBO gaan niet akkoord met die lijst en willen een individuele benadering.
Het krankzinnige is dat de overheid ook werkgever is nl vd ambtenaren en dat zij wel akkoord gaat om via die lijst zware beroepen te erkennen.
Het gevolg is dat bijvoorbeeld een postbode die via een uitzendbureau werkt bijvoorbeeld tot 67 jaar moet werken terwijl zijn levenslang benoemde collega statutair op pakweg 57 jaar met pensioen mag.

http://www.tijd.be/politiek_economie...88472-3148.art

De N-VA is een partij van ambtenaren voor ambtenaren.
Iedere niet-ambtenaar die voor deze partij stemt is een dwaas.
volgens mij moet een zwaar beroep zichzelf beroepsonbekwaam verklaren en dan 3 jaar gaan stempelen, of kiezen voor lichter aangepast werk.
Is dat geen normaal werkbaar model ? Dus voor iedereen gelijk, ambtenaren etc, aangepast werk bij de overheid
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2016, 12:45   #39
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het vet is daar al een tijd van de soep. Ik heb op tijd alles verkocht.
Ik moet nog 25000 euro van de koper, de zaak komt in septeber voor,met de intresten erbij ben ik dan waarschijnlijk ongeveer 35.000 euro rijker.
Economisch inzicht, het is niet iedereen gegeven.
Fantastisch kan je meteen een nieuwe stacaravan kopen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 juli 2016 om 12:52.
Oud 18 juli 2016, 12:45   #40
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verzekeringsagent is wel degelijk een zwaar beroep ....bij iedere klant iets mee drinken

Bijlage 103252
dat is seborrheisch eczema tussen haakjes
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be