![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
En als vlaanderen onafhankelijk wordt voelt iedereen zich vlaming.
PS hoeveel % denkt u voelde zich Belg in 1830?
|
|
|
#22 | |
|
|
Citaat:
Ten tweede valt inderdaad op dat nog redelijk wat mensen zich Belg voelen, en dat een minderheid voor onafhankelijkheid is. Maar wat ook duidelijk wordt, is dat een grote meerderheid voor afschaffing van de taalfaciliteiten en meer of alle bevoegdheden bij de deelstaten wil leggen. In dat opzicht is de huidige evolutie van de grote Vlaamse partijen, die allemaal pleiten voor meer bevoegdheden voor Vlaanderen, dus logisch. De meerderheid van de bevolking wil dat blijkbaar ook! Als de BUB zijn bestaansrecht wil ontlenen aan de uitkomst van de studie dat er een Vlaamse minderheid is die zich in de eerste plaats Belg voelt, moet men even consequent zijn en toegeven dat er eveneens een meerderheid van de bevolking voor meer of alle bevoegdheden voor Vlaanderen en afschaffing van de taalfaciliteiten pleit (en fel tegen uitbreiding van het Brussels gewest is!). |
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wij zeggen toch niet dat wij er enkel zijn voor de mensen die zich enkel Belg voelen?!
Wij zijn er voor alle Belgen die zich Belg (of Vlaming en Belg) voelen, en een beter bestuur willen, zonder dat België in gevaar wordt gebracht! |
|
|
|
|
|
#24 | |
|
|
Citaat:
Trouwens, over de taalfaciliteiten lijken alle Vlamingen ook vrij eensgezind, maar ook daar kiest de BUB partij voor een hele kleine minderheid. |
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bij recentere enquetes (deze enquete is hopeloos verouderd; dateert van 2 jaar vóór het Lambermont-akkoord.) spreekt 80 procent zich uit tegen verdere (con)federalisering van België.
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Vorig jaar in De Standaard, maar de exacte gegevens weet ik niet meer, ik zal eens zoeken!
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
|
Waarschijnlijk wordt er bij deze verkiezingen wel weer zo'n enquete gehouden, is nog recenter!
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
|
Citaat:
...
|
|
|
|
#29 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Over Zeeuws-Vlaanderen gesproken. In het NOS-nieuws was er enkele dagen geleden dat verslag over dienen tunnel. Ze hadden het over die boten, de veerdienst. De journalist zei dat ze zonder die veerdienst, Zeeuws-Vlaanderen België zouden gevoegd hebben. Volgens hem was het dankzij die veerdienst dat die streek nu bij Nederland hoort. Allez, zo heb ik het toch begrepen. Het was maar één enkel zinnetje. Het verbaast mij nogal dat hij er zo kort overging. Hij zei het bijna luchtig. |
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Niet alleen in Antwerpen trouwens was protestant zijn verboden. |
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|
|
|
#32 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is verkeerd te stellen dat ze "naar Nederland" verhuisden. Ook onze gewesten waren Nederland. Ook wij behoorden tot de Nederlanden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#33 |
|
Minister-President
|
O.K. Verhuisden naar wat nu Nederland is dan. Dat ook Katholieke Antwerpenaren naar daar verhuisden, wist ik niet. Dit is het eerste dat ik ervan hoor.
Wat betreft grotendeels, ik had gegrepen dat die Antwerpenaren die naar het Noorden verhuisden met velen waren en geen klein groepje. Wat betreft verbannen: dat historisch boek dat ik gelezen heb, ging waarschijnlijk over de periode na die val. In ieder geval ging die Antwerpenaar in dat boek niet vrijwillig. Maar ik had het in de bibliotheek geleend en ik heb het dus niet meer. Ik kan het jaartal nu niet opzoeken. En de titel ben ik vergeten. |
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Banneling
|
Willem de Zwijger, ofschoon zelf openstaand voor godsdienstige tolerantie werd echter omringd door een kliek die niets liever wilden dan een orthodoxe Calvinistische republiek- die er ook kwam doch, mutatis mutandis, in de 17e eeuw toch zeer tolerant was tov. de rest van Europa en zeker tov. het onverdraagzame Frankrijk.
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#37 | ||
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#38 | |
|
Minister-President
|
[i]
Citaat:
Wat een onzin is dit. De eigenlijke Spaanse Nederlanden ontstonden pas in 1648, toen de scheiding van de 17 provinciën in Munster bevestigd werd; tot dan was de situatie er één van een uitgegroeide burgeroorlogm waarin de 'koninklijke' tegenover de 'Staatse' Nederlanden stonden, elk met hun eigen aanspraken op de souvereiniteit in de gehele Nederlanden (vaagweg te vergelijken met die van beide Korea's nu). Filips IV, de Spaanse koning, deed in 1648 officieel afstand van zijn oude bezittingen die de Republiek geworden waren en hun gedeeltelijke veroveringen het zuiden, te weten het huidige Noord-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en de omgeving van Maastricht. Het enige deel van het huidige Nederland dat deel bleef uitmaken van de Spaanse Nederlanden tot de Franse Revolutie zijn de steden Venlo en Roermond, nadat het overige deel van Opper-Gelre in 1713 aan Brandenburg-Pruisen werd afgestaan. In feite getuigt dit standpunt van een typisch negentiende-eeuwse nationalistische en finalistische visie op geschiedenis. De Spaanse Nederlanden zijn slechts onrechtstreeks als een voorafspiegeling van het huidige België te zien. In de eerste plaats maakte het prinsbisdom Luik er geen deel van uit en er zijn historische documenten die erop wijzen dat de bevolking niet echt positief stond ten opzichte van de buren uit de Spaanse Nederlanden. Bovendien waren de Spaanse Nederlanden in se een statenbond, ondanks hun centrale regering: Vlaanderen, Brabant, etc., maar vooral Luxemburg beschouwden zich als 'zelfstandige' landen, die geen inmenging van de overige provincies duldden. U maakt ook melding van Limburg, maar dat is echt totale onzin. Aan de vooravond van de Franse Revolutie was het grondgebied van de huidige beide Limburgen verdeeld over, hou u vast, Luik, Oostenrijks-Brabant, Staats-Brabant, Maastricht, Oostenrijks-Limburg/Overmaas, Staats-Limburg/Overmaas, Kleef, Oostenrijks-Gelre en Pruisisch Gelre. Een lappendeken dus, dat elke 'historische aanspraak' (behalve die van het erkende internationale verdrag van 1839) nutteloos maakt. Om een lang verhaal kort te maken: uw reactie snijdt hoegenaamd geen hout. Misschien moet u uw beschimmelde verzameld werk van Pirenne en co. eens buitengooien en wat eigentijdse historische literatuur in huis halen. |
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|