Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2016, 16:51   #21
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Tja, en toch kan er geen confederalisme bestaan zonder onafhankelijke staten. Hoe ga je dat uitleggen?
Zeer goede opmerking.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2016, 16:52   #22
Matonge
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk in ieder geval dat je op dit moment binnen Vlaanderen meer steun gaat vinden voor confederalisme dan voor onafhankelijkheid. Als een groeiend aantal Vlamingen er voor te vinden is dan zullen de Franstaligen en de Vlaamse belgicistische trado's dat niet lang kunnen tegenhouden. Wat ik daarin belangrijk vind is dat er op die manier een zevende en laatste definitieve staatshervorming tot stand komt die klaarheid schept in de poespas van bevoegdheden die slechts voor een stuk zijn overgedragen naar de deelstaten terwijl een ander deel blijft hangen op federaal niveau. Daar moet klaarheid in komen. Verder moeten de Walen dan in hun deelstaat bereid zijn meer financiële responsabilisering te aanvaarden en moet er met hen duidelijke afspraken worden gemaakt over de stap-voor-stap afbouw van de transfers.
Ik kan mij neerleggen bij een stelling, maar verzet me tegen de waardeloosheid van het onbekende wanneer een onderwerp door niemand goed definieerbaar is. Zéker wanneer rookgordijnen opzettelijk worden gehanteerd. Je kan niet akkoord gaan met iets wat je niet begrijpt. Dat is geen voorkeur maar een principe voor mij. Nog een andere vraag natuurlijk, is hoeveel mensen er weer naar één Belgische regering willen, hetzij op federaal of unitair vlak. Ik begrijp alvast dat men liever over het onbekende praat dan over pakweg een referendum. Wanneer de democratie beslist dat dit land moet splitsen zal ik mij daar bij neerleggen en de keuze van de mensen respecteren. Maar dat voelt wat moeilijk wanneer men blijkbaar niet van iedereen hetzelfde kan verwachten.
Oud 22 september 2016, 16:53   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, en toch kan er geen confederalisme bestaan zonder onafhankelijke staten. Hoe ga je dat uitleggen?
Ja, in de studiematerie over volkenrecht wordt telkens een soort theoretisch model naar voor geschoven waarbij het slechts onafhankelijke staten zijn die op een gegeven ogenblik kunnen besluiten een confederatie te vormen. Maar wij hoeven ons niet te laten knevelen door de theorie. In het kader van een laatste en definitieve staatshervorming kan de facto inzake bevoegdheden van de deelstaten er een toestand bereikt worden die overeenkomt met de situatie die je hebt indien het theoretisch model wordt gevolgd. De belgicistische tegenstanders van een confederaal Belgique komen voortdurend aandraven met het theoretisch model en beweren dan dat dit in onze situatie niet kan omwille van de hypothese van een voorafgaandelijke onafhankelijkheid. Dat is een heel flauw argument. Wat telt is de feitelijke toestand die bereikt wordt na de laatste (7e) staatshervorming.
Oud 22 september 2016, 16:55   #24
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Ik denk in ieder geval dat je op dit moment binnen Vlaanderen meer steun gaat vinden voor confederalisme dan voor onafhankelijkheid. Als een groeiend aantal Vlamingen er voor te vinden is dan zullen de Franstaligen en de Vlaamse belgicistische trado's dat niet lang kunnen tegenhouden. Wat ik daarin belangrijk vind is dat er op die manier een zevende en laatste definitieve staatshervorming tot stand komt die klaarheid schept in de poespas van bevoegdheden die slechts voor een stuk zijn overgedragen naar de deelstaten terwijl een ander deel blijft hangen op federaal niveau. Daar moet klaarheid in komen. Verder moeten de Walen dan in hun deelstaat bereid zijn meer financiële responsabilisering te aanvaarden en moet er met hen duidelijke afspraken worden gemaakt over de stap-voor-stap afbouw van de transfers.
Om dat te bereiken ben ik bereid aan N-VA verder vertrouwen te schenken, ondanks de herrie van de voorbije dagen. Maar dan moeten ze er ook werk van maken.
Dus jij gelooft nog in het restant van de Nieuwe Vlaamse Arrivisten?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2016, 16:58   #25
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als het degenen, die hier op dit forum, echt menens is en ze echt een grondige staatshervorming willen (confederalisme) is er maar één weg te gaan.

Deze mensen moeten allemaal op de N-VA stemmen, zodat de N-VA sterk genoeg staat zodat er zonder hen gewoon geen regering meer gevormd kan worden.
  • CD&V = vlees nog vis.
  • OVLD = heeft te kennen gegeven dat ze geen communautaire dingen meer wil doen.
  • SP.A = Hier moet ik zeelfs geen uitleg bij geven.
  • Groen = Idem als SP.A
  • Bub = hahaha
  • PVDA = Zo Belgisistisch als maar kan zijn.
  • VB= Ze willen wel maar zullen nooit iets bereiken wegens het cordon.

Dus zorg er samen met ons voor dat de N-VA sterker dan ooit wordt!

Ik denk dat ik liever op één van de coalitiepartners van BDW ga stemmen in de Michel II regering die zijn Bart politiek ideaal voor 2019 vormt.

Lang geleden trouwens, dat een toppoliticus drie jaar voor de verkiezingen zo duidelijk en in een ernstige krant zijn toekomstvisie meegaf. Bravo voor zijn heldere communicatie en zijn duidelijk toekomstplan !

Leve Michel II

Leve België

Laatst gewijzigd door Pandareus : 22 september 2016 om 16:59.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2016, 16:59   #26
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Dus jij gelooft nog in het restant van de Nieuwe Vlaamse Arrivisten?
Voorwaardelijk ja.
Oud 22 september 2016, 16:59   #27
BWarrior

Standaard

Citaat:
Ja, in de studiematerie over volkenrecht wordt telkens een soort theoretisch model naar voor geschoven waarbij het slechts onafhankelijke staten zijn die op een gegeven ogenblik kunnen besluiten een confederatie te vormen.
U hebt het over een theoretisch model. Zijn er dan ooit confederaties geweest die niet aan dit theoretisch model voldoen?
Oud 22 september 2016, 17:00   #28
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vraag ik mij ook af.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2016, 17:00   #29
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Lang geleden trouwens, dat een toppoliticus drie jaar voor de verkiezingen zo duidelijk en in een ernstige krant zijn toekomstvisie meegaf. Bravo voor zijn heldere communicatie en zijn duidelijk toekomstplan
en zijn strategie die erop neerkomt: we wachten op de P.S.
Oud 22 september 2016, 17:01   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het degenen, die hier op dit forum, echt menens is en ze echt een grondige staatshervorming willen (confederalisme) is er maar één weg te gaan.

Deze mensen moeten allemaal op de N-VA stemmen, zodat de N-VA sterk genoeg staat zodat er zonder hen gewoon geen regering meer gevormd kan worden.
  • CD&V = vlees nog vis.
  • OVLD = heeft te kennen gegeven dat ze geen communautaire dingen meer wil doen.
  • Groen = Idem als SP.A
  • Bub = hahaha

Waarvoor?

Gaat de N-VA op haar eentje een staatshervorming verwezenlijken?

Is de herziening van artikel 195 al goedgekeurd door deze regering?

Neen? Dan mag de N-VA haar confederalisme op zijn Belgisch (om te beginnen) de eerstvolgende tien jaar op haar buik schrijven.
Wat de N-VA in feite aan gedaan hééft.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 september 2016 om 17:03.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2016, 17:03   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Simpel hoor.
Een confederalisme op zijn Belgisch.
Oud 22 september 2016, 17:03   #32
BWarrior

Standaard

Matthias Diependaele gaf op 21 september op twitter te kennen dat we het einddoel van Bourgeois, ergo de Vlaamse onafhankelijkheid volgens het N-VA model, moeten begrijpen als een verdrag tussen onafhankelijke staten (link)
Oud 22 september 2016, 17:05   #33
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waarvoor?

Gaat de N-VA op haar eentje een staatshervorming verwezenlijken?

Is de herziening van artikel 195 al goedgekeurd door deze regering?

Neen? Dan mag de N-VA haar confederalisme op zijn Belgisch (om te beginnen) de eerstvolgende tien jaar op haar buik schrijven.
Wat de N-VA in feite aan gedaan hééft.
Het lijkt me kras dat de preconstituante de grondwet niet voor herziening vatbaar zal verklaren...
Oud 22 september 2016, 17:07   #34
Matonge
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Matthias Diependaele gaf op 21 september op twitter te kennen dat we het einddoel van Bourgeois, ergo de Vlaamse onafhankelijkheid volgens het N-VA model, moeten begrijpen als een verdrag tussen onafhankelijke staten (link)
Inderdaad he, dan moeten ze ook niet over 'tussenstation' praten. Bende calimeros.
Oud 22 september 2016, 17:08   #35
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Confederalisme =/= grondige staatshervorming. Confederalisme = seperatisme = staatsvorming.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2016, 17:10   #36
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Brussel zal bij de republiek Vlaanderen behoren.
Bron ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 22 september 2016, 17:11   #37
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

• CD&V = vlees nog vis.
  • Groen = Idem als SP.A
  • Bub = hahaha

Lekker niet.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2016, 17:12   #38
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk in ieder geval dat je op dit moment binnen Vlaanderen meer steun gaat vinden voor confederalisme dan voor onafhankelijkheid.
Dat kan niet. Steun voor confederalisme = steun voor onafhankelijkheid. Pas na onafhankelijkheid kan je vrijblijvend lid worden van een confederatie.

Oud 22 september 2016, 17:14   #39
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het kader van een laatste en definitieve staatshervorming kan de facto inzake bevoegdheden van de deelstaten er een toestand bereikt worden die overeenkomt met de situatie die je hebt indien het theoretisch model wordt gevolgd.
Die toestand is dan dat onafhankelijke staten vrijblijvend lid zijn van een confederatie.

Oud 22 september 2016, 17:18   #40
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

• CD&V = vlees nog vis.
  • Groen = Idem als SP.A
  • Bub = hahaha
een cordon dat mede door de n-va wordt in stand gehouden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be