Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2018, 15:10   #21
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Met de Octavia zijn ze toch flink aan het cliënteel van VW aan het knabbelen. Ik zie hier in de buurt meer Skoda's dan VW's de jongste jaren.
Die stations zijn vaak populaire leasewagens, omdat je zo een grotere wagen kunt krijgen voor de lagere leasebudgetten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 15:15   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die stations zijn vaak populaire leasewagens, omdat je zo een grotere wagen kunt krijgen voor de lagere leasebudgetten.
ook als je privé gaat kijken en vergelijkt passat met superb (vaak nog in dezelfde toonzaal of tscheelt ni veel) is de rekening snel gemaakt hoor...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 15:27   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Met de Octavia zijn ze toch flink aan het cliënteel van VW aan het knabbelen. Ik zie hier in de buurt meer Skoda's dan VW's de jongste jaren.
Skoda is ook wat goedkoper in onderhoud dan VW, alhoewel ze dezelfde motoren hebben, ze hebben zelfs dezelfde automecaniciens. De eenheidsprijzen hangen gewoon uit indien men zo een VW-Skoda-garage bezoekt.

Enkel de showrooms zijn apart.

Niet zolang geleden zat VW Audi en Porsche onder een dak. (toen Skoda en Seat nog niet bij VW Gp waren)
De mecaniciens hadden enkel een ander kleurtje van overall.
De eenheidsprijzen waren natuurlijk verschillend naargelang het kleurtje.

Skoda wordt in een niet-€ land geproduceerd, dat scheelt ook wat.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2018 om 15:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 15:30   #24
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Skoda is ook wat goedkoper in onderhoud dan VW, alhoewel ze dezelfde motoren hebben, ze hebben zelfs dezelfde automecaniciens. De eenheidsprijzen hangen gewoon uit indien men zo een VW-Skoda-garage bezoekt.

Enkel de showrooms zijn apart.

Niet zolang geleden zat VW Audi en Porsche onder een dak. (toen Skoda en Seat nog niet bij VW Gp waren)
De mecaniciens hadden enkel een ander kleurtje van overall.
De eenheidsprijzen waren natuurlijk verschillend naargelang het kleurtje.
ik hoorde onlangs iemand met voorheen een VW en nu een Audi zeggen dat ook Audi goedkoper in onderhoud is dan VW ... is dat ??
Oud 27 maart 2018, 15:33   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik hoorde onlangs iemand met voorheen een VW en nu een Audi zeggen dat ook Audi goedkoper in onderhoud is dan VW ... is dat ??
Dat weet ik niet, maar vroeger was het alleszins omgekeerd. Audi is normaal gezien duurder dan VW qua werkuren.

Hangt natuurlijk van de plaats af, garages moeten onder een dak liggen of in dezelfde buurt.

Ik heb ff ggl op Duitse gemiddelde werkuurprijzen naargelang model in ca. hetzelfde segment, bron ADAC :

Citaat:
Wie hoch sind die durchschnittlichen Stundensätze für eine Inspektion in der Vertragswerkstatt?

Marke Modell Ø Bruttostundensatz Ø Nettostundensatz, gerundet

BMW 1er 158 133
Audi A3 142 120
Mercedes A 123 103
VW Golf 107 90
Renault Mégane 102 86

Quelle Ø Bruttostundensätze: ADAC Motorwelt 09/2012
https://www.motor-talk.de/blogs/all-...-t3916046.html
Zou me sterk verwonderen moest het in BE anders zijn...

Laatst gewijzigd door Micele : 27 maart 2018 om 15:52.
Oud 27 maart 2018, 15:41   #26
Tavek
Banneling

Standaard

Bij volvo is een klein onderhoud 360 euro.

Bij skoda 140 euro.

Die skoda rijdt even goed.
Oud 27 maart 2018, 15:45   #27
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat weet ik niet, maar vroeger was het alleszins omgekeerd. Audi is normaal gezien duurder dan VW qua werkuren.

Hangt natuurlijk van de plaats af, garages moeten onder een dak liggen of in dezelfde buurt.

Ik heb ff ggl op Duitse gemiddelde werkuurprijzen naargelang model in hetzelfde segment, bron ADAC :

Wie hoch sind die durchschnittlichen Stundensätze für eine Inspektion in der Vertragswerkstatt?

mss gewoon een andere chef garage of zo, ze bedoelde eigenlijk dat ze bij vw niet binnen kon rijden of alles werd echt een soort strooptocht rip off, terwijl bij Audi veel meer kleinigheden en normale zaken blijkbaar 'inbegrepen' zitten ...
Oud 27 maart 2018, 15:47   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb ff ggl op Duitse gemiddelde werkuurprijzen naargelang model in hetzelfde segment, bron ADAC :

En men is verbaasd waarom ik nooit meer naar een officiele garage ga.

Dat zijn dikke senior ingenieurstarieven. Wat zijn dat voor mecaniciens ? Zitten die met een doctoraat aan mijn wagen te knutselen....
Oud 27 maart 2018, 15:59   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat zijn dikke senior ingenieurstarieven. Wat zijn dat voor mecaniciens ? Zitten die met een doctoraat aan mijn wagen te knutselen....
Van Skoda ben ik tevreden, ook qua prijzen, offic. grote garage in een kleine stad in Noord-Limburg.

Voor de oude BMW heb ik al jarenlang een zelfstandige two-men garage in Limburg, zonder ander personeel.
Bij bijzondere gevallen rij ik naar Aachen, desnoods nog verder in D...
Oud 27 maart 2018, 15:59   #30
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik zie bijna overal de de mecaniciens steeds jonger worden, waarschijnlijk combinatie van werken en leren.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 21:21   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat betreft kosten van gewoon onderhoud: ik denk er sterk aan om mijn volgende auto via een private lease te nemen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2018, 21:53   #32
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ik zie bijna overal de de mecaniciens steeds jonger worden, waarschijnlijk combinatie van werken en leren.
Afzetterij. Onze technieker die vlot overweg kan met machines > 1 miljoen euro en een soort "alleskan" man is, heeft een uurtarief naar klanten toe van 60-70 euro. Ik denk dat gij daar wat op trekt, lijkt me zo hetzelfde type werknemer als gij.

En dan zouden automecaniekers van 21 jaar bij BMW 150 euro het uur moeten kosten. Om wat olie te verversen en het computerke uit te lezen....

Mensen worden afgezet en ze staan erbij en ze keken er naar. Ik ga naar Jef die 20 jaar in de VW garage heeft gewerkt en nu voor 45 euro het uur onderhouden doet na zijn uren. Inclusief olie en filters doet die het voor nog geen 100 euro.
Oud 28 maart 2018, 07:25   #33
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Afzetterij. Onze technieker die vlot overweg kan met machines > 1 miljoen euro en een soort "alleskan" man is, heeft een uurtarief naar klanten toe van 60-70 euro. Ik denk dat gij daar wat op trekt, lijkt me zo hetzelfde type werknemer als gij.

En dan zouden automecaniekers van 21 jaar bij BMW 150 euro het uur moeten kosten. Om wat olie te verversen en het computerke uit te lezen....

Mensen worden afgezet en ze staan erbij en ze keken er naar. Ik ga naar Jef die 20 jaar in de VW garage heeft gewerkt en nu voor 45 euro het uur onderhouden doet na zijn uren. Inclusief olie en filters doet die het voor nog geen 100 euro.
In de verkoop is geen winst meer te halen, de winst halen ze door het onderhoud en lukt ook maar zolang men garantie h(G)eeft.

Ik praat het niet goed, het is gewoon een businessmodel nodig om te kunnen overleven.
Oud 28 maart 2018, 09:45   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een groot deel winst wordt zeker gemaakt door het aantal (blik)ongevallen.

Herstellingen, originele wisselstukken... die beschermd zijn, voor elk deel gaat tot 40% naar de constructeur:

Citaat:
https://www.focus.de/auto/ratgeber/k...d_4803612.html

Abzocke oder Designschutz?

So funktioniert das Ersatzteil-Kartell: Als Autofahrer bezahlen Sie 40 Prozent zu viel
Men mag zeker op minsten 500.000 (blik)ongevallen rekenen in BE, tendens stijgend, zelfs dubbel zoveel als het wagenpark stijgt:
Citaat:
https://assuraliaatschool.wordpress....dan-wagenpark/

Aantal ongevallen stijgt 2,5 keer sneller dan wagenpark

01/04/2011 at 12:30
Het is niet omdat het aantal geregistreerde letselongevallen daalt, dat het aantal blikongevallen of enkel materiële schade, dat ook zou doen...

Laatst gewijzigd door Micele : 28 maart 2018 om 09:55.
Oud 28 maart 2018, 09:54   #35
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
In de verkoop is geen winst meer te halen, de winst halen ze door het onderhoud en lukt ook maar zolang men garantie h(G)eeft.

Ik praat het niet goed, het is gewoon een businessmodel nodig om te kunnen overleven.
Kortom de wagens an sich bieden zo weinig toegevoegde waarde dat de verkoop van deze wagens geen winst meer oplevert. Het onderhoud, de wisselstukken, de schadegevallen en dergelijke zijn de winstmotor voor een automerk.

Dus de ingenieurs van BMW hebben er alle baat bij dat ze hun wagens wat slijtagegevoeliger maken en zacht pisbakkenstaal gebruiken op sommige plekken ipv gehard staal of inox. Ik sta er vaak van te kijken dat zelfs in dure wagens men echt rommelmaterialen gebruikt.
Oud 28 maart 2018, 09:58   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kortom de wagens an sich bieden zo weinig toegevoegde waarde dat de verkoop van deze wagens geen winst meer oplevert. Het onderhoud, de wisselstukken, de schadegevallen en dergelijke zijn de winstmotor voor een automerk.

Dus de ingenieurs van BMW hebben er alle baat bij dat ze hun wagens wat slijtagegevoeliger maken en zacht pisbakkenstaal gebruiken op sommige plekken ipv gehard staal of inox. Ik sta er vaak van te kijken dat zelfs in dure wagens men echt rommelmaterialen gebruikt.
En na pakweg 15 jaar kun je soms geen wisselstukken meer krijgen...
Oud 28 maart 2018, 10:22   #37
Tavek
Banneling

Standaard

Ik had bijna een volvo gekocht, maar ben afgehaakt op de dure onderhoudskosten. Dat heb ik de verkoper ook gesteld toen ik zijn bestelbon ongetekend achterliet.

360 euro voor een klein onderhoud en meer dan 500 voor een groot...ga weg man. Olie verversen en wat filterkes.
Oud 28 maart 2018, 11:40   #38
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

In de verkoop is bijna geen winst meer te halen voor de verkopers, de bedrijven maken er nog genoeg winst op.

Terwijl de verkopers eigenlijk het imago van het merk op het gebied van diensten na verkoop moet hoog houden.

Een klant haakt eerder af omwille van een slechte, dure service dan om de beoordeling van zijn wagen.

Daarom zie je ook meer en meer grote garage toestanden ontstaan die zelfs meerdere merken onder hun dak hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be