![]()  | 

Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.  | 

| 	

|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | 
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. | 
![]()  | 

| 
		 | 
	Discussietools | 
| 		

| 
		#21 | 
| 

Minister-President 

| 

Mja dat zien we dan wel als het zover is he.  

Daar draait het uiteindelijk om: de hoop dat internationale aanhoudende protesten niet zozeer direct de buitenlandse politiek van de VS beïnvloeden, maar wel indirect via druk op de respectievelijke autoriteiten in de andere landen. Of dat uiteindelijk zal werken weet je natuurlijk niet, maar je kan moeilijk stoppen omdat het wel eens niks zou kunnen uithalen.  | 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#22 | 
| 

Minister-President 

| 

Dus omdat je uitgemoord en afgeslacht bent verdien je een eigen land? Is die overtuiging niet verantwoordelijk voor de surrealistische situatie in Israel? 

| 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#23 | 
| 

Staatssecretaris 

| 

Volgens mij hebben de Iraqi's nog een leuk cadeautje voor de Amerikanen... Remember Mogadishu, nog slechter uitgerust, maar wel de Amerikanen belachelijk gemaakt. 

Wacht maar tot de grondtroepen Bagdad binnenvallen, er zullen dan heel wat hamburgers gedraaid gaan worden...  | 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#24 | 
| 

Minister-President 

| 

Mogadishu was wel 1993 he. We zijn nu 10 jaar later en het VS-leger zal zich sindsdien wel danig hebben toegelegd op stadsgevechten. 

| 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#25 | |||
| 

Burgemeester 

| 

Citaat: 

But we are all bourgeois now Once there was class war. But not any longer Because baby we are all bourgeois now So go out and make your way in the world We're free to choose  | 
|||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#26 | 
| 

Vreemdeling 

| 

De VN zijn niet in staat geweest om een oorlog te voorkomen. Zij is niet in staat geweest om Irak te dwingen om de resoluties na te leven. Irak heeft 12 jaar met de wereld gespeeld. De VS voert oorlog tegen het terrorisme sinds 11/9. De VS heeft het nadeel dat zij onderworpen is aan de internationale regels. Het terrorisme heeft geen land en kan dus haar werk doen op haar eigen even erge vernietigende manier. Vind je het niet logisch dat Amerika uit schrik voor biologische en chemische wapens de landen wenst te onderzoeken die de voedingsbodem zijn van het terrorisme? Het is tijd dat de VN haar resoluties aanpast. 

| 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#27 | 
| 

Minister-President 

| 

Horen die zinnen samen of heb je maar wat lopen brainstormen? 

-De VN zijn niet in staat geweest om een oorlog te voorkomen. waar -Zij is niet in staat geweest om Irak te dwingen om de resoluties na te leven. waar -Irak heeft 12 jaar met de wereld gespeeld. niks van gemerkt. Irak heeft vooral met zichzelf gespeeld. -De VS voert oorlog tegen het terrorisme sinds 11/9. mja. In zekere zin. Teggen HET terrorisme zou ik echter niet zeggen. Beperk het tot Al'Qaeda en je hebt gelijk. Natuurlijk kan je je afvragen wat je moet verstaan onder oorlog he. -De VS heeft het nadeel dat zij onderworpen is aan de internationale regels. Mja. Regels. Kak he. Legaliseer spookrijden! enzo -Het terrorisme heeft geen land en kan dus haar werk doen op haar eigen even erge vernietigende manier. even erg als? En daarnet dacht ik nog dat ge met "de oorlog tegen het terrorisme" gewoon de slagzin van de VS had overgenomen, maar blijkbaar zit dat stereotiep beeld van HET terrorisme gewoon bij u ingebakken. Vertel ons, beste man, wat is HET terrorisme? -Vind je het niet logisch dat Amerika uit schrik voor biologische en chemische wapens de landen wenst te onderzoeken die de voedingsbodem zijn van het terrorisme? a)nee b)voedingsbodem? Doe es wa moeite voor ge praat. Of is heel de Islamitische wereld voedingsbodem voor u? -Het is tijd dat de VN haar resoluties aanpast. resoluties kunnen niet aangepast worden.  | 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#28 | 
| 

Vreemdeling 

| 

Acties tegen de oorlog?  Mensen, gooi die naïviteit eens af en denk eens na!  Bush zal nu niet stoppen met die oorlog, er staat te veel op het spel, om te beginnen zijn imago.  Als er acties ondernomen moeten worden, moeten ze als boodschap de hoop meedragen dat deze oorlog zo snel mogelijk beëindigd wordt.  Dat is het enige (buiten natuurlijk dat er zo min mogelijk slachtoffers vallen) wat men kan hopen.   

De economie heeft zoiets ook nodig, want de onzekerheid op de financiële markten heeft zich zitten opbouwen in de laatste maanden omdat men niet wist of er een oorlog zou komen. Een snelle afhandeling van dit conflict zou die twijfel kunnen wegwerken waardoor bedrijven terug risico's durven nemen (en o.a. weer mensen durven aanwerven, hetgeen de vele werklozen als muziek in de oren zal klinken). Natuurlijk is het ook belangrijk dat 'in the aftermath of war' de juiste acties worden ondernomen. Zoals in Duitsland geëist wordt (wat ik net op het journaal zag), zou het goed zijn om zowel Saddam als Mr. W. Bush voor het oorlogstribunaal te brengen. Tegelijkertijd stel ik me hierbij de vraag of men Bush, na dit machtsvertoon en zijn duidelijk misprijzen voor de basisbeginselen van de VN (het verhinderen dat een land zomaar een oorlog kan ontketenen tegen een ander land), nog wel aangeklaagd kan worden, want de USA gaan na dit conflict zich nog meer geconfirmeerd zien in hun rol als 'politieagent/enige supermacht van de wereld'. Met ander woorden: mensen sta eens even stil bij de denkwijze van degenen die nu tot de aanval zijn overgegaan voor je naïef gaat betogen om deze oorlog te stoppen. Een beetje realisme kan nooit kwaad.  | 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#29 | |
| 

Burgemeester 

| 

Citaat: 

Met brainwashen bedoel ik: Het Amerikaanse regime doet niet anders meer dan volcontinu elke wandaad van Hoessein dik in de verf zetten, er zoveel mogelijk rond speculeren (bijverzinnen als t moet), andere zaken negatief interpreteren (manipulatie), keer op keer, zonder ophouden, tot jij en ik en iedereen die bommen gewoon slikken en braaf gaan zitten ja-knikken bij CNN en zeggen: 't Is toch maar goed he, die operation freedom. Dat had je toch al in de gaten? En dat terwijl het zonder oorlog had gekund. Net nu de inspecties op dreef kwamen, op 1 nacht al dat werk in de vuilbak. Men zou van minder depressief worden. En weer is men bezig op dezelfde manier. Men maakt er een happening van, een spektakel met kaarten, overzichtjes, klank- en lichtspel, terwijl menselijk leed absoluut nog taboe is. Posttraumatisch syndroom is goed ter gelegenheid van een nieuwe oorlog, dan mag je daarvan weer eens heel even een tipje van de sluier oplichten. Nu is menselijk leed in Bagdad enkel voorwerp van speculatie: ach ja, Saddam gebruikt rapporten hierover natuurlijk alleen maar om de vijand in een slecht daglicht te stellen, dat komt de agressoren natuurlijk weer mooi uit. 

KVV - VVA Kristus voor Vivant Vivant voor Allen  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#30 | ||||||
| 

Minister-President 

| 

Citaat: 

Citaat: 

Citaat: 

Citaat: 

Citaat: 

Citaat: 

| 
||||||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#31 | 
| 

Vreemdeling 

| 

Vele mensen blijken toch gewoon weer kuddedieren te zijn.  Het is momenteel in bepaalde middens bon ton om tegen de Amerikanen te zijn.  In andere dient men pro USA te zijn.  Gelukkig zijn er nog mensen, zoals Kotsmos, die kritisch durven zijn wat betreft het innemen van een standpunt, die aan de hand van de informatie die ons verschaft wordt een eigen mening (trachten) te vormen.   

Nog een kanttekening voor hen die graag schermen met de informatie die op ons afkomt: besef dat ALLE informatie een kleuring heeft en best wel eens desinformatie kan zijn. Remember de eerste Golfoorlog. Jaren later heeft men moeten vaststellen dat alle informatie gestuurd werd om de publieke opinie aan zijn kant te krijgen. Zijn kant was toen de Amerikaanse. Waarom kon dit toen zo makkelijk? Ten eerste omdat CNN, bij de gratie van, als enige zender in Bagdad zat. Gelukkig durft en kan men nu, bv op het VRT journaal, verschillende stemmen laten horen. Ten tweede de kuddegeest van de mensen, het klakkeloos slikken van wat er gezegd werd en het als DE waarheid zien. En dit gebeurt nu weer. Daarom: leve de kritische geest die nadenkt en verschillende bronnen gebruikt om een eigen mening te hebben.  | 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#32 | |
| 

Europees Commissaris 

| 

Citaat: 

Is niet meer dan normaal. Een kritsche geest haalt er de waarheid wel uit. Het leukste tot nu toe vond ik het feit dat de agressors bij hoog en bij laag beweren dat er een SCUD aanval geweest is. Kunnen ze toch maar eens mooi zonder veel woorden zeggen dat de inspecties niet deugen. Helikopters die neerstorten (3 al) zijn steeds verongelukt.... In vredestijd (begin van de week nog) gebeurt dat blijkbaar niet zo frequent.  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#33 | 
| 

Gouverneur 

| 

Inderdaad Paulus, gisteren trouwens op Ter Zake was er een professor die de verschillende kenmerken van oorlogspropaganda aanhaalde.  Was best wel grappig.  Demoniseer de andere, maak duidelijk dat het voor een goed doel is (veiligheid, vrede, stabiliteit,...), vergroot alle slechte daden van de ander & minimaliseer uw eigen daden & God aan onze zijde.  Zowel Sadam als Bush gebruikten bijna dezelfde speach.  

Maar als protesteren nix zou uithalen zoals sommigen hier beweren  | 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#34 | |||
| 

Burgemeester 

| 

Citaat: 

Citaat: 

Voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen Amerikanen, ben geen "anti-amerikanist", hoewel ik de laatste dagen puur symbolisch geen slok cola meer door mijn strot krijg ,-). Wel wil ik benadrukken dat de VS-regering (in weerwil van een groot deel Amerikanen ok) de internationale gemeenschap in de wind heeft gezet en gekozen heeft voor agressie. Dat verdient geen bijval. Bovendien zorgen de Amerikanen met hun totale dominantie op wereldvlak zo al voor genoeg ondersteuning van hun eigen agressie, met woorden en met geweld, zodat ik het compleet overbodig vind nog meer van dat pro-war gezeik te moeten produceren of aanhoren. Dat wil niet zeggen dat ik pro-Hoesseinregime ben, maar wel tegen deze dwaze oorlog die nog lang negatieve gevolgen zal blijven hebben op wereldvlak. Zoals je zelf zei: beide partijen gaan tijdens een oorlog in de fout, beiden beroepen zich op God, oorlog is de overwinning van het kwade, maar 1 van beiden heeft in dit geval een duidelijk overwicht in de media. Ik neem alle berichtgeving met een ferme korrel zout en trek tot lang na deze tragedie geen definitief besluit over de globale impact. Dus wees gerust: ik zal u niet brainwashen, daarvoor ben ik teveel evenwichtsmens. Maar ik ben tegen het kortzichtige, voorbarige, impulsieve geweld van de regering Bush. Samen met mij nog vele anderen, en de wereld mag dat weten. 

|||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#35 | |||
| 

Minister-President 

| 

Citaat: 

Citaat: 

Citaat: 

| 
|||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#36 | |
| 

Europees Commissaris 

| 

Citaat: 

-oliebronnen veroveren -> ter voorkoming van een ecologische ramp - " " -> de rijkdom van/voor het Iraakse volk beveiligen  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#37 | ||||
| 

Burgemeester 

| 

[quote="Kotsmos"] 

Citaat: 

[quote] Iets wat ik ook nooit gezegd heb. Wat ik bedoel met brainwashing is dat de Bush administratie er alles aan doet om deze misdaad tegen de vrede goed te praten. Citaat: 

Na alles wat ik al van Hoessein gezien heb (hoe eenzijdig ook) lijkt het me zeker geen sympathiek regime, dat beter zou omgebouwd worden, maar het is buitengewoon jammer dat men de druk op Saddam op zo'n impulsieve, voorbarige, nefaste manier heeft laten uitdraaien, op internationaal vlak gezien bedoel ik dan. Verder ik tracht al mijn reserves te houden temidden van een tactische media-oorlog. Citaat: 

De oorlog is wel kortzichtig, want het is een groteske voedingsbron voor rekrutering van terroristen en mensen die tot wanhoop worden gedreven. Het is impulsief, want er waren honderd andere mogelijkheden om het dictatoriale regime in Irak uit te schakelen met alle steun van de wereldgemeenschap. Nu is er internationale diplomatieke verdeeldheid. En voorbarig, want de oplossing was in de maak. Of zoals het nog eerder aangehaald werd: Als de VN een mandaat hadden gekregen om de wapeninspecteurs te beschermen en men had het aantal en de frequentie van de controles opgedreven, dan had Saddam maar 1 misstap moeten begaan of hij kreeg de hele wereld op zijn dak. Nu heeft men verder geborduurd op wandaden die al teruggaan tot de vorige golfoorlog, een werk dat men toen niet heeft afgemaakt en wat tegelijk de onmogelijkheid bracht voor Hoessein om hoedanook iets te verbeteren aan de situatie. Daar kreeg hij de middelen niet voor. Men liet uitschijnen dat men hem nog een tweede kans wilde geven, met alle gevolgen vandien, en tegelijk heeft men hem die kans in realiteit nooit gegeven, want men is blijven vasthouden aan zijn verleden. Al die jaren heeft men dus een boegbeeld van verzet tegen het Westen overeind gehouden, een martelaar die de eerste golfoorlog wist te overleven, een bron van inspiratie voor terroristen, enz. Na de aanslagen ergerde men zich opnieuw aan dit heerschap en is men in feite opnieuw begonnen aan een opbouw van net dezelfde aanpak: agressie tegenover de Arabische wereld. Ongeacht de ware Amerikaanse bedoelingen (daar is ook nog veel speculatie over) ben ik tegen deze oorlog, omdat het ongelooflijk onhandig is en bijgevolg nefast voor de hele wereld. 

||||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#38 | |
| 

Europees Commissaris 

| 

Citaat: 

| 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#39 | ||
| 

Perm. Vertegenwoordiger VN 

| 

Citaat: 

Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven  | 
||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#40 | |
| 

Provinciaal Gedeputeerde 

| 

Citaat: 

STOPUSA...een mantelorganisatie van het verbond Islam-fundi's en communisten. En die gaan de Amerikanen lessen geven in democratie. Laat me niet lachen 

| 
|
| 
		 | 

|