![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Bij verkopen lijkt het mij dat dit een zaak is tussen twee partijen, waarvan de een een billijke prijs betaalt voor het goed. |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ene die drie jaar heeft niks met erfenissen te maken ( denk ik met mijn beperkte kennis van zaken). Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 12 september 2018 om 19:12. |
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ge zijt mis. Hetgeen Tavek schreef klopt. Schenkingen die binnen de drie jaar voor het overlijden zijn gedaan vallen onder de erfenis. De ontvanger zal nog successie moeten betalen. Tenminste als de overheid daar weet van heeft.
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja maar dat bedoel ik niet. Het gaat over de aanspraak van de andere kinderen.
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Voor een deel wel, toch wat de fiscus betreft. Zoals Tavec al postte wordt elke schenking die minder oud is dan 3 jaar bij het overlijden beschouwd als een deel van de erfenis die je vroegtijdig gekregen hebt. Dat deel wordt dus bekeken als een erfenis en wordt dan ook zodanig belast. Schenkingen die ouder zijn dan 3 jaar, daar betaal je geen erfenisrechten op, maar maken of kunnen deel uitmaken van jouw deel van de erfenis. Moet niet per sé, want er is ook nog het beschikbaar deel waar ze eigenlijk mee mogen doen wat ze willen. Maw, het moet niet altijd netjes verdeeld worden over de erfgenamen. Er is ook nog de handgift, wat eigenlijk ook een schenking is. Normaal moet je eigenlijk elke schenking laten registreren, maar velen doen dat niet. Hoeft ook niet als de bedragen 'betaalbaar' blijven. Ttz, het moet een gift blijven. Het mag de levensstandaard van de schenker zeker niet schaden. Maw, ze mogen geen beduidende invloed hebben op het totale vermogen van de schenker. bvb iemand die een vermogen heeft van 500.000€ en die jaarlijks een schenking(handgift) doet aan zijn kinderen van 2.000€, dat wordt dan een gewone handgift. Maar dan moet dit wel gebeuren naar aanleiding van een gebeurtenis om aanvaard te worden. Bvb nieuwjaar, Pasen, verjaardag. Dat noemt men dan een handgift. Worden de bedragen groter, dan wordt het wel wat anders. Die laat je best wél registreren en betaal je ook best schenkingsrechten op. Deze zijn immers in de meeste gevallen een pak lager dan erfenisrechten. Heb je die schenkingsrechten betaald en ze komen binnen de 3 jaar te sterven zal je dan ook niets meer moeten bijbetalen nadien.
|
|
|
|
#27 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Op een verdoken wijze kinderen te onterven dus. Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 12 september 2018 om 19:50. |
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar velen weten dit niet denk ik. In alle geval, schenkingsrechten zijn heel wat goedkoper dan successierechten.
|
|
|
|
#29 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Of schenkingsrechten zoveel goedkoper zijn dan erfenisrechten durf ik niet beweren. Dat zal vooral afhangen van de graad van verwantschap en de hoogte van het bedrag van de erfenis vermoed ik. Laatst gewijzigd door pajoske : 12 september 2018 om 20:00. |
|
|
|
|
|
|
#30 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
'Op een verdoken wijze kinderen onterven', is, eigenlijk was, bijna onmogelijk in België. Dat is dan ook de rol van de notaris om dit 'eerlijk' te laten verlopen. Grote bedragen zoals bvb een huis, moeten ook altijd via een notaris gaan, (tenzij er mss uitzonderingen zijn). Men kan bvb ook bankrekeninguitreksels opvragen om te zien over er geen grote bedragen zijn overgeschreven geweest, etc.... Wat nu juist de vraag van Deo betreft, had ik daar al mijn gedacht over gepost: Citaat:
Wat ik schreef in bovenstaande '...is, eigenlijk was...' ... Heel de wetgeving betreffende erfenissen is recent grondig veranderd. Men kan nu een pak meer dan vroeger het geval was. Eén bepaald kind kan men nu bvb, meer dan vroeger het geval was, voor een bepaald deel onterven.
|
|
|
|
#31 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
.... Als het geld niet verdwijnt |
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Banneling
|
Maar er GEEN erfenis !!
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Doe je bvb een schenking aan je kleinkinderen, (waarvan het bedrag groter zou zijn als zijnde een gewone handgift), dan laat je dit best registreren. Voor een handgift, zonder registratie, kan je alleen maar hopen dat je het nog 3 jaartjes 'trekt'...
|
|
|
|
#34 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar in het andere geval kan het wél beschouwd worden als een 'voortijdige gedeeltelijke verdeling van een nalatenschap'. Toch wat het verschil betreft tussen de reële verkoopwaarde en de betaalde waarde van dat huis.
|
|
|
|
#35 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Yeps dat dacht ik ook (met mijn beperkte juridische kennis).
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Uit het Belgisch recht ....
'...Worden de kinderen gelijk behandeld? Als één kind de intentie heeft om de woning aan te kopen van zijn ouder (al dan niet samen met zijn of haar partner) aan een lage prijs, dan is het meestal de bedoeling niet dat dit kind wordt bevoordeeld ten opzichte van zijn broers of zussen. Toch kan dit gebeuren. De woning die een bepaalde waarde heeft wordt immers bij leven uit de toekomstige nalatenschap van de kinderen “weggenomen” en vervangen door een kapitaal dat lager is dan deze waarde. De broers en zussen zijn dus niet gebaat door deze verkoop, want het betekent dat de waarde van de totale nalatenschap erdoor daalt. Daar kan je als verkopende ouder zelf een mouw aan passen. Eerst en vooral zal je naar aanleiding van de verkoop de objectieve, realistische waarde van de woning moeten kennen. Hiervoor kan je een landmeter-expert inschakelen. Hij maakt een schattingsverslag op. Wil je verkopen aan een waarde die lager is dan de werkelijke waarde, dan is dat geen probleem. Het verschil tussen de werkelijke waarde en de gevraagde verkoopprijs zal dan wel beschouwd worden als een schenking voor het kind dat de woning wil aankopen. Schenkingen die bij leven worden toekend aan kinderen worden op het moment dat je als ouder overlijdt verrekend met het erfdeel van het begunstigd kind. De tellers worden bij wijze van spreken op nul teruggezet. Het kind dat een woning tegen een gunstige prijs heeft kunnen aankopen zal finaal iets minder erven, maar daarmee wordt de gelijkheid tussen de kinderen hersteld...' -bron-
|
|
|
#38 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Neen ik heb onlangs ook over een gelijkaardige zaak in een !Belgische! Krant gelezen. Maar goed ik kan volkomen fout zijn en je kan je kinderen op dergelije wijze onteigenen. |
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Trouwens, zoals ik reeds zei, zal een verrekening pas kunnen wanneer de erfenis openvalt, dwz wanneer de langstlevende echtgenoot sterft. Een eventuele onderhoudsplicht vanwege rusthuis kan dus al niet reeds verrekend worden. De ts heeft dus het antwoord op zijn vraag. Laatst gewijzigd door Eyjafjallajökull : 12 september 2018 om 20:42. |
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Banneling
|
|
|