Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2019, 12:02   #21
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Ik ben een zogezegde "millenial".

Probleem is dat veel van onze ouders ons hebben voorgelogen ivm je kan alles doen. Geld is niet belangrijk. Leraren hebben ons ook voorgelogen. En de multinationals/bazen hebben ons ook voorgelogen.

Waarom? Omdat het makkelijker is om je altijd mild op te stellen en soms niet strikt op te treden. Het moet soms...

Ik denk eigenlijk dat het 1 v d meest teleurgestelde generaties is. Teleurgesteld in de maatschappij. En als de realiteit begint door te dringen dan halen velen het niet. Vandaar die grote paniek onder de feministen. De realiteit stampt langs alle kanten op hun gezicht...en ze kunnen het niet aan... Gevolg: paniek.
2 zaken die hier een rol in hebben gespeeld:

Onze ouders zijn opgegroeid in een periode dat de lonen en de levensstandaard heel sterk steeg. Als je dat lineair zou uitzetten, zou dat betekenen dat wij inderdaad ook veeeeeeel beter af zouden zijn. Quod non. Maargoed, zij baseerden zich op hun jeugd (en ze zijn sterk vooruit gegaan tov hun ouders, die de oorlog hadden meegemaakt). Dus ik kan ze dat niet kwalijk nemen.

Een andere zaak is ook dat sociale media nu veel om zeep helpen. Instragram & facebook bijvoorbeeld staan vol met mensen die fotos laten zien van reizen, nieuwe interieurs, blitse autos. Een depressiefabriek noem ik die dingen. Mensen meten zich aan elkaar, en vooral bij jonge mensen is dat gevoeliger. Ik ken zo iemand die een prachtige instagram account heeft. Maar ze is in realiteit niet anders als u en ik. Maar op instragram heeft die een fantastisch leven. Op instragram.

Een van de zaken die ik mijn generatie wil aanraden is zich minder spiegelen aan anderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 12:05   #22
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ja, en toch verbruiken we te veel voor overbodige luxe en word er veel verbruikt zonder dat we er ook maar iets aan hebben.
Als wij vandaag enkel de toestellen in huis zouden hebben, die onze ouders hadden toen we 20 waren, zouden we nog geen 20€ per maand aan stroom verbruiken.
Als wij vandaag zouden leven zoals onze ouders toen zijn 20 waren, zouden we zelfs nog minder verbruiken.
Vandaag besteden we het werk dat onze ouders zelf deden uit aan machines en computers.
Dat is voornamelijk elektronica.
De grote verbruikers zijn wasmachines, droogkasten, frigo's, ovens, afwasmachines, verwarming. Die worden alsmaar zuiniger. Ik zie persoonlijk toch aan de faktuur dat het energieverbruik daalt, voornamelijk omwille energiezuiniger toestellen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 12:10   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Ik ben een zogezegde "millenial".

Probleem is dat veel van onze ouders ons hebben voorgelogen ivm je kan alles doen. Geld is niet belangrijk. Leraren hebben ons ook voorgelogen. En de multinationals/bazen hebben ons ook voorgelogen.

Waarom? Omdat het makkelijker is om je altijd mild op te stellen en soms niet strikt op te treden. Het moet soms...

Ik denk eigenlijk dat het 1 v d meest teleurgestelde generaties is. Teleurgesteld in de maatschappij. En als de realiteit begint door te dringen dan halen velen het niet. Vandaar die grote paniek onder de feministen. De realiteit stampt langs alle kanten op hun gezicht...en ze kunnen het niet aan... Gevolg: paniek.
Klopt.

En de nu opgroeiende tieners gaan het nog moeilijker hebben.
De vele echtscheidingen en nieuwe samengestelde gezinnen, doen echt geen goed aan hun opvoeding.
En het systeem van bi-locatie is daar een nog grotere ramp in.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 12:26   #24
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Klopt.

En de nu opgroeiende tieners gaan het nog moeilijker hebben.
De vele echtscheidingen en nieuwe samengestelde gezinnen, doen echt geen goed aan hun opvoeding.
En het systeem van bi-locatie is daar een nog grotere ramp in.
Ook niet doen alsof het vroeger anders was op dat gebied. Disfunctionele huwelijken waren er evenzeer.

Verschil is dat de vrouw of man nu wel weggaat en een nieuw leven begint, dankzij de financiele onafhankelijkheid die tweeverdieners hebben.

Vroeger kreeg madam gewoon een pak slaag en moest ze zwijgen. Zo goed was dat niet voor die kinderen hoor.
Oud 29 januari 2019, 12:27   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is voornamelijk elektronica.
De grote verbruikers zijn wasmachines, droogkasten, frigo's, ovens, afwasmachines, verwarming. Die worden alsmaar zuiniger. Ik zie persoonlijk toch aan de faktuur dat het energieverbruik daalt, voornamelijk omwille energiezuiniger toestellen.
Tel het verbruik van al die elektronica eens samen?
Reken dan even dat onze ouders hun verwarming ook hun kookeiland was en hun oven.
Droogkast hadden ze niet, afwasmachine hadden ze niet.

Dus blijven over als verbruikers; wasmachine, koelkast en diepvries, verwarming, 1tv en 1 Radio en verlichting.
Vervang die radio door een PC en tel die toestellen hun verbruik samen.
Al de rest is uitbesteding en dat kost geld.
Oud 29 januari 2019, 12:27   #26
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Mijn schoonouders zijn een perfect voorbeeld. Omgerekend naar vandaag hebben ze met een arbeidersloon een rijhuisje gekocht en opgeknapt voor +/- 125 000 euro. Dat gaat niet meer.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 12:28   #27
Steben

Standaard

Citaat:
Tel het verbruik van al die elektronica eens samen?
Reken dan even dat onze ouders hun verwarming ook hun kookeiland was en hun oven.
Droogkast hadden ze niet, afwasmachine hadden ze niet.

Dus blijven over als verbruikers; wasmachine, koelkast en diepvries, verwarming, 1tv en 1 Radio en verlichting.
Vervang die radio door een PC en tel die toestellen hun verbruik samen.
Al de rest is uitbesteding en dat kost geld.
Peanuts ivm woonlening.
Toen onze ouders de eerste wasmachine en droogkast hadden, verbruikte die evenveel als al onze toestellen samen.

Kindergeld was ook nog oude systeem. Dus het komt er vanaf nu op aan zeker niet aan veel kinderen krijgen te denken.
Woonbonus. Laksheid tov zwartwerk..... Goedkope oude autos.
Je kan het heel sterk gaan uitbreiden de discussie.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 29 januari 2019 om 12:31.
Oud 29 januari 2019, 12:34   #28
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ook niet doen alsof het vroeger anders was op dat gebied. Disfunctionele huwelijken waren er evenzeer.
Ga ik zeker niet doen.

Citaat:

Verschil is dat de vrouw of man nu wel weggaat en een nieuw leven begint, dankzij de financiele onafhankelijkheid die tweeverdieners hebben.
Nee, het verschil is, dat de kinderen nu in 2 werelden leven en dan men hen langst 2 kanten probeert te kopen.

Citaat:

Vroeger kreeg madam gewoon een pak slaag en moest ze zwijgen. Zo goed was dat niet voor die kinderen hoor.
Heb nooit gezegd dat het vroeger beter was.
Het was anders en sommige zaken deugde zelfs helemaal niet.
Oud 29 januari 2019, 12:54   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
2 zaken die hier een rol in hebben gespeeld:

Onze ouders zijn opgegroeid in een periode dat de lonen en de levensstandaard heel sterk steeg. Als je dat lineair zou uitzetten, zou dat betekenen dat wij inderdaad ook veeeeeeel beter af zouden zijn. Quod non. Maargoed, zij baseerden zich op hun jeugd (en ze zijn sterk vooruit gegaan tov hun ouders, die de oorlog hadden meegemaakt). Dus ik kan ze dat niet kwalijk nemen.

Een andere zaak is ook dat sociale media nu veel om zeep helpen. Instragram & facebook bijvoorbeeld staan vol met mensen die fotos laten zien van reizen, nieuwe interieurs, blitse autos. Een depressiefabriek noem ik die dingen. Mensen meten zich aan elkaar, en vooral bij jonge mensen is dat gevoeliger. Ik ken zo iemand die een prachtige instagram account heeft. Maar ze is in realiteit niet anders als u en ik. Maar op instragram heeft die een fantastisch leven. Op instragram.

Een van de zaken die ik mijn generatie wil aanraden is zich minder spiegelen aan anderen.
vanaf 2021 zullen er in BE voor élke job te weinig beschikbare werkenden zijn ... de millenials zullen dus hun slag ook nog kunnen slaan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 13:09   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Peanuts ivm woonlening.
Toen onze ouders de eerste wasmachine en droogkast hadden, verbruikte die evenveel als al onze toestellen samen.

Kindergeld was ook nog oude systeem. Dus het komt er vanaf nu op aan zeker niet aan veel kinderen krijgen te denken.
Woonbonus. Laksheid tov zwartwerk..... Goedkope oude autos.
Je kan het heel sterk gaan uitbreiden de discussie.
Klopt, en je moet het ook allemaal in rekening brengen.

En als je dan de eindrekening maakt, kom je tot de vaststelling dat onze west-Europese maatschappij over haar hoogte punt is in mogelijke groei voor levensstandaard. Onze maakindustrie is al verdwenen. Onze dienstenindustrie word meer en meer overgenomen door andere. En we worden meer en meer overrompeld door niet Europeanen die hier de gronden en woningen opkopen.
Oud 29 januari 2019, 13:49   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vanaf 2021 zullen er in BE voor élke job te weinig beschikbare werkenden zijn ... de millenials zullen dus hun slag ook nog kunnen slaan.
Ook daar kan je geen zekerheid bieden.

In BE te weinig werkkrachten in Azië en Afrika te veel.
Bedrijven zijn nu al bezig te verhuizen.
Maar zelfs in BE heb je voor sommige sectoren te weinig werkkrachten, terwijl er voor andere een overaanbod aan werkkrachten is.
Oud 29 januari 2019, 14:37   #32
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Mijn schoonouders zijn een perfect voorbeeld. Omgerekend naar vandaag hebben ze met een arbeidersloon een rijhuisje gekocht en opgeknapt voor +/- 125 000 euro. Dat gaat niet meer.
Dat gaat nog wel echter moet je dan bereid zijn even goedkoop te willen leven als uw schoonouders hebben gedaan.
Het leven is niet duurder geworden maar we leven veel duurder.

Zo maar eens naar zee rijden was niet hoor toen ik kind was....dat was voor tijdens de vakantie. En tijdens de middag op school in een snack smoskes gaan kopen aan 4 euro en nog een cola bij van 2 euro heb ik ook nooit gekend. Boterhammen met kaas salami of hesp in uw brooddoos.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 14:46   #33
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is dan ook wanzinnig dat men nog steeds aan loonmatiging wilt doen.

Men fnuikt de markt van vraag en aanbod op die manier. Mijn bedrijf kan haar baremalonen niet verhogen. "Vrij iedereen loon geven na onderhandelen" gaat ook niet, want dan heb je een opstand: functies moeten +- hetzelfde verloond worden. Je kan de ene senior niet 30 % meet betalen dan de andere senior voor hetzelfde werk.
Oud 29 januari 2019, 14:48   #34
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat gaan zij er eindelijk aan doen?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190129_04138025
Volgens de conservatief liberale doctrine zullen ze dan niet hard genoeg werken hé.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 15:33   #35
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Volgens de conservatief liberale doctrine zullen ze dan niet hard genoeg werken hé.
Ze werken meer en langer dan hun ouders.

De werkzaamheidsgraad is nooit hoger geweest.

Alleen wordt hun finaciele welstand niet meer a la volonte gesponsord met staatsschuld (zie jaren 70 en 80). Die pot hebben onze ouders hun generatie opgebruikt.
Oud 29 januari 2019, 16:21   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat gaat nog wel echter moet je dan bereid zijn even goedkoop te willen leven als uw schoonouders hebben gedaan.

Zo maar eens naar zee rijden was niet hoor toen ik kind was....dat was voor tijdens de vakantie. En tijdens de middag op school in een snack smoskes gaan kopen aan 4 euro en nog een cola bij van 2 euro heb ik ook nooit gekend. Boterhammen met kaas salami of hesp in uw brooddoos.
Dat is dus heel het verhaal.
Onze ouders leefde goedkoper dan ons en wij leven goedkoper dan de Millenials.
Heb daar een mooie vergelijking van heb zelf in 2017 een nieuwe keuken gezet, mijn 2 oudste kinderen in 2018.
En hoewel mijn keuken de grootste van de 3 is, was ze toch de goedkoopste, gewoon omdat er veel minder ingebouwde toestellen in zitten.
Als ik zie hoeveel kinderen van het 5de en 6de leerjaar er hier met de auto naar school gebracht worden terwijl ze op minder dan 5km van de school wonen, als ik zie hoeveel ouders hun kinderen van het secundaire onderwijs met de auto brengen en halen.
Als ik zie hoeveel leerlingen er na school de winkels induiken om snoepgoed en frisdrank te kopen, voor ze naar huis gaan.
Oud 29 januari 2019, 16:47   #37
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dus heel het verhaal.
Onze ouders leefde goedkoper dan ons en wij leven goedkoper dan de Millenials.
Heb daar een mooie vergelijking van heb zelf in 2017 een nieuwe keuken gezet, mijn 2 oudste kinderen in 2018.
En hoewel mijn keuken de grootste van de 3 is, was ze toch de goedkoopste, gewoon omdat er veel minder ingebouwde toestellen in zitten.
Als ik zie hoeveel kinderen van het 5de en 6de leerjaar er hier met de auto naar school gebracht worden terwijl ze op minder dan 5km van de school wonen, als ik zie hoeveel ouders hun kinderen van het secundaire onderwijs met de auto brengen en halen.
Als ik zie hoeveel leerlingen er na school de winkels induiken om snoepgoed en frisdrank te kopen, voor ze naar huis gaan.
Zo is dat. Als mensen de dag van vandaag zouden leven op dezelfde manier als de (meeste) mensen 50 jaar geleden heeft iedereen geld te veel.
Om u maar een voorbeeld te geven. Wij namen pas telefoon binnen in 1976
Voordien gingen wij bellen in een cabine en had de familie in de provincie alleen het telefoonnummer van de kruidenierszaak op de hoek waar ze terecht konden in geval van nood.
En ik kon als puber niet zo maar eens telefoneren naar een vriend. Om een vriend te zien of te spreken had ik mijn fiets. Alleen in heel uitzonderlijke gevallen en voor de examens op school mocht ik al eens gebruik maken van onze telefoon.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 januari 2019 om 16:48.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2019, 17:37   #38
Steben

Standaard

Citaat:
Klopt, en je moet het ook allemaal in rekening brengen.

En als je dan de eindrekening maakt, kom je tot de vaststelling dat onze west-Europese maatschappij over haar hoogte punt is in mogelijke groei voor levensstandaard. Onze maakindustrie is al verdwenen. Onze dienstenindustrie word meer en meer overgenomen door andere. En we worden meer en meer overrompeld door niet Europeanen die hier de gronden en woningen opkopen.
Leuke conclusie maar geen leuke ervaring.
De vorige generatie kon veel meer doen met metro boulot dodo.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 29 januari 2019 om 17:37.
Oud 29 januari 2019, 17:42   #39
Steben

Standaard

Citaat:

Kinderen gaan geen woonlening gaan aanvragen.
En ik eet bijna elke middag boterhammen.
Hoe groot denk jij wel dat de de groep middenklassers is die dagelijks uit gaat eten?
Ik merk nogal wat ergernis tegen klein grut los van de kern van de zaak: wie nu van 8 tot 17 werkt kan daar minder mee opbouwen. Je MOET gewoon de kapitalist gaan uithangen, wat extra doen en ondernemen als je wat meer wil opzijzetten.

En "goedkoop leven" als vroeger is moeilijk he.
Waar geven ze nog overschot weg voor niets? Waar kunnen we nog bouwen met 14cm muurkes zonder isolatie? Waar zonder hoogrendementsglas? Waar kan je nog zomaar uw vuil opstoken? Waar kan je nog gewoon rekenen op deftig pensioen zonder nog eens extra van uw nettoloon in sparen te steken?
Voor alles moet je vandaag dokken.
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 29 januari 2019 om 17:44.
Oud 29 januari 2019, 17:46   #40
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo is dat. Als mensen de dag van vandaag zouden leven op dezelfde manier als de (meeste) mensen 50 jaar geleden heeft iedereen geld te veel.
Om u maar een voorbeeld te geven. Wij namen pas telefoon binnen in 1976
Voordien gingen wij bellen in een cabine en had de familie in de provincie alleen het telefoonnummer van de kruidenierszaak op de hoek waar ze terecht konden in geval van nood.
En ik kon als puber niet zo maar eens telefoneren naar een vriend. Om een vriend te zien of te spreken had ik mijn fiets. Alleen in heel uitzonderlijke gevallen en voor de examens op school mocht ik al eens gebruik maken van onze telefoon.
't Ja, dankzij mijn Ex-schoonmoeder kan ik mijn kinderen tijdens vakanties nog laten genieten van het leven zoals wij 40 jaar geleden leefde, hoewel die leeft nog zo.
Daar is geen internet of TV-distirubtie, daar is geen GSM-ontvangst, dus geen WIFI of 4G netwerk.
Die heeft geen afwasmachine of droogkast. Het modernste toestel in haar keuken is een staafmixer, ze vertikt het zelfs om een koffiezet te gebruiken.
Staat al sinds november 1986 in haar kelder, nog volledig ingepakt in originele doos, gesloten.
CV heeft ze niet, verwarming is kolen/houtkachel en gasfornuis is op butaangas. Als je geen aansteker of lucifers hebt, mag je het vergeten om dat aan te steken.
Ze heeft geen auto en doet alles met de fiets.
Maar ja, ze zet wel alle maanden meer dan 1000€ van haar weduwepensioen (+/- 1400€) op haar spaarrekeningen, voor tegen haar oude dag en ze naar een rusthuis zou moeten. Ze is wel geboren in 1938 en leeft nog zoals toen zij 20 was.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be