![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() neen in het arabisch denk ik...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 26 november 2004 om 14:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mij gaat het er vooral om dat onze taalwet zo rigide is dat juist gearriveerde tijdelijke inwoners van dit land (o.a. ERASMUS- en doktoraatsstudenten) hun papieren allemaal in het nederlands krijgen, terwijl ik die als ERASMUS-student in een voor mij iets begrijpbaarder taal kon krijgen (het engels), en dat eigenlijk best logisch én zeer aangenaam vond. Voor doktoraatsstudenten kan men nog zeggen dat zij de taal moeten leren, maar ERASMUS-studenten die hier drie maanden (tot maximaal een jaar) verblijven? kom nu. Ik weet dat dat in Spanje en Duitsland wél zo is. In Noorwegen heb ik ook noors geleerd omdat ik het engelstalig programma niet wou volgen. met vriendelijke groeten
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is taalkundig natuurlijk foutief, maar iemand die drie maanden in het buitenland gaat studeren is in mijn ogen nog altijd een toerist...
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. Laatst gewijzigd door Tzuvar Raemborr : 26 november 2004 om 15:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De meeste Noren spreken redelijk vloeiend engels op hun 12, en in het algemeen ook een mondje duits en/of spaans tegen dat ze 18 zijn. Ze gaan (terecht) prat op hun goede talenkennis.
Laatst gewijzigd door Jolle : 26 november 2004 om 15:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Kun je dat voorstellen dat de Walen een deel van het examen in het Nederlands moeten afleggen...
Jouw voorbeeld is eigenlijk dagelijkse examenkost in Vlaanderen hoor. Of heb jij je Frans examen in het Nederlands mogen doen telkens ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Awel ja en de Walen omgekeerd he... dat zou pas leuk zijn he.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Jolle, waarom ben je daar niet gebleven? Verstonden ze je niet misschien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tussen Frans en Nederlands gaapt echter een enorme kloof: het gaat niet alleen om echt verschillende talen, maar beide talen behoren nog eens tot een andere taalfamilie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() Is het dus meer iets zoals het Westvlaams en het Limburgs? Of zelfs nog minder?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeten we trouwens niet dat er trouwens ook een heel verheven Bokmaal bestaat dat sterk afwijkt van wat de normale Bokmaalspreker in de mond neemt. Er bestaat trouwens ook een mengvorm tussen Nieuwnoors en Boekennoors. Eigenlijk zouden we meer van "idiomen" kunnen spreken dan van echt onderscheiden talen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie de huidige wettelijke en reële taaltoestanden in Vlaanderen niet begrijpt, en zelfs goedkeurt, die heeft niets begrepen van onze sociale en kulturele geschiedenis.
Wie van die geschiedenis niets begrepen heeft, mag wel iets zeggen aan de toog van een volkskaffee, doch moet niet de pretentie hebben om wijze praat te verkopen. Ik wou hier bij wijze van voorbeeld, dus bij wijze van voorbeeld, enkele mijlpalen van data uit twee sociale ontvoogdingsstrijden weergeven ter illustratie: (bron: beknopt jaarverslag univ Gent 2003): ontvoogdingsstrijd van de vrouw: de eerste vrouwelijke student in Gent: in 1882 ontvoogdingsstijd van het Vlaams: intrede als officiële taal: vanaf 1930. (daarvoor was dit ... het Frans, en tot 1830 het Latijn)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pas onder Willem I wordt de universiteit weer hersteld en wordt er ook weer in het Latijn gedoceerd. Willem I zal echter de universiteit verplichten om de levende talen in die welbepaalde talen te onderwijzen. Vanaf dan wordt Nederlands in het Nederlands onderwezen. Een grote verdienste. Met het aantreden van de Franse oproerkraaier in de zuidelijke Nederlanden en hun machtsovername, wordt de universiteit volledig verfranst. Nederlands wordt afgeschaft, ook als te doceren vak. Pas veel later zal het Nederlands weer ingevoerd worden als een onderwijsvak. Maar die taal zal dan gedoceerd worden in het... Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Die occasionele Iraniër is het probleem niet in België, Jolle, als zij de enigen waren die noodzaak hadden aan zulke documenten zou dat snel geregeld zijn. Het drama van Vlaanderen is tweeledig:
a) Steenrijke franstaligen die de mening zijn toegedaan dat de taalgrens hun schaduw is: Waar zij gaan, moet die volgen. Willen ze in het Vlaams-Brabantse groen gaan wonen, moet de Franstalige gemeenschap maar tot ginder worden uitgebreid. De enige manier om aan die conquistadores-mentaliteit te ontsnappen, is hen consequent te verplichten het Nederlands te gebruiken in alle bestuurszaken. Alleen op die manier kan je hen diets maken dat ze het Nederlandstalige karakter van de gemeente moeten respecteren en niet andersom. b) Immigranten die vinden dat een multiculturele maatschappij ook maar meertalig moet zijn, en Arabisch of Turks als extra landstaal wensen. Geen enkel land in de wereld aanvaardt dat een niet-historische minderheid zijn taal opdringt, maar met zo'n maatregelen zet je de deur wijd open voor allochtonen die geen Nederlands willen leren. Je voorstel is goedbedoeld, maar ingegeven door een voorbeeld dat absoluut niet de volledige draagwijdte van de gevolgen duidelijk maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister
|
![]() Citaat:
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
|
![]() |
![]() |