![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Parlementslid
|
![]() Het installeren van een Democratie is het einde van een lang proces. Eén van de absolute vereisten die nodig zijn voor democratie is kapitalisme. Zelfs Marx gaf toe dat democratie niet kon functioneren zonder kapitalisme. In de praktijk betekent dit dat er een brede, welvarende middenklasse moet zijn als basis van waaruit de democratie zich verder kan ontwikkelen. Verdere vereisten zijn uiteraard een seculiere omgeving en een minimum aan scholing. De Irakezen zijn nog lang niet klaar om die stap te zetten laat staan dat ze enige notie hebben van wat democratie eigenlijk is. De enige bestuursvorm die ze tot hiertoe kenden was gebaseerd op onderwerping: aan hun stamoverste, aan Allah, aan Saddam, en voorheen ook aan de Britse Kolonialen. Geef ze vrijheid en democratie en ze zullen zeer onwennig zijn. Het zal minstens één generatie duren tot ze volop beseffen hoe met democratie en vrijheid om te gaan.
Elders werd er hier gesproken over onverdraagzaamheid. Onverdraagzaamheid is het gevolg van een falende multiculturele maatschappij: Zo is Irak bijvoorbeeld een ethnisch lappendeken van verschillende stammen, culturen, religies. Indien enkele van die groeperingen het niet zo goed kunnen vinden met elkaar dan krijg je op z'n minst onlusten. Het wondermiddel tegen dit alles is 'verdraagzaamheid'. Probleem: kan je verdraagzaamheid afdwingen? Kan je iemand dwingen zich te verzoenen met zijn buur, ook al zijn de onverzoenlijkheden nog zo groot? Stalin kon verdraagzaamheid en gelijkheid afdwingen door bepaalde volkeren te verhuizen naar Siberië, door het mengen van verschillende volkeren (om zo hun macht te breken), of door een heel volk gewoonweg te 'neutraliseren'. Na de val van de USSR brokkelde het hele rijk gewoonweg uit elkaar. Net als Stalin weet Saddam Irak bij elkaar te houden door verdraagzaamheid af te dwingen: maw door opstandige groepen die streven naar onafhankelijkheid te terroriseren en hun macht te breken. Indien u weet welke impact religie kan hebben op mensen, dan weet u ongetwijfeld hoe moeilijk het is om religieuze onlusten te bedwingen. Pakistan is bijvoorbeeld het resultaat van zo'n religieuze onverdraagzaamheid. De naam Pakistan betekent "land van de zuiveren" en verwijst naar haar ontstaansgeschiedenis. Pakistan is ontstaan uit India en werd gesticht door Moslims die het niet konden vinden met de Hindu's en andere religieuze groeperingen in India. Pakistan moest en zou een 'zuivere' Moslimstaat worden en daar zijn ze grotendeels in geslaagd. Het is foutief om een multiculturele samenleving per sé af te dwingen, in vele gevallen is en blijft het een utopie. Je kan mensen enkel overtuigen, nooit dwingen samen te leven in één staat.
![]() |
#22 | |
Burgemeester
|
![]() Tomb?
Weet je nog wat ik gisteren schreef? Citaat:
Journalisten moeten niet de in de woestijn gaan rondhossen in Amerikaanse legerkledij. Ze nemen zelfs de taal over van die mannen. Verzet wordt nu "irregular forces" genoemd. Op CNN speken sommige zelfs van "terrorist like cells".
![]() |
![]() |
#23 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
-De Saoedi's zijn Wahhabitisch, een ultra-orthodoxe variant van het soennisme. bijna helemaal juist ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Gouverneur
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() moest die idiote
![]() mja? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Gouverneur
|
![]() Pffff, ik probeer geen intellectuele mening te poneren daar ik geen intellectueel ben noch zou willen zijn & gemierenneuk haat. Ik probeer gewoon een eerlijke discussie te voeren op basis van de gegevens die ik overal opvang & poog te onthouden & als daar een fout in zit, tant pis, dan geef ik da gewoon toe, zal mij worst wezen.
Aan u om den intellectueel uit te hangen, aan mij om vriendelijk te blijven. Wat een smiley al niet teweeg brengen kan. ![]() |
![]() |
![]() |