Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2020, 11:04   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dood kapitaal aan maskers die 20 centiemen kosten en 10 jaar lang meegaan ?
Als je per personeelslid op 5 per dag rekent (wegwerp), reken dan zelf maar eens uit. De goede FFP2 zijn stukken duurder.

Maar ok, ik ben ervoor dat rusthuizen en ziekenhuizen zelf een strategische stock aanleggen, zij kunnen dan zelf ook roteren, dat is beter dan immense nationale stocks.

Ik zou een wet maken om hen dat te verplichten.
Oud 14 april 2020, 11:35   #22
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als je per personeelslid op 5 per dag rekent (wegwerp), reken dan zelf maar eens uit. De goede FFP2 zijn stukken duurder.

Maar ok, ik ben ervoor dat rusthuizen en ziekenhuizen zelf een strategische stock aanleggen, zij kunnen dan zelf ook roteren, dat is beter dan immense nationale stocks.

Zou het 'verstandiger' zijn de hele gezondheidssector véél méér te decentraliseren: i.p.v. één of twee mega-ziekenhuizen met grote maar niet bijster efficiënte spoed-afdelingen en niet altijd gemakkelijk bereikbare IC-afdelingen per provincie, enkele kleinere ziekenhuizen met dito voorzieningen per arrondissement of zo?

Voorstanders van het 'subsidiariteitsbeginsel' kunnen daar toch moeilijk tégen zijn, me dunkt.

Zou dat zo véél duurder uitvallen dat het als 'ondoenbaar' kan/moet worden bestempeld?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 11:42   #23
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog eens,"stockeren" brengt zijn eigen kosten met zich mee,en het gaat nog niet in eerste instantie om de kost van de goederen zelf...

Anderszijds,VEEL nuttiger lijkt het me dat de overheid,samen met de privé,straks eens grondig kijkt om een produktiecapaciteit ,hier in Vlaanderen,op te zetten voor een lijstje van "noodwendig medisch materiaal".De grote schare "invoegbedrijven" kan desnoods helpen.

Ik kan me voorstellen dat het ondertussen wel geweten is wat dat zou kunnen zijn,en niet alleen maar handschoentjes en mondmaskers hoor....

Zie je al de "nutteloosheid" van "grote noodstocks"? ,(ik heb nog maar enkele dingetjes vernoemd en we spreken al van......miljoenen.....stuks)

Het is belangrijker de dingen ,indien nodig,te kunnen MAKEN,met de verworven inzichten overheen de jaren mee in die produktie...

"Stock" kan dan hoogstens betekenen: Het bijhouden van strategische voorraden grondstoffen ..Dat zal logischer en goedkoper zijn dan "depots",zoals vroeger in het leger,met dingen die in hun kisten hun functionaliteit aan het verliezen zijn overheen de jaren ...

Een paar grote rollen "speciale textiel" en bobijnen "speciale stickdraad,een paar kisten "ventieltjes",een paar kisten met de gereedschappen en kijk,je hebt als het ware miljoenen mondmaskers opgeslagen in een hoekje van een magazijn,veel eenvoudiger beheerbaar en vervangbaar dan effectief miljoenen mondmaskers die VEEL magazijnplaats zullen innemen.

Maar dan nog: het zal op een gelijkaardige manier moeten bekeken worden als het behouden van "militaire capaciteit".....

Laatst gewijzigd door kelt : 14 april 2020 om 11:47.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 12:01   #24
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Het is bekend dat onze gezondheidszorg vele miljarden geeft aan mensen... die hier niet zijn geboren, en ook niet bijdragen/bijdroegen aan onze samenleving door betalen van belastingen.

Nu de grenzen zijn gesloten, zou men dit principe eens moeten verdertrekken op de sociale zekerheid: vreemdelingen die er aan bijdragen/bijdroegen hebben er recht op, de anderen...
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 12:08   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Dood kapitaal aan maskers die 20 centiemen kosten en 10 jaar lang meegaan ?
Die maskers, mits goed ingepakt, kan je eigenlijk voor 50 of meer jaar in opslag leggen. Ja, dan kosten ze misschien 35 euro per pak van 100.

Maar voorbereiden op een pandemie , met de huidige wereldbevolkingsgetallen (en de verwachte groei) die vergelijkbaar is met de Spaanse griep, dan spreken we over wel meer dan alleen dan 10 mondmaskers per week, per persoon. Maar ook handschoenen, brillen, overkledij, chemicaliën voor ontsmetting. En da's alleen de "zelfbescherming op laag niveau".

Gooi daarbij nog eens de voorraden "basis" geneesmiddelen (de WHO heeft er een lijst van, en ja Diazepam zit erbij) voor die hoeveelheid mensen, en we zijn hele landen aan't ondergraven om de magazijnen te plaatsen zonder dat ze opvallen. Stel u voor, zo'n mastodont van een magazijn in uw achtertuin. Hoeveel NIMBY's gaan we dan niet hebben? Da's nu al een probleem , zelfs al gaat het over een fietspad.
Oud 14 april 2020, 12:18   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat lijkt mij inderdaad nogal evident. Het is eigenaardig om reglementeringen te hebben die U voorbereiden op totaal ondenkbare toestanden en die ongelofelijk duur en belemmerend zijn, en dat zo een elementaire zaken die, zoals je zegt, TOCH gebruikt worden en kunnen roteren, niet tot de verplichte basis uitrusting van zo een instellingen hoort. Dat er daarnaast eventueel nog wat "strategische stocks" zijn is een pluspunt.

Maar het is toch eigenaardig dat je als dokter niet verplicht bent om genoeg spul *voor Uzelf* in voorraad te hebben. Dat kost zo goed als niks, en maakt een wereld van verschil als er iets gebeurt. Want nog eens, er is potentieel zo een epidemie om de 5 - 10 jaar. Denk maar aan SARS, vogelgriep, varkensgriep, ... de laatste 20 jaar. Die zijn meestal toevallig goed afgelopen. Deze keer was het prijs, en gelukkig met een niet te dodelijk virus.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 12:22   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die maskers, mits goed ingepakt, kan je eigenlijk voor 50 of meer jaar in opslag leggen. Ja, dan kosten ze misschien 35 euro per pak van 100.

Maar voorbereiden op een pandemie , met de huidige wereldbevolkingsgetallen (en de verwachte groei) die vergelijkbaar is met de Spaanse griep, dan spreken we over wel meer dan alleen dan 10 mondmaskers per week, per persoon. Maar ook handschoenen, brillen, overkledij, chemicaliën voor ontsmetting. En da's alleen de "zelfbescherming op laag niveau".
Wel, dat heb je normaal gezien TOCH een beetje in huis. Het volstaat van er wat meer op voorraad te hebben he, en gans dit psychodrama zou anders verlopen zijn.

Citaat:
Gooi daarbij nog eens de voorraden "basis" geneesmiddelen (de WHO heeft er een lijst van, en ja Diazepam zit erbij) voor die hoeveelheid mensen, en we zijn hele landen aan't ondergraven om de magazijnen te plaatsen zonder dat ze opvallen. Stel u voor, zo'n mastodont van een magazijn in uw achtertuin. Hoeveel NIMBY's gaan we dan niet hebben? Da's nu al een probleem , zelfs al gaat het over een fietspad.
Gedecentraliseerd is dat al veel minder problematisch. Geneesmiddelen, dat is iets anders, maar elke apotheek zou haar stock kunnen hebben he.

Kijk naar een individueel huishouden. Hoeveel plaats is er nodig om voor iedereen van het gezin, zeg maar, 200 maskers en 200 paar wegpwerp handschoenen te hebben ? Je gaat mij niet zeggen dat het enkel mensen met een kasteel zijn die dat kunnen opslaan he.
Oud 14 april 2020, 12:49   #28
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Nog eens,"stockeren" brengt zijn eigen kosten met zich mee,en het gaat nog niet in eerste instantie om de kost van de goederen zelf...

Anderszijds,VEEL nuttiger lijkt het me dat de overheid,samen met de privé,straks eens grondig kijkt om een produktiecapaciteit ,hier in Vlaanderen,op te zetten voor een lijstje van "noodwendig medisch materiaal".De grote schare "invoegbedrijven" kan desnoods helpen.

Ik kan me voorstellen dat het ondertussen wel geweten is wat dat zou kunnen zijn,en niet alleen maar handschoentjes en mondmaskers hoor....

Zie je al de "nutteloosheid" van "grote noodstocks"? ,(ik heb nog maar enkele dingetjes vernoemd en we spreken al van......miljoenen.....stuks)

Het is belangrijker de dingen ,indien nodig,te kunnen MAKEN,met de verworven inzichten overheen de jaren mee in die produktie...

"Stock" kan dan hoogstens betekenen: Het bijhouden van strategische voorraden grondstoffen ..Dat zal logischer en goedkoper zijn dan "depots",zoals vroeger in het leger,met dingen die in hun kisten hun functionaliteit aan het verliezen zijn overheen de jaren ...

Een paar grote rollen "speciale textiel" en bobijnen "speciale stickdraad,een paar kisten "ventieltjes",een paar kisten met de gereedschappen en kijk,je hebt als het ware miljoenen mondmaskers opgeslagen in een hoekje van een magazijn,veel eenvoudiger beheerbaar en vervangbaar dan effectief miljoenen mondmaskers die VEEL magazijnplaats zullen innemen.

Maar dan nog: het zal op een gelijkaardige manier moeten bekeken worden als het behouden van "militaire capaciteit".....
Citaat:
Dat lijkt mij inderdaad nogal evident. Het is eigenaardig om reglementeringen te hebben die U voorbereiden op totaal ondenkbare toestanden en die ongelofelijk duur en belemmerend zijn, en dat zo een elementaire zaken die, zoals je zegt, TOCH gebruikt worden en kunnen roteren, niet tot de verplichte basis uitrusting van zo een instellingen hoort. Dat er daarnaast eventueel nog wat "strategische stocks" zijn is een pluspunt.

Maar het is toch eigenaardig dat je als dokter niet verplicht bent om genoeg spul *voor Uzelf* in voorraad te hebben. Dat kost zo goed als niks, en maakt een wereld van verschil als er iets gebeurt. Want nog eens, er is potentieel zo een epidemie om de 5 - 10 jaar. Denk maar aan SARS, vogelgriep, varkensgriep, ... de laatste 20 jaar. Die zijn meestal toevallig goed afgelopen. Deze keer was het prijs, en gelukkig met een niet te dodelijk virus.
Citaat:
Wel, dat heb je normaal gezien TOCH een beetje in huis. Het volstaat van er wat meer op voorraad te hebben he, en gans dit psychodrama zou anders verlopen zijn.

Gedecentraliseerd is dat al veel minder problematisch. Geneesmiddelen, dat is iets anders, maar elke apotheek zou haar stock kunnen hebben he.

Kijk naar een individueel huishouden. Hoeveel plaats is er nodig om voor iedereen van het gezin, zeg maar, 200 maskers en 200 paar wegpwerp handschoenen te hebben ? Je gaat mij niet zeggen dat het enkel mensen met een kasteel zijn die dat kunnen opslaan he.

Deze discussie - te begrijpen als uitwisseling van ideeën ten einde oplossingen voor een probleem te vinden - wordt steeds boeiender.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 12:56   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik had een uitzonderlijke voorraad , als ik vergelijk met de rest. In mijn geval doordat ik niet weet waar ik volgende week mee bezig ga zijn, professioneel of op hobbybasis.
'k Ken er maar 2 die meer voorraad hadden, 1 ervan is een echte prepper, met een paar 40voet containers onder zijn gazon in de beton gegoten. Die blijft nu wel in zijn "kot", met doorgedreven luchtzuivering en "pakjesontsmetting" (heb ik voor hem gebouwd, stalen doos van 1m³ met 4 25W UVC lampen en met een druk op de knop, een bleekwaterbemisting en luchtafvoer naar buiten toe, je wil al die ozon of bleekwatergeur niet in het woongedeelte.)
De ander een kleine zelfstandige die niet elke week een bestelling wil plaatsen.

Citaat:
Voorbeeld. Basis koorts/pijnbestrijding paracetamol of aspirine. doosje 30 1gram tabletten in blister neemt 100*60*30mm in beslag.
1 persoon mag volgens de bijsluiter maximaal 3 gram per dag nemen gespreid over die hele dag, en dat voor niet langer dan 3 dagen.
Maar we gaan uit van een noodgeval, ergo, 6 gram per dag gespreid, en gedurende een maand. Da's 180 gram, 6 doosjes. 4 gezinsleden, en we doen er een kwakje bij. 30 doosjes. Dat past zeer comfortabel in een schoendoos. Of als je echt plaats wil besparen en voor echt lange duur opslag wil gaan, vacuümverpak die per 60 tabletten, en steek die in een goed gekozen kunststof doos, en zet die in een koele, donkere ruimte.

Oh, de kost van deze "actie". Doosje van 10 gram is €2 in een Nederlandse supermarkt, 30 gram doosje in Blegische apotheek, €7.5. 30 doosjes aan €7.5 =€225, voor een voorraad waar normale mensen jaren over doen om die te roteren.
En dat geld voor de meeste WHO aanbevolen medicijnen. . Natuurlijk, u gaat geen specifieke medicatie tegen kankers en dergelijke stockeren. Voor u en uw naasten zijn de eerstehulp spullen al een goed begin. Nadien als kennis en middelen het toelaten kan men voor zichzelf beslissen meer voorraden aan te leggen ipv geld op de bank te laten niksen.
Citaat:
200 paar goede wegwerphandschoenen passen in een doosje van 130*130*290mm.
200 goeie maskers pakken meer plaats in. 280*280*280mm
Oftewel, 2 ferme schoendozen.
Oud 14 april 2020, 13:08   #30
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Van die latex handschoenen had ik twee dozen liggen, dat kost niks en komt altijd van pas.
Mondmaskers is wat anders, maar ik denk dat ik als ze terug vlot verkrijgbaar zijn een doos koop, hetzelfde met alkoholgel.
Oud 14 april 2020, 13:27   #31
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Het is bekend dat onze gezondheidszorg vele miljarden geeft aan mensen... die hier niet zijn geboren, en ook niet bijdragen/bijdroegen aan onze samenleving door betalen van belastingen.

Nu de grenzen zijn gesloten, zou men dit principe eens moeten verdertrekken op de sociale zekerheid: vreemdelingen die er aan bijdragen/bijdroegen hebben er recht op, de anderen...
Ge bedoelt natuurlijk iets anders dan ge zegt hé
Bij jou gaat het immers over 'eigen volk'

Anders zou je consequent moeten doortrekken naar iedereen die op den boek staat bij een ander want die dragen niet bij
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 13:35   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van die latex handschoenen had ik twee dozen liggen, dat kost niks en komt altijd van pas.
Mondmaskers is wat anders, maar ik denk dat ik als ze terug vlot verkrijgbaar zijn een doos koop, hetzelfde met alkoholgel.
Ik had *toevallig* en niks met epidemie te maken, wat mondmaskers liggen voor 't knutselen. Ik woon in een oud huis, waar deels asbestbeton aanwezig is. Als ik daarin boor, dan zet ik zo een masker op, en ik heb daar dus een doos van liggen. Maar ik geef toe nooit aan een epidemie gedacht te hebben.

Handschoenen heb ik met de vleet (van die doorzichtig plastieken, kost niks, een paar euro voor 100 in een pakske dat niet groter is dan twee repen chocolade).

Alcoholgel daar had ik nog wat van in huis, maar ik gebruik dat niet. Eigenlijk is gewone zeep in de meeste gevallen beter. Het is enkel als je je handen moet wassen om het half uur dat er een probleem is met zeep: het zal je huid gaan irriteren. Maar als je "contaminerende" en niet-contaminerende handelingen kan scheiden, moet je je handen zo vaak niet wassen.
Oud 14 april 2020, 17:22   #33
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

In 2014 probeerde obama geld vrij te maken voor het voorbereiden op een pandemie https://www.youtube.com/watch?v=pBVAnaHxHbM

Wat hij daar zegt lijkt een geniale voorspelling net zoals Bill gates ook deed.
Maar het was gewoon algemeen bekend onder specialisten.

De private sector werkt volgens een winstmodel , die gaan echt niet investeren in het opslaan van mondkapjes e.d. of in andere voorbereidingen.
Zij werken niet voor het maatschappelijk belang .
Vandaar dat juist de VS zo verschrikkelijk slecht waren voorbereid, ze hebben het aan de marktwerking overgelaten .
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 17:30   #34
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
De private sector werkt volgens een winstmodel , die gaan echt niet investeren in het opslaan van mondkapjes e.d. of in andere voorbereidingen.
Vandaar dat alle landen met een gesocialiseerd verzorgingssysteem mondkapjes bij de vleet hadden he !
Oud 14 april 2020, 17:39   #35
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Toont de wuhan-flu het failliet aan van gesocialiseerde gezondheidszorg?

Al die tijd werden vrije-markt voorstanders afgeschreven als "hardvochtig" en "onmenselijk", maar nu ontzeggen we zonder enige vorm van discussie, medische zorgen aan oude mensen.

Hoe kan je, enerzijds beweren dat gesocialiseerde gezondheidszorg nodig is om iedereen gezondheidszorg te garanderen, en die dan plots niet meer leveren aan grote groepen van de bevolking?

Als er niet genoeg capaciteit is, zou het niet veel eerlijker zijn om gezondheidszorg te geven aan mensen die daarvoor in hun leven het meest betaald hebben?
De gezondheidszorg IS geprivatiseerd.
Wat krijgen we nou ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 17:40   #36
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
lolz wie weet

Volgens mij alludeert ie gewoon op een vorige topic dat 'm gestart heeft waar ie beweerde dat beleid om niet onnodig (-> lees medisch onzinnig of naar wens patiënt) oudjes naar ic en terug te brengen een verdoken beleid was van oudjes te laten sterven wegens te weinig ic-plaatsen
Is dat dan niet nog veel erger? Om de oudjes te laten creperen in het rusthuis als er wel plaats is in de Intensive Care?
Oud 14 april 2020, 17:41   #37
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
In 2014 probeerde obama geld vrij te maken voor het voorbereiden op een pandemie https://www.youtube.com/watch?v=pBVAnaHxHbM

Wat hij daar zegt lijkt een geniale voorspelling net zoals Bill gates ook deed.
Maar het was gewoon algemeen bekend onder specialisten.

Zij werken niet voor het maatschappelijk belang .
Vandaar dat juist de VS zo verschrikkelijk slecht waren voorbereid, ze hebben het aan de marktwerking overgelaten .
Als dát niet duidelijk is !!!
Obama & Gates zijn 2 geniale mannen met een onvoorstelbare visie !!!

Laatst gewijzigd door Boduo : 14 april 2020 om 17:46.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2020, 18:17   #38
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat dan niet nog veel erger? Om de oudjes te laten creperen in het rusthuis als er wel plaats is in de Intensive Care?
Intuberen en in coma brengen? Dat doet men ook in niet Corona tijden enkel als het zinvol is.
Oud 14 april 2020, 19:00   #39
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oudjes van wie men weet dat ze nog te redden vallen, kunnen nog altijd gerust naar een IC overgebracht worden.

Van die waar men weet dat het zinloos is, die kunnen een beter levenseinde krijgen in een WZC dan ergens moederziel alleen in een IC.

Palliatieve zorgen noemt dit.
Oud 15 april 2020, 06:10   #40
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Oudjes van wie men weet dat ze nog te redden vallen, kunnen nog altijd gerust naar een IC overgebracht worden.

Van die waar men weet dat het zinloos is, die kunnen een beter levenseinde krijgen in een WZC dan ergens moederziel alleen in een IC.

Palliatieve zorgen noemt dit.

Ik heb hier 2 problemen mee.

1) Blijkbaar neemt meen aan dat er iemand is die op onfeilbare wijze het resultaat van de behandeling kan voorspellen. Dit lijkt me onzin.

2) Is het niet veel beter aan de klant om te beslissen wat er moet gebeuren met zijn geld? Nu besteel je die mensen: je belast hun inkomen, maar je geeft niks in ruil.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be