Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Bekijk resultaten enquête: vindt u dat de lock down moet stopgezet worden?
ja, direct en zonder restricties 6 17,14%
ja, maar met enkele haalbare beperkingen 16 45,71%
neen, maar een kleine versoepeling kan 9 25,71%
neen / verstrengen 4 11,43%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2020, 14:45   #21
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ik zat vooral veel te lachen met "de nieuwe grafiek" gisteren van de coronabesmettingen: daar zie je dat die lockdown dus absoluut geen verschil uitmaakt tussen 16 april of géén lockdown. En ik hoor ook geen argumenten waarom dat op 3 mei anders zou zijn. Maw, we zijn ons tijd en geld aan het verdoen, de curve zal volgens hen de facto terug exponentieel oplopen
Die nieuwe grafiek was gebaseerd op het hypothetische geval dat alle maatregelen wegvielen. Inderdaad, als we alle maatregelen laten varen zal de curve opnieuw exponentieel oplopen.

De strategie was en is:
1. De lockdown invoeren om een overbalsting van de ziekenhuizen te voorkomen -> is gelukt
2. De lockdown nog wat verder zetten om wat marge in te bouwen -> is aan het lukken
3. De lockdown beetje bij beetje opheffen en het aantal ziekenhuisopnames nauwgezet opvolgen zodat men op tijd kan reageren bij een ontsporing.

Lijkt me een zinvol plan. Heeft trouwens veel weg van de aanpak bij een aanval door hackers.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 14:57   #22
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Ook een beetje serieus zijn met die ‘exit’. Landen zoals Nederland en Duitsland ‘plannen’ dat begin mei. Dat is binnen twee weken. Dan kan je evengoed zeggen: we wachten nog twee weken en zien dan hoe het zit.
Oud 21 april 2020, 15:19   #23
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik dacht dat scholen helemaal geen besmetttingsaarden zijn.
Jongeren krijgen weinig ziekteverschijnselen maar kunnen de ziekte wel overdragen.
Waarom raden ze anders aan om de generaties te scheiden?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 15:23   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Alle bedrijven terug aan de slag en alle winkels open. Virologen terug naar hun labo en stoppen met hun vedetten cultus in de TV studio's waar ze eender wat te zitten broebelen.
2

Alleen gelooft men dat nu, he, en wil men niet meer. En kan de politiek zich dat niet permitteren, want ze hebben toch de grootste vrijheidsberoving van de na de Franse Revolutie, en de grootste economische ramp niet voor niks georganiseerd he...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 15:24   #25
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Yes, stopzetten, zonder restricties. Behalve in winkels waar een deel van de openingsuren wordt voorzien voor wie zich wel aan de social distancing en beschermende maatregelen wil houden. Laat iedereen voor zichzelf uitmaken hoeveel ze zich willen blootstellen aan het virus. Wie op café wil gaan, of naar pakweg Tomorrowland, moet dat maar doen indien de eigenaar van de zaak, of organisator, het risico wil nemen zichzelf bloot te stellen.
Was het maar zo makkelijk. Al die vrijheid-blijheid types kunnen op hun beurt anderen aansteken die wel de nodige restricties in acht willen nemen.

Ik ben in principe voor dat iemand zelf moet kiezen welke risicos die wil nemen maar dat kan evengoed leiden tot opgebroken families.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 15:50   #26
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Jongeren krijgen weinig ziekteverschijnselen
Dat klopt
Citaat:
maar kunnen de ziekte wel overdragen.
Dat is nog niet duidelijk. Sommige studies zeggen dat ze 'zelden' het virus doorgeven aan hun familie. Natuurlijk, met 100.000 kinderen op school is 'zelden' ook voldoende om een aantal gevallen te hebben.
Citaat:
Waarom raden ze anders aan om de generaties te scheiden?
Mag ik erop wijzen dat de experts hadden aangeraden om de scholen open te houden? Dus alleszins zagen zij meer voordelen dan nadelen. Overigens, in Nederland spelen kinderen nog altijd samen, op straat of bij vrienden thuis. Dat is daar nog altijd toegelaten - en de cijfers zijn daar in ieder geval niet opvallend slechter.

Laatst gewijzigd door gertc : 21 april 2020 om 16:00.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 15:51   #27
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat ze hier nog wel even de kat uit de boom gaan kijken.
Een paar kleine versoepelingen, kleine zelfstandige die de coronaregels kunnen toepassen zonder problemen, kunnen terug aan het werk.

Eén ding is zeker, op je loonbriefje zal een nieuwe taks toegevoegd worden...
Coronabijdrage -xxx Euro
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 15:57   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dat is nog niet duidelijk. Sommige studies zeggen dat ze 'zelden' het virus doorgeven aan hun familie. Natuurlijk, met 100.000 kinderen op school is 'zelden' ook voldoende om een aantal gevallen te hebben.
Wel, studies geven toch aan dat het effect heeft bij influenza, hoewel het blijkbaar moeilijk is om er precieze dingen uit te halen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4022492/
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 16:15   #29
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, studies geven toch aan dat het effect heeft bij influenza, hoewel het blijkbaar moeilijk is om er precieze dingen uit te halen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4022492/
Bron
Citaat:
Daarnaast schrijft het OMT dat de meest waarschijnlijke overdracht van het virus tussen volwassen leeftijdsgenoten plaatsvindt. Dit gebeurt ook van volwassen familieleden naar kinderen. "Maar overdracht van het virus onder kinderen onderling of van kinderen naar volwassenen, zoals bij influenza gezien wordt, is veel minder vastgesteld en lijkt minder voor te komen."
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 16:18   #30
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

In het begin van de lockdown zegde men dat het de bedoeling was door een vertraging een niveau dat de ziekenhuizen aan zouden kunnen te bekomen. (In tegenstelling tot sommige landen die voor de herd immunity kozen maar er zo goed als allemaal van terug kwamen.) Ondertussen heb ik niet meer de indruk dat men voor die nivellering kiest maar dat men voor zo weinig mogelijk besmettingen gaat. De (vertraagde) natuurlijke immunisering van de bevolking is blijkbaar niet meer het doel. Ik vraag me af waarom. Men gokt er precies op dat er in september al een vaccinatieserum zal zijn. Dat zou wel eens dik kunnen tegenvallen. Zou het niet beter zijn om het aantal besmettingen, zeker bij jonge mensen, terug te laten stijgen en de scholen terug te openen ?

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 16:32   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dat klopt

Mag ik erop wijzen dat de experts hadden aangeraden om de scholen open te houden? Dus alleszins zagen zij meer voordelen dan nadelen. Overigens, in Nederland spelen kinderen nog altijd samen, op straat of bij vrienden thuis. Dat is daar nog altijd toegelaten - en de cijfers zijn daar in ieder geval niet opvallend slechter.
Maar diezelfde experts zorgden ook voor opvang op school, juist omdat die anders door de grootouders zouden opgevangen worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 22:00   #32
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor handhaving zoals't nu loopt , maar ....
met duurdere boetes voor wie moedwillig de regels overtreedt !!
En wie doelbewust iemand besmet , mocht de dader zelf ziek worden , geen hulp voor zulke !!

Dit virus is nog niet voldoende "weggezakt" , nu naar open , en er zal weer piek komen !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 22:08   #33
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Scholen heropenen en zonder distancing tussen leerlingen. We weten dat op een handvol na heel die generatie er amper last van heeft, dus neem toch dat stuk groepsimmuniteit. Ik versta geen barst van al die concepten om klassen te halveren en kinderen ver uiteen te zetten. Als je weet dat ze zelf weinig last ondervinden en blijkbaar ook nauwelijks een rol spelen in de verspreiding hoef je dat toch net allemaal te doen?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 22:29   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Scholen heropenen en zonder distancing tussen leerlingen. We weten dat op een handvol na heel die generatie er amper last van heeft, dus neem toch dat stuk groepsimmuniteit. Ik versta geen barst van al die concepten om klassen te halveren en kinderen ver uiteen te zetten. Als je weet dat ze zelf weinig last ondervinden en blijkbaar ook nauwelijks een rol spelen in de verspreiding hoef je dat toch net allemaal te doen?
Leerkrachten zijn de zwakke schakel.

Hazmat suits zijn de oplossing.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 22:34   #35
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

In de pers lees je nu tegenstrijdigheden.

Kinderen zouden nu ineens geen probleem zijn, en in Japan, waar ze de scholen al terug hadden geöpend, doen ze die nu weer dicht ?

Zweden is nu ook al aan het bijdraaien ?

Zweden deed het blijkbaar heel goed...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04...oed-om-met-de/

... maar:
'...
Slechtste van Scandinavië

Epidemologe Nele Brusselaers, die in Zweden onderzoek doet, zegt dat je die vergelijking eventueel wel kan maken. “Maar dan moet je kijken naar landen die overeenkomen in geografie, bevolkingsdichtheid en sociale contacten”, vertelt ze. “Dan moet je Zweden eerder vergelijken met landen zoals Noorwegen (waar er zo’n 7.000 besmettingen zijn en 160 sterftes, red.). Zweden heeft meer doden dan alle andere Scandinavische landen samen.”
...'
Oud 21 april 2020, 22:36   #36
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

lock down stopzetten vanaf 4 mei

alle winkels vanaf dan terug open mits respect voor sociale afstand

scholen terug open vanaf 4 mei (op zijn minst zeker basisscholen en beroeps en technisch onderwijs met veel praktijkvakken)

geen grote evenementen

grenzen blijven dicht

horeca terug open ten vroegste halfweg mei

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 21 april 2020 om 22:39.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 22:37   #37
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Ik heb dan ook gestemd op: 'neen, maar een kleine versoepeling kan'

Liever één week langer in lock-down dan nadien er 3 (of meer) terug extra aan ons been te hebben.
Voorzichtig versoepelen, daar zie ik géén graten in.
Voorzichtig, controleerbaar waar het kan.

Laatst gewijzigd door kojak : 21 april 2020 om 22:38.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 22:41   #38
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
lock down stopzetten vanaf 4 mei

alle winkels vanaf dan terug open mits respect voor sociale afstand

scholen terug open vanaf 4 mei (op zijn minst zeker basisscholen en beroeps en technisch onderwijs met veel praktijkvakken)

geen grote evenementen

grenzen blijven dicht

horeca terug open ten vroegste halfweg mei
Ik ken vele winkeltjes, en daar zitten er zelfs nogal grote tussen waar je eens binnen, onmogelijk die sociale afstand kan garanderen.
Wat met kledingwinkels ?
Je weet wel, aanraken = kopen.
Laat staan een broek passen.
Schoenwinkels, idem.

En het zijn nu vooral deze 2 laatsten die zitten te springen om terug open te mogen. Ze hebben bijna allemaal net hun nieuwe collecties binnen.

Laatst gewijzigd door kojak : 21 april 2020 om 22:42.
Oud 21 april 2020, 22:44   #39
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ik denk dat ze hier nog wel even de kat uit de boom gaan kijken.
Een paar kleine versoepelingen, kleine zelfstandige die de coronaregels kunnen toepassen zonder problemen, kunnen terug aan het werk.

Eén ding is zeker, op je loonbriefje zal een nieuwe taks toegevoegd worden...
Coronabijdrage -xxx Euro
Waarom zou het begrotingstekort van dit jaar moeten opgehaald worden ? Is voor niets nodig, het begrotingstekort van dit jaar kan perfect bij de overheidsschuld worden geboekt. Zeker nu de intresten op de financiële markten zo laag staan.

Integendeel er zal massaal geïnvesteerd moeten worden in de economie willen we een economische depressie vermijden. De eerst komende jaren zullen we grote begrotingstekorten moeten boeken. Schuldafbouw moet dan maar gebeuren wanneer de economie terug op snelheid gekomen is.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2020, 22:47   #40
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
In het begin van de lockdown zegde men dat het de bedoeling was door een vertraging een niveau dat de ziekenhuizen aan zouden kunnen te bekomen. (In tegenstelling tot sommige landen die voor de herd immunity kozen maar er zo goed als allemaal van terug kwamen.) Ondertussen heb ik niet meer de indruk dat men voor die nivellering kiest maar dat men voor zo weinig mogelijk besmettingen gaat. De (vertraagde) natuurlijke immunisering van de bevolking is blijkbaar niet meer het doel. Ik vraag me af waarom. Men gokt er precies op dat er in september al een vaccinatieserum zal zijn. Dat zou wel eens dik kunnen tegenvallen. Zou het niet beter zijn om het aantal besmettingen, zeker bij jonge mensen, terug te laten stijgen en de scholen terug te openen ?
Men had verwacht dat een veel groter deel van de bevolking ofwel het gehad zou hebben ofwel er imuun zou voor zijn.
Ideaal zou zijn zo'n 60% heb ik ergens gehoord.
Naar het schijnt halen we hier momenteel maar amper 5%.
De gevolgen van die 5% kennen we ondertussen maar er blijft wel nog de overige 95%.
Veel meer keuze hebben ze dan niet meer hé.

Laatst gewijzigd door kojak : 21 april 2020 om 22:49.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be