![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() t beste is eraf. Vanaf nu gaar het alleen nog bergaf. Met de ogen.
![]() |
#24 |
|
![]() In principe vermindert alleen de mogelijkheid om dichtbij scherp te stellen. Vertezicht blijft meestal hetzelfde als vroeger. Een leesbril doet niks anders (zoals elke bril) dan het brandpunt verplaatsen. Een leesbril is vertebril + sterkte nodig om dichterbij scherp te zien. Die sterkte van leesglazen die bij vertezicht komen is vooral afhankelijk van de leeftijd en de afstand waarop men scherp moet kunnen lezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() crap, mijn ogen worden elk jaar beter...de correctie om ver te zien moet om de twee jaar verminderd worden....en lezen doe ik zonder.
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Mijn moeder had dat ook toen de cataract zich ontwikkelde. En iemand met bv -2.50 voor ver zal als hij zijn bril afzet hetzelfde effect hebben als iemand anders zonder afwijking (ver) die een leesbril van +2.50 opzet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Als je vertebril correct is (dat is de basis) moet je daar (op die leeftijd) ongeveer +1.25 bij tellen per glas om te lezen op ong. 40cm. Wil je lezen op grotere afstand. Computer of muziekpartijen op een piano bv, neem je iets minder sterk. ong. +0.75 bijtellen bij het vertezicht. De oude leesbril kan dan perfect zijn voor die verdere afstand. Ik koos voor progressieve glazen, vanwege mijn afwijking voor ver. Maar daarnaast gebruik ik nog dikwijls een apart leesbril (verschillende sterktes) omdat die progressieve glazen maar een klein tussengebied hebben. En dat kan in sommige gevallen(als je hoofd niet kan meebewegen) lastig zijn. Op het voorschrift staat dan soms vertezicht met additie. Die additie is het getal dat je bij vertezicht moet optellen. Dat kan dat tot verwarring leiden als je niet weet dat de leesbril verbetering vertezicht+additie is. Dan kan je denken dat er een vertebril voorgeschreven is, alhoewel dat ook de gegevens voor een leesbril op staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Hartelijk dank voor de informatie. Dit vond ik niet terug op wikipedia. Die pagina ontbreekt daar en dus verwezen ze mij door naar "computerbril". Had ik deze informatie toen ergens gekregen of gevonden, dan was ik meteen teruggekeerd naar de oogarts en was ik niet met dat voorschrift naar de optiek geweest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
In dat geval kan het dus dat je geen leesbril meer nodig hebt gedurende een paar jaren. Je moet dan je vertebril die je absoluut nodig hebt om auto te rijden, afzetten om goed te kunnen lezen. Dat is dus perfect mogelijk. Maar alles hangt af van de combinatie: verzicht, +ouderdom +leesafstand. PS leesbril betekent eigenlijk: dienstig voor alles dat je wil zien op een afstand zoals de leesafstand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze besloot me een nieuwe bril voor te schrijven. Ik keek zuur en zei : "dat zal weer serieus wat kosten, zeker". Ze gaf me het voorschrift en zei : "ga naar het Kruidvat en koop daar een leesbrilletje, dikwijls helpt dat. Moest het toch niet voldoende zijn, kunt u nog altijd deze nieuwe bril gaan halen". Ik heb me een brilletje van +/- 3 € aangeschaft in het Kruidvat en ik gebruik het nog altijd. Het siert op dit moment mijn neusje en ik kan perfect mijn scherm zien! ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U spreekt duidelijk uit een rijke ervaring. Ik schat u op 86!
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat: