![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
be.politics Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep be.politics. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
|
![]() "Tom De Moor" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > verkoopt de Overheid een fregat (De Wandelaar) voor 23 miljoen Eur na het in > maart buiten dienst genomen te hebben en er voor 35 miljoen Eur aan te > moderniseren... > > http://www.tijd.be/nieuws/artikel.asp?Id=1501285 Oh neen... niet De Wandelaar ! "België beslaat ook een stuk Noordzee: 2017 vierkante kilometer om precies te zijn. Niks om over naar huis te schrijven, maar genoeg om het bestaan van een heuse marine te verantwoorden. De belangrijkste verdienste van die marine bestaat uit het bezit van een paar mijnenvegers, drie fregatten (twee echte en één voor reserveonderdelen) en een muziekkapel. Onze meest bekende oorlogsbodem is het fiere fregat de Wandelaar, bekend van radio en tv. Als er ook maar iets gebeurt in de wereld, stuurt ons land de Wandelaar. De oorlog tussen Irak en Iran ? Hopla, de Wandelaar. De golfoorlog ? De Wandelaar. Miserie in Kosovo ? De Wandelaar. Oorlog in Afghanistan ? Ligt Afghanistan eigenlijk aan de zee ? Nee natuurlijk, stuur hem toch maar, de Wandelaar ! Als er morgen burgeroorlog uitbreekt in het Groothertogdom Luxemburg. Wat stuurt België dan ? De brandweer, de civiele bescherming, K3 ? Neen: de Wandelaar ! Zo langs Antwerpen, Willebroek en verder naar beneden, hij zal er wel geraken. Helaas slaat de naam van het schip op de snelheid waarmee het de wereldzeeën trotseert. Waardoor de Belgische bijdrage meestal arrivert, als iedereen al terug naar huis is." (uit: België voor beginnelingen) |
![]() |
#22 |
|
![]() "Dixit" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected] > "Tom De Moor" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]... >> verkoopt de Overheid een fregat (De Wandelaar) voor 23 miljoen Eur >> na het in maart buiten dienst genomen te hebben en er voor 35 >> miljoen Eur aan te moderniseren... >> >> http://www.tijd.be/nieuws/artikel.asp?Id=1501285 > > > Oh neen... niet De Wandelaar ! > > "België beslaat ook een stuk Noordzee: 2017 vierkante kilometer om > precies te zijn. Niks om over naar huis te schrijven, maar genoeg om > het bestaan van een heuse marine te verantwoorden. De belangrijkste Heuse Marine? De ZM-FN??? > verdienste van die marine bestaat uit het bezit van een paar > mijnenvegers, drie fregatten (twee echte en één voor Daar ligt de onwereldse budgettering van onze politiek aan de grondslag... > reserveonderdelen) en een muziekkapel. Onze meest bekende > oorlogsbodem is het fiere fregat de Wandelaar, bekend van radio en > tv. Als er ook maar iets gebeurt in de wereld, stuurt ons land de > Wandelaar. De oorlog tussen Irak en Iran ? Hopla, de Wandelaar. De > golfoorlog ? De Wandelaar. Miserie in Kosovo ? De Wandelaar. Oorlog > in Afghanistan ? Ligt Afghanistan eigenlijk aan de zee ? Nee > natuurlijk, stuur hem toch maar, de Wandelaar ! Als er morgen Strategie is ook je beste vak niet, blijkbaar. Ooit al gehoord van logistiek? De gemiddelde oorlog staat of valt met het al dan niet openhouden van de LOC's, vraag maar aan Rommel en Von Rundstedt. > burgeroorlog uitbreekt in het Groothertogdom Luxemburg. Wat stuurt > België dan ? De brandweer, de civiele bescherming, K3 ? Neen: de > Wandelaar ! Zo langs Antwerpen, Willebroek en verder naar beneden, > hij zal er wel geraken. Helaas slaat de naam van het schip op de > snelheid waarmee het de wereldzeeën trotseert. Waardoor de Belgische > bijdrage meestal arrivert, als iedereen al terug naar huis is." De Belgische zeemacht was (is) wereldvermaard wat betreft hun expertise bij het mijnenvegen. |
![]() |
#23 |
|
![]() On Mon, 6 Dec 2004 23:46:20 +0100, "aghasee" <[email protected]>
wrote: > >> burgeroorlog uitbreekt in het Groothertogdom Luxemburg. Wat stuurt >> België dan ? De brandweer, de civiele bescherming, K3 ? Neen: de >> Wandelaar ! Zo langs Antwerpen, Willebroek en verder naar beneden, >> hij zal er wel geraken. Helaas slaat de naam van het schip op de >> snelheid waarmee het de wereldzeeën trotseert. Waardoor de Belgische >> bijdrage meestal arrivert, als iedereen al terug naar huis is." Wat uiteraard de bedoeling is. Dom zijn ze niet, die Belgen. Het laatste dat ze willen is schade aan het schip of de bemanning. Fullator |
![]() |
#24 |
|
![]() "Fullator" <lvolders@forget_it.telenet.be> schreef in bericht
news:[email protected] > On Mon, 6 Dec 2004 23:46:20 +0100, "aghasee" <[email protected]> > wrote: > > >> >>> burgeroorlog uitbreekt in het Groothertogdom Luxemburg. Wat stuurt >>> België dan ? De brandweer, de civiele bescherming, K3 ? Neen: de >>> Wandelaar ! Zo langs Antwerpen, Willebroek en verder naar beneden, >>> hij zal er wel geraken. Helaas slaat de naam van het schip op de >>> snelheid waarmee het de wereldzeeën trotseert. Waardoor de Belgische >>> bijdrage meestal arrivert, als iedereen al terug naar huis is." > > Wat uiteraard de bedoeling is. Dom zijn ze niet, die Belgen. Het > laatste dat ze willen is schade aan het schip of de bemanning. Gelieve correct te knippen. Dat was niet mijn bijdrage. |
![]() |
#25 |
|
![]() "JC" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > > "Ghingis Khan" <[email protected]> schreef in bericht > news:wS_sd.11724$%[email protected]... >> >> <[email protected]> schreef in bericht >> news:[email protected]... >> > hedwig <hedwig-eembeeck@tiscalinetpuntjebe> wrote: >> >> Klopt: daar is niets mis mee ... >> >> Alleen het verstrekken van de juiste informatie kon misschien wel wat >> >> beter. >> > >> > Geen idee. Ik heb mijn informatie vanuit de Standaard. Daar stond het >> > zwart op wit zo in. Wel, nu ik het nalees staat er niet met zoveel >> > woorden in waarom navo verplichtingen ons netto geld kosten, maar dat >> > lijkt me relatief evident. >> > >> >> Men kon dat schipke gratis gegeven hebben, zonder er eerst 35 miljoen >> tegenaan >> gegooid te hebben >> >> -- > Je kunt nog altijd uittreden, dan komt jet van je geld niet :) > Juist ;-) -- Ghingis Khan http://chinggiskhanfoundation.com/ http://www.khadag.org/ |
![]() |
#26 |
|
![]() Tom De Moor <[email protected]> wrote:
> 1. Ik heb je gegeven verklaring opgezocht. Bulgarije gaat met "de Wandelaar" > haar eerste schip hebben volgens Nato-normen en het zou dienen voor patrouilles > in de Middellandse Zee (lijkt me raar want Bulgarije ligt niet aan de > Middellandse Zee). > Er is nergens sprake van dat Belgi? daarvoor enige tegemoetkoming doet of zou > moeten doen. Het lijkt mij heel aannemelijk dat de fijnere details van Nato overeenkomsten niet in het publiek worden gegooid. > 2. Als in jouw wereld "niets mis" is met een verkoop van een materiaal tegen 23 > miljoen eur waar in de 9 vorige maanden voor 35 miljoen Eur aan geinvesteerd > is, zegt dat iets over jouw wereld. In de mijne (en ook in de wereld van bv > belastingscontroleurs) moet je dan met iets meer en vooral verifieerbare data > aankomen. Je laat nogmaals de context weg. Als die verkoop een impliciete steun is aan een Nato bondgenoot is daar niets mis mee. We hebben zelf geen serieuze militaire capaciteit. Bovendien is er niet geen politiek draagvlak om die capaciteit op te bouwen. Dus is financiele steun aan bondgenoten daaraan wel willen werken een mogelijke oplossing om onze verplichtingen binnen NATO verband te voldoen. > Ik ga hetzelfde trucje eens toepassen om "op wettelijke manier" gelden uit de > firma te halen maar ik denk -maak er weet van - dat de belastingscontroleur aan > die presentatie niet voldoende zal vinden. Je weet drommels goed dat de transacties van staat tot staat niet onderhevig zijn aan dezelfde regels waar jij je aan te houden hebt. > Dergelijke militaire ondersteuning (zijnde het "geven" van bewapening) > *bestaat* doodeenvoudig niet. > De NAVO is een verdragsorganisatie waarin de leden zich voor bepaalde taken > engageren, hieruit volgen bepaalde verplichtingen zowel op gebied van > materieel, manschappen als training. > Het is geen organisatie die een "zwak" lid gaat steunen door zijn quotum over > te nemen of door het te gaan sponsoren. NATO zelf is het niet met je eens. http://www.nato.int/docu/handbook/2001/hb080103.htm Ten tijde van NATO uitbreiding naar de ex-Oostbloklanden was de kost van die operatie trouwens een hot issue in de Amerikaanse politiek. Herinner je Pat Buchanan? En waarom? Omdat Amerikaanse belastingbetalers uiteraard de rekening moesten betalen. Geld dat voornamelijk diende om de militaire infrastructuur van die nieuwe landen inzetbaar te maken binnen NATO verband. Zoek maar eens naar 'cost of NATO expansion'. Arms transfer naar militaire partners was een van de hoekstenen van het Reagan beleid. En die militaire partners dat waren in de eerste plaats NATO landen die zelf die technologie niet hadden. cu bart -- http://www.irule.be/bvh/ |
![]() |
#27 |
|
![]() "aghasee" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected] i.nl... > > De Belgische zeemacht was (is) wereldvermaard wat betreft hun expertise > bij het mijnenvegen. > WN dacht dat ze die bejaagden ! Zijn die plastiekboten nu mijnenvergers of mijnenjagers ? Imho zijn de houten boten (=zeer oude dingen) mijnenvegers; en de modernere (?) polyesterboten de mijnenjagers (chasseurs des mines). WN. |
![]() |
#28 |
|
![]() <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Tom De Moor <[email protected]> wrote: >> 1. Ik heb je gegeven verklaring opgezocht. Bulgarije gaat met "de >> Wandelaar" >> haar eerste schip hebben volgens Nato-normen en het zou dienen voor >> patrouilles >> in de Middellandse Zee (lijkt me raar want Bulgarije ligt niet aan de >> Middellandse Zee). > >> Er is nergens sprake van dat Belgi? daarvoor enige tegemoetkoming doet of >> zou >> moeten doen. > > Het lijkt mij heel aannemelijk dat de fijnere details van Nato > overeenkomsten niet in het publiek worden gegooid. > >> 2. Als in jouw wereld "niets mis" is met een verkoop van een materiaal >> tegen 23 >> miljoen eur waar in de 9 vorige maanden voor 35 miljoen Eur aan >> geinvesteerd >> is, zegt dat iets over jouw wereld. In de mijne (en ook in de wereld van >> bv >> belastingscontroleurs) moet je dan met iets meer en vooral verifieerbare >> data >> aankomen. > > Je laat nogmaals de context weg. Als die verkoop een impliciete steun is > aan een Nato bondgenoot is daar niets mis mee. We hebben zelf geen > serieuze militaire capaciteit. Bovendien is er niet geen politiek > draagvlak om die capaciteit op te bouwen. Dus is financiele steun aan > bondgenoten daaraan wel willen werken een mogelijke oplossing om onze > verplichtingen binnen NATO verband te voldoen. En ik die dacht dat de Nato een verdedigers organisatie was. Hoeveel km kust heeft Bulgarije te verdedigen ? >> Ik ga hetzelfde trucje eens toepassen om "op wettelijke manier" gelden >> uit de >> firma te halen maar ik denk -maak er weet van - dat de >> belastingscontroleur aan >> die presentatie niet voldoende zal vinden. > > Je weet drommels goed dat de transacties van staat tot staat niet > onderhevig zijn aan dezelfde regels waar jij je aan te houden hebt. > >> Dergelijke militaire ondersteuning (zijnde het "geven" van bewapening) >> *bestaat* doodeenvoudig niet. > >> De NAVO is een verdragsorganisatie waarin de leden zich voor bepaalde >> taken >> engageren, hieruit volgen bepaalde verplichtingen zowel op gebied van >> materieel, manschappen als training. > >> Het is geen organisatie die een "zwak" lid gaat steunen door zijn quotum >> over >> te nemen of door het te gaan sponsoren. > > NATO zelf is het niet met je eens. > > http://www.nato.int/docu/handbook/2001/hb080103.htm > > Ten tijde van NATO uitbreiding naar de ex-Oostbloklanden was de kost van > die operatie trouwens een hot issue in de Amerikaanse politiek. Herinner > je Pat Buchanan? En waarom? Omdat Amerikaanse belastingbetalers > uiteraard de rekening moesten betalen. Geld dat voornamelijk diende om de > militaire infrastructuur van die nieuwe landen inzetbaar te maken binnen > NATO verband. Zoek maar eens naar 'cost of NATO expansion'. > > Arms transfer naar militaire partners was een van de hoekstenen van het > Reagan beleid. En die militaire partners dat waren in de eerste plaats > NATO landen die zelf die technologie niet hadden. > En die kregen die technologie *gratis* ? Hoeveel kostte één F16 alweer ? -- Ghingis Khan http://chinggiskhanfoundation.com/ http://www.khadag.org/ |
![]() |
#29 |
|
![]() On Tue, 7 Dec 2004 02:39:31 +0100, "aghasee" <[email protected]>
wrote: >"Fullator" <lvolders@forget_it.telenet.be> schreef in bericht >news:[email protected] >> On Mon, 6 Dec 2004 23:46:20 +0100, "aghasee" <[email protected]> >> wrote: >> >> >>> >>>> burgeroorlog uitbreekt in het Groothertogdom Luxemburg. Wat stuurt >>>> België dan ? De brandweer, de civiele bescherming, K3 ? Neen: de >>>> Wandelaar ! Zo langs Antwerpen, Willebroek en verder naar beneden, >>>> hij zal er wel geraken. Helaas slaat de naam van het schip op de >>>> snelheid waarmee het de wereldzeeën trotseert. Waardoor de Belgische >>>> bijdrage meestal arrivert, als iedereen al terug naar huis is." >> >> Wat uiteraard de bedoeling is. Dom zijn ze niet, die Belgen. Het >> laatste dat ze willen is schade aan het schip of de bemanning. > >Gelieve correct te knippen. >Dat was niet mijn bijdrage. > Sorry, ben te koppig om toe te geven dat de griep me belet om te posten. En maak dus nogal wat fouten. Mijn persoonlijke rendement is momenteel zowat 10%. Fullator |
![]() |
#30 |
|
![]() Ghingis Khan <[email protected]> wrote:
> En die kregen die technologie *gratis* ? Neen, maar wel met serieuze kortingen, zoals in het geval van de Wandelaar. De Clinton administratie schatte de uitbreidingskosten van de NATO op 31 miljard $ (in 1997). 15.25 miljard$ zou daarvan gedragen worden door de nieuwe lidstaten, 14 miljard$ door de oude lidstaten buiten de VS (waaronder Belgie) en 1.75 miljard$ door de VS. De echte kost is onbekend maar het is waarschijnlijk dat de genoemde bedragen een ondergrens zijn. Uiteraard gaat het hier om Bulgarije, een kleinere en dus waarschijnlijker goedkopere integratie dan diegene waarvoor ik cijfers heb gegeven. Maar gezien Belgie tussen 2 en 3 % van het NATO budget voor zijn rekening neemt is het evident dat wij ook hier onze financiele verantwoordelijkheid moeten nemen. cu bart -- http://www.irule.be/bvh/be/politics |
![]() |
#31 |
|
![]() <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Ghingis Khan <[email protected]> wrote: >> En die kregen die technologie *gratis* ? > > Neen, maar wel met serieuze kortingen, zoals in het geval van de > Wandelaar. De Clinton administratie schatte de uitbreidingskosten van de > NATO op 31 miljard $ (in 1997). 15.25 miljard$ zou daarvan gedragen worden > door de nieuwe lidstaten, 14 miljard$ door de oude lidstaten buiten de > VS (waaronder Belgie) en 1.75 miljard$ door de VS. > > De echte kost is onbekend maar het is waarschijnlijk dat de genoemde > bedragen een ondergrens zijn. Uiteraard gaat het hier om Bulgarije, een > kleinere en dus waarschijnlijker goedkopere integratie dan diegene > waarvoor ik cijfers heb gegeven. Maar gezien Belgie tussen 2 en 3 % van > het NATO budget voor zijn rekening neemt is het evident dat wij ook hier > onze financiele verantwoordelijkheid moeten nemen. > Ha, dat klinkt reeds veel aannemelijker. -- Ghingis Khan http://chinggiskhanfoundation.com/ http://www.khadag.org/ |
![]() |
#32 |
|
![]() Ghingis Khan <[email protected]> wrote:
> Ha, dat klinkt reeds veel aannemelijker. Wat was er dan niet aannemelijk in mijn eerdere posts? cu bart -- http://www.irule.be/bvh/be/politics |
![]() |
#33 |
|
![]() In article <[email protected]>,
[email protected] says... > > > 2. Als in jouw wereld "niets mis" is met een verkoop van een materiaal tegen 23 > > miljoen eur waar in de 9 vorige maanden voor 35 miljoen Eur aan geinvesteerd > > is, zegt dat iets over jouw wereld. In de mijne (en ook in de wereld van bv > > belastingscontroleurs) moet je dan met iets meer en vooral verifieerbare data > > aankomen. > > Je laat nogmaals de context weg. Als die verkoop een impliciete steun is > aan een Nato bondgenoot is daar niets mis mee. We hebben zelf geen > serieuze militaire capaciteit. Bovendien is er niet geen politiek > draagvlak om die capaciteit op te bouwen. Dus is financiele steun aan > bondgenoten daaraan wel willen werken een mogelijke oplossing om onze > verplichtingen binnen NATO verband te voldoen. > > Je hele redenering berust op "Als"... Verder is het niet de eerste keer dat verkopen van niet meer benodigde legerstocks volgens dat stramien verlopen. Er was nog maar pas (februari 2004) een *Chileense* onderzoekscommissie in België omdat bij de verkoop van uit dienst genomen en dan gereviseerde Belgische Mirages aan Chili 15 miljoen dollar smeergeld aan de SP (yep, dezelfde als die van Agusta) is betaald. De 25 Mirages mochten zich verheugen op een revisie van 260 miljoen Eur, betaald door België, om dan verkocht te worden aan Sabca die de jets opnieuw reviseerde en dan aan Chili verkocht voor 109 miljoen. We are talking Euro here... Enig idee waarom Chilenen buiten hun "bedongen" aankoopprijs 15 miljoen dollar aan de SP en nog diverse kleinere bedragen ( oa 500.000US$ aan de toemalige luchtmachtgeneraal) zouden betalen? Als Bulgarije een rechtstaat is of wordt, staan de Bulgaren hier binnen een paar jaar ook dossiers op te eisen. Tom - Chili is noppes NATO - De Moor |
![]() |
#34 |
|
![]() V Mon, 06 Dec 2004 16:22:46 GMT, Tom De Moor
<[email protected]> napisaw(a) v <[email protected]> v be.politics: >In article <[email protected]>, >[email protected] says... >> Tom De Moor <[email protected]> wrote: >> > verkoopt de Overheid een fregat (De Wandelaar) voor 23 miljoen Eur na het in >> > maart buiten dienst genomen te hebben en er voor 35 miljoen Eur aan te >> > moderniseren... >> >> Dit is in het kader van de Navo verplichtingen. Belgie helpt een >> medelidstaat (in dit geval Bulgarije) haar verplichtingen na te komen. >> Het Fregat is het eerste element van de Bulgaarse zeemacht dat >> voldoet aan de vereisten van het bondgenootschap. >> .... >Dat lijkt bijzonder veel op een oncontroleerbare verklaring. > >Verder is het niet de eerste keer dat dergelijke "verkopen" doorgingen: >legermaterieel dat voor meer dan significante bedragen werd gemoderniseerd of >weer in staat gezet en dat naar één of ander derde-wereldland versjacherd. > >Het was identiek met de Hawk-raketten en Leopards (beiden naar Turkije denk ik) >en de Mirages naar Chili. Geen van beide landen waren toen Navo-lidstaten. > Turkije is al sedert 1952 lid van de Navo. Van wanneer dateren die Hawk raketten? Mirages naar Chili? Dat zal wel onder Pinochet gebeurd zijn. Enough said. -- Daar gaat m'n vlieger /met heel z'n staart gaat hij omhoog, 't is/'t bekijken waard 'k Geef hem z'n klauwen/op mijn gemak 'k Heb nog 2 balletjes/daar in mijn zak |
![]() |
#35 |
|
![]() <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Ghingis Khan <[email protected]> wrote: >> Ha, dat klinkt reeds veel aannemelijker. > > Wat was er dan niet aannemelijk in mijn eerdere posts? > De manier waarop je schreef. Uw eerste manier, staal, keihard, je tweede manier veel softer, veel aannemelijker. Is een persoonlijk gevoel, mischien ziet een andere het anders. -- Ghingis Khan http://chinggiskhanfoundation.com/ http://www.khadag.org/ |
![]() |
#36 |
|
![]() V Tue, 07 Dec 2004 13:47:29 GMT, Tom De Moor
<[email protected]> napisaw(a) v <[email protected]> v be.politics: .... >Er was nog maar pas (februari 2004) een *Chileense* onderzoekscommissie in >België omdat bij de verkoop van uit dienst genomen en dan gereviseerde >Belgische Mirages aan Chili 15 miljoen dollar smeergeld aan de SP (yep, >dezelfde als die van Agusta) is betaald. > >De 25 Mirages mochten zich verheugen op een revisie van 260 miljoen Eur, >betaald door België, om dan verkocht te worden aan Sabca die de jets opnieuw >reviseerde en dan aan Chili verkocht voor 109 miljoen. We are talking Euro >here... > >Enig idee waarom Chilenen buiten hun "bedongen" aankoopprijs 15 miljoen dollar >aan de SP en nog diverse kleinere bedragen ( oa 500.000US$ aan de toemalige >luchtmachtgeneraal) zouden betalen? > Het is niet omdat het Vlaams Behang dit op al hun websites zet, dat het ook waar is. Je moet eens Googlen op Jacques Lefebvre. Dan weet je wat ik bedoel: "1995 generaal Jacques Lefebvre pleegt zelfmoord onder druk van de socialistische maffia." Deze zin vind je wel honderd keer op Internet. En die man was een CVP-PSC benoeming. Tekeningetje nodig? Ken jij Spaans? Dan moet je dit eens bekijken: http://www.quepasa.cl/revista/1449/17.html Ik citeer: " En efecto, a comienzos de 1993, la FACH andaba en busca de un avión que reemplazara a los antiguos Hawker Hunter que hab�*an llegado a Chile a mediados de los '60. Fue entonces cuando apareció el gobierno belga con un ofrecimiento tentador: 25 Mirage por US$ 100 millones. La adquisición, sellada por el general Jaime Estay Riveros y por el entonces ministro de Defensa belga, Leo Delcroix, fue considerada en aquel tiempo una ganga. Cada avión costó US$ 4 millones (su precio real era de US$ 10 millones). " Zelfs als je geen Spaans kent, denk ik wel dat je de naam herkent. >Als Bulgarije een rechtstaat is of wordt, staan de Bulgaren hier binnen een >paar jaar ook dossiers op te eisen. > >Tom - Chili is noppes NATO - De Moor -- Daar gaat m'n vlieger /met heel z'n staart gaat hij omhoog, 't is/'t bekijken waard 'k Geef hem z'n klauwen/op mijn gemak 'k Heb nog 2 balletjes/daar in mijn zak |
![]() |
#37 |
|
![]() V Tue, 07 Dec 2004 15:41:07 +0100, Pan Gerwazy
<pg_pieniezny@[email protected]> napisaw(a) v <[email protected]> v be.politics: >Ik citeer: >" >En efecto, a comienzos de 1993, la FACH andaba en busca de un avión >que reemplazara a los antiguos Hawker Hunter que hab�*an llegado a >Chile a mediados de los '60. Fue entonces cuando apareció el gobierno >belga con un ofrecimiento tentador: 25 Mirage por US$ 100 millones. La >adquisición, sellada por el general Jaime Estay Riveros y por el >entonces ministro de Defensa belga, Leo Delcroix, fue considerada en >aquel tiempo una ganga. > >Cada avión costó US$ 4 millones (su precio real era de US$ 10 >millones). >" > >Zelfs als je geen Spaans kent, denk ik wel dat je de naam herkent. Overigens merk ik nu dat dit verhaal, met de JUISTE datum voor ondertekening van het contract - eerste document: 8 november 1993 (en niet "ergens in 1990"), protest van Delcredere wegens te hoge "commissies", en levering pas in 1994) ook al in "De Financieel Economische Tijd" van 13 februari 2002 stond (en gedeeltelijk 7 februari). Maar ja, met al die behangerssites die vooraan staan bij Google, is dat tegenwoordig moeilijk te vinden. Oppervlakkig gezien was dit een deal onder Christen-Democraten. Pinochets opvolger Frei moest 90% van het geld lenen bij de Belgische Société Générale. Erg vrij was zijn regering in elk geval nog niet. In juli 1995 nog besliste president Frei onder zware militaire druk om een onderzoek te beëindigen naar een corruptiezaak waarbij Pinochets zoon betrokken was. Pas in 1998 raakte Pinochet zijn greep op de Chileense politiek kwijt (hij nam toen in maart ontslag als algemeen bevelhebber van het leger). -- Daar gaat m'n vlieger /met heel z'n staart gaat hij omhoog, 't is/'t bekijken waard 'k Geef hem z'n klauwen/op mijn gemak 'k Heb nog 2 balletjes/daar in mijn zak |
![]() |
#38 |
|
![]() Tom De Moor <[email protected]> wrote:
> Je hele redenering berust op "Als"... Uiteraard. > Er was nog maar pas (februari 2004) een *Chileense* onderzoekscommissie in > Belgi? omdat bij de verkoop van uit dienst genomen en dan gereviseerde > Belgische Mirages aan Chili 15 miljoen dollar smeergeld aan de SP (yep, > dezelfde als die van Agusta) is betaald. Was het niet eerder Delcroix die tijdens de Mirage affaire minister van defensie was? cu bart -- http://www.irule.be/bvh/be/politics |
![]() |
#39 |
|
![]() In article <[email protected]>, pg_pieniezny@STOP
says... > > Turkije is al sedert 1952 lid van de Navo. Van wanneer dateren die > Hawk raketten? > Tiens tiens... en waar dan : " BRUSSEL - Het voorbije half jaar heeft de Vlaamse regering vijf keer een wapenuitvoer geweigerd. Twee keer naar India, drie keer naar Turkije. Intussen raakt bekend wie in de Raad van Bestuur van het nieuwe vredesinstituut gaat zetelen. Fientje Moerman (VLD) is sinds deze zomer bevoegd voor de Vlaamse wapenuitvoer. Halfjaarlijks moet zij het parlement daarover inlichten. De inlichtingen die ze gisteren in de openbaarheid verschafte, waren echter zo summier dat de Vlaamse Parlementsleden er amper wat aan hadden. Wat weten we? Dat Vlaanderen tussen maart en augustus 143 keer een wapenuitvoer heeft goedgekeurd, ter waarde van 260 miljoen euro samengeteld. Vijf keer werd een uitvoer geweigerd. De weigeringen gaan over drie leveringen van zwaar materieel aan de Turkse overheid en twee leveringen aan de Indische. " Uit de Standaard van vandaag 07/12/2004 IVM de Hawk-raketten : SAM, indienststelling 1957, revisie in 1974 en 1982. Nu verouderd maar toch nog interessant voor een derde-wererldland. Geschatte waarde Be-Hawk: 250 miljoen US Ondermeer de levering van deze Hawk-raketten aan het Navo-land Turkije is al een zestal jaar onderwerp van polemiek, uitstel en gedreigd afstel. > Mirages naar Chili? Dat zal wel onder Pinochet gebeurd zijn. Enough > said. > Ah maar dan verandert er alles: de Mirages werden in 1990 verkocht toen het bewind van de dictator Pinochet op zijn eind liep. "Enough said" is blijkbaar onvoldoende voor de Chileense onderzoeksrechter die NU dossiers opvraagt in België. 15 miljoen dollar in 1990, mooie oorlogskas voor de Socialisten... dat daarvoor met een rechtse dictator moest gehandeld worden was maar een detail. Tom - Homing All the Way Killer - De Moor |
![]() |
#40 |
|
![]() V Tue, 07 Dec 2004 15:58:39 GMT, Tom De Moor
<[email protected]> napisaw(a) v <[email protected]> v be.politics: >> Mirages naar Chili? Dat zal wel onder Pinochet gebeurd zijn. Enough >> said. >> > > >Ah maar dan verandert er alles: de Mirages werden in 1990 verkocht toen het >bewind van de dictator Pinochet op zijn eind liep. Neen, in 1993. Maar Pinochet verdween pas echt in 1998. Zie elders. > >"Enough said" is blijkbaar onvoldoende voor de Chileense onderzoeksrechter die >NU dossiers opvraagt in België. > En op de Maagdeneilanden, maar hij krijgt ze niet. >15 miljoen dollar in 1990, mooie oorlogskas voor de Socialisten... dat >daarvoor met een rechtse dictator moest gehandeld worden was maar een detail. > Die datum 1990 klopt niet. Zie elders. Het ging niet om Claes, het ging niet om Coeme (die wel verantwoordelijk was voor de opdracht aan Lefebvre om een land te zoeken wat ze wou hebben), maar om Delcroix. Enough said. > >Tom - Homing All the Way Killer - De Moor -- Daar gaat m'n vlieger /met heel z'n staart gaat hij omhoog, 't is/'t bekijken waard 'k Geef hem z'n klauwen/op mijn gemak 'k Heb nog 2 balletjes/daar in mijn zak |