![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe gaat u België splitsen? | |||
Er is vandaag een (ruime) meerderheid van de Belgen voor separatisme gewonnen, een referendum volstaat |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Er is vandaag een (ruime) meerderheid van de Vlamingen voor separatisme gewonnen, een referendum volstaat |
![]() ![]() ![]() |
13 | 38,24% |
Vandaag is er inderdaad nog geen meerderheid voor de splitsing van België, maar wanneer die er wél is, moeten we een referendum doen |
![]() ![]() ![]() |
4 | 11,76% |
Het kan zijn dat er nooit een meerderheid gevonden wordt om België te splitsen, als democratische separatist ben ik bereid dat te aanvaarden |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,88% |
De staatshervormingen moeten doorgaan tot België verdwijnt (zonder referendum) |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,94% |
De Vlaamse politici moeten onmiddellijk hun numerieke meerderheid gebruiken om het land te splitsen, ongeacht de mening van de bevolking |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,94% |
Een afscheiding van Vlaanderen kan enkel door een (gewapende) revolutie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,88% |
Ik ben separatist en vind dat we best geen rekening houden met wat het volk wil |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,94% |
Ik ben geen separatist |
![]() ![]() ![]() |
10 | 29,41% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() Nee hoor, u bent ongetwijfeld nog niet veel in contact gekomen met Nederlanders... die hebben, net als vele Vlamingen trouwens, geen boodschap aan volksverbondenheid. Dat is trouwens een constructie van het romantisch nationalisme en beantwoordt niet of nauwelijks aan een sociologische of sociale werkelijkheid. 'Dietsland' en 'Diets' zijn trouwens ook constructies. Onafgezien daarvan, hoe ziet u dat 'identiteit hernieuwd'? In de dagen dat 'beide loten van de Nederlandse stam' tot één 'staatsverband' behoorden, was iets als 'nationaal besef', laat staan 'Dietse volksverbondenheid' iets onbestaande: een Gelderlander was geen Vlaming, die geen Brabander was, die op zijn beurt ook geen Hollander, laat staan een Fries was. Zelfs binnen eenzelfde gewest (Groningen bijvoorbeeld) kon men serieus met elkaar overhoop liggen... Een 'Nederlands' besef was iets dat onder de literati gecultiveerd werd, maar verder? Voor de vorst -als die er was- gold dan weer enkel zijn dynastiek belang, terwijl de Staten-Generaal (in het Noorden dan) een optelsom van verschillende kleine belangetjes was. Hoezo, volksverbonden?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() [quote=Yann][size=7]Nooit zal belgie barsten[/size][/QUOTE].
Te laat, [size=7]Het is al gebartsten[/size] Laatst gewijzigd door Pieter de Coninck : 8 december 2004 om 08:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() En deze keer geen vraag. Eigenaardig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Geeft u mij eens een representatieve peiling, het maakt me niet uit wat de uitslag is...
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door BELGIAN WARRIOR : 8 december 2004 om 13:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |