Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2020, 14:32   #21
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Probleem is eerder dat die jongeren niet weg te slaan zijn van die ouderen. Wat zouden ze doen zonder hotel mama en papa ......? De centjes komen toch nog altijd van daar zeker ?
De tijd dat jongeren tevreden waren om in een versleten Jeans hun sigaretten te rollen in het park zonder make up smartphone en dure verbinding en merkkledij en dito kapsel terwijl ze pochen over hun cabrio en laatste exotische reis is al lang voorbij hoor.
Ik heb nog nooit op een vlieger gezeten hoor, hoe lang is het bij jou geleden? Want veel klagen over de jeugd, maar reizen en vakantie is nu echt iets dat ik associeer met gepensioneerden.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:32   #22
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Maar op voorwaarde dat ze dan een verklaring ondertekenen dat ze afzien van een IC bed als het ooit nodig moest zijn.
Samen met zij die op reis gingen toen dat werd ontraden.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:32   #23
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Ik zit er zelf tussen in met tieners in huis en ouders rond 70 en risico gevallen. Mijn kinderen komen niet in de buurt van ouderen of het zijn dan meestal de ouderen die zich zelf in de buurt wagen van jongeren. Ik zelf ga 1x per week nu naar de winkel en doe dan ook de boodschappen voor mijn ouders en ik smijt die van ver binnen. En dat is dan ook het enige moment dat ik mijn ouders nu zie. Voor Corona zat ik daar bijna dagelijks.
Gij geeft het goede voorbeeld.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 14:35   #24
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Als je kijkt naar die Okra bijeenkomst met alleen maar ouderen waarop veel besmettingen gevallen zijn. Ik wist zelfs niet dat je met zo een grote groep mocht bijeenkomen. Ik weet niemand van mijn leeftijd genoten die dat gedaan heeft en mijn kinderen gingen een keer op café waar ze met maximum 4 aan een tafel mochten zitten. Die illegale feestjes is echt wel een uitzondering hoor.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 15:06   #25
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ah, jij wil eerst de helft van de economie vernietigen door dit circus nog een jaar te verlengen? (Dat zal wellicht ook goed zijn voor de zorg op termijn.) In de HOOP dat dat vaccin het allemaal oplost, wat het zelfs na jaren bij griep niet doet.
Er lopen in Belgie wel communisten rond die de ganse economie willen vernietigen.
Maar ernstig. Wat de economie betreft zal heel het gebeuren uitmonden in een fait divers. Wel zal de coronacrisis als een soort katalysator spelen, bepaalde processen zullen versneld worden. En zie het geheel er eerder beter uitkomen.
Maar of daarmee de neerwaartse spiraal waarin Belgie gevangen zit, kan omgebogen worden, betwijfel ik toch. Denk dat daarvoor nog wel een paar andere crisissen nodig zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 15:42   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het was best mogelijk om de economie draaiende te houden als iedereen zich een beetje gedragen had. Bij het begin van de zomerperiode was het bijna verdwenen. De R<1. Dan is het onder controle te houden.
Er was geen school, er was geen onderwijs, en zo willen mensen dus niet lang leven he.

Citaat:
Maar toen vonden sommigen het nodig om weer op reis te gaan, feestjes te bouwen en de regels te gaan omzeilen.

Je ziet wat ervan komt.
Uiteraard. Ze gaan toch niet een gans jaar niet feesten zeker ???

Je beseft toch wel dat vragen van, zeg maar, "3 weken niet te feesten" niks uithaalt, behalve 3 weken uitstel ?

Het komt altijd op hetzelfde neer he: kosten-baten. 20 000 doden zijn minder waard dan 10 miljoen mensen meer dan een paar maanden niet laten feesten, zou ik denken. Een paar weken, ma foi, dat valt te overwegen. 2 maanden, nee dat is al teveel. En een jaar dat kunt ge toch vergeten.

We gaan toch niet 500 mensen een jaar belemmeringen opleggen voor 1 dooie he. Wat voor een wanverhouding is dat ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 november 2020 om 15:44.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 15:46   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Maar op voorwaarde dat ze dan een verklaring ondertekenen dat ze afzien van een IC bed als het ooit nodig moest zijn.
Als enkel de 60+ daar een probleem vormen, zie ik niet waarom dat naar "iedereen" moet uitgebreid worden, maar ja, waarom niet. Normale triage gebeurt TOCH op leeftijd. Mijn voorstel was billijker voor die enkele 60+ die toevallig in een situatie zitten waar ze contacten met jongeren niet kunnen vermijden.
Oud 1 november 2020, 15:51   #28
Herselt
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik zit er zelf tussen in met tieners in huis en ouders rond 70 en risico gevallen. Mijn kinderen komen niet in de buurt van ouderen of het zijn dan meestal de ouderen die zich zelf in de buurt wagen van jongeren. Ik zelf ga 1x per week nu naar de winkel en doe dan ook de boodschappen voor mijn ouders en ik smijt die van ver binnen. En dat is dan ook het enige moment dat ik mijn ouders nu zie. Voor Corona zat ik daar bijna dagelijks.
Goede werkwijze, meer kan u niet doen. Als iedereen deze elementaire basisgedachte zou begrijpen en toepassen konden we met minimale beperkingen verder en worden de juiste groepen besmet. In maart bracht men alles wat ademde naar het ziekenhuis onder het mom van Covid. Nu komen er ook bosjes 60+ binnen en deze combinatie is niet wenselijk als je ook de normale zorg wil laten verder draaien (te weinig bedcapaciteit en mogelijks mensen in de gang moeten laten is voorlopig je reinste onzin). In principe had men 14 dagen geleden alle niet-actieven in lockdown moeten zetten (éénzelfde systeem als nu met levering aan huis of afhaalpunten) en gewoon verder blijven draaien tot de druk afneemt. Probleem opgelost. Totaal geen idee waarom dit niet eens ter sprake komt.
Herselt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 15:52   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herselt Bekijk bericht
Goede werkwijze, meer kan u niet doen. Als iedereen deze elementaire basisgedachte zou begrijpen en toepassen konden we met minimale beperkingen verder en worden de juiste groepen besmet. In maart bracht men alles wat ademde naar het ziekenhuis onder het mom van Covid. Nu komen er ook bosjes 60+ binnen en deze combinatie is niet wenselijk als je ook de normale zorg wil laten verder draaien (te weinig bedcapaciteit en mogelijks mensen in de gang moeten laten is voorlopig je reinste onzin). In principe had men 14 dagen geleden alle niet-actieven in lockdown moeten zetten (éénzelfde systeem als nu met levering aan huis of afhaalpunten) en gewoon verder blijven draaien tot de druk afneemt. Probleem opgelost. Totaal geen idee waarom dit niet eens ter sprake komt.
Voila.
Oud 1 november 2020, 15:55   #30
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herselt Bekijk bericht
En dat veranderd in hun situatie dus helemaal niks hé. Nu zitten ze ook in lockdown. Ze wouden er alleen niet alleen in zitten.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 16:12   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat veranderd in hun situatie dus helemaal niks hé. Nu zitten ze ook in lockdown. Ze wouden er alleen niet alleen in zitten.
Dat lijkt inderdaad de essentie te zijn.

Ze zijn dan nog te dom om te beseffen dat ze zichzelf daardoor dubbel de das omdoen, in plaats van te genieten van het feit dat zij even veilig zitten en de anderen de problemen voor hen oplossen "buiten".

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 november 2020 om 16:13.
Oud 1 november 2020, 16:19   #32
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Er zijn meerdere factoren die meespelen.
Onze mentaliteit heeft daar natuurlijk ook veel mee te maken, maar er zijn er nog.

'Hoe is het toch weer zo fout kunnen lopen? '

Een artikel uit de Standaard die alles zo een beetje op een rijtje gezet heeft.
https://www.standaard.be/cnt/dmf2020...urce=standaard

'...De tweede coronagolf slaat overal hard toe, niet alleen in België. Toch staat ons land op dit moment overduidelijk aan de leiding van alle slechte rankings. In een dramatische septembermaand lieten onze politici verschillende kansen liggen om sneller en alerter op te treden...'
Uit jouw aangehaalde tekst :
De tweede coronagolf slaat overal hard toe, niet alleen in België. Toch staat ons land op dit moment overduidelijk aan de leiding van alle slechte rankings. In een dramatische septembermaand lieten onze politici verschillende kansen liggen om sneller en alerter op te treden.

En die politici waren wel hoofdzakelijk onze franstalig broeders...
Maar dat mag er niet bij gezegd worden...
Nu, nu het te laat is, nu is het weer al 'ééndracht en solidariteit', wat de klok slaat...
En waarom is en was ons land al vanaf het begin een grote gevarenzone??? Hewel omdat het één van de dichtsbevolkte gebieden, overbevolkte gebieden van heel Europa en erbuiten is...
En ook omdat het land, buiten de coronacrises al totaal verdeeld was en er op alle gebieden anders gereageerd werd in het noorden en het zuiden van het land... Hoe kun je dan van eendracht spreken
In het zuiden klagen ze erover dat de maatregelen niet genoeg worden uitgelegd en niet éénduidig genoeg zijn want de mensen snappen het niet als men spreekt dat de maatregelen moeten gezien worden in functie van zijn omgeving en veel strenger toegepast moeten worden in stedelijke gebieden dan in onbewoonde buitengebieden...
en in het noorden klagen ze juist dat het niet verantwoord is om eenduidige maatregelen op te leggen onafhankelijk van waar men zich bevind...
Ga in zo'n land konsekwent en juist te werk...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 16:22   #33
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Het was best mogelijk om de economie draaiende te houden als iedereen zich een beetje gedragen had. Bij het begin van de zomerperiode was het bijna verdwenen. De R<1. Dan is het onder controle te houden.
Maar toen vonden sommigen het nodig om weer op reis te gaan, feestjes te bouwen en de regels te gaan omzeilen.

Je ziet wat ervan komt.
De regels werden al vanaf het begin omzeild en niet nageleefd in bepaalde gebieden, maar dat mag en mocht niet gezegd worden...
Oud 1 november 2020, 16:39   #34
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moest het nog niet duidelijk geweest zijn: het gedrag van de Belgen gisteren toont het aan. Geen greintje discipline.
We stevenen op een ramp af en wat doen 'we': nog even mekaar massaal gaan besmetten in winkelstraten...

Onzin!

De mensen die gingen winkelen, volgde correct alle maatregelen op die van toepassing waren.

Mondmasker op, en afstand houden.

De belangrijkste maatregelen om het verspreiden tegen te gaan.

Het zijn vooral 'jongeren' die in groep(jes) ( feesten) en bij elkaar komen ZONDER mondmasker en geen afstand houden die deze uitbraak versnellen.

Maar onze politiek is er te laf voor om het te benoemen.
Het zijn "weer" de volgens jouw en de politici de winkelende mensen MET DICIPLINE die het gedaan hebben.

Laatst gewijzigd door De Prof : 1 november 2020 om 16:48.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 16:41   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Het zijn vooral 'jongeren' die in groep(jes) ( feesten) en bij elkaar komen ZONDER mondmasker en geen afstand houden die deze uitbraak versnellen.
Hoe kunnen die nu voor zware problemen zorgen bij 60+ ers ?

Gaan alle jongeren allemaal hun oma aflebberen of zo ?

Jongeren die elkaar besmetten, die gaan ten hoogste hun ouders en zo besmetten, dat zijn geen 60+. Als die ouders zich dus aan de regels houden, dan worden die ten hoogste zelf ziek, maar geven het verder niet meer door he.
Oud 1 november 2020, 16:44   #36
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Jongeren die elkaar besmetten, die gaan ten hoogste hun ouders en zo besmetten, dat zijn geen 60+. Als die ouders zich dus aan de regels houden, dan worden die ten hoogste zelf ziek, maar geven het verder niet meer door he.
Maar het is toch geweten en zelfs verschillende malen toegegeven op de franstalige TV dat de grootste besmettingshaarden de familiekring is... en juist welke familiekringen ook...
Nu nog liever het afschrijven op de kinderen, de jongeren en de scholen... maar de echte pijnpunten mogen niet benoemd worden...
Oud 1 november 2020, 16:45   #37
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

En gij gelooft dat!

Die 'jongeren' leven met veel generaties samen.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 16:49   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht

En gij gelooft dat!

Die 'jongeren' leven met veel generaties samen.
Ah, ja, DIE jongeren. Ach, natuurlijke selectie... niks mis mee.

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 november 2020 om 16:49.
Oud 1 november 2020, 17:16   #39
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik woon in een ‘boerengat’ (alle gemeenten rond Leuven zijn ‘boerengaten’) en de politie hier is in niks te vergelijken met de ‘botinnekes’. Die houden zich vooral bezig met verkeersongevallen.
Nochtans zie je in iedere winkel mensen gedisciplineerd afstand houden en mondmaskers dragen. Zonder controles.
Het is zelfs zo dat de tendens is dat de meesten nu op straat een mondmasker dragen ook al zijn er geen andere voetgangers in de buurt.
In een boerengat kennen ze elkaar. En dat speelt een rol.
In een stad is dat anders. Daar komen zelfs mensen van buiten de stad winkelen. Daar mag alles wat niet verboden is.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 17:17   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Dat is inderdaad voor de meeste mensen de drijfveer.
Een perfect voorbeeld was de mondmaskerplicht op de zeedijk deze zomer. Toen dit vanaf september niet meer moest, droeg 95% ze niet meer.
Het was dan ook duidelijk dat het enige draagvlak de angst was om beboet te worden.
Boetes zijn inderdaad de belangrijkste drijfveer.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be