![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: WAT IS DE MEEST BEPALENDE FACTOR IN DE COLLECTIEVE IDENTITEIT? | |||
| Taal |
|
7 | 23,33% |
| Gedeelde geschiedenis |
|
4 | 13,33% |
| Gedeelde normen en waarden |
|
2 | 6,67% |
| Gedeelde publieke cultuur |
|
5 | 16,67% |
| Bloed |
|
1 | 3,33% |
| Bodem en andere natuurlijke factoren |
|
2 | 6,67% |
| Collectief geheugen |
|
1 | 3,33% |
| Ik geloof niet in een gedeelde identiteit |
|
8 | 26,67% |
| Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
on topic: identiteit is het feit dat mensen elkaar erkennen als lid van dezelfde gemeenschap, bv in het buitenland. daar zijn verschillende factoren, voor vlamingen is dit vooral de taal. (in het buitenland voel ik me meer verwant met een Vlaamse Marokkaan dan met een Waal) Voor andere volkeren zullen andere factoren belangrijker zijn. je kan dus niet veralgemenen. Als je het hebt over de politieke vertaling, en de rol van identiteit daarin, dan vink ik de publieke ruimte aan. Een eengemaakt publiek debat, 'wat de mensen bezighoudt'. dat is in Vlaanderen en wallonië niet altijd hetzelfde. |
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Zolas ik vroeger reeds zegde in een discussie met Jan Van den Berghe geloof ik niet in een identiteit op grond van taal, geboorteplaats, etc...
Ik ben Luikse-Limburger van geboorte en Limburgse Luikenaar van woonst tot voor kort... nu woon ik in Crisnée en verblijf regelmatig in Genk... Mijn studies waren : basis in Gutschoven-Heers, Limburgs Haspengouw, met veelvulidig verblijf in Crisnée, Luiks Haspengouw. Secundair en Universitair onderwijs gebeurden in Waremme en Luik... ik begon te werken in Luik, maar werd door die provincie afgevaardigd naar Genk, waar ik nadien mijn hele professionele carrière doorbrracht en woonde. Intussen heeft een rijke Hollander mijn huis zeer duur gekocht en heb ik een fermetteke in Crisnée, overgenomen van een oude tante en een studio in Genk... Ik voel me vooral Eurregionaal omdat mijn leven zich afspeelt in beide Limburgen, Rijnland, Luik en Rijnland... ik ken er nagenoeg alle talen en dialecten.... mijn multiculturele Eurregionale gevoelens worden steeds maar sterker... volgens Jan kan mijn Eurregionaal gevoel geen identiteit zijn... nochtans voel ik mij Europeaan eerder dan Belg en zeker dan Vlaming of Waal, want al ga ik vaak naar originele inwonrs vrienden in St-Genensius-Rode kan de Regio Broekzele (Bruxelles pour les francophones), Antwerpen en zeker beide Vlaanderen mij absoluut gestolen worden.... vandaar dat ik de laatste keuze gestemd heb... en kunnen alle partijen gebaseerd op taalextremisme mij gestolen worden... ik ben fundamenteel liberaal met een diepgewortelde zin voor verantwoordelijkheid wanneer eens een regeerakkoord gesloten is, dat moet volledig uitgevoerd worden en mag niet barsten op basis van subjectieve taalperikelen of racistisch geïnspireerde zienswijzen.... ik zal dus wel geen identiteithebben in de zin van deze draad....
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen... Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 7 december 2004 om 11:13. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Parlementslid
|
pure onzin: een persoonlijke identiteit is het geheel van naam, voornaam, geslacht, leeftijd, huids-, haar- en oogkleur, enz. alle factoren samen vormen jóuw identiteit, je kan niet zomaar één facet negeren.
hetzelfde geldt voor een collectieve identiteit (=cultuur), ook dat is een totaalaanbod van factoren
|
|
|
#24 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
Het is te hopen dat de verschillende culturen behouden blijven. De verschillen maken het leven juist zo interessant. De linksen willen natuurlijk dat iedereen gelijk is en dat er een soort eenheidsworst onstaat. Wat is er nu plezanter dan op reis gaan en de verschillende culturen te ontdekken ?
Voor mij mogen ze eenheidsworsters naar Siberië sturen, lang leve de verschillen. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Banneling
|
[size=7]WAT IS IDENTITEIT ?[/size] Op deze eenvoudige vraag is er geen eenvoudig antwoord. Vele definities kunnen als antwoord dienen. De volgende algemene definitie volstaat als basis voor de bespreking van een Europese identiteit: Identiteit is het gevoel van het behoren bij een zekere entiteit, gedefinieerd door verschillende objectieve en subjectieve criteria. Men kan hieraan toevoegen dat elke identiteit een proces is en geen vaste toestand. Het ontstaat, transformeert en houdt op te bestaan. Uit deze definitie haalt men dus dat identiteit een objectief feit kan zijn, maar het is bovenal een subjectief (collectief en/of individueel) gevoel dat iemand behoort tot een bepaalde categorie, bepaald door gemeenschappelijke kenmerken. Toch is het gevoel van een individu niet voldoende. Het is immers ook belangrijk dat anderen je zien als lid van die specifieke entiteit. In die context wordt identiteit een sociaal fenomeen. Daarenboven kunnen we verschillende soorten van identiteiten in het dagelijks leven opmerken. We behoren tot een bepaald gezin of een bepaalde familie. We zijn man of vrouw. We hebben onze professionele identiteiten (werk, school, ...). We bezitten een religieuze identiteit. We behoren tot de jonge of de oudere generatie. Hoewel zelf-identificatie – de manier waarop we onszelf zien – een sleutelrol speelt in het bepalen van onze identiteit, is het zeker even belangrijk hoe anderen ons zien. Dit is vooral van belang in collectieve identiteiten (hetgeen in dit artikel aan bod komt). Die anderen kunnen zowel leden van een andere identiteit zijn, als leden behorend tot dezelfde identiteit. Identiteiten kunnen exclusief of inclusief zijn. Een voorbeeld van twee exclusieve identiteiten zijn Vlamingen en Walen. Men kan immers niet tegelijk tot beide identiteiten behoren. Een voorbeeld van twee inclusieve identiteiten zijn Vlamingen en Europeanen, wat doet denken aan de gevleugelde woorden “Vlaming zijn om Europeër te worden” van August Vermeylen. Uit het dynamische aspect besluiten sociologen maar al te vaak dat identiteit volledig kunstmatig is. Dit argument wordt dan gebruikt om elke vorm van nationalisme te verketteren en als onnatuurlijk te beschouwen. Dit geldt echter niet voor collectieve identiteiten. Elke identiteit is inderdaad kneedbaar (bijvoorbeeld door de media), maar het ontstaat toch grotendeels op natuurlijke wijze. Zo blijft er nu van de volledig kunstmatige Sovjet-identiteit, na toch meer dan zeventig jaar heel intensieve hersenspoeling, niets meer over. Wanneer we spreken van collectieve (regionale, nationale of etnische) identiteiten, dan valt onmiddellijk op dat culturele elementen een heel belangrijk deel uitmaken van die identiteiten. Cultuur kan hier op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Vaak heeft men het over een gemeenschappelijke taal, gemeenschapszin, geschiedenis, oorsprong en/of religie. Maar men kan het ook onderscheiden met behulp van meer banale zaken zoals de manier van bouwen, van wonen, van eten, van familiebanden, ... Nu het begrip ‘identiteit’ wat verduidelijkt is, kunnen we ons toespitsen op de Europese identiteit. Bestaat die wel? Zo ja, is er één of zijn er meerdere? Wat er ook van zij. De Europese (inclusieve) identiteit – als ze al bestaat – is absoluut geen concurrentie voor de nationale identiteit. Net zo min als de Vlaamse identiteit een concurrentie is voor de West-Vlaamse of Limburgse identiteit. Meer nog, de Europese identiteit kan enkel bestaan op voorwaarde dat de nationale identiteiten bestaan, het is immers de som van de delen. http://www.identiteit.org |
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#27 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
en cultuur: liefhebber van Molière en andere grote Franse schrijvers, maar ook het volkstoneel in Waals Luiks dialect...... de echte Vlaamse schrijvers als Ernest Claes, Felix Timmermans en andere tijdgenoten herlees ik vaak omdat ze zo goed zijn... ik ga naar de opera te Aken en Luik, maar stel ook een echte operette op prijs... de naam en voornaam verraden mijn Luikse afkomst langs vader's kant, met elementen van Limburg en Rijnland... dus Vlaams.... een klein gedeelte bijgebracht door mijn Limburgs Haspengouwse moeder... alleen is er niets van boven de rivieren in het Hollands gedeelte van NL....
|
|
|
|
#28 | |
|
Banneling
|
Citaat:
We hebben dan toch iets gemeen. |
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
want het heil houdt niet op bij een afscheiding van het NL-taalgebied van België... ik werd hier vaak uitgemaakt als Belgicist... en dat ben ik niet vermits ik het wangedrocht België niet wil vervangen door andere wangedrochten op regionale eng-ex-Belgische basis... ik ben een mens met sympathieën voor een groter Europees kader... liefst regionaal op basis van beide Limburgesn, Luik, Rijnland... met ook uitstraling verder dan dat... en als men verder gaat dan een enge taalvoorkeur, dan is er een wereld van interesssferen... het NL-talig gebied van België heeft zich kunnen ontwikkelen door kapitaal en culturele bijdragen van buitenuit... niet enkel de factor werkkrachten, die hier uiteraard overvloedig aanwezig waren, en dan ook nog van goed kwaliteit, maar ook de productiefactoren grondstoffen en materialen samen met kapitaal en know-how speelden mee in een ontwikkeling die spectaculair was.... waar onze mensen heir terecht fier kunnen op zijn... maar om van daar uit anderen die in een recessie zitten en die een andere sociale ontwikkeling kenden te vermaledijden... daar verzet ik mij hevig tegen... als gboortige Waal heb ik enorm veel individueel bijgedragen in die ontwikkeling... samen met anderen, plaatselijk en daar buiten... maar ik week af... jullie Vlamingen hebben zoals de Brabanders (Brabant en Antwerpen en Noord-Brabant) en de Limburgers (NL en B) heel veel aan elkaar... laat dat dan Europees zijn... in een weliswaar heel lang wordingsproces... BTW : NV-A boegbeeld Jan Peumans klaagt vandaag in HBvL aan dat Limburg hoofdzakelijk in zijn eentje de VMW rechthoudt: Limburg betaalt zoveel meer als de kosten voor zijn water en dekt daarmee meer dan O & W-Vlaandeen af: van transferts gesproken... en jullie horen het nu ook van een ander....
|
|
|
|
#30 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Gouverneur
|
@Belgian Warrior
Identiteit is de uitwerkin van al diegene invloeden waaraan een individu blootgesteld is van bij het prille bestaan en waardoor het zichzelf plaatst in de rest van het bestaan , in het universum . Identiteit begint met het geven van de voornaam . Het kind krijgt een naam , wordt afgebakend van de rest van de wereld . Het wordt een hij of een zij , de ouders spreken het kind bij de naam aan en zo ontwikkeld het kind een 'ik' , gaandeweg , reeds vanaf die eerste maanden , begint het kind door de invloedden die het krijgt van de ouders , familie , kennissen , leerkrachten , omgeving , omgevingsfactoren zoals bvb zelfs klimaat , een eigenheid te ontwikkelen . Op school wordt deze eigenheid verder ontwikkeld (net daarom dat separatisten zo graag onderwijs in hun macht hebben , via onderwijsbeleid kan men een factor inplanten die in de identiteit van de kinderen dezelfde zal zijn ; vb een staatkundig besef) Op latere leeftijd , wordt men verder gevormd , media , partner , alles werkt in op die identiteit . Identiteit is dus niet iets wat aangeboren is , het wordt gekweekt door het individu en zijn omgeving . Bijgevolg is het spreken over ene volksaard , volksgeest (wat Flaminganten graag doen) bijzonder precair en relatief daar zij deze zien omdat zij gewoon een facet van hun identiteit delen met anderen . Anderzijds delen belgicisten ook een gemeenschappelijk faccet van hun identiteit ; nl. het staatkundige streven naar behoud van België . Hoewel Flaminganten onderling deels dezelfde identiteit hebben en Belgicisten dat ook ondervindne , delen ze bovendien samen andere facetten van hun eigen 'ik' . Zo spreek ik , Belgicist zijnde , Nederlands , denk en voel ik binnen het door het Nederlands gecreerde taalkundige kader , net zoals een Flamingant doet . Kortom ; identiteit is meer dan staatskundige realiteiten of staatkundige dromen , en zeker heel wat meer dan volksgeesten , gemeenschappelijk gedrag dat als het ware biologisch overgeerfd zou worden . Meestbepalende factor van identiteit is dus gewoon de selectie . De selectie die het individu doorvoert bij het opnemen van impulsen waarop hij zijn identiteit bouwt . En dat verschilt van individu tot individu . PS : men diet op te letten wanneer men over identoiteit spreekt dat deze niet onmiddellijk in een conotatie komt te staan die staatkundig van aard is . Reden waarom identiteit.org op het verkeerde pad gaat . Het adres toont bovendien de politieke voorkeur van de organisatie 'Vlaanderen (Europa)' en doet onmiddellijk de vraga rijzen hoe objectief deze dan nog wel kan zijn en in hoeverre haar teksten dan bruikbaar zijn in een open debat over identiteit .
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 Laatst gewijzigd door A : 8 december 2004 om 13:06. |
|
|
|