Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2020, 13:05   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
We kunnen dan toch alleen maar besluiten dat de toestand desastreus is en dat er al lang geen sprake meer kan zijn van goed bestuur in dit land...
Want dit geldt niet alleen voor onderwijs; maar dit zijn regels die op alle vlakken gelden...
Het wordt tijd dat het bestuur zich eens gaat bezinnen.
Wat er niet in zit krijg je er niet uit. Als dat kind het Nederlands niet goed begrijpt dan mist die ook een deel van de rest van de inhoud van de les.
Ik herinner mij de discussie over de vaststelling dat het altijd dezelfde zijn die in het beroepsonderwijs belanden.
Hier in Mechelen heb je veel scholen. De een is wat populairder dan de andere. Er zijn scholen met een goeie reputatie. Er zijn scholen met het etiket concentratieschool.
Ik stel vast dat er zelfs Marokkaanse ouders zijn die niet willen dat hun kinderen in een concentratieschool vol Marokkanen zit.
Het is een rare situatie.
De fout zit niet bij het onderwijs zelf. Die doet haar best.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 13:25   #22
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Kwaliteit van ons basisonderwijs blijft dalen: “Barslechte resultaten”

HBVL 9-12-20 Liliana Casagrande

Brussel - De onderwijskwaliteit in Vlaanderen blijft dalen. Voor het secundair was dat al eerder duidelijk, maar ook in het basisonderwijs scoren leerlingen steeds slechter voor wiskunde en wetenschappen. “Barslechte resultaten”, vindt Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO.

Vlaanderen neemt sinds 2003 deel aan het TIMSS-onderzoek dat om de vier jaar gebeurt bij leerlingen van het vierde leerjaar basisonderwijs. In het laatste onderzoek van 2019 hebben 58 landen of regio’s meegedaan. Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO, is glashelder in zijn oordeel. “De Vlaamse resultaten zijn barslecht”, twittert hij. Opvallend: vooral de zwakkere leerlingen scoren nog slechter, terwijl de sterkere ter plaatse blijven trappelen. “De gemiddelde daling wordt vrijwel volledig gedreven door de daling van de onderste helft van de leerlingen en de zeer lage score voor kennis. Veel minder leerlingen bereiken een hoog niveau”, aldus Van Damme.

Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen?
Ze hebben onlangs enkele ballonnetjes opgelaten!
Ja, we moeten nog meer analfabeten naar hier halen, die we dan "par force" een diploma willen laten halen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 13:42   #23
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
de fout zit toch duidelijk bij het beleid binnen at onderwijs?
mensen die nog nooit voor een klas gestaan hebben beslissen dan dat ge in de lagere school eigenlijk niet meer moogt blijven zitten.

dan spreekt het toch voor zich dat ge vanaf het 3e leerjaar met serieuze achterstanden zit, zoals de internationale test bewijst

leerkrachten worden met zoveel zinloos werk overladen dat ik snap dat ze kinderen erdoor laten. Het beleid heeft ooit beslist dat slechte punten nooit de verantwoordelijkheid vh kind zijn maar altijd vd leerkracht.

wat kan een leerkracht in het 4e eraan doen als hij op 1/9 kinderen binnenkrijgt die de leerstof vh 2e en 3e neit eens onder de knie hebben? mijn nichtje zit in zo'n situatie

Ze begint aan de latijnse maar heeft in het lager onderwijs nooit iets gezien wat met zinsontleding te maken had, hooguit een kleuterversie daarvan, want vervelend en saai en moeilijk. Waarschijnlijk slecht voor hun welbevinden. Al die kinderen in haar klas zitten op 1/9 al met een seziruze achterstand want voor latijn moet ge zinsontleding ooit gezien hebben.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 16:22   #24
Walvader
Parlementslid

Standaard

Uit de Standaard:

1. Het GO! beklemtoont ook dat er meer aandacht moet zijn voor sterke onderwijsprofessionals, bijvoorbeeld via teamwerking of meer leerkrachten met een masterdiploma in het basisonderwijs.

Opmerking: Ons basisonderwijs WAS goed, ZONDER Masters/licentiaten. DAT gaat dus de huidige situatie niet veranderen.

2. ‘Het niveau van de sterke leerlingen blijft stabiel, maar de zwakkere leerlingen gaan erop achteruit. Als we de prestaties van de leerlingen koppelen aan de sociaal-economische status, wordt de kloof groter’,

Opmerking: zullen we stellen dat de sociaal-economische ( vooral sociale !!! ) status belangrijk is. Als de helft van je leerlingen basisonderwijs in Antwerpen thuis GEEN Nederlands praat, dan ligt daar weer een puzzelstukje klaar.

Cijfers, cijfers, cijfers ! De studie die gebeurt is, moet toch haarfijn kunnen zeggen welke scholen het goed doen en welke niet. Zonder de scholen daarom zelf als schuldige te willen aanwijzen, kan je dan wel kijken welke typeleerlingen daar zitten. Ipv dus alles op een hoop te gooien en naar een gemiddelde te kijken, eens kijken naar de echte probleemgevallen.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 16:26   #25
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
de fout zit toch duidelijk bij het beleid binnen at onderwijs?
mensen die nog nooit voor een klas gestaan hebben beslissen dan dat ge in de lagere school eigenlijk niet meer moogt blijven zitten.

dan spreekt het toch voor zich dat ge vanaf het 3e leerjaar met serieuze achterstanden zit, zoals de internationale test bewijst

leerkrachten worden met zoveel zinloos werk overladen dat ik snap dat ze kinderen erdoor laten. Het beleid heeft ooit beslist dat slechte punten nooit de verantwoordelijkheid vh kind zijn maar altijd vd leerkracht.

wat kan een leerkracht in het 4e eraan doen als hij op 1/9 kinderen binnenkrijgt die de leerstof vh 2e en 3e neit eens onder de knie hebben? mijn nichtje zit in zo'n situatie

Ze begint aan de latijnse maar heeft in het lager onderwijs nooit iets gezien wat met zinsontleding te maken had, hooguit een kleuterversie daarvan, want vervelend en saai en moeilijk. Waarschijnlijk slecht voor hun welbevinden. Al die kinderen in haar klas zitten op 1/9 al met een seziruze achterstand want voor latijn moet ge zinsontleding ooit gezien hebben.
Neen scholen zijn gebonden aan de overheid en als de overheid zegt dat je bepaalde zaken niet meer mag doen (zoals spellingscontrole) dan kan je daar als school niets aan doen.
Ge kunt zo hele klassen vol gooien zonder die jeugd eerst naar integratiecursussen gestuurd te hebben; als dat mislukt is dat door de overheid en niet de school.

Als de school bepaalde zaken achterwege laat kan je wel als ouder thuis aanvullen. Bij de les afvragen doe ik er altijd wat bonusvragen bij
Oud 9 december 2020, 16:27   #26
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ja, we moeten nog meer analfabeten naar hier halen, die we dan "par force" een diploma willen laten halen.
Daarom ligt de lat nu bijna op de grond.

Citaat:
Leerlingen die “verniticht” in plaats van “vernietigd” schrijven op een toets Nederlands: dat is een dikke rode streep erdoor en een punt minder, zou je denken. Maar volgens leerkracht Nederlands Tomas Demesmaeker moet hij zo’n miskleun wel degelijk goedkeuren wanneer de toets niet over spelling gaat. Daarmee legt hij een wrevel bloot die bij veel meer taalleraren leeft.
“Even kleine frustratietweet: ‘verniticht’, ‘elektrisiteut’, ‘maschine’,... Ik ‘moet’ het allemaal goedkeuren want de antwoorden zijn inhoudelijk correct en ik toets luistervaardigheid, geen spelling ...
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 16:37   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zal nog verslechteren.
Eenmaal de jeugd zal les geven is de maschine verniticht.
Oud 9 december 2020, 16:56   #28
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het wordt tijd dat het bestuur zich eens gaat bezinnen.
Wat er niet in zit krijg je er niet uit. Als dat kind het Nederlands niet goed begrijpt dan mist die ook een deel van de rest van de inhoud van de les.
Ik herinner mij de discussie over de vaststelling dat het altijd dezelfde zijn die in het beroepsonderwijs belanden.
Hier in Mechelen heb je veel scholen. De een is wat populairder dan de andere. Er zijn scholen met een goeie reputatie. Er zijn scholen met het etiket concentratieschool.
Ik stel vast dat er zelfs Marokkaanse ouders zijn die niet willen dat hun kinderen in een concentratieschool vol Marokkanen zit.
Het is een rare situatie.
Niveau van de leerkracht is op dit moment erbarmelijk, zeker op de lagere school en de lagere graden van het middelbaar.

Vakinhoudelijk beheersen die mensen hun stof niet meer. En dat straalt over op de kinderen. Het resultaat van jarenlange focus op pedagogie en vaardigheden.

Ik probeer hier vriendelijk mee te zeggen dat veel leerkrachten een beetje dom zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 17:02   #29
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Neen scholen zijn gebonden aan de overheid en als de overheid zegt dat je bepaalde zaken niet meer mag doen (zoals spellingscontrole) dan kan je daar als school niets aan doen.
zoals altijd in Belgie
alles is hopeloos versnipperd, iedereen beslist en niemand is verantwoordelijk

tavek
als de lerarenopleiding een lege doos is waar iedereen bijv oorbaat geslaagd is, da kunt ge de studenten ni verwijten.

mo da in de lagere school amper 10% voldoende Frans beheerst voor het 5e leerjaar klopt gelijk een bus

Laatst gewijzigd door 1207 : 9 december 2020 om 17:03.
Oud 9 december 2020, 17:09   #30
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
zoals altijd in Belgie
alles is hopeloos versnipperd, iedereen beslist en niemand is verantwoordelijk
En zelfbeschikkingsrecht verdwijnt zo omdat de overheid alles regelt.

Waarom duwen ze alles in de afgrond? Omdat ze dan de enige zijn die over alles en iedereen controle kunnen uitvoeren. Als enige alles kunnen aanreiken en dus bepalen wat mag gedacht en gepresteerd mag worden vanuit hun aangeboden realiteitsbeeld.

Maar waarschuw daartegen en ze geven je een aluhoed en allerlei labels erbij.
De globalistische Kabaal en zijn massavorming.

Op politiek niveau is dat nog een stuk erger. Daar kom je enkel aan de top als je een wolf in schaapsklederen bent en het spel meespeelt. Wie niet meespeelt wordt van het bord gegooid door alle pionnen die tegelijk op je afkomen met de doorkroon en kruisiging door laster met allerlei leugens. De media kan snel tegen 1 keren omdat dat al reeds in controle is van de overheid (en zij daarboven wiens naam we niet spreken)
Oud 9 december 2020, 19:40   #31
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het zal nog verslechteren.
Eenmaal de jeugd zal les geven is de maschine verniticht.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 20:16   #32
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Niveau van de leerkracht is op dit moment erbarmelijk, zeker op de lagere school en de lagere graden van het middelbaar.

Vakinhoudelijk beheersen die mensen hun stof niet meer. En dat straalt over op de kinderen. Het resultaat van jarenlange focus op pedagogie en vaardigheden.

Ik probeer hier vriendelijk mee te zeggen dat veel leerkrachten een beetje dom zijn.
Ik probeer nog vriendelijk te zijn tegenover leerkrachten in de lagere school.
Een anekdote, niet uit de duim gezogen.
Toen mijn jongsten in het 5de (of 6de) leerjaar zaten, een goeie 15 jaar geleden, kreeg ik een verbetering van hun taak (of test) Frans onder mijn ogen.
Wat ik las was inderdaad erbarmelijk. Zelfs de verbetering was verkeerd. Ik was van plan om te gaan protesteren, heb het niet gedaan.
Hoe dan ook. Mijn conclusie was dat er inderdaad iets mis is met de vakkennis bij leerkrachten lager onderwijs.
Ik begrijp dat het voor hen niet evident is. Je moet als leerkracht in het basisonderwijs een beetje van alles weten en kennen.
Als dat wordt verwacht dan moet dat ook de realiteit zijn.

Mijn nichtje in Parijs is universitair geschoold en geeft Engels in de middelbare school. Ze zegt mij dat je tegenwoordig universitair moet zijn om les te mogen geven.

Wij, in België, zitten nog altijd met leerkrachten die via sociale promotie aan de bak geraakt zijn. Of, ze volgden de normaalschool, 2 jaren, met meer stage dan theorie. Die misschien wel hun best proberen te doen, maar toch beperkt zijn.

Vergeet ook niet dat in veel scholen nog van die oude garde rondloopt die de jonge ambitieuze leerkrachten afbreken.
De directie, die de kerk in het midden wilt houden, is cynisch genoeg dikwijls afhankelijk van die oude garde.

Laatst gewijzigd door Rudy : 9 december 2020 om 20:18.
Oud 9 december 2020, 20:58   #33
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
jaja, leren moet spelenderwijs en fun zijn... dan krijgt ge dit
De kinderen kregen o.a. de vraag welk van de volgende dieren een ruggengraat heeft: een octopus, een vlinder, een kikker en nog iets. Slechts 35% antwoordde de kikker....
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 21:07   #34
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
De kinderen kregen o.a. de vraag welk van de volgende dieren een ruggengraat heeft: een octopus, een vlinder, een kikker en nog iets. Slechts 35% antwoordde de kikker....
als je hen dat neit leert en uw lessen beperken zich tot mensen, planten en dieren houdt het rap op.
Oud 9 december 2020, 21:22   #35
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag was eigenlijk welk dier een "wervelkolom" heeft. Je moet er dus eerst al al de kinderen aftrekken die het woord wervelkolom niet kennen.
Oud 9 december 2020, 21:33   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn mensen zonder ruggengraat.
Oud 9 december 2020, 22:08   #37
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn mensen zonder ruggengraat.
lol
Oud 9 december 2020, 22:17   #38
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
lol
Oh hij zal het over de Vlaamse politici hebben die de Belgische ladder enkel kunnen opklimmen op voorwaarde dat ze geen ruggegraat hebben...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 22:22   #39
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bon....

Het is niet voor het een of ander maar de hersenen van onze jeugd zijn de ENIGE "grondstof" waarmee Vlaanderen zal moeten werken...Evident is er iets aan het fout lopen.Enkele jaren konden we ons allemaal de begoocheling maken dat de "relatieve achteruitgang" vooral kwam omdat steeds meer naties snel vooruit gingen.....

Dat is gedaan nu,zulke begoocheling...

Er is nog wat tijd.....om te stoppen met ermee te spelen.Te beginnen met STOPPEN met spelen met de leraars...

Laatst gewijzigd door kelt : 9 december 2020 om 22:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2020, 22:26   #40
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Bon....

Het is niet voor het een of ander maar de hersenen van onze jeugd zijn de ENIGE "grondstof" waarmee Vlaanderen zal moeten werken...Evident is er iets aan het fout lopen.Enkele jaren konden we ons allemaal de begoocheling maken dat de "relatieve achteruitgang" vooral kwam omdat steeds meer naties snel vooruit gingen.....

Dat is gedaan nu,zulke begoocheling...

Er is nog wat tijd.....om te stoppen met ermee te spelen.Te beginnen met STOPPEN met spelen met de leraars...
Nog niet door dat in la Belgique alles muurvast zit en dat er gestopt zal worden met niets... zolang dit onland met vaste hand zichzelf en alleen zichzelf bedient...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be