![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, daar waar het eerste nog eventueel een politiek doel kan dienen, is het tweede gewoon een logische evidentie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat het GOED was dat er minder Joden waren nadien, maar dat het SLECHT was om ze te doden. Of dat, als we Afrika uitmoorden, het goed is dat er geen negers meer zullen zijn, maar dat het schandalig is dat we een genocide gepleegd hebben. Je kan iets en zijn noodzakelijke oorzaak niet scheiden. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 maart 2021 om 06:48. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zalig. Het is ook wat ik altijd ervaren heb: 99% van het "empathische" gedrag is niks anders dan aangeleerde sociale komedie. Het is heel zeldzaam dat je echt miserie hebt omdat een ander miserie heeft, en als dat niet iemand uit je intieme kring is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voor je 't weet zitten we in deze absurde toestanden: https://www.youtube.com/watch?v=JTKopeQhiDo
![]() |
![]() |
#27 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Net zoals geloof, beleef dat zo devoot als ge zelf wilt, maar laat anderen daarmee gerust en dreig mensen vooral niet af met censuurwetten en gevangenisstraffen, als ze niet aan de eisen van die overheidsreligie voldoen.
![]() |
![]() |
#28 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb het louter (in antwoord op een andere post van u) over het gegeven dat het verleden veroordelen niet inconsequent is; en u reageert door te stellen dat er geen speciale status moet worden gegeven aan die gebeurtenissen.
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt totaal geen idee hoe belangrijk het is om kunnen te sterven. Je ziet dat nu al, met dat lange leven: men durft niet meer leven.
Stel U voor dat je oneindig lang kon leven, behalve bij een ongeluk. Dan durf je niks meer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een ethiek is een middel om U helpen beslissingen te nemen. Het is iets dat aangeeft, als je voor een keuze staat, of je A of B moet doen. Je kan gaan denken dat je nooit dingen van type X zou mogen kiezen, en dat dat dus "slecht" is, en dat je altijd dingen van type Y zou moeten kiezen, en dat dat dus "goed" is. Bijvoorbeeld: "het is goed om een sukkelaar te helpen", "het is verkeerd om iemand de schedel in te slaan", en zo. En dan kan je diezelfde regeltjes op gelijk welk imaginair wereldje toepassen, op Assepoester, of op de geschiedenis, en dergelijke meer, hoewel je daar natuurlijk geen keuzes moet maken en dat dus redelijk zinloos is. Maar op die manier bekom je totaal inconsistente ethieken, waarbij je voor onmogelijke keuzes komt te staan: "om die mens te helpen die een sukkelaar is, zou ik die andere zijn schedel moeten inkloppen", en zo. Omdat je de essentie van een ethiek natuurlijk mist: dat dingen die causaal onlosmakelijk verbonden zijn, natuurlijk niet tegelijkertijd moeten gekozen en moeten vermeden worden. Je kan niet "kiezen van geen eieren te breken want dat is slecht" en "moeten kiezen om eierkoeken te maken want dat is goed". Als je moet kiezen om een eierkoek te maken, dan moet je ook kiezen om eieren te breken. En als je niet kan kiezen om eieren te breken, dan kan je nooit kiezen om een eierkoek te maken. Als dusdanig zijn ethieken die niet propageren langs noodzakelijk causale links, incoherente ethieken. Wij hebben als bewuste wezens, allemaal een perfect coherente natuurlijke ethiek, en die is gegeven door onze aangename en onaangename gevoelservaringen. "goed" is wat ons aangename gevoelservaringen oplevert ; slecht is wat ons onaangename gevoelservaringen oplevert. Als je je daaraan houdt, dan krijg je een perfect coherente ethiek, die geen enkel logisch probleem kent zoals hierboven. En het is eigenlijk de enige die enige praktische zin heeft: wat moet ik kiezen ? Wel, die dingen (waarvan ik denk dat ze) mij aangename dingen opleveren. En welke dingen moet ik vermijden ? Wel, die dingen die mij onaangename dingen opleveren. Moeilijker is dat niet. En dan is het heel duidelijk dat men totaal geen ethische oordelen kan vellen over abstracte verhaaltjes (was de wolf goed of slecht in Roodkapje ? Heeft geen zin, want die wolf zijn bestaan gaat mij noch aangename, nog onaangename ervaringen opleveren he, het is een personage in een verhaaltje), en kan men enkel maar de huidige geschiedenis in zijn geheel goed vinden: zij heeft ervoor gezorgd dat ik besta, en dus aangename ervaringen kan hebben. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 maart 2021 om 19:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Integendeel. Ik denk dat je het na 500 jaar of zo beu bent als koude pap en je als een waaghals gaat gedragen in de hoop dat er een einde komt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 11 maart 2021 om 21:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij, als bewuste wezens, hebben nu eenmaal aangename en onaangename gevoelens, sensaties,.... noem het maar op. Pijn en plezier zijn nu eenmaal eigen aan bewust zijn. En dat is niet zo "vrij" om te kiezen: op uw teen kloppen en zeggen dat het plezant is, werkt niet echt. Het is dus eigenlijk enorm simpel om een ethiek te hebben. En de allerenigste reden waarom wij daar filosofisch gaan aan sleutelen, is doodgewoon omdat wij beseffen dat een andere zijn ethiek de mijne niet zal dienen, en wij dus *het gedrag van andere mensen willen wijzigen in ons voordeel en in hun nadeel*. Gans het gezever van ethiek is niks anders dan een gigantische manipulatie van de andere. Om die schuldgevoelens aan te praten, en om die zijn plezier grotendeels te bederven in functie van het mijne ; maar daardoor is dat ook andersom, en gaat mijn fun eraan voor dat van een ander. Gans het idee van het willen aanwijzen van goed en slecht aan KLASSEN gebeurtenissen (zoals massamoorden of anderen helpen of zo) dient enkel maar om een ander concept te ondersteunen, namelijk het concept van WET. Wetten zijn rare dingen die alles en iedereen "gelijk" behandelen. Dat is in tegenspraak met uw eigen ethiek natuurlijk, waarbij uw eigen voordeel natuurlijk enkel maar telt, en dat van een ander niet. Ethische gelijkheid is dus een totaal dwaas idee. Maar zonder wet kan men geen geloofwaardig dictaat voeren he. Dan ziet iedereen dat het gewoon de voordelen van de machtshebbers zijn. Het idee dat "iedereen gelijk voor de wet" is, is een totaal absurd idee, want daar dien je je eigen voordeel niet speciaal mee he. Kortom: ethiek is eenvoudig en goed gedefinieerd, maar men doet zijn best om het complex en ingewikkeld en inconsistent te maken, om "macht over anderen" toe te laten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 maart 2021 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een ethiek moet U aangeven welke keuzes je moet maken: je moet de goeie dingen kiezen, en de slechte dingen vermijden. Zoniet dient het tot niks, van iets "goed" of "slecht" te noemen, je kan dat evengoed "patat" en "wortel" noemen. En welke keuzen moet je maken ? Wel, die die U plezier, vreugde, en zo voort opleveren, en die vermijden dat ge zeer hebt, afziet, verdriet hebt en zo voort he. Want dat is het enige dat telt voor een bewuste ervaring. Al de rest is neutraal ten aanzien van een bewuste ervaring: iets dat U noch vreugde, noch verdriet oplevert, iets dat noch pret, nog pijn oplevert, dat is van totaal geen belang bij het maken van een keuze. En dat is trouwens de reden waarom wij die ervaringen hebben: om onze keuzes te sturen. Dus heeft een ethiek als hulpmiddel om juiste keuzes te maken, enkel maar zin als het overeenkomt met waar wij als bewuste wezens OP NATUURLIJKE WIJZE onze ervaringen hebben he. Al de rest is gewoon manipulatie om anderen hun keuzen te beinvloeden, om ze dingen laten te doen als functie van UW ethiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dus: Het gaat over de keuze tussen twee logica's: die van conflict en geweld enerzijds (maar die leidt als je haar deftig analyseert - wat jij met je dogmatisme niet kan maar een Shakespeare wel - tot zowel mentale als maatschappelijke erosie en chaos - wat niet wegneemt dat zelfs een schizofreen natuurlijk wel eens euforisch kan zijn) en die van de vruchtbare synergie waarin de positieve 'kant' van het mimetisme aangesproken wordt en de negatieve kant vermeden. Dat vergt wel het aanleren van een betekeniskader dat dat van de emotie 'overklast' maar tegelijk de emotie herorienteert. Dat heeft niets met 'dwang' te maken (wel met opvoeding natuurlijk) aangezien de rationaliteit erachter inzichtelijk is voor wie daartoe in staat is (maar je moet de redenen ook niet per se aan iedereen expliciet uitleggen). De echte slavernij is net die van de ongestuurde emotie (die trouwens helemaal niet te vatten valt in het binaire ezelachtig Engelse gedoe over 'pleasure' en 'pain': je zou haast niet geloven dat dat van hetzelfde volk komt dat Shakespeare voortbracht) en van de daarmee verbonden double binds, de paradoxen van het begeren en cyclisch geweld. (Voetnoot: binnen de logica van het geweld was de religie tegelijk een manier om het te kanaliseren; zolang er geen alternatief voor is, is dat dus wel 'goed', dat is een kwestie van historische ontwikkeling. De 'verlichtingsethiek' is echter anomisch en kan maar werken zolang haar échte consequenties door restanten van de 'oude' moraal (zonder integrale ethische rationaliteit) nog niet al te zichtbaar zijn, wat ze nu echter steeds meer worden.) Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 12 maart 2021 om 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik stel ook vast dat er een groot verschil is tussen mijn teen en uw teen. Als ik met een hamer op uw teen klop, dan voel ik die zeer niet. Het is voor mij dus veel minder onaangenaam dat er op uw teen geklopt wordt, dan op de mijne. Dat is wat het enorme verschil geeft tussen uw ethiek en de mijne he. Voor mij is goed: op uw teen kloppen en niet op de mijne. Voor U is (vermoed ik, naar analogie) goed: op mijn teen kloppen, niet op de uwe. In een universum waar maar twee keuzemogelijkheden zijn: op uw teen kloppen of op de mijne. Dat is dus HEEL SIMPEL en heel eenvoudig. Meer is daar niet aan. Citaat:
Iedereen aanleren om zichzelf vredevol af te maken is een even goeie ethiek in dat opzicht. Want eens je je loskoppelt van "pijn" en "plezier", waarom zou een ethiek, abstract bekeken, te verkiezen zijn boven een andere ? Alle ethieken zijn dan even goed he. Alle leven stoppen is dan waarschijnlijk zelfs een heel argumenteerbare. Gelijk welke configuratie van levende materie is dan postuleerbaar als de "aan te leren" ethiek. Er is dan gewoon geen ankerpunt meer. Of iedereen daarin nu veel zeer heeft, of niet, speelt dan geen enkele rol vermits dat het anker niet meer is. Nee, ik grijp terug naar de "natuurlijke ethiek", die die ons ingegeven wordt door onze bewuste ervaring van pijn en van plezier. Zoals ook de dieren die hebben of we vermoeden dat die dat hebben. De ethiek van de hyena en het hert he. De oeroude ingebouwde ethiek van plezant en niet plezant. Citaat:
Het is naar die originele ethiek dat ik terug wil. "het beest in ons". Het pure leven. Laatst gewijzigd door patrickve : 13 maart 2021 om 06:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus nogmaals: Het gaat bij ethiek over de keuze tussen twee logica's: die van conflict en geweld enerzijds (maar die leidt als je haar deftig analyseert - wat jij met je dogmatisme niet kan maar een Shakespeare wel - tot zowel mentale als maatschappelijke erosie en chaos - wat niet wegneemt dat zelfs een schizofreen natuurlijk wel eens euforisch kan zijn) en die van de vruchtbare synergie waarin de positieve 'kant' van het mimetisme aangesproken wordt en de negatieve kant vermeden. Dat vergt wel het aanleren van een betekeniskader dat dat van de emotie 'overklast' maar tegelijk de emotie herorienteert. Dat heeft niets met 'dwang' te maken (wel met opvoeding natuurlijk) aangezien de rationaliteit erachter inzichtelijk is voor wie daartoe in staat is (maar je moet de redenen ook niet per se aan iedereen expliciet uitleggen). De echte slavernij is net die van de ongestuurde emotie (die trouwens helemaal niet te vatten valt in het binaire ezelachtig Engelse gedoe over 'pleasure' en 'pain': je zou haast niet geloven dat dat van hetzelfde volk komt dat Shakespeare voortbracht) en van de daarmee verbonden double binds, de paradoxen van het begeren en cyclisch geweld. (Voetnoot: binnen de logica van het geweld was de religie tegelijk een manier om het te kanaliseren; zolang er geen alternatief voor is, is dat dus wel 'goed', dat is een kwestie van historische ontwikkeling. De 'verlichtingsethiek' is echter anomisch en kan maar werken zolang haar échte consequenties door restanten van de 'oude' moraal (zonder integrale ethische rationaliteit) nog niet al te zichtbaar zijn, wat ze nu echter steeds meer worden.) Heb jij eigenlijk ooit wel de literaire traditie bestudeerd? (Waarbij literatuur dus vroeger (tot aan de romantiek, maar met nog een aantal geniale figuren in de negentiende eeuw) het vehikel was van de overdracht van kennis over de mens om de redenen die ik vroeger besproken heb.) Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 13 maart 2021 om 07:25. |
|
![]() |
![]() |