![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() QED
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 11 december 2004 om 16:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Wij ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 11 december 2004 om 16:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Allemaal vage praat voor de vaak. Wat noemt gij een communautair probleem?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Ik vind 'de praat' uit dat tijdschrift anders wel behoorlijk communautair geladen en allesbehalve 'vaag'. De omstandigheden waarin ze geschreven werden zijn ook behoorlijk communautair: de strijd voor de gelijkberechtiging van het Nederlands en de vernederlandsing van het onderwijs in Vlaanderen. Ik meen te weten dat zelfs de BUB dat als een terechte communautaire verzuchting zag, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
- "geen communautaire problemen in België." - "Enkel de flaminganten creëerden communautaire problemen." En onder communautaire problemen verstaan we zaken als de taalproblemen in en rond Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Ontwijk de vraag niet, man, en zeg nu eens wat je van mijn bovenstaande opmerkingen denkt.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zijn geen communautaire problemen, enkel taalproblemen. Dat we daar niet eerder aan dachten! Geef het probleem een andere naam en het is opgelost! Maar kom, zo makkelijk kan het nu ook weer niet zijn. Laat ik het even logisch aanpakken: 1. "Zolang er meerdere talen gesproken worden, zullen er taalproblemen zijn", dixit BW. 2. De gemeenschappen in België zijn gebaseerd op taal. 3. Het woord 'communautair' is een gallicisme dat teruggaat op 'communauté', oftewel gemeenschap. Als ik nu 1, 2 en 3 bij elkaar optel, heeft BW net gezegd dat er altijd communautaire problemen zullen zijn. Deduceer ik even verder, betekent dat er zels in een unitair België nog dergelijke problemen zullen zijn. Oei...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 12 december 2004 om 14:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ja de zelfde taal meschien wel maar euro s blijven euro s.En deze taal de eenige taal die de walen kennen.De taal is geen probleem maar de centen wel.Hoeveel nieuwe bedrijven zijn al opgestart in walonie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wáár zijn er taalproblemen? Enkel op de plaatsen waar slechte taalafspraken bestaan. - In het grootste deel van Vlaanderen zijn er totaal géén taalproblemen aangezien de officiële taal Nederlands is én gerespecteerd wordt. - In het overgrote deel van Wallonië (op enkele taalgrensgemeenten na) zijn er géén taalproblemen omdat de officiële taal Frans is én gerespecteerd wordt. - In een klein deel van Vlaanderen, rond Brussel, zijn er wél taalproblemen aangezien de officiële taal Nederlands is maar niet consequent wordt toegepast. (faciliteiten voor franstalige inwijkelingen met als gevolg zéér sterke verfransing van Vlaamse gemeenten wat de Vlamingen als een bedreiging aanvoelen.) - In een klein deel van Vlaanderen en Wallonië zijn er wél taalproblemen aangezien de officiële taal niet consequent wordt toegepast. (de taalgrensgemeenten.) - In Brussel zijn er wél taalproblemen omdat de officiële taal Nederlands én Frans is maar de meeste inwoners gewoon de tweede taal niet machtig zijn. Met als gevolg opnieuw taalwrijvingen. Dus: Trek duidelijke lijnen waar de taal Nederlands, waar Frans en welk gebied tweetalig (Brussel) is. Verwijder alle onduidelijkheden zodat géén discussie over de taal meer mogelijk is. Geef de inwoners die de officiële taal in hun gebied niet machtig zijn, de kans (taalcursussen) de betreffende taal voor hun gebied te leren. Zorg dat de taal van het onderwijs overeenkomt met de officiële taal in het betreffende gebied. (Dus óf Frans, of Nederlands, óf tweetalig.) |
|
![]() |
![]() |