Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2004, 02:22   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Als onze vaderen, mogen wij het hoofd opbeuren en recht gaan tusschen de volkeren der aarde; de naam van Belgen is nog eens het zinnebeeld geworden der vreedzame vrijjheidsmin, en der vlijtige nijverheid [uit Geschiedenis van België, 1840, Conscience heeft het met name over de Belgische omwenteling en de stichting van ons land als apotheose van een lange ontwikkeling]
Ik zie daar niet onmiddellijk een lovend woord in voor België, wel voor de mensen die er wonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 02:54   #22
BELGIAN WARRIOR
Banneling

BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik zie daar niet onmiddellijk een lovend woord in voor België, wel voor de mensen die er wonen.
Goed, dat klopt.
Maar er is ook de ruimere context waarin Conscience deze woorden uitsprak: met name de stichting van België als mogelijkheidsvoorwaarde voor de mensen om hun deugden -après des siècles d'esclavage, u weet wel- te ontplooiien.
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 04:52   #23
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik lieg echt niet. Ik kan u geschiedenisschriftjes van het zesde studiejaar tonen waar de leerkracht (nu mandataris van Vlaams Belang) ons, twaalfjarigen, over het Verdinaso onderwijsde. Had hij dat vijf jaar later gedaan, had ik hem hoogstwaarschijnlijk uit het raam gekieperd. (derde verdieping)
Hij had u idd beter Nederlands onderwijsd.
Oud 11 december 2004, 09:40   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar er is ook de ruimere context waarin Conscience deze woorden uitsprak: met name de stichting van België als mogelijkheidsvoorwaarde voor de mensen om hun deugden -après des siècles d'esclavage, u weet wel- te ontplooiien.
Après des siècles d'esclavage... Pure belgicistische propaganda.

Maar wat ik evenwel niet lees, zijn Consciences woorden...
Oud 11 december 2004, 16:47   #25
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Volgens schrijver Staf Schoeters alleszins niet, en ik citeer:

"Na zijn door werd Hendrik Conscience eigenlijk min of meer het culturele eigendom en uithangbord van de Vlaamse beweging. Wat diezelfde beweging er echter nooit bij vertelt, is dat de arme man bij leven een overtuigde Belgicist was! Hij schreef al zijn boeken in het Frans en het Nederlands, en koos zijn onderwerpen uit beide culturen. Zijn bedoeling was om zo België één te houden."

In het boek van Marc Platel lees ik dat Hendrik Conscience altijd geijverd heeft om het Nederlands gelijkwaardig te maken met het Frans. Destijds was dat inderdaad nodig, maar dat maakt van de man nog geen flamingant.

Hoe denken de vlaams-nationalisten over de uitspraak van Schoeters? Dikke zever of zit er toch wel waarheid in?

Zelfs als Conscience inderdaad een belgicist zou geweest zijn, dan nog heeft hij de Vlamingen toch een grote dienst bewezen door te pleiten voor de rechten van de Vlamingen. En in tegenstelling tot de meeste belgicisten vandaag was hij dan tenminste consequent: hij begreep dan blijkbaar toch dat om een gevoel van Belgische eenheid te krijgen er ook respect voor de Vlamingen en hun rechten nodig was.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 16:48   #26
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Après des siècles d'esclavage... Pure belgicistische propaganda.

Maar wat ik evenwel niet lees, zijn Consciences woorden...
Maar, ik zeg het toch: Conscience verwijst met zijn woorden (zie hoger) naar de stichting van de Belgische Staat.
Oud 11 december 2004, 16:49   #27
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Zelfs als Conscience inderdaad een belgicist zou geweest zijn, dan nog heeft hij de Vlamingen toch een grote dienst bewezen door te pleiten voor de rechten van de Vlamingen. En in tegenstelling tot de meeste belgicisten vandaag was hij dan tenminste consequent: hij begreep dan blijkbaar toch dat om een gevoel van Belgische eenheid te krijgen er ook respect voor de Vlamingen en hun rechten nodig was.
Uiteraard, dat was de mening van alle flaminganten voor 1914.
Oud 11 december 2004, 16:50   #28
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Nooit gelezen. Op school ook niet. Nochthans heb ik in door-en door Vlaamse scholen les gevolgd, bv. bij de Jezuïeten in het Sint-Jozefcollege te Turnhout. (en les gekregen van leerkrachten die nu in het Vlaams Belang actief zijn)

We kregen daar wel les over het Verdinaso.

Lees dat voorwoord dan toch maar eens. Dan zul je begrijpen waarom Conscience de Vlamingen leerde lezen en niet de Belgen in zijn geheel.
Oud 11 december 2004, 23:48   #29
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:

Wel, als u dan zo'n bewondering hebt voor Conscience, neem dan een voorbeeld aan hem en ondersteun de rechten van de Vlamingen: je zou om te kunnen beginnen kunnen pleiten voor de splitsing van B-H-V. De Vlamingen zouden het u zeker in dank afnemen.
Oud 12 december 2004, 00:02   #30
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Wel, als u dan zo'n bewondering hebt voor Conscience, neem dan een voorbeeld aan hem en ondersteun de rechten van de Vlamingen: je zou om te kunnen beginnen kunnen pleiten voor de splitsing van B-H-V. De Vlamingen zouden het u zeker in dank afnemen.
Ik vind de splitsing van BHV vanuit Nederlandstalig een slechte zaak, omdat ze de band tussen Brusselse Nederlandstaligen en de rest van het Vlaams Gewest verbreekt. Dat vind ik de ver-eiland-ing van Brussel en zeker van de nu reeds geminoriseerde Nederlandstaligen.
Oud 12 december 2004, 02:23   #31
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind de splitsing van BHV vanuit Nederlandstalig een slechte zaak, omdat ze de band tussen Brusselse Nederlandstaligen en de rest van het Vlaams Gewest verbreekt. Dat vind ik de ver-eiland-ing van Brussel en zeker van de nu reeds geminoriseerde Nederlandstaligen.

Volgens mij is het na al die jaren een illusie dat je op die manier de problemen van de Brusselse Vlamingen kan oplossen. Het probleem is dat Brussel officieel tweetalig is maar in de praktijk helemaal niet. Hetgeen jij voorstelt is volgens mij maar een halve oplossing. Waarom niet op een compleet andere manier tewerk gaan en gewoon zorgen dat Brussel écht tweetalig wordt?

Nu is het bijna onmogelijk om voor bvb openbare functies tweetalige personen te vinden omdat 90% van de Brusselaars franstalig is, die het in de meeste gevallen vertikken om Nederlands te leren. Waarom het probleem niet aanpakken bij de grond van de zaak? Brussel is tweetalig volgens de grondwet. Waarom het onderwijs in Brussel niet verplicht tweetalig maken? Als je dat zou kunnen doordrukken dan is binnen 1 á 2 generaties 3/4 van de bevolking tweetalig en wordt tweetaligheid gewoon een automatisme. Vanaf het moment dat zo'n groot deel van de bevolking tweetalig is, kan het geen probleem meer zijn om bvb in het gerecht, ziekenhuizen of andere openbare instellingen voldoende tweetalige mensen te vinden. De minderheid die de tweede taal niet machtig is, zal beseffen dat een kennis van de tweede taal een noodzaak wordt omdat zij anders qua werk niet meer aan de bak zullen komen. Een pluspunt zou verder ook zijn dat tweetaligheid van jongsaf aan voor de Brusselaars ook economisch gezien een troef is in het vinden van werk. In het Europa van de toekomst zal aan kennis van meerdere talen immers een groot belang gehecht worden.
Oud 12 december 2004, 02:29   #32
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
In het Europa van de toekomst zal aan kennis van meerdere talen immers een groot belang gehecht worden.
Inderdaad. Meertalige staten zijn een troef
Oud 12 december 2004, 02:52   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Meertalige staten zijn een troef
Neen, meertaligheid is een troef. D.w.z. dat mensen in staat zijn meerdere talen goed te spreken en te schrijven. Daarvoor hoeft men echt niet in een "meertalige staat" te leven. Naast de landstalen spreek ik ook nog enkele andere moderne talen die geenszins ambtelijke talen van België zijn... Meertalig wordt men doordat men belangstelling heeft voor talen.
Oud 12 december 2004, 02:52   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar, ik zeg het toch: Conscience verwijst met zijn woorden (zie hoger) naar de stichting van de Belgische Staat.
U beweert dat wel, maar ik zie nog altijd geen ruimer citaat uit Consciences werk.
Oud 12 december 2004, 02:54   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niet zo. Jan Frans Willems is lange tijd een overtuigd orangist geweest en pas veel later heeft hij zich, uit node, bij het bestaan van België neergelegd. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Prudens van Duyse, ook een overtuigd orangist en eerste generatie flamingant.
Oud 12 december 2004, 03:16   #36
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, meertaligheid is een troef. D.w.z. dat mensen in staat zijn meerdere talen goed te spreken en te schrijven. Daarvoor hoeft men echt niet in een "meertalige staat" te leven. Naast de landstalen spreek ik ook nog enkele andere moderne talen die geenszins ambtelijke talen van België zijn... Meertalig wordt men doordat men belangstelling heeft voor talen.
Zeer zeker, maar een meertalige staat is omwille van haar aard zeer geschikt om meertaligheid te bevorderen. Natuurlijk moet men niet in een meertalige staat leven om meertalig te zijn.
Oud 12 december 2004, 03:17   #37
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niet zo. Jan Frans Willems is lange tijd een overtuigd orangist geweest en pas veel later heeft hij zich, uit node, bij het bestaan van België neergelegd. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Prudens van Duyse, ook een overtuigd orangist en eerste generatie flamingant.
Ik generaliseer inderdaad, maar de slotsom is dat (vrijwel) geen enkele flamingant voor 1914 de territoriale integriteit van België wilde vernietigen. Het orangisme bleek na 1840 meer en meer een dood spoor, trouwens.
Oud 12 december 2004, 03:19   #38
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
U beweert dat wel, maar ik zie nog altijd geen ruimer citaat uit Consciences werk.
Goed, dan moet ik desbetreffend boek maar eens opnieuw uitlenen. Mocht ik het vergeten, herinner me er dan aan . Het is twee jaar geleden dat ik zijn "Geschiedenis van België" nog bezien heb, maar het staat er zeker in (en er wordt trouwens naar dat feit verwezen in de NEVB).
Oud 12 december 2004, 06:17   #39
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het orangisme bleek na 1840 meer en meer een dood spoor, trouwens.
Na 10 jaar repressie... niet verwonderlijk.
Oud 12 december 2004, 07:05   #40
Isegrim
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik generaliseer inderdaad, maar de slotsom is dat (vrijwel) geen enkele flamingant voor 1914 de territoriale integriteit van België wilde vernietigen. Het orangisme bleek na 1840 meer en meer een dood spoor, trouwens.
Letterlijk een dood spoor : les tetes de morts namen dat zaakje wel ter harte
Isegrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be