![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: ben je voorstander van dit idee? | |||
jazeker (waarom?) |
![]() ![]() ![]() |
19 | 54,29% |
absoluut niet (waarom?) |
![]() ![]() ![]() |
13 | 37,14% |
ikweethetniet (hoezo?) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,57% |
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Zo'n vieringen en "tempels" mogen van mij gerust gesubsidieerd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nog minder heb ik behoefte aan mensen die mijn noden voor mij gaan vastleggen, ik kan m'n eigen leven perfect runnen.
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Privatizering van de godsdienst: geen subsidies meer! Laatst gewijzigd door filosoof : 11 december 2004 om 01:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
er is een scheiding van kerk en staat en toch moet diezelfde staat betalen voor de kerk, ergens klopt hier iet niet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie ook moeilijkheden bij het subsidiëren van godsdiensten en aanverwante niet-godsdienstige groeperingen.
Het wordt tijd dat de een of andere groepering hierover een rechtszaak aanspant, wegens diskriminatie. Immers: de ene godsdienst wel, de andere niet. (de ene: katholieke kerk, de andere: een afscheuring van de katholieke kerk die hun diensten alleen in het Latijn wil houden ... en zo kan je duizenden voorbeelden vinden, waarvan sommige toch al wat traditie hebben in Vlaanderen, zoals die groupuskules in de buurt van Horebeke ...) Nog moeilijker wordt het als je wil bepalen welke niet-godsdienstige VZW's je dan zo'n subsidie wil geven: ik wil best ook wel zo'n VZW'tje oprichten. Persoonlijk vind ik wel dat een aantal gebouwen best in stand gehouden worden met hulp van de overheid. Deze gebouwen zouden dan wel vrij toegankelijk moeten zijn voor het publiek, toch in een zekere mate en volgens afspraken en kontrole ... Van 'kontrole' van de overheid op godsdiensten, kan en mag geen sprake zijn. Men verwart hier met de taak van de overheid om toezicht te houden op kriminele en terroristische organisaties. (sekten worden ook 'in 't oog gehouden', vermoed ik, omdat ze potentieel krimineel zijn ...)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Staatssecretaris
|
![]() Religies moeten helemaal niet worden gesubsidieerd. Laat de gelovigen opdraaien voor hun eigen pastoors, imans, rabbijnen en diens meer.
Gelijk welke subsidieregeling zal altijd voor gevolg hebben, dat niet-classifieerbare individuen toch moeten meebetalen voor religies waarmee zij niks te maken willen hebben. De staat moet zich gewoon niet moeien met religie. Geen subsidies, en ook geen sektenbestrijding (wordt momenteel weer in stilte aan gesleuteld).
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Plechtigheden waaraan de gemeenschap deel heelft mogen dus ook gesubsidieerd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Wanneer de staat minder subsidies uitdeelt, hebben de burgers ook meer geld over om zelf plechtigheden te houden, feesten in te richten of wat dan ook. Alle subsidies inzake cultuur, onderwijs enz dienen grondig in vraag gesteld te worden. Dat soort subsidies creëert ruimte voor de realisering van massa's rommel, en maakt tegelijk - doordat de mensen zelf te weinig geld overhouden na de belasting - heel wat zaken onmogelijk waarnaar wél vraag bestaat. De enige manier om als gemeenschap op een neutrale manier ruimte te creëren voor dit soort activiteiten, is de invoering van een universeel, onvoorwaardelijk en strikt individueel basisinkomen. Al de rest is partijdig en bevoogdend. Waarom het ene buurtfeest wel en het andere niet, de ene godsdienst wel en de andere niet, de ene onderwijsmethode wel en de andere niet? Weg met het paternalisme!
![]() |
![]() |
#31 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar daar gaat de discussie niet om. Terug naar het onderwerp: Mijn voorstel gaat juist over de mogelijkheid om 'elke' godsdienst (in realistische mate) daarin te versterken. 'Voorgangers' in een religie (of het nu om priesters, imams, rabbijnen of andere - zonder uitzondering - voorgangers in andere religies gaat) hebben een maatschappelijke functie die momenteel gesubsidieerd worden in slechts 1 geval dat mij bekend is: de katholieke kerk (of zijn er nog anderen?). En mij gaat het over iedereen binnen een realistische norm (bvb minimum aantal aanhangers, met respect voor lagere aantallen). Dus geen uitsluiting van bepaalde religies omdat ze niet-Europees zouden zijn, want dan hoor ik enkele mensen puur uit eigen belang spreken. Waarom niet alle religies een gelijkwaardig deel geven van de pot die nu toch al wordt samengesteld uit het afromen van ons loon? Een priester, ... een loon geven voor hun maatschappelijk werk. Is misschien meteen een basisinkomen voor die mensen (om even mee te gaan op uw ideeen) voor het gepresteerde maatschappelijk werk. En de rode draad door het geheel is vanzelfsprekend het respect voor ons eigen patrimonium. We hebben de morele plicht om dat patrimonium te onderhouden. En de discussie over herbestemming daarvan mogen we ook even loskoppelen en in een aparte discussie voeren. Citaat:
Annelies Laatst gewijzigd door Annelies Bis : 11 december 2004 om 15:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Annelies |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Annelies |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Indien de Kek moest leven met de budgetten die aan theater worden toegekend, en volgens dezelfde normen was de kerk al lang failliet verklaard
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Annelies |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Als de Asatru een bepaald aantal leden haalt (bvb 1000 leden? 't is maar een voorstel) dan is ook die godsdienst te bekijken als een gevestigde waarde en dus moeten ook de leden van die religie kunnen kiezen voor de ondersteuning van hun eigen religie en niet enkel voor het katholicisme. In een verdere digitalisering van onze belastingsaangifte moet het practisch mogelijk zijn om zoveel mogelijk mensen de kans te geven om te kiezen voor hun eigen religie. Ook de Asatru-aanhangers. Annelies |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Annelies |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben tegen religieuze plechtigheden, maar als de christenen gesubsidieerd worden, moet dat met de moslims ook gebeuren, anders is er sprake van pure discriminatie... GELIJKE RECHTEN voor IEDEREEN En dan nog over geen enkel evenement (ook niet-religieuze) meer laten subsidieren, daar ben ik tegen. Want de enigen die nog feesten zullen kunnen organiseren, zijn zij die rijk zijn. De minder begoeden zullen weer moeten thuisblijven...
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het Ministerie van Cultuur draagt ook een deel bij.(voor activiteiten en waardevolle gebouwen) Geestelijken die les geven worden betaald door het ministerie van Onderwijs Caritas trekt zijn deel via de sociale zekerheid, Jeugdzorg en Volksgezondheid Weten hoeveel geld er dus naar de kerk(en) vloeit is dus nogal moeilijk... "staatsbelastering"?? "antisectencentrum"? Meer uitleg aub! Laatst gewijzigd door filosoof : 11 december 2004 om 16:05. |
|
![]() |
![]() |