Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2004, 15:42   #21
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Weg met de separatisten??? Is dat niet haatdragend?
dat is pure rascisme
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 16:10   #22
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Zijn separatisten een apart ras dan?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 16:12   #23
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Hola, ik zou maar niet te hard lachen: onlangs beschuldigde je collega Yann me ervan racist te zijn omdat ik republikein ben! Ik discrimeerde de Coburgers "op basis van hun familiale afkomst", begrijpe wie kan!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 13 december 2004 om 16:12.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 16:18   #24
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Zijn separatisten een apart ras dan?
Wij zijn vlamingen en geen belgen. Ik beschouw belgië niet als officeel land.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 16:32   #25
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

De dorpspolitiekers uit de gemeenten van Halle-Vilvoorde willen het feest van de Belgen boycotten omwille van hun eigen kleinzielige belangetjes.
Dus jij hebt geen probleem met het feit dat Franstalige inwijkelingen in Vlaams Brabant weigeren om Nederlands te leren, en zonder probleem kunnen stemmen op Franstalige (ja zelfs anti-Vlaamse) partijen, terwijl dit omgekeerd (Vlamingen in Wallonie) onmogelijk is?

Heb je een tijdje geleden De laatste Show niet gezien met Koen en Kris Wauters? Zij zijn afkomstig van St-Genesius-Rode en vertelden hoe zij zich vroeger inzetten voor het behoud van het Vlaamse karakter van de gemeente.
Reporters van de laatste show gingen wat straatinterviews doen in st-genesius-rode, en wat bleek: geen kat kende "clouseau". Het waren dan ook allemaal Franstaligen.

D�*t is de realiteit in Vlaams-Brabant vandaag. Onze provincie verfranst aan een razendsnel tempo. Het maakt me dan ook kwaad te zien dat belgicistische fossielen zoals de BUB, dit probleem klasseren als "kleinzielige belangetjes van plaatselijke dorpspolitiekers". Het mag voor iedereen nu wel heel duidelijk zijn dat de BUB de Franstalige belangen in dit land dient.
Jullie, die je mond altijd vol hebben van "landverraders", enz: niet wij 'verraden' iets, maar wel jullie. Jullie verraden immers je eigen taal en cultuur.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 13 december 2004 om 16:40.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 17:28   #26
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Dus jij hebt geen probleem met het feit dat Franstalige inwijkelingen in Vlaams Brabant weigeren om Nederlands te leren, en zonder probleem kunnen stemmen op Franstalige (ja zelfs anti-Vlaamse) partijen, terwijl dit omgekeerd (Vlamingen in Wallonie) onmogelijk is?

Heb je een tijdje geleden De laatste Show niet gezien met Koen en Kris Wauters? Zij zijn afkomstig van St-Genesius-Rode en vertelden hoe zij zich vroeger inzetten voor het behoud van het Vlaamse karakter van de gemeente.
Reporters van de laatste show gingen wat straatinterviews doen in st-genesius-rode, en wat bleek: geen kat kende "clouseau". Het waren dan ook allemaal Franstaligen.

D�*t is de realiteit in Vlaams-Brabant vandaag. Onze provincie verfranst aan een razendsnel tempo. Het maakt me dan ook kwaad te zien dat belgicistische fossielen zoals de BUB, dit probleem klasseren als "kleinzielige belangetjes van plaatselijke dorpspolitiekers". Het mag voor iedereen nu wel heel duidelijk zijn dat de BUB de Franstalige belangen in dit land dient.
Jullie, die je mond altijd vol hebben van "landverraders", enz: niet wij 'verraden' iets, maar wel jullie. Jullie verraden immers je eigen taal en cultuur.
Ik zie niet echt de link tussen het feit dat de Franstaligen van Sint-Genesius-Rode niet Clouseau kennen en de zogezegde "verfransing" van Vlaams-Brabant. Het is niet omdat Franstaligen naar Vlaanderen gaan leven dat ze Vlaams zullen denken en Vlaming zullen worden. Akkoord dat ze het Nederlands bij het gemeentehuis spreken, maar ze blijven nog steeds Franstalig. Hun moedertaal verandert niet, thuis spreken ze nog Frans, thuis kijken ze nog altijd naar hun TV-zenders, enz.......... En bovendien heeft Vlaamse muziek helemaal geen success op de Franstalige kant. Logisch dan dat ze niet Clouseau kennen. Zelfs als Clouseau volgens mij goeie vlaamse muziek maakt.

Laatst gewijzigd door Everytime : 13 december 2004 om 17:29.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 18:12   #27
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Akkooord met everytime.

volgens mij is dat logisch dat er meer Franstaligen in de rand zijn.

overal in het wereld gaan de mensen die in een stad leven nu naast hun stad leven. om in het kalm blijven bv.. Brussel is vooral franstalige, dus gaan deze mensen naar de rand wonen, waar is het probleem ? zijn ze gevaarlijk ? nee. ik zeg niet dat de franstaligen alles goed doen, maar de Vlamingen moeten niet parano's zijn.

een pure Vlaanderen is onmogelijk wat we leven in de XXIde eeuw, niet in 1942.

iedereen moet respect voor de anderen hebben , de Vlamingen en de Franstaligen.

nu dat is niet het geval bij de twee hoeken.
Oud 13 december 2004, 18:17   #28
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap

Is het leren van de taal van de regio of land waar je je gaat vestigen geen teken van RESPECT???
Oud 13 december 2004, 18:21   #29
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Is het leren van de taal van de regio of land waar je je gaat vestigen geen teken van RESPECT???
ja, maar in een franstalige school in Vlaanderen. om eerste hun taal moedertaal te leren in hun land, en nadat de taal van hun regio. Er bestaat denk ik een vlaamse school in Moeskroen, of dat heeft bestaan toen Moeskroen naar Wallonië ging, nu ik weet het niet.

waarom niet meer ?
Oud 13 december 2004, 18:29   #30
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Akkooord met everytime.

volgens mij is dat logisch dat er meer Franstaligen in de rand zijn.

overal in het wereld gaan de mensen die in een stad leven nu naast hun stad leven. om in het kalm blijven bv.. Brussel is vooral franstalige, dus gaan deze mensen naar de rand wonen, waar is het probleem ? zijn ze gevaarlijk ? nee. ik zeg niet dat de franstaligen alles goed doen, maar de Vlamingen moeten niet parano's zijn.

een pure Vlaanderen is onmogelijk wat we leven in de XXIde eeuw, niet in 1942.

nu dat is niet het geval bij de twee hoeken.
Franstaligen moeten zich niet aanpassen in Vlaanderen, maar omgekeerd wel. Er zijn meer als 700.000 Walen die afstammen van Vlaamse immigranten, en geen enkele heeft ooit geeist om faciliteiten te krijgen, of erkend te worden als historisch minderheid. Ik zou wel eens willen weten wat Spanjaarden zouden denken van Franstaligen die weigeren Spaans te leren, zelfs de Basken en Catalanen hebben er moeten voor vechten om in hun eigen regio hun taal te mogen spreken? Of Franstaligen die naar duitsland gaan wonen en weigeren Duits te leren.

Dit heeft niets met gleichschaltung te maken.

Ze hebben trouwens al faciliteiten, dat kan van de Nedelandstalige (Lille), Occitaalse, Baskische, Corsicaanse, Duitstalige (Elzas) en Bretoense minderheid in Frankrijk niet worden gezegd. Zelfs geen een faciliteitje.

En de behandeling van de Duitstaligen door onze Franstalige 'open-minded' buren is ook niet mis te verstaan: frans en niets anders.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 18:41   #31
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

nee Philips Inc., is dat want Frankrijk bv een fout maakt dat we moeten hetzelfde doen ?? nee.

er is een verschil tussen de Vlamingen die in de waalse mijnen kwamen werken en de franstaligen die in de rand leven.
de franstaligen in de rand spreken het frans thuis, op het werk, overal ! ze lezen franstalige dagbladen, kijken naar franstalige TV programmas. de Vlamingen in 1900 (bv) konden alleen hun dialect (niet taal want het Nederlands was niet gesproken) thuis spreken.. Eerst want op het werk moesten ze de taal van hun werkgever spreken, ook op school, en ook want de franstalige bourgeoisie had het macht. ik zeg niet dat dat goed was!

Dat is nu niet hetzelfde, we moeten niet de fouten van vroeger nog eens doen. Willen de flaminganten een wraak ?? allez, stop met deze zo gevaarlijk gevoels..

(sorry voor de fouten met mijn Nds)

Laatst gewijzigd door djaap : 13 december 2004 om 18:43.
djaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 18:52   #32
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
ja, maar in een franstalige school in Vlaanderen. om eerste hun taal moedertaal te leren in hun land, en nadat de taal van hun regio. Er bestaat denk ik een vlaamse school in Moeskroen, of dat heeft bestaan toen Moeskroen naar Wallonië ging, nu ik weet het niet.

waarom niet meer ?
Omdat de Vlamingen zich hebben aangepast?

Als je in een ander land gaat wonen moet je ook de taal van dat land leren. Dus Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen leren Nederlands en Nederlandstaligen die in Franstalig gebied komen wonen leren Frans. Er zouden in Vlaanderen helemaal geen Franstalige scholen moeten zijn, zo blijven de kinderen van Franstaligen immers Franstalig en integreren ze niet goed.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 18:56   #33
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

maar we leven in hetzelfde land...

nog een kans het voorbeeld te geven, maar de nationalsiten willen niet dat beschermen..
Oud 13 december 2004, 18:59   #34
Dimitri

Standaard

Citaat:
nee Philips Inc., is dat want Frankrijk bv een fout maakt dat we moeten hetzelfde doen ?? nee.

er is een verschil tussen de Vlamingen die in de waalse mijnen kwamen werken en de franstaligen die in de rand leven.
de franstaligen in de rand spreken het frans thuis, op het werk, overal ! ze lezen franstalige dagbladen, kijken naar franstalige TV programmas. de Vlamingen in 1900 (bv) konden alleen hun dialect (niet taal want het Nederlands was niet gesproken) thuis spreken.. Eerst want op het werk moesten ze de taal van hun werkgever spreken, ook op school, en ook want de franstalige bourgeoisie had het macht. ik zeg niet dat dat goed was!

Dat is nu niet hetzelfde, we moeten niet de fouten van vroeger nog eens doen. Willen de flaminganten een wraak ?? allez, stop met deze zo gevaarlijk gevoels..

Het heeft niets met de fouten van Frankrijk te maken. De minderheidstalen in Frankrijk worden al eeuwen in die gebieden gesproken, het zijn autochtone talen. Daarom zouden ze beschermd moeten worden. Het Frans in de rand rond Brussel is echter een allochtone taal, het wordt er alleen gesproken door mensen die oorspronkelijk uit Brussel komen. Daarom verdient het geen bescherming. De autochtone taal in de rand is enkel Nederlands, dus de Franstaligen verplichten Nederlands te leren en te gebruiken is heel logisch, geen fout.
Oud 13 december 2004, 19:01   #35
Dimitri

Standaard

Citaat:

nog een kans het voorbeeld te geven, maar de nationalsiten willen niet dat beschermen..
In dezelfde staat. Maar als je dat liever hebt, kun je land ook vervangen door deelstaat. Het principe blijft hetzelfde.
Oud 13 december 2004, 19:15   #36
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Belgie is een federale staat en is NOOIT één "natie" geweest. Belgie bestaat uit 3 deelstaten: Vlaanderen, Wallonie en Brussel.

In de Vlaamse (deel)staat is slechts één officiële taal, nl. het Nederlands. Punt.

La belgique de papa est morte, hein!
Oud 13 december 2004, 19:49   #37
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Lullig? Provelo heeft tenminste een doel : het gebruik van fietsen in Brussel promoten. Iets anders dan uw lullige acties die op niets trekken.
Lullig ja! Rijdt er geen lul van voor?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 19:52   #38
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wij op wraak zinnen? Dat denk ik niet, we willen gewoon dat jullie ons met rust laten, elk zijn eigen weg en dat zo snel mogelijk.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 13 december 2004 om 19:53.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 21:09   #39
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de Vlamingen in 1900 (bv) konden alleen hun dialect (niet taal want het Nederlands was niet gesproken) thuis spreken..
Dit klopt, maar rond 1900 spraken maar weinig Nederlanders Nederlands, weinig Duitsers Duits, weinig Walen Frans, weinig Fransen Frans, kortom, sprak slechts een heel klein gedeelte van de (West-)Europeanen iets wat maar van ver op 'hun' standaardtaal leek. Dat was niet enkel een probleem van de Vlamingen, maar net zo goed van de Borains of wie loopt daar nog rond...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 13 december 2004 om 21:10.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 21:20   #40
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het heeft niets met de fouten van Frankrijk te maken. De minderheidstalen in Frankrijk worden al eeuwen in die gebieden gesproken, het zijn autochtone talen. Daarom zouden ze beschermd moeten worden. Het Frans in de rand rond Brussel is echter een allochtone taal, het wordt er alleen gesproken door mensen die oorspronkelijk uit Brussel komen. Daarom verdient het geen bescherming. De autochtone taal in de rand is enkel Nederlands, dus de Franstaligen verplichten Nederlands te leren en te gebruiken is heel logisch, geen fout.
volgens mij hebben we de kans om verschillende taal in verschillende steden te hebben... waarom niet dus ?? waarom niet zoals in Brussel doen ? waar is het verschil tussen Ukkel en Kraainem?? Hebben we aan deze inwoners hun mening gevraagd ??? nee !

We zijn niet in een unitaire België, ja, maar toen duizneden mensen zijn in de rand geboren, we kunnen zeggen dat ze niet bezetters zijn. en voor de Brusselaars die in de rand gaan leven dat is hetzelfde, de mensen kijken niet naar de taal, ze leven en denken dat men zal niet problemen voor hun taal zoeken... dat zijn hun steden, in Vlaanderen of in Brussel is niet een probleem als iedereen positief wilt zijn! maar de nationalisten zijn niet zoals dat, ze zoeken overal de problemen.
als iemand z'n papieren in frans wil hebben, is dat gevaarlijk? allez...

er zijn geen gevaar voor Vlaanderen met de franstaligen in de rand, behalve voor de parano's, de blokkers bv. elke verschil is gevaarlijk volgens hen

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be