![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat een beroepsprocedure een hogere straf opbrengt, is geen probleem, mits de juiste motivering. Maar hier zou zo ongeveer, en in mijn woorden herhaald, gestaan hebben dat een van de elementen van motivering was: in beroep gaan, waardoor de eerste rechter een sneer van wantrouwen krijgt.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet de eerste keer dat ik denk dat jij er maar wat op los fantaseert.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat staat gelijk aan de onpartijdigheid van het Hof aanvechten.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En bij een gerechtelijk onderzoek, word eerst nagegaan of de vermoedelijke dader een gevaar voor de maatschappij is. In het eerste geval is er een schulduitspraak en dus is er geen onderzoeksrechter die een voorlopige vrijheidsberoving kan uitspreken, maar er is geen strafuitspraak, dus de strafuitvoeringsrechter kan geen strafuitvoering laten uitvoeren. Door de vernietiging van de strafuitspraak, is er dus geen enkel rechter die een opsluiting kan laten uitvoeren, ook al zijn de verdachten schuldig bevonden. In het tweede geval, heeft de onderzoeksrechter de aanhouding van de verdachte bevolen, om na te gaan wat de geestelijke toestand is van de verdachte om zijn omgeving tegen hem te beschermen. Deze aanhouding moet om de 30 dagen hernieuwd worden en mag nooit de minimuumstraf voor het misdrijf overschrijden. Eens er een proces is geweest houd de bevoegdheid van de onderzoeksrechter om een voorlopige vrijheidsberoving op te leggen op. Beide gevallen zijn dus de normale gang van zaken. En hoewel het menselijker lijkt een 99 jarige naar een gesloten medische instelling te verwijzen, heeft een onderzoeksrechter die bevoegdheid niet. Bij een collocatie moet er binnen de 10 dagen dan nog eens een evaluatie gedaan worden door een vrederechter aan de hand van alle medische verslagen. En heeft de onderzoekende strafrechtelijke macht, geen toegang meer tot de verdachte gedurende die periode. Daarnaast is het dan de medische instelling die kan bepalen om tot eenzame opsluiting van de verdachte over te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de verhoging van de strafuitspraak, hoewel vaak anders gemotiveerd, is bijna altijd wegens minachting van de rechtbank. Tot voor een tiental jaar moest die strafuitspraak niet gemotiveerd worden. Maar door de verplichting van motivatie, is het bijna onmogelijk geworden om bij beroep nog hogere straffen uit te spreken. En als men de opschorting van strafuitvoering afschaft bij in beroep gaan, zouden er veel minder veroordeelden in beroep gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De beschuldigden komen de schulduitspraak dus niet aanvechten. Maar door de motivatie dat er een strafverhoging werd gegeven wegens minachting voor de rechtbank omdat men in beroep is gegaan, was de strafbepaling aanvechtbaar. In beroep gaan tegen een veroordeling en strafvonnis is namelijk een burgelijk recht en mag of kan niet gebruikt worden als motivatie op een zwaardere straf op te leggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Alhoewel ik helemaal geen sympathie heb voor de twee vind ik dat ook onaanvaardbaar. Daarom ook dat ik mij de vraag stelde: wat bezielde het Hof toch om zo ern ‘domme’ motivatie te geven.
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze hadden even goed gewoon kunnen zeggen, de 25 jaar van het hof van eerste aanleg blijft en we doen er 2 jaar bij wegens minachtig tegen het hof van eerste aanleg, wat ze eigenlijk gedaan hebben. In dat geval hadden de veroordeelde enkel die 2 jaar extra kunnen aanvechten. Dat is ook de reden waarom het Europese hof van de rechten van de mens, heeft bepaald dat rechtbanken hun uitspraken en vonnissen moeten motiveren. Maar zo mogen strafbepalingen niet gemotiveerd worden en er waren geen nieuwe ellementen om een zwaardere straf te motiveren. En door de slechte motivatie konden de beschuldigde een strafvernietiging eisen en enkele maanden vrijheid afdwingen. En nee, eigelijk zijn er bijna nooit motivaties om een zwaardere of lichtere straf op te leggen bij beroep. De rechtbank van eerste aanleg moet de strafbepaling immers motiveren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geef maar één voorbeeld: wat ik rood kleurde staat hier niet in: https://www.rechtbanken-tribunaux.be...f-van-cassatie
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Poepsimpel: in beroep gaan is een recht.
Dat staat (in eigenaardige bewoordingen) in de grondvod: iets van "niemand kan afgetrokken worden van de rechter die de wet hem toekent".
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is de manier Geens om mensen bang te maken opdat ze geen beroep zouden aantekenen. Dus, we onthouden, beroep aantekenen is uw recht, maar als het afgewezen wordt dan straffen ze je met drie maand gevangenis.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar Cassatie spreekt zich niet uit over de schuldvraag en doet geen strafbepalingen. Cassatie spreekt zich enkel uit over de correcte wettelijke gang van zaken binnen de rechtbanken. Citaat:
In dit geval heeft Cassatie geoordeeld dat de verzwaring van de strafmaat niet wettelijk en gerechtvaardigd is. Maar Cassatie is ook de rechtbank die een vonnis moet vernietigen als er nieuwe zaken naar boven komen, nadat er een vonnis geveld is geweest en de beroepstijd is verstreken. Waarna de zaak opnieuw naar het hof van eerste aanleg gaat. Cassatie is eigenlijk geen rechtbank trouwens, maar een toezichthoudende instelling op de juiste en correcte werkwijze van de rechtbanken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik vermoed dat 90% van de bevolking niet weet hoe ons strafrecht werkt. Was zo laatst in de politierechtbank. Ik was verbaast over het feit dat geen enkele advocaat en beschuldigde aanbracht dat ze geen twee maal gestraft kunnen worden voor dezelfde feiten en dus de eerste intrekking van het rijbewijs moet afgetrokken worden van het opgelegde rijverbod. En ook in deze zaken schijnen ze niet te begrijpen dat er een strafbepaling moet zijn om een straf te kunnen laten uitvoeren. En dat een verdachte steeds voorwaardelijke word aangehouden als hij een gevaar betekend voor zijn medeburgers, redivisme of er een vermoeden van vlucht naar het buitenland is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het zal zeker geen voorarrest zijn, want dat kan enkele als er nog geen vonnis is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is die man nog wel bij de pinken ? Dit is ronduit belachelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zal zeker wel in voorarrest zijn, hoe anders kan je drie maand voorarrest bijkrijgen van de KI waarin en waartegen je niet in beroep kan gaan?
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is omdat er vluchtgevaar is, met wat hulp kan de man met zijn rollator 25 meter per uur afleggen.
![]() |
![]() |